Guds existens?

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

pingsvin
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 nov 2006 14:43

Guds existens?

Inläggav pingsvin » 03 jun 2007 13:41

Hej, håller på att skriva ett arbete om religionsfilosofi, jag ska försöka besvara på frågan om "Gud existerar" utifrån olika filosofers perspektiv..

så min fråga är om någon kan nämna några filosofer som har olika åsikter inom denna punkten. Alltså någon som har argument för att gud finns, och någon som argumenterar för att han inte existerar/har existerat..

vore väldigt tacksam för svar :)

edit: kan/ska även ta upp olika gudsbevis, och tänkte ta upp b.la det teologiska, det kosmologiska och det ontoligiska beviset, jag har uppfattat det som att det är dessa tre som har haft störst betydelse.

Användarvisningsbild
tomtefader
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 mar 2007 18:45

Inläggav tomtefader » 03 jun 2007 15:46

"Jag är Gud."

- Fredrik
"Jag har talat" - Okänd

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 03 jun 2007 16:00

Ledsen Tomtefader men det kan enligt min uppfattning endast finnas en Gud, nämligen jag. Teorin grundar sig på alltings optimala enhetsmodell som utesluter tvåsamheter eller rättare sagt tredje part. Sålunda är din Gudhet en fantasiprodukt vars existens är simplare än den Fredrik som gav upphov till idén. Tro mig och ni skall finna sanningen.

Nils Ingvar.

Rising
Moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: 03 jul 2006 15:00
Ort: Stockholm

Re: Guds existens?

Inläggav Rising » 03 jun 2007 18:37

Wow. Pingsvin har skrivit sju inlägg, och alla handlar om att han söker svar till skoluppgifter.

Kan du inte bara hänga med på föreläsningarna istället, din pajas?

pingsvin
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 nov 2006 14:43

Re: Guds existens?

Inläggav pingsvin » 03 jun 2007 19:52

Rising skrev:Wow. Pingsvin har skrivit sju inlägg, och alla handlar om att han söker svar till skoluppgifter.

Kan du inte bara hänga med på föreläsningarna istället, din pajas?


ursäkta? pajas? Jag har full närvaro på lektionerna och MVG i filosofi, men jag har lärt mig mycket av att läsa andras åsikter o.s.v på det här forumet också, som har hjälpt mig i mina uppgifter. Eftersom du nu kollat upp att jag "bara bett om hjälp till skoluppgifter" måste du ju även ha sett att jag inte ha fått så extremt mycket svar heller.. så jag lär ju knappast ha fått så stor hjälp till något som jag inte tidigare visste, eller hur?

Användarvisningsbild
Sökande
Inlägg: 375
Blev medlem: 12 apr 2007 14:03

Inläggav Sökande » 03 jun 2007 19:56

Väl talat!
Quod nihil illi deerat ad regnadum praeter regnum...

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 03 jun 2007 20:13

Ok, du förtjänar lite hjälp pigge.

Här får du en länk till en man "Anselm" som chattade med sig själv för nästan 1000 år sedan, i ämnet därför blev Gud en människa. :lol:

http://www.fordham.edu/halsall/basis/an ... rdeus.html

yy
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 apr 2007 15:21

Inläggav yy » 03 jun 2007 21:28

Hihi, pajas *Smajlar*

Nietzsche, som sagt. Och typ. Bush.

pingsvin
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 nov 2006 14:43

Inläggav pingsvin » 03 jun 2007 21:51

Zokrates skrev:Ok, du förtjänar lite hjälp pigge.

Här får du en länk till en man "Anselm" som chattade med sig själv för nästan 1000 år sedan, i ämnet därför blev Gud en människa. :lol:

http://www.fordham.edu/halsall/basis/an ... rdeus.html


haha tack du käre sokrates, du är en god människa ;)

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 03 jun 2007 22:33

Tack, vår tids stora filosofer finner du på samma länk under criticism.
Hoppas det besvarar din ursprungliga begäran. :)

Rising
Moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: 03 jul 2006 15:00
Ort: Stockholm

Inläggav Rising » 04 jun 2007 01:43

Pingsvin:

Jag saxar från reglerna på detta forum: (min fetstil)

"För följande ämnen ställs särskilt höga krav på att tillföra något nytt till debatten:"
*Definitionsfrågor av typen "Vad är filosofi?" eller mer allmänt "Vad är X?". Vi hänvisar till Google där man kan använda kommandot [define:] samt till Wikipedia, eller någon av de många uppslagsverk i bokform som folk nyttjade under Tiden Före Internet.
Finns Gud?/Vad är Gud?/Gudsbevis: Se "Vad är X?" ovan. Google och Wikipedia är utmärkta referenser även för argument för och emot Guds existens."

Det här är alltså en punkt som det uttalat står i reglerna att man skall vara försiktig med att starta trådar kring, och att ett grundkrav är att man försöker tillföra något nytt.

Att bara ställa innehållslösa frågor av "vad är X?"-typen ger inte någon läsare någon behållning alls, det är bara ett slappt sätt att försöka få tag i information som lika gärna kan googlas fram eller slås upp i böcker.

jag har lärt mig mycket av att läsa andras åsikter o.s.v på det här forumet också, som har hjälpt mig i mina uppgifter. Eftersom du nu kollat upp att jag "bara bett om hjälp till skoluppgifter" måste du ju även ha sett att jag inte ha fått så extremt mycket svar heller.. så jag lär ju knappast ha fått så stor hjälp till något som jag inte tidigare visste, eller hur?


Hur ska du ha det, din pajas? Har du lärt dig mycket som hjälpt dig i dina skoluppgifter, eller har du knappast fått hjälp till något du inte tidigare visste? Jag väntar här vid sidan om tills du är färdig med att argumentera mot dig själv.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 04 jun 2007 14:46

Pingsvin: har ni inte kurslitteratur där det står att läsa?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst