Fråga till den som läst Praktisk Filosofi på SU

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Rafael
Inlägg: 462
Blev medlem: 26 okt 2005 01:35

Fråga till den som läst Praktisk Filosofi på SU

Inläggav Rafael » 31 maj 2007 17:16

Ska tenta på den praktiska filosofins historia (imorrn). Om någon här läst den delkursen: hade ni också många urvalsfrågor där ni fick välja fyra (så är vår övningstenta) på er tenta? Dessutom: Var åtminstone 4 av dessa urvalsfrågor på personer ni gått igenom på lektionen?

Exempel: gick igenom hume på lektionen = fråga om hume på provet.

Känt mig ytterst lat den senaste tiden varför jag inte läst allt jag borde...

Tack för svar!

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 31 maj 2007 17:47

Tänk inte för mycket på taktik!
Varför studerar du öht? För att klara tentan och få mer studielån?
Helt fel inställning. Man ska kunna allt! Finns ingen anledning att ge sej in på taktikerande. Hoppas du studerar för din egen skull. Märker man att gnistan saknas så är det på sin plats att ta sej en funderare över varför man öht. håller på.

Mvh. Från en gamla räv som också tänkte åka slalom genom livets alla svårigheter men som till sist tog tjuren vid hornen och märkte att här glider det ännu bättre!

Rafael
Inlägg: 462
Blev medlem: 26 okt 2005 01:35

Inläggav Rafael » 31 maj 2007 18:13

Jag har tänkt läsa allt men hinner inte fokusera studierna på allt. Därav frågan. Comprende? Svara istället på min fråga någon :)

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 31 maj 2007 18:43

Du verkar ha en slapp inställning till studierna så jag föreslår att du ta ett break.

Rafael
Inlägg: 462
Blev medlem: 26 okt 2005 01:35

Inläggav Rafael » 31 maj 2007 21:08

någon som kan svara på min fråga?

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 31 maj 2007 21:21

Ja se dagens ungdom.

Skämt å sido. Vad tusan har vi för utbildningar inom humaniora och samhälsvetenskap osv när man kan plugga en dag innan och fixa en tenta?

Inget nytt under solen. Samma som när jag pluggade. Ganska sköna år när man såsade och inte gjorde så mycket. Att sedan  utbildningarna är skräp det är en annan femma.

Ja jag vet svaret, men det kommer kosta dig. Hur mycket vill du pröjsa? Man måste klara sitt uppehälle efter studierna vet du.

Rafael
Inlägg: 462
Blev medlem: 26 okt 2005 01:35

Inläggav Rafael » 31 maj 2007 21:59

vafan... Hjälp nu en stackars student din drummel!  :cry:

Tractatus
Inlägg: 828
Blev medlem: 21 mar 2005 21:25

Inläggav Tractatus » 31 maj 2007 22:04

Ja jag vet svaret, men det kommer kosta dig. Hur mycket vill du pröjsa? Man måste klara sitt uppehälle efter studierna vet du.


Kallekula alltid kapitalist.

Rafael
Inlägg: 462
Blev medlem: 26 okt 2005 01:35

Inläggav Rafael » 31 maj 2007 22:13

förtydligande: är det inte ytterst troligt att det mesta på tentan (3 poäng) är saker som läraren tagit upp på föreläsningarna (frivilliga)?

Annars vore ju dessa meningslösa.

Vi hade runt 15 filosofer att läsa, och jag har läst typ 8-9 :P

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 31 maj 2007 22:13

Kunskap kostar.

Har ingen aning om vad det handlar om. Men strunt samma. Hur tusan kan man fixa en tenta på högskolan (vi snackar väl inte microtenta?) genom att plugga dagen innan. Antingen är man bra smart eller så är det något fel fundamentalt fel på skolan.

Tractatus
Inlägg: 828
Blev medlem: 21 mar 2005 21:25

Inläggav Tractatus » 31 maj 2007 22:56

Antingen är man bra smart eller så är det något fel fundamentalt fel på skolan.


Oftast en kombination av bådadera. Är man lite hobbyintresserad av ämnen som filosofi och idéhistoria, spikar man alla tentor på kurserna, utan större ansträngningar.

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 01 jun 2007 17:43

suchanother skrev:Tänk inte för mycket på taktik!
Varför studerar du öht? För att klara tentan och få mer studielån?
Helt fel inställning. Man ska kunna allt! Finns ingen anledning att ge sej in på taktikerande. Hoppas du studerar för din egen skull. Märker man att gnistan saknas så är det på sin plats att ta sej en funderare över varför man öht. håller på.

Mvh. Från en gamla räv som också tänkte åka slalom genom livets alla svårigheter men som till sist tog tjuren vid hornen och märkte att här glider det ännu bättre!

Sant sant!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 01 jun 2007 17:45

Kallekula skrev:Ja se dagens ungdom.

Skämt å sido. Vad tusan har vi för utbildningar inom humaniora och samhälsvetenskap osv när man kan plugga en dag innan och fixa en tenta?

Inget nytt under solen. Samma som när jag pluggade. Ganska sköna år när man såsade och inte gjorde så mycket. Att sedan  utbildningarna är skräp det är en annan femma.

Ja jag vet svaret, men det kommer kosta dig. Hur mycket vill du pröjsa? Man måste klara sitt uppehälle efter studierna vet du.


Den e 2 poäng om jag inte missminner mig. Kanske inte så konstigt då?

Jag trodde dessutom att tentor var sådana som kursens gång skulle ha borgat för kunskapens uppfyllning. Men vad vet jag?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Dividend
Inlägg: 139
Blev medlem: 14 mar 2008 13:51

Inläggav Dividend » 17 mar 2008 11:19

Lönt att plugga, om man ändå inte minns nåt av det en månad/år efteråt...

Jisses...
It is the stillest words which bring the storm. Thoughts that come on doves' feet guide the world

Homer Wells
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 jan 2008 03:45

Inläggav Homer Wells » 16 maj 2008 20:54

suchanother skrev:Varför studerar du öht? För att klara tentan och få mer studielån?
Helt fel inställning. Man ska kunna allt! Finns ingen anledning att ge sej in på taktikerande. Hoppas du studerar för din egen skull. Märker man att gnistan saknas så är det på sin plats att ta sej en funderare över varför man öht. håller på.


Många som inte studerar för kunskapens skull. I dag krävs nästan att du är högutbildning för att slå sig in på arbetsmarknaden och att studera för att säkra framtiden kan ju inte vara fel. Att studera pga brinnande intresse eller passion är nog hyffsat ovanligt. Förhoppningsvis väljer man en inriktning man har intresse av men det är ju ingen självklarhet. Möjlighet finns att studera det man säkrast vet leder till jobb efter studier. Annan möjlighet är att studera efter hur stor lönechecken kommer att bli.

Sen finns ju möjligheten att Rafael har fru och barn och väljer att prioritera dem framför ett högt betyg. Kanske jobbar han för att tjäna ihop till studierna vilket gör det svårt att alltid hinna med att läsa till tentor. Osv.


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster