Vill bli Författare. Var näst?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav Pilatus » 30 jun 2015 11:00

Anders skrev:Jag tycker det är svårt att skriva noveller.

Fördelen är att det räcker med en god idé för att få berättelsen att fungera. Att ta material från sitt eget liv kan säkert fungera, man kan ju placera sin egen person på åskådarbänken.

Anton Tjechov, Damen med hunden (1899) är en god novell som jag tyckte mycket om. Min far menade att Anna Sergejevna var lik min mor. Jag tyckte om tanken.

Jag har ägnat en massa tid åt att skriva ett manus (som behöver städas upp och slutföras) om handstilar och dess psykologiska tolkning. Behovet av ytterligare en bok i ämnet tror jag inte finns längre. De flesta menar att det inte är vetenskap. Inte stort bättre än astrologi. Så för min del blev det mer av forensic handwriting än psykologiska tolkningar.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav Anne » 01 jul 2015 14:55

Sagor hade kanske varit lämpligast för mig, men det är ett så stort ansvar konsekvensmässigt och jag vet inte om jag är kapabel att åta mig en sådan uppgift.

Illusionen

Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav Illusionen » 01 jul 2015 21:10

lynx skrev:Sagor hade kanske varit lämpligast för mig, men det är ett så stort ansvar konsekvensmässigt och jag vet inte om jag är kapabel att åta mig en sådan uppgift.


Om jag var i dina kläder Lynx, så skulle jag inte bry mig om vad andra tycker och tänker.
En bra författare bör sannolikt vara självständig i sitt tänkande för att lyckas.
Börjar du fråga tillräckligt många så stöter du förr eller senare på olyckskorpar.
Det som är väsentligt, är att du tror på dig själv och har motivation och vilja.
Om du brinner för detta, och anser dig ha något att förmedla, så har du inget att förlora på att försöka.
Det är först i efterhand du får tillgång till facit, och då är du en erfarenhet rikare.
Lycka till !

/ Illusionen

https://www.youtube.com/watch?v=AJ40O5xh_hI

Maat
Inlägg: 145
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav Maat » 06 jul 2015 13:32

När alla som önskar sagt sitt kan kanske jag kasta in några av mina lärdomar och erfarenheter.

Jag vill dock påpeka att jag inte skriver s.k. ”skönlitteratur”, romaner eller lyrik.
Jag är mycket negativ och kritisk till dessa kategorier som jag anser är totalt meningslösa – i jämförelse med de behov och problem som finns att ta itu med – men som alla totalt nonchalerar.

Det finns säkert minst en miljard romaner – stort behov av ännu en?

Att skriva en bok som aldrig skrivits förefaller vara en något mer meningsfull verksamhet.

Don efter person, det som passar mig behöver ingalunda fungera för vem som helst.


”Rem tene, verba sequentur”, kom ihåg saken, så följer orden sa en gång Kurt Johannesson professor i retorik vars åsikter och meningar jag studerade i början av 90-talet.
Det kräver koncentration och mycket tänkande för att förstå och inse vad detta innebär så väl att det faktiskt fungerar.

Enkelt handlar det om att dels se vad som måste stå i texten, vad som behövs, vad som saknas och hur det borde se ut och vad det borde innehålla.
Men det handlar också om språket, orden, formuleringarna, stilen, känslan.

Att skriva om Ivar Vidfamne från vikingatiden och använda grovt, fult, modernt vardagssladder är rent utsagt vidrigt.
Ett exempel på sådan förstörelse av historien är ”Strändernas svall” av Eyvind Johnson, jag är mycket förolämpad över den grova misshandel av språket som här står att finna.

Så blir det när saken inte styr orden utan orden styr saken.

En annan oerhört grundläggande ”sak” som måste klaras av innan man kan börja skriva är att finna sin egen stil.
Vem är jag?
Vad står jag för?
Vad tror jag på?
Vad symboliserar jag?
Vad vill jag kämpa för?
Vad är min inspiration och ledstjärna?
Vad älskar jag?
Vad hatar jag?

Alla dessa frågor och fler liknande måste besvaras om man skall finna sin stil.

Framför allt, vill man ha någon stil alls?
Dagens människor tycks ofta sakna stil och trivs med detta.

Vill man vara en nolla – som väldigt många vill - eller känns det som man vill uppnå något mer än så?

När man besvarat alla dessa frågor har man nått en sådan insikt att medvetenheten om vad man skall skriva och hur man skall skriva kommer att uppstå liksom av sig självt.

Därefter handlar det om att noga välja ut författare som skriver på ett liknande sätt som det man vill skriva.
Och läsa dem så mycket man kan för att få känslan, rutinen, vanan för hur man kan uttrycka och formulera sig i linje med denna speciella känsla och stil.
Läsa samma bok 20-30 gånger är lämpligt.
Det finns böcker jag läst 400 gånger - (förhoppningsvis är det underförstått att det inte avses att man genast läser om boken när man just är klar med den.)

Sedan beror det på begåvning och naturliga egenskaper, är man ett naturligt geni finns inga gränser, saknas begåvningen kommer man till en punkt som inte kan passeras hur mycket arbete som än läggs ner.

Att skriva är en konst om man önskar uppnå skönhet och inte bara ett hantverk som Jan Guillou hävdar när produktion av en produkt är det viktiga.

Själv är jag helt och fullt en konstnär och ingen plåtslagare som Guillou.
Känsla och inspiration är helt avgörande för mig.
När jag försöker skriva med Guillous arbetsmetoder blir resultatet något som bäst passar att torka av leriga stövlar på – enligt mina krav på kvalitet…

Guillou anser att känsla och inspiration är en ren fantasi, sådant finns inte och man kan inte skriva böcker med hjälp av sådana flummiga metoder anser han.

Men jag vet att var och en själv måste finna sin metod och sitt sätt.
Guillou skulle aldrig kunna skriva som jag och jag skulle aldrig kunna skriva det han skriver.

Att finna vem och vad man är, är det viktigaste av allt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav Pilatus » 08 jul 2015 09:39

Här ett tips på en tidskrift: http://tidningenskriva.se/novelltavling/

"I varje nummer av Skriva läser och kommenterar Johanna Mo en av våra läsares texter. Nu kan du få din egen personliga lektörsläsning av ditt manus."

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav Ben » 16 jul 2015 11:53

Vilka är de största bokförlagen då? Finns det nåt internationellt bolag i Sverige?
Hur gör man för att få en bok tryckt och marknadsförd? Skickar man in manus bara och hoppas att det blir nåt?

lovisalovisa
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 maj 2016 08:24

Re: Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav lovisalovisa » 12 maj 2016 08:26

På den här sida, www.bliförfattare.se finns det massor med tips på hur man blir författare :)

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav Kreativ » 25 aug 2016 16:36

Jag har börjat bli författare och håller just nu på att publicera min första bok.

Men jag blev inte författare för att jag "ville bli" författare. Det hände mer av en nödvändighet. Jag fann det nödvändigt att skriva boken som ingen annan verkar förmå att skriva; kunskap som jag känner behövs och som jag själv hade önskat att jag funnit tidigare i mitt liv (boken jag själv velat läsa med andra ord). Detta är dock inte roman eller poesi eller försök att imponera kulturella eliten med "stort språk." Jag skriver för en universell publik där fokus är på klarhet och exakthet mer än något särskilt språk.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav Pilatus » 26 aug 2016 19:50

Kreativ skrev:Jag fann det nödvändigt att skriva boken som ingen annan verkar förmå att skriva;

Att skriva en bok är ofta mödosamt och tar lång tid. Frans G Bengtsson ägnade Röde Orm sju år. Jack Kerouac slet och skrev om sin On the Road (1957) och förlaget gjorde många justeringar av texten. Till sist lyckades han.

Vilket är ditt ämne?
Moderator

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav Kreativ » 27 aug 2016 13:52

Du har rätt att det tar tid, särskilt om man räknar in insamlandet av information och erfarenheter som byggs upp under ens liv. En person som inte läst eller upplevt saker kan nog inte skriva en intressant bok. För flera år sedan hade jag ett intresse i att skriva en roman, men jag fastnade för mycket i "forskningen kring ämnet" så att det aldrig blev av och mitt bokskrivande tog senare en annan riktning.

Pilatus skrev:Vilket är ditt ämne?


Bra fråga. Att finna en exakt kategori eller etikett var inte lätt. Man kan säga att det är inom lärande-kunskapsteori-filosofi-psykologi-samhällskritik. Jag pratar om boken/ämnet på min youtube kanal här: https://www.youtube.com/watch?v=Dg7bzG9cw2A

Om min röst är för monoton (jobbig) att lyssna på så finns texten även här att läsa: http://tidlosutbildning.blogspot.se/p/om.html
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav Pilatus » 27 aug 2016 23:16

Kreativ skrev:
Pilatus skrev:Vilket är ditt ämne?

Man kan säga att det är inom lärande-kunskapsteori-filosofi-psykologi-samhällskritik.

Stort ämne. Din video skulle bli bättre med textade rubriker. Inled med att mycket kort tala om ditt ämne och vad du vill säga. Redovisa ditt ämne. Avsluta med att sammanfatta vad du sagt. Halva tiden skulle räcka för en "teaser". Skall du berätta mer måste ämnet struktureras. Ljudet kunde vara litet klarare, svag diskant?

Jag har inga synpunkter på innehållet.
Moderator

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav Kreativ » 28 aug 2016 15:23

Pilatus skrev:Stort ämne.

Mja, jo. Jag skulle dock förkortat kalla det "väsentlighet" men det finns väl inget sådant ämne "officiellt" eller vad man ska säga. Det är inte så komplicerat som det låter när ens tankar väl hamnat i rätt kanal. Allt kan förenklas så oerhört mycket mer än människor tror eftersom allting är anslutet.

Pilatus skrev:Din video skulle bli bättre med textade rubriker. Inled med att mycket kort tala om ditt ämne och vad du vill säga. Redovisa ditt ämne.

Boken är egentligen redovisningen av mitt ämne. Skulle inte vara så stor vits att ge ut en bok om jag bara läste upp materialet på youtube. :)

Pilatus skrev:Avsluta med att sammanfatta vad du sagt. Halva tiden skulle räcka för en "teaser". Skall du berätta mer måste ämnet struktureras. Ljudet kunde vara litet klarare, svag diskant?

Jag har fler videor på min kanal där jag kortat ned och bara fokuserar på bitar i det jag vill förmedla. Svårt att få bra ljud när det är den vanliga mikrofonen inbyggd i videokameran (och min röst verkar inte lämpa sig för tal). Har ingen riktig mikrofon och som jag kan se går det inte att plugga in en i kameran.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav Pilatus » 16 sep 2016 18:35

ThinkThat skrev:Det är lätt att tro att författare skriver böcker rakt upp och ner ...

Kanske bland dem som inte själva försökt.
Vill man ha litet inblick i Hur stora författare arbetar, så läs Nils-Olof Franzéns bok,
Prisma, 1963. Den innehåller kåserier om skrivmödor och diktarvardag. Mycket läsvärd.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav Pilatus » 16 sep 2016 19:45

ThinkThat skrev:Nu har jag inga ambitioner att bli författare, har nog inte den förmågan.
Men jag är fascinerad av hur författare orkar slita ihop 500 sidor text.

Kanske har några haft hjälp av en vänlig musa som renskrivit och försökt få ordning på alla sidor. Jack Kerouac tejpade ihop långa ark av tillklippta ritpapper och matade in dem i maskinen och tejpade samman dem till en oavbruten rulle.

Använd en bandspelare och låt någon skrivkunnig sätta ihop alltsamman till en bok. Det kan bli klart på några få veckor om man är inspirerad. William S. Burroughs hade förstås litet mer diskutabla sätt att låta sig inspireras, men det gör man kanske bäst i att avstå från.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vill bli Författare. Var näst?

Inläggav klorofyll » 16 sep 2016 20:18

Jag tror att geniala författare har väldigt mycket problematik i skallen.

Sedan får man räkna med att genierna lever för vad de gör - och inte mycket annat.

Den geniale författaren är överlägsen i att författa - men saknar kanske förmågan att sköta sin egen mathållning.

Samtidigt är det ganska förståligt; om man skapar något av högsta klass, vilket jag antar att man är relativt medveten om, så förlorar annat sin vikt.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster