Matematisk filosofi. Steg i "definitionen" av e^x

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

NFM
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 maj 2006 12:51

Matematisk filosofi. Steg i "definitionen" av e^x

Inläggav NFM » 13 apr 2008 15:35

Jag har väldiga problem med ett problem som jag har i läxa. Det ser ut enligt följande:

Givet: (x,y)(f(x+y)=f(x)f(y)), f är ej en konstant funktion, (x)(f(x)>0), f(0)=1, f är kontinuerlig, F(x)=integralen för f mellan 0 och x.

Visa att: f(x)F(1)=F(x+1)-F(x) och dra slutsatsen att f är deriverbar.

Det känns ruttet att be om hjälp såhär, men jag satt hela gårdagen och försökte lösa problemet och kom ingenstans så jag vore mycket tacksam för lite hjälp.
Jag tänker alltså finns... tankar?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 13 apr 2008 16:20

Har inte så lång tid på mig just nu, men du kan väl börja med att visa hur långt du kommit? Rent spontant skulle jag göra såhär:

Lös ut f(x) ur första uttrycket.

Integrera, dvs. teckna F(x) (konstattermen borde ges av villkoret).

Finn F(1) och lös visa att-satsen.

-narr-

NFM
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 maj 2006 12:51

Inläggav NFM » 13 apr 2008 16:33

Men f är (än så länge) en funktion som, förutom restriktionerna jag angav tidigare, är helt godtycklig. Jag kan alltså inte teckna F(x).

Jag har i stort sett inte kommit någonstans. Jag försöker komma på några kända regler som rör produkten av en funktion och primitiven av samma funktion men finner inget, trots timmar av letande i min analysbok.

Kursen är tänkt att kunna klaras efter bara ett halvårs studier av naturvetenskaplig matematik så det borde ju inte vara så svårt.

Tack för hjälpen oavsett.
Jag tänker alltså finns... tankar?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 13 apr 2008 19:33

Jag tänkte att du kunde använda den första restriktionen för att teckna ett uttryck för f(x), men det är något besynnerligt med den:

(x,y)(f(x+y)=f(x)f(y))


Sitter parentestecknen rätt? I så fall ser jag inte att det är ett villkor överhuvudtaget. Vad har den godtyckliga punkten (x,y) där att göra?

I alla fall, om f(x+y) = f(x)f(y) vilket det står i den högra stora parentesen, då är ju f(x) = f(x+y)/f(y). Variabeln x+y kan vi kalla för z. Är det möjligt att teckna en allmän integral F(x) om f(x) = f(z)/f(y)? Hittar ingen sån regel heller tyvärr.

Finns det inget facit till uppgiften? Eller en lärare att fråga?

-narr-

NFM
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 maj 2006 12:51

Inläggav NFM » 13 apr 2008 19:48

Jag uttryckte mig väldigt klantigt. Det jag menar är att det gäller för alla x och alla y att f(x+y)=f(x)f(y). Jag ber om ursäkt för det.
Jag tänker alltså finns... tankar?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 13 apr 2008 20:38

Ingen fara. Om det inte finns facit kanske du har anteckningar kring härledningen av funktionen e^x som är användbara? För det luktar ju e^x om hela talet (stämmer med villkoren och visa att-satsen). Alternativt googla andra härledningar av e^x... Kan nog inte hjälpa till mer än så tyvärr :/

-narr-

NFM
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 maj 2006 12:51

Inläggav NFM » 13 apr 2008 22:52

Jag ska höra med mina kursare imorgon. Annars får jag veta på tisdag.

Jag kan skriva ned lösningen här när jag vet, ifall någon är nyfiken.

Tack för hjälpen!
Jag tänker alltså finns... tankar?

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 14 apr 2008 10:19

Jag är något  undrande här över din ekvation f(x)F(1)=F(x+1)-F(x).

Bör var f(x)F(1)-F(0)=F(x+1)-F(x) istället?

Låt [ f(t)dt, {a,b} ] vara integralen från a till b, då är
(1) [ f(t)dt, {x,x+1} ]=F(x+1)-F(x), enl. definitionen på Riemann-integral.
Gör substitutionen y=t-x, vi får då integralen från 0 till 1 och funktionen f(t)=f(y+x)=f(y)f(x).
(1) blir då [ f(t)dt, {x,x+1} ]=[ f(y+x)dy,{0,1} ]=f(x)[f(y)dy,{0,1} ]=f(x)(F(1)-F(0)) och vi får f(x)F(1)-F(0)=F(x+1)-F(x).

(f.ö. är villkoret f(0)=1 redan uppfyllt av förutsättningen f>0, f(x+y)=f(x)f(y) med y=0)

Dura M
Inlägg: 438
Blev medlem: 06 mar 2008 11:17

Inläggav Dura M » 14 apr 2008 11:17

suchanother skrev:Bör var f(x)F(1)-F(0)=F(x+1)-F(x) istället?

F(x) betecknar inte primitiv funtion utan integralen F(x) = [ f(t) dt, {0, x} ], så F(0) = 0 enligt definitionen.

Annars snygg lösning.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 14 apr 2008 11:30

Har du rätt i. Glömde att vi hade en bestämd integral.


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst