Aktuell läsning

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Annicken
Inlägg: 90
Blev medlem: 15 nov 2011 00:59

Aktuell läsning

Inläggav Annicken » 01 dec 2011 18:15

Murakamis trilogi ligger på önskelistan, han är nästan den enda författare jag gillar att läsa numera. Jag har nog läst de flesta andra av honom, förutom den om löpning. Både stil och innehåll är fascinerande!
Hittade nyss gamla fina Gåva från havet och fann att jag måste läsa om den. Mycket känns lika aktuellt idag, faktiskt!

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 01 dec 2011 18:27

Jag läste Crusoe 1987, 20 år senare påbörjade jag Röde Orm, men orkade inte läsa ut den helt,
hur gör ni andra för att både finna ro och ta sig tid till att läsa?
Kortläsningsalternativ, resumeér
Alkibiades
http://www.svd.se/kultur/understrecket/ ... 676212.svd

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 01 dec 2011 20:51

Finns ingen tid längre till läsning, ’informationssamhället’ är som en tsunami som sköljer över en. Sa upp prenumeration på GP (Göteborgs Posten), hann inte läsa den helt enkelt, rakt till pappersåtervinningen. Deras helgbilaga var riktigt bra men hann inte ens med den och fick alltid dåligt samvete, så mycket information som går till spillo.
Skönlitteraturen har jag lagt åt sidan. Dels tidsbrist där också men mest ointresse. Hade en period från tonåren och en bit upp där jag slukade böcker. Försökte hitta ett annat liv, mej själv, böckerna gav mycket; aha, är inte ensam med alla dessa tankar. Största behållningen var just att hitta själsfränder i en komplicerad tillvaro.
Sen så småningom, som vuxen, avtar det behovet. Läste aldrig böcker som underhållning. Nu som vuxen, känner inget behov att läsa nåt. Låter lite torftigt men så är det.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Annicken
Inlägg: 90
Blev medlem: 15 nov 2011 00:59

Inläggav Annicken » 01 dec 2011 20:53

Periodvis läser jag noveller eller poesi istället. En dikt kan säga mycket, läsas om, funderas över ...

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 01 dec 2011 21:08

Har själv aldrig förstått mej på dikter. Varför så svåra omskrivningar av enkla ting?
Tror förståss att det är fel på mej, för mycket rationell och oromantisk  :(
maximal utdelning med minimal ansträngning

Annicken
Inlägg: 90
Blev medlem: 15 nov 2011 00:59

Inläggav Annicken » 01 dec 2011 21:08

Känner för övrigt igen mig i delar av lösdrivarens beskrivning, skönlitteratur ger inte så mycket längre. Just därför jag gillar Murakami, för han är så annorlunda med sin magiska stil. Läser sällan fiktion, ser nästan aldrig på tv heller, för det ger så lite och tar bara tid från min sparsamma egna tid. Böcker om livets olika aspekter är däremot intressanta, filosofi, mindfulness, "andlighet" ... sånt som man kan fundera över lite mer.

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 01 jan 2012 06:20

Hoppas du inte är en ”effektmaskin” som måste göra nåt nyttigt vareviga sekund?
Långbänken är bra för mej. Kan dra där och fundera en timme hur mest effektivt göra en sak som tar 2 min i verkligheten.
Verkar som slöseri men jag tröstar mej med att i ”framtiden” har jag nytta av mitt tänkande och det genererar pengar och välstånd (är kapitalist).
maximal utdelning med minimal ansträngning

Annicken
Inlägg: 90
Blev medlem: 15 nov 2011 00:59

Inläggav Annicken » 01 jan 2012 11:25

Definitivt ingen effektmaskin! Värdesätter högt att göra ingenting, det är bästa sättet att komma ner i varv.

Lagercrantz Vårt sekel är reserverat åt lögnen njuter jag av då och då för tillfället. Han kunde skriva, han ...

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 01 jan 2012 14:34

När jag var ung, så var jag hårt kontrollerad av en häxa till ingift mor :)
Rörelsefriheten var begränsad, fick inte besöka vänner eller umgås med vissa personer (med motivation som att de var kristna och alla varianter av ursäkter)

Så jag fann skolbiblioteket när jag jag gick i årskurs sju. Under tre år läste jag ut hundratals böcker.
Det var fashinerande att läsa författare som på olika vis ville få ut sina budskap. Inlevelseförmågan var fantastisk.

Zok, Röde orm hade ett intressant kapitel där någon blev halshuggen, och man skulle avgöra ifall huvudet kunde tänka utan att kroppen fanns med.. Intressant fråga än idag.

Idag finner jag ingen ro i böcker, jag är för stressad som människa. Men för några årsedan fann jag tillfällig ro och läste ut  sagan om isfolket serien med Sandemo.  Huvudpersonen i boken är en grym personlighet :)

Jag ska ta tid på mig att än en gång läsa ut en bok om  det holografska systemet.. debatterna i boken är aktuella än idag.
Har varit nära många gånger på att plocka fram den.... en bok av David Bohm där han diskuterar om det invikta universumet och de holografiska principerna..

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 10 jan 2012 18:58

Murakami är finfin. Gillar honom också. Fast läser man många böcker tycker jag att han liksom upprepar sig ...

Just nu läser jag The Mind's Eye av Oliver Sacks.

Annicken
Inlägg: 90
Blev medlem: 15 nov 2011 00:59

Inläggav Annicken » 10 jan 2012 22:03

Håller med om att man kan känna igen sig i Murakamis böcker. Jag försöker ha lite uppehåll mellan dem, så att det inte blir så tjatigt. Har ännu inte börjat på 1Q84- serien, står i kö på bibblan.

Det var likadant med Björn Ranelid, som jag älskade förut men det var tvunget att gå nåt år minst mellan varje bok. Hans språk var så fantastiskt och det blev som en egen värld. Men till slut kände jag att jag var trött på honom ...

Kanske skulle prova Oliver Sacks :)  För tillfället är det Olof Lagercrantz artiklar o essäer (Vårt sekel är reserverat åt lögnen) och gamla trogna Profeten som följer mig.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 jan 2012 09:27

Läser just nu Heberleins bok om att ta ansvar - Det var inte mitt fel, Svante Nordins namedroppande bok om 1900-talets filosofi, Filosoferna samt Ranelids Kniven i hjärtat. När jag väl vant mig vi den senares sätt att skriva är han riktigt bra. Jag har ändrat åsikt om honom som författare - sedan jag på allvar gett mig tid att läsa något han skrivit.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 11 jan 2012 18:48

Annicken skrev:Håller med om att man kan känna igen sig i Murakamis böcker. Jag försöker ha lite uppehåll mellan dem, så att det inte blir så tjatigt. Har ännu inte börjat på 1Q84- serien, står i kö på bibblan.

Det var likadant med Björn Ranelid, som jag älskade förut men det var tvunget att gå nåt år minst mellan varje bok. Hans språk var så fantastiskt och det blev som en egen värld. Men till slut kände jag att jag var trött på honom ...

Kanske skulle prova Oliver Sacks :)  För tillfället är det Olof Lagercrantz artiklar o essäer (Vårt sekel är reserverat åt lögnen) och gamla trogna Profeten som följer mig.



Oliver Sacks är ju iofs inte alls den typen av författare. Han skriver ju popvetenskap om neurologi. Men go ahead.

Heberleins "Jag vill inte dö..." går på Stadsteatern här nu. Funderar på att gå ...

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 12 feb 2012 03:21

"Nu börjar jag tappa koncentrationen efter en sida eller två. Jag blir rastlös, tappar tråden,
börjar leta efter något annat att göra …"
http://www.svd.se/kultur/understrecket/ ... 842173.svd

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 12 feb 2012 12:45

Zokrates skrev:"Nu börjar jag tappa koncentrationen efter en sida eller två. Jag blir rastlös, tappar tråden,
börjar leta efter något annat att göra …"
http://www.svd.se/kultur/understrecket/ ... 842173.svd



Problemet med en sådan text är ju inte texten i sig utan sammanhanget. Det är ju inte svårt i sig att läsa längre texter, men på skärm är det ju oskönt, och en så relativt ointressant artikel som handlar om folk som ojar sig om våra läsvanor/distraktioner har svårt att motivera mig (och troligen de flesta andra) till att djupläsa och koncentrera sig ...


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster