Västerländsk likhet med juche?

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Tanuki
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 apr 2013 10:50

Västerländsk likhet med juche?

Inläggav Tanuki » 29 apr 2013 12:20

Hej!

Är det någon här som kommer på en västerländsk filosofi/filosof som är lik Nordkoreas Juche?

De som jag kommer på, på rak hand, är antropocentrismen (människan är centrum etcetera)
och småplock från Platos Staten (näringsklass, militärt, styre - songun 1995).

Skulle vara tacksam för svar.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Västerländsk likhet med juche?

Inläggav SigurdV » 30 apr 2013 18:17

OJ! Kul jämförelse! Men vi vet inte mycket om juche här inne, kan du förklara?

Tanuki
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 apr 2013 10:50

Västerländsk likhet med juche?

Inläggav Tanuki » 02 maj 2013 13:05

Jag ska försöka svara så väl jag kan, men jag läser nu om juche på Fi B så jag är knappast klokast på ämnet!
För att förtydliga: Det här har inget med Nordkoreas faktiska ideologi, utan juche i teorin.

Människan står som världens härskare. Varför människan? Jo, för att människan är den mest utvecklade varelsen som i praktiken är världens härskare då vi formar miljön för att passa oss och kan därför forma vårat eget öde. Människan besitter en enorm kunskap om den värld som vi styr och vi besitter även självständighet, kreativitet och ett stort medvetande. Människan står i centrum som härskare, men världen är inte centrerad till människan.

Utan ledarskap så står arbetarklassen/massorna stilla.

Juche handlar också om självständighet, uppbyggnad utav 'juchelandet' och självförsörjning (inom landet). Mycket som kommit till p.g.a. konfucianismen och Koreas historia som ett land som ständigt kämpat mot Japan och Kina, de började isolera sig själva ungefär 1392. 1995 så gjordes songun som gjorde så att Nordkoreas klasser nu ser ut: Arbetarklass, medel/överklass, de militära styrkorna, den store ledaren. Hoppas att det hjälpte lite.

Det skulle vara lätt att tala om Marx, Lenin, Stalin och Mao, men jag söker andra tänkare/tankar som t.ex. Plato/Antropocentrismen.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Västerländsk likhet med juche?

Inläggav Zokrates » 04 maj 2013 01:35

Påminner om vissa andra folkslag som betraktat sig som autoktona, svearna t.ex, kanske av "vi själva",
självständiga, självförsörjande och så skulle det ha förblivit om inte handelns lockelser med andra folk satte
käppar i hjulet för det hela. Idag är vi långt ifrån självförsörjande och detta trots att vårt land mycket väl
skulle kunna förse oss med alla de förnödenheter och råmaterial vi behöver eller önskar.


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster