Hjälp att hitta dokumentärer och info-filmer om filosofi

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Norton
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 okt 2007 12:16

Hjälp att hitta dokumentärer och info-filmer om filosofi

Inläggav Norton » 23 mar 2010 21:11

Hej.

Jag är lärare på gymnasiet i filosofi och skulle behöva hjälp att hitta bra dokumentärer och filmer om filosofi. I första hand söker jag DVD(/VHS) med svensk text. Efter lite googlande hittar jag bara en massa skit om yoga och new age... :(

Jag är inte ute efter tips på spelfilmer (Matrix etc), utan snarare dokumentärer. filmer likt Waking life (halvspelfilmer?) skulle dock funka.

Tips på sidor att inhandla filmer om filosofi mottages tacksamt!

Rorschach
Inlägg: 655
Blev medlem: 25 jul 2008 01:54

Re: Hjälp att hitta dokumentärer och info-filmer om filosofi

Inläggav Rorschach » 17 apr 2010 20:10

Norton skrev:Hej.

Jag är lärare på gymnasiet i filosofi och skulle behöva hjälp att hitta bra dokumentärer och filmer om filosofi. I första hand söker jag DVD(/VHS) med svensk text. Efter lite googlande hittar jag bara en massa skit om yoga och new age... :(

Jag är inte ute efter tips på spelfilmer (Matrix etc), utan snarare dokumentärer. filmer likt Waking life (halvspelfilmer?) skulle dock funka.

Tips på sidor att inhandla filmer om filosofi mottages tacksamt!


Det kan eventuellt finnas en del bra på YouTube, men det jag sett har inte varit textat på svenska. Är det av av vikt att det är textat, samt vilka områden är mest intressanta?


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster