Ansökan till konstskola

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

johannes
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2006 00:12

Ansökan till konstskola

Inläggav johannes » 01 mar 2006 22:28

Jag ska söka ett par konsthögskoler nu i vår bla "kungliga konsthögskolan" och de vill att man förutom arbetsprover skickar in en motivering.

Jag skulle vara otroligt tacksam om jag kan få lite feedback av de kloka medlemarna i detta forum.

Hur tolkar du det, hur kan man göra tydligare, finns det något du skulle lägga till eller ta bort?????. besök gärna min web sida där jag presenterar mina arbeten.

Vänliga hälsningar
Johannes

Motivering

I mitt arbete stävar jag efter att abstrahera naturen. För att uppnå min vision måste jag först förstå naturen på mitt alldeles eget sätt. Jag gör det genom att bland annat studera konsthistoriens betydelsefulla verk, och lära känna naturens inre och yttre former. Den inre formen relaterar till en upplevelse, medan den yttre formen, kan vara studier av människans anatomi.

Just nu befinner sig mitt arbete någonstans mellan det föreställande och det abstrakta, troligen mer åt det förstnämnda. För att ta mig vidare i den riktning jag har valt krävs en hög nivå av kreativ frihet, vilket jag på många sätt saknar.

Att studera på er skola skulle ge mig stora möjligheter att ta mitt arbete till en högre nivå. Med hjälp av tillexempel; utrymme, teorier, tekniker, nya medium samt möjligheten till att utbyta tankar med övriga elever, lärare och handledare.

Användarvisningsbild
PopJimmy
Inlägg: 2569
Blev medlem: 23 nov 2004 07:07

Inläggav PopJimmy » 02 mar 2006 00:45

Jag är ingen konstnär. Men skulle jag söka till en konstskola skulle jag ta med detta i min movtivation:

Min definition av konst och konstens syfte (generellt)
Min syn på konsten idag (andra konstnärer och konstkritiker)
Min nuvarande personliga relation till min konst (min bakgrund, vision och mitt syfte)

Användarvisningsbild
PopJimmy
Inlägg: 2569
Blev medlem: 23 nov 2004 07:07

Re: Ansökan till konstskola

Inläggav PopJimmy » 02 mar 2006 00:52

I mitt arbete stävar jag efter att abstrahera naturen. - varför?

För att uppnå min vision måste jag först förstå naturen på mitt alldeles eget sätt. - detta känns intetsägande. alla konstnärer vill ju vara unika. är det kanske inte bättre att säga på vilket sätt du är unik?

Just nu befinner sig mitt arbete någonstans mellan det föreställande och det abstrakta, troligen mer åt det förstnämnda. - varför?

För att ta mig vidare i den riktning jag har valt krävs en hög nivå av kreativ frihet, vilket jag på många sätt saknar. - vad är det du saknar? tekniken? den kreativa friheten - varför?

Att studera på er skola skulle ge mig stora möjligheter att ta mitt arbete till en högre nivå. - vad är en högre nivå? högre nivå av vad? en högre nivå av att abstrahera naturen?

Användarvisningsbild
cogito
Inlägg: 621
Blev medlem: 10 mar 2004 17:01

Inläggav cogito » 02 mar 2006 02:04

Jag skulle inte skriva en enda värderande rad om mitt arbete hittills. Låt arbetsproverna vara okommenterade.

Motivet bör återspegla ditt intresse att få en gedigen utbildning - inget snack om "högre nivåer" eller utbyte av tankar med lärare.

Du söker inte in som "kollega" för vidareutbildning.
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

johannes
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2006 00:12

Inläggav johannes » 02 mar 2006 10:05

Du har rätt Cogito. De som jobbar på skolan bör kunna se soppas bra, texten skulle förmodligen bara ge dem en smalare syn på arbetsproverna.

Jag har ändå inget att säga om mitt arbete, jag vet inte varför jag skapar som jag gör. Men en sak vet jag, hade jag vetat varför och hur så hade det inte varit lika lyckat som det är.

Stort tack för alla tippsen,

Johannes

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 02 mar 2006 18:58

Vad de vill ha ut av motiveringen är en vink av att du har en idé om dig själv som konstnär, och att du så att säga "håller samman" och är ett bra grundämne för att bli en framtida konstnär, att du har karaktär. På så sätt kan de sålla bort de människor som "tycker om att teckna", inte har något bättre att göra, eller vänder sig till konsten för att slippa allt annat. Om det är första gången du lämnar in prover, och inte har gått en förberedande utbildning, så är chansen liten att du kommer in på en konsthögskola. Du bör redan ha en ådra som är förankrad i den postmodernistiska konsttraditionen. Om du enbart söker in på en grund där du är duktig att teckna/måla - utan vidare motivering - så måste du vara extremt duktig. Den motivering du nu lämnar är tyvärr alldeles för generell och det finns en uppsjö av sökanden som just håller på med att "abstrahera naturen/människor". Ett abstraherande bör komma först efter det finns en förmåga förståelse för att teckna naturen som den är. Men det är en vanlig företeelse att unga "konstnärer" ägnar sig åt abstraktioner som en genväg till ett konstnärskap. Du kommer således att drunkna i en uppsjö av inlämnade verk med liknande motivering som din.

Syftet med en förberedande konstutbildning är att öka sin disciplin och göra som lärarna säger. Efter detta har man tillräckligt på fötterna att vinna sin kreativa frihet. Och i denna process sållas 95% av eleverna bort, och endast de som har funnit ett stark motivation med sitt konstnärskap går vidare till konsthögskola. Denna motivation reser sig således ur själva skolningen och har under resans gång prövats gentemot lärare och andra elever.

Men om man är duktig - enligt kriterierna ovan - kan man naturligtvis vara frifräsare också. Har en släkting som sökte konstakademin för några år sedan och kom in direkt utan att ha gått någon förberedande utbildning. Själv har jag läst 5 års förberedande studier, men sökte aldrig till konstfack/Mejan, då detta var i brytningen då jag hade mina första transcendentala upplevelser.

Men man behöver inte köpa konceptet med konststudier i huvudtaget, man kan hålla på att måla för att man tycker det är roligt. Men vill man göra sig ett namn och mer eller mindre leva på sitt konstnärskap så kräver det vissa attribut och det kontaktnät högre studier ger.

Johan

johannes
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2006 00:12

Inläggav johannes » 03 mar 2006 17:04

Hej Johan.

Jag tror man måste se verken tillsammans med texten för att kunna tolka texten på rätt sätt. Texten ska ju bara vara där för att lyfta upp verken, tror inte man ska vara varken dominant eller messig.
Självklart är jag tacksam att du tog dig tiden att göra ditt inlägg, men jag tycker du har lagt det på en lite för låg nivå.

Jag håller med många idag gör "abstrakt" konst, men det är få som verkligen försöker abstraherar naturen.
Kanske är ett dumt begräpp att använda sig av i texten...det är färgat av så mycket annat som jag verkligen inte kan stå för.

Vänliga hälsningar Johannes

http://www.johannes-nielsen.com

johannes
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2006 00:12

förnyad text

Inläggav johannes » 04 mar 2006 01:29

Hej alla och tack för den tidigare feedbacken, har verkligen hjälpt i stor bemärkelse.

Tack popjimmy för dina förslag på fråger att ställa till mig själv. Tog dem på allra största allvar och här är en del av resultatet.

Hoppas på att det finns mycke mer att förbättra?


Min definition av konst och konstens syfte (generellt)
Konst idag har blivit ett otroligt brett ämne som borde vara uppdelat i fler tydligare kategorier. Om jag skulle ge mitt område ett namn skulle det förmodligen bli något som har med naturen, skönhet, och andlighet att göra kanske ”sublim konst” men det skulle förmodligen låta för ambitiöst.

Naturen,
Naturen borde vara något som konstnären uttrycker och alltså inte efterbildar. På så sätt att han sublimerar det som tilltalar han själv.

Andlighet,
Den andliga nivån av ett verk bör tala om hur djupt konstnären har blickat in i det föremål varpå han har haft sin uppmärksamhet riktad. Och på så sätt förmedla en omätlig och bottenlöst känsla till sin publik.

Skönhet,
Skönheten bör inte vara där för något dekorativt utan dens syfte bör vara att ”uppfostra” människorna att uppfatta den. Konstnären bör göra detta genom att separera den från sin omgivning, och förtydliga det som han anser är missuppfattat eller för andra osynligt.

Min syn på konsten idag, (andra konstnärer och konstkritiker)
Jag försöker ständigt följa och förstå de senaste i konsten. Tyvärr måste jag erkänna att jag oftast lämnar de samtida utställningarna med en viss tomhetskänsla.
Det verkar saknas ett intresse i att förmedla något till den allmänna publiken. Bör inte konst vara det universella språket som talar även till den obildade?

Kanske är detta ett fenomen som alltid existerat, och ändats tiden avgör vad som får leva kvar för eftervärlden.


Vänliga hälsningar Johannes


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster