Då ni läser en filosofibok

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Då ni läser en filosofibok

Inläggav Algotezza » 20 mar 2018 10:22

Vi möblerar med böcker. Har flera på gång samtidigt. Osystematiskt. Man finner ibland lite inspirerande synkroniciteter då. Ibland sträckläser jag, ibland snuttläser jag, ibland skumläser jag. Man blir inte en bättre människa av att läsa förrän man lever och praktiserar det man läst. Men man blir bättre på att tänka genom att läsa. Det utvecklar också känslan. Och skriva utvecklar både känsla och tanke. Formulera sina tankar i yttre ordformer skärper tankeförmågan.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Då ni läser en filosofibok

Inläggav Anders » 20 mar 2018 12:07

Ja den här tråden ja..

Har numer alltid nåt lite tyngre som jag läser, en bok, och den läser jag faktiskt från pärm till pärm. Drog igenom Platons dialoger i Stolpes översättning fram till bok 4, har sen gjort ett uppehåll. Läser nu "Det Öppna samhället och dess fiender" av Popper.

Parallellt med den "tunga boken" jag alltid har så kör jag allt möjligt. Lyssnar på filososiska rummet(alltid), läser Philosophy Now, kollar en massa videos på youtube, nu mycket Jordan Peterson och Zizek, Och allt möjligt. Och det här kan vara lite snuttefierat

Numer bloggar jag alltid allt jag läser på min blog ingenfilo.blogspot.com
Har ett litet projekt där, det har mest blivit en lite random anteckningsbok, försöker göra om alla till nåt litterärt läsbart.

Skall också, för att hålla hackerfingrarna igång göra en riktig wordpressblog med mina egna tankar. Blir inte bara filosofi, utan också mina viktnedgångar, mina tankar om allt möjligt, min musik och lite så. Tänkte göra den som en riktigt proffsig hemsida. Så jag har nåt seriöst att göra efter jobbet, inte bara sitta och lyssna på Baldacci och spela 100! game
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster