Mini-historier

Dela med dig av egen litteratur, musik och konst.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Mini-historier

Inläggav Anders » 30 maj 2021 10:18

Själv har jag svårt att skriva korta texter, noveller, romaner.

Så jag tänkte vi kunde skapa en tråd med korta historier, superkorta noveller. Har en i huvudet, ska skriva senare. Kanske nån av er hinner före?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mini-historier

Inläggav Algotezza » 30 maj 2021 17:38

Sedan han mött henne och växlat några ord med henne, kunde han bara inte glömma henne, hur han än försökte. Ju mer han försökte, desto mer tänkte han på henne. Som en mental vampyr sög hennes bild ut hans själ ur hans kropp, och sedan gick han som en zombie genom livet.

Han var förvandlad till en själlös kropp. Ingen i hans närmaste omgivning märkte något; han var lika kall och tråkig som vanligt. Men tanken på henne hade gjort honom till en automat. Jobbet skötte han visserligen som tidigare, familjelivet likaså. Allt i tillvaron gick per medvetslös rutin, social automatik – som ofta sker i våra vardagsliv.

Hans medvetande var dock någon annanstans, uppsuget i denna kvinnas bild. Men kvinnan själv hade inte en aning om vad som skett. Det var bilden av henne som hade verkat i hans inre, inte kvinnan själv. Han hade förlorat sin själ till en mental bild, en inre projektion. Han var själv den skyldige, den som hade ansvaret för det som hänt.

Om det nu hade hänt något.

(skriven 2003 men ej publicerad förrän nu)
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Galleri"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster