""

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
archaxe
Inlägg: 1353
Blev medlem: 15 nov 2003 01:35

""

Inläggav archaxe » 04 jan 2006 16:48

Dessa krumelurer; heter de citationstecken eller situationstecken? Finns det bådadera? Jag har hört lite olika bud på detta, och om nån språkvetenskaplig jävel ville komma och reda ut härvan genom att skriva mig på näsan vore jag tacksam.

Användarvisningsbild
Tore
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 apr 2004 21:16

Re: ""

Inläggav Tore » 04 jan 2006 17:03

archaxe skrev:Dessa krumelurer; heter de citationstecken eller situationstecken? Finns det bådadera? Jag har hört lite olika bud på detta, och om nån språkvetenskaplig jävel ville komma och reda ut härvan genom att skriva mig på näsan vore jag tacksam.

Är ingen språkvetare, men de kallas citattecken eller citationstecken. Det kommer sig förstås av att de brukar användas just för att markera att ett textstycke är ett citat.

Användarvisningsbild
archaxe
Inlägg: 1353
Blev medlem: 15 nov 2003 01:35

Inläggav archaxe » 04 jan 2006 17:36

Som jag misstänkte då. Tack tack.
Jag kommer att hänvisa hit så fort jag ser nån dåre skriva situationstecken.

Stefan
Inlägg: 1926
Blev medlem: 01 jun 2004 01:17
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan » 04 jan 2006 18:16

De är ytterst viktiga i filosofi. Jag tror det var Kleene, logikern, som skriver att den som inte är beredd att beakta skillnaden mellan ords användning: "Stockholm har 1,5 milj. inv.", och ords omnämnande "'Stockholm' har nio bokstäver" "kan lägga ifrån sig boken omedelbart och ägna sig åt någon annan verksamhet såsom odling". Quine är särskilt berömd för att ha förföljt dem som inte beaktat denna distinktion, inklusive Russell.

En lärare sa en gång: Heter det verkligen: "My name is Gabriel Sandu", utan inte snarare "My name is 'Gabriel Sandu'".


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster