Vara och tid

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vara och tid

Inläggav Algotezza » 16 jan 2014 10:12

Köpte Heideggers Vara och tid häromdan - i en vanlig gammaldags analog bokhandel. Hade fått ett presentkort jag fått häromåret som jag använde. Börjat läsa. Seg men intressant. Få se vad det mynnar ut i.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Caasi
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 apr 2016 21:27

Re: Vara och tid

Inläggav Caasi » 22 jul 2016 22:30

Har börjat läsa den lite men det är väldigt väldigt svår. Vi kanske kan komma fram till något gemensamt om vi läser samtidigt eller ligger någorlunda nära varandra i boken?

Det jag hittills bökat med är hans kritik mot vetenskapen som bottnar i metafysiken. Han tycker att det är som är, alltså väsendet eller känslan av ett ting påverkar hur vi uppfattar det vetenskapliga kring det. Tänk på en blomma som blommar ut. När den gör det säger utblomningen i sig dig någonting. Det har liksom en existens enhet. Om vi tittar på något annat som vecklar ut sig behöver du inte tolka det på samma sätt. Alltså har vi icke sett samma process. Varat påverkar liksom det vi tror på oss veta.

Kan ha förstått det fel, i så fall får någon rätta mig.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vara och tid

Inläggav SigurdV » 16 feb 2017 12:31

Andlöst spännande!
Vad hände sen?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vara och tid

Inläggav Pilatus » 21 feb 2017 00:24

Varför har man ändrat titeln till Vara och tid? Varat och tiden låter invant och bra.

Filosofiska rummet har haft ett program om Martin Heideggers bok Varat och tiden. Det går att lyssna på. Fenomenologi och litet av det sätt Martin Heidegger resonerade kring begrepp som sanning diskuteras. Vetenskaplighetens beroende av sitt sammanhang, hermeneutik.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vara och tid

Inläggav Algotezza » 21 feb 2017 07:21

Pilatus skrev:Varför har man ändrat titeln till Vara och tid? Varat och tiden låter invant och bra.

Filosofiska rummet har haft ett program om Martin Heideggers bok Varat och tiden. Det går att lyssna på. Fenomenologi och litet av det sätt Martin Heidegger resonerade kring begrepp som sanning diskuteras. Vetenskaplighetens beroende av sitt sammanhang, hermeneutik.


Man ville ha en översättning mer lik originalets titel, Sein und Zeit, antar jag.

Det är knepigt detta med att vara beroende av sitt sammanhang för sina utsagor och samtidigt mena att man påstår något universellt. Är inte det en motsägelse?
Göran Egevad egevad@gmail.com

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vara och tid

Inläggav SigurdV » 21 feb 2017 14:04

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Varför har man ändrat titeln till Vara och tid? Varat och tiden låter invant och bra.

Filosofiska rummet har haft ett program om Martin Heideggers bok Varat och tiden. Det går att lyssna på. Fenomenologi och litet av det sätt Martin Heidegger resonerade kring begrepp som sanning diskuteras. Vetenskaplighetens beroende av sitt sammanhang, hermeneutik.


Man ville ha en översättning mer lik originalets titel, Sein und Zeit, antar jag.

Det är knepigt detta med att vara beroende av sitt sammanhang för sina utsagor och samtidigt mena att man påstår något universellt. Är inte det en motsägelse?


Beror nog på HUR det sagda/tänkta beror på sammanhanget.
Sammanhanget kan lägga till en semantisk komponent till betydelsen av det sagda!

Bästa exemplet jag har är:
Det du här och nu läser och förstår är en tanke uttryckt i svenska språket.

Det språkliga sammanhanget här ovan
gör att satsen saknar korrekt översättning till något annat språk...

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vara och tid

Inläggav SigurdV » 21 feb 2017 23:42

På översta lappen i blocket har du just skrivit:

"Denna lapp ligger inte på bordet."

Du fnissar lite grann, river ut lappen och lägger den på bordet!

Se där! Säger du... Samma påstående kan vara både sant och falskt!

Öh... KAN det verkligen förhålla sig så?

http://davidholmberg.se/skrivarkiv/wp-c ... cation.pdf

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vara och tid

Inläggav Anders » 20 jun 2017 12:32

Läste den väldigt tidigt då jag fick intresset för filosofi. Svårläst. Lite därför jag läste den, för att komma in i tugget. Ganska intressant, med första bokens kartläggning av daseins beteende och den andra bokens tidslighet, där tilldödenvaron är det som skapat mest kvarvarande intryck.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster