Filosofiska grundbegrepp

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Egosum
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 maj 2004 23:32
Ort: Sverige

Filosofiska grundbegrepp

Inläggav Egosum » 12 sep 2005 17:31

Jag har precis påbörjat mina filosofstudier, filosofisk grundkurs 20p och har stött på ett litet problem. Den första delkursen 'Introduktion till filosofi' 3p är avklarad och behandlade, -väldigt- kort, semantik och de vanligaste filosofiska begreppen/inriktiningarna. Mitt problem är att de första veckorna på universitetet även är fyllda med obligatioriska alkoholdränkta kvällar, så efter ett dussin sådana så är mina anteckningar helt plötsligt inte alls lika begripliga som det var tänkt.

Så jag har slagit upp och kort beskrivit de begrepp vi arbetat med och jag tänkte om ni kunde ta en titt och se om jag är rätt ute. Observera att det är en väldigt kort/godtycklig beskrivning, jag är absolut inte ute efter någon djupare diskussion av uttrycken (inte än, åtminstone).

Här är de första anteckningarna:

Epistemologi
Kunskapsteori, läran om kunskapen, vad den är och hur vi kan tillägna oss den.

Metafysik
Behandlar frågan om verklighetens grundläggande natur och söker göra rationella utsagor om fundamentala drag hos allt varande (ontologi).

Realism
Uppfattning att verkligheten existerar oberoende om den blir erfaren eller kan erfaras. Vissa av de egenskaper tingen verkar ha är primära, dvs. de finns verkligen hos tingen. Dessa egenskaper är storlek, form och konsistens. Andra egenskaper är sekundära, dvs. de beror på våra sinnen, och det är färg, lukt, ljud och smak.

Naiv realism
Våra sinneserfarenheter ger oss en direkt tillgång till verkligheten. (Motbevisas t.ex. av hur ting ter sig från olika håll och vinklar.)

Konstruktivism
Menar att individen skapar sin egen verklighet genom ett sökande efter den verklighetsuppfattning som har den största användbarheten i den nödvändiga interaktionen med omgivningen. Detta gör att det skapas en viss samstämning i verklighetsuppfattningen inom olika grupper. En konstruktion som har en ungefärlig samstämmighet i en stor grupp individer blir därför deras sanning.

Idealism
Betonar att verkligheten på radikalt vis är bestämd och konstituerad av kunskap och tänkande, så att det inte kan finnas någon verklighet som är oberoende av mänskligt medvetande eller tänkande eller objektiva principer.

Materialism
Metafysisk realism, som hävdar att allt som existerar i verkligheten är ting eller processer och att dessa endast har fysiska egenskaper.

Institutionella fakta
En preposition som görs sann av rådande kultur/folk/styre
Hjälp här?

Observationsterm
Uttryck som antas vara av sådan karaktär, att det kan avgöras huruvida villkoren för deras konkreta tillämpning är uppfyllda, Ex är ”röd”, ”fyrkantig”.

Diagnosterm (t.ex. fotspår, krater, askfat, stol, hammare)
Termen definierar något om tingets uppkomst/egenskap/användning. Om tinget inte uppfyller definitionen så kan inte termen användas. T.ex. ett avtryck som liknar ett fotspår men ej är gjort av en fot, en grävd krater.

Prognosterm
Hjälp här!

’Excluders’ (verklig/riktig/äkta)
Exkluderar föremål som fyller en definition men är ändå inte tillfredställande i sammanhanget. T.ex. ”En riktig hammare, inte en leksakshammare”

Rationalistisk meningsteori (meningsholism)
Orden är abstrakta begrepp vars mening definieras av alla andra ords mening och dess förhållande till varandra. Känner man fler ord man känner även de enskilda orden bättre. För att känna ett begrepp måste man känna andra relevanta begrepp, t.ex. ”Röd” --> färg, syn, ljus, mörker, form.

Empirisk meningsteori (meningsatomism)
Meningen ’upptäcks’ genom att empiriskt uppleva tingen. Atomism eftersom ett språk skulle, i teorin, kunna innehålla endast ett ord.

Intensionalitet (’riktadhet’, ’omhet’)
Bilder är intensionala på grund av sin likhet med objektet, vilket inte stämmer för ord. Hjälp här!


Jag kanske kommer med lite mer frågor när jag arbetat mig igenom hela delkursen.

Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 46 och 0 gäster