Sida 1 av 2

Uppgift i värdefilosofi

Postat: 28 mar 2011 14:46
av sintesi
Har kört fast helt på denna


En handling som är fel enligt lagen behöver inte vara moraliskt fel men lagen kan ändå vara något att ta hänsyn till när man ska avgöra moralvärdet i sitt handlande, kan någon förklara hur båda dessa saker är möjliga enligt t ex utilitarismen eller pliktetik?

Var ska jag börja titta efter svar? Vad bör man ha med tycker ni?

Postat: 06 apr 2011 12:05
av jag är jag
Hej!
Jag är lite sent ute, men hur skulle det vara med "köp av sexuella tjänster". Staten har en moral som man kan bli dömd av = en officiell moral. Kund och säljare har en annan värdering och skapar sina egna "moraliska" regler.

Postat: 06 apr 2011 12:14
av Zokrates
jag är jag skrev:Hej!
Jag är lite sent ute, men hur skulle det vara med "köp av sexuella tjänster". Staten har en moral som man kan bli dömd av = en officiell moral. Kund och säljare har en annan värdering och skapar sina egna "moraliska" regler.


Köp av sexuella tjänster, ja underligt det där, häromdagen läste jag om en ensam kvinna som blev inseminerad, började tänka på att det kan ses som ett godkänt köp av en sexuell tjänst. Männen säljer sin sperma, föreställer mig att de går in i ett rum på en klinik, glor på porr och onanerar, lämnar satsen i en bägare till dem på kliniken och får betalt, alltså ett köp av en sexuell tjänst. Många kvinnor anser förmodligen att det är en rättighet att kunna bli gravid utan att ha en man, eller för den sakens skull ens behöva ha fysisk sex med en man, underlig värld vi lever i.

Re: Uppgift i värdefilosofi

Postat: 07 apr 2011 14:03
av Rorschach
sintesi skrev:Har kört fast helt på denna


En handling som är fel enligt lagen behöver inte vara moraliskt fel men lagen kan ändå vara något att ta hänsyn till när man ska avgöra moralvärdet i sitt handlande, kan någon förklara hur båda dessa saker är möjliga enligt t ex utilitarismen eller pliktetik?

Var ska jag börja titta efter svar? Vad bör man ha med tycker ni?


Finns det någon koppling mellan vad som är olagligt och vad som är moraliskt fel?

Postat: 08 apr 2011 02:57
av Marko
om lagen ger företag rätt att förbruka jordens alla resurser är det moraliskt fel av dig att agera emot det (med olagliga metoder)?
om lagen förbjuder dig att pissa på offentlig plats och du har inget val, ska du pissa på dig eller trotsa lagen ?
om lagen förbjuder informations spridning där människor torteras, men du väljer att sprida det iaf. är det moraliskt fel ?
om lagen förbjuder dig att tanka kopierade filmer på nätet, är det moraliskt fel att tanka hem det ? (jag utgår från att företagen inte förlorar pengar och gynnas)
om lagen ... http://sv.wikipedia.org/wiki/Civil_olydnad

<iframe title="YouTube video player" width="640" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/9-nXT8lSnPQ" frameborder="0"></iframe>

Finns det ett värde med civil olydnad ?, självklart har det ett värde och uppskattas av vissa och inte lika mycket av andra.

Jag själv ställer mig tveksam till om ickevåld är nödvändigt för civil olydnad. Begreppet våld är brett och jag tycker att visst våld är befogat. Sen tycker jag att kravet på öppenhet också kan diskuteras. Syftet är att påverka, inte att manifestera.

Postat: 08 apr 2011 11:17
av transversal
Zokrates skrev:Många kvinnor anser förmodligen att det är en rättighet att kunna bli gravid utan att ha en man, eller för den sakens skull ens behöva ha fysisk sex med en man, underlig värld vi lever i.


Det finns ingen tvång för män att lämna sperma. De män som lämnar sperma gör det för att de vill. Gud förbjude att någon blir lycklig i detta avlånga land. Jantelagen ska tryckas upp i rumpan på alla. Ensamma kvinnor får inte inseminera f.ö. i Sverige.  :lol:

Postat: 08 apr 2011 15:03
av Zokrates
transversal skrev:
Zokrates skrev:Många kvinnor anser förmodligen att det är en rättighet att kunna bli gravid utan att ha en man, eller för den sakens skull ens behöva ha fysisk sex med en man, underlig värld vi lever i.


Det finns ingen tvång för män att lämna sperma. De män som lämnar sperma gör det för att de vill. Gud förbjude att någon blir lycklig i detta avlånga land. Jantelagen ska tryckas upp i rumpan på alla. Ensamma kvinnor får inte inseminera f.ö. i Sverige.  :lol:


Gud, du menar väl staten? Det går väl alltid att vända och vrida på allt...

"Låt män skaffa barn utan kvinnor"
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/la ... 074375.svd

Postat: 08 apr 2011 17:58
av transversal
Zokrates skrev:
transversal skrev:
Zokrates skrev:Många kvinnor anser förmodligen att det är en rättighet att kunna bli gravid utan att ha en man, eller för den sakens skull ens behöva ha fysisk sex med en man, underlig värld vi lever i.


Det finns ingen tvång för män att lämna sperma. De män som lämnar sperma gör det för att de vill. Gud förbjude att någon blir lycklig i detta avlånga land. Jantelagen ska tryckas upp i rumpan på alla. Ensamma kvinnor får inte inseminera f.ö. i Sverige.  :lol:


Gud, du menar väl staten? Det går väl alltid att vända och vrida på allt...

"Låt män skaffa barn utan kvinnor"
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/la ... 074375.svd



Öh - ja? Och?

Postat: 08 apr 2011 18:15
av Zokrates
transversal skrev:Öh - ja? Och?

Och så vänder jag på det en gång till
Varför skall barnen ens ha föräldrar överhuvudtaget, det är väl ingen rättighet? Så låt oss ta steget fullt ut och enbart låta barnen växa upp på instutitioner, då blir det säkert än mer rättvist och bra, särskilt med tanke på att vuxna inte skall ha kontakt med barn såvida de inte har en gedigen utbildning för det.

Och?

Postat: 08 apr 2011 18:33
av Rorschach
Zokrates skrev:
transversal skrev:Öh - ja? Och?

Och så vänder jag på det en gång till
Varför skall barnen ens ha föräldrar överhuvudtaget, det är väl ingen rättighet? Så låt oss ta steget fullt ut och enbart låta barnen växa upp på instutitioner, då blir det säkert än mer rättvist och bra, särskilt med tanke på att vuxna inte skall ha kontakt med barn såvida de inte har en gedigen utbildning för det.



Intressant, varför tror du att det skulle bli bra om man låter barnen växa upp på institutioner och varför tycker du att vuxna inte ska ha kontakt med barn såvida de inte har en gedigen utbildning för det?

Re: Uppgift i värdefilosofi

Postat: 08 apr 2011 18:41
av Zokrates
sintesi skrev:Har kört fast helt på denna


En handling som är fel enligt lagen behöver inte vara moraliskt fel men lagen kan ändå vara något att ta hänsyn till när man ska avgöra moralvärdet i sitt handlande, kan någon förklara hur båda dessa saker är möjliga enligt t ex utilitarismen eller pliktetik?

Var ska jag börja titta efter svar? Vad bör man ha med tycker ni?


Något av detta nedan saxat från wiki,  kanske även ett exempel att sätta in det i.

Kantiansk pliktetik
*Handla bara enligt en maxim som är sådan att du samtidigt kan vilja att den skulle upphöjas till allmän lag
*Handla alltid så att du behandlar mänskligheten, oavsett om den framträder i form av dig själv eller i form av någon annan, som ett ändamål i sig, aldrig uteslutande som ett medel

Utilitarismens devis
*största möjliga lycka åt största möjliga antal
*En tudelning av utilitarismen kan göras i handlingsutilitarism och regelutilitarism. Den förstnämnda och vanligaste formen av utilitarism menar att vi ska handla så att konsekvenserna blir så goda som möjligt för alla individer i frågan. Den andra formen menar att vi ska handla så att om handlingen skulle upphöjas till regel skulle den ge de bästa konsekvenserna.
......................................................
Deontologi eller deontologisk etik (från grekiska δέον, /déon/, 'plikt' och λόγος, /lógos/, 'ord', 'förnuft',[1] pliktlära), term för normativa teorier inom etik[1] med innebörden att en handling eller regel ska bedömas utefter sitt intrinsikala värde (ungefär: sitt inneboende värde).

Enligt deontologisk etik beror en handlings värde (antingen helt eller delvis) på dess pliktvärde – ett inneboende värde som avgörs av huruvida handlingen har utförts i enlighet med en gällande etisk norm. Detta i kontrast mot konsekventialistisk etik – som bedömer handlingen efter dess konsekvenser. Enligt renodlad deontologi beror alltså hur rätt en handling etiskt sett är inte på konsekvenserna av den, utan avgörs efter huruvida handlingen stämmer överens med det som är rätt efter plikten, vilket benämns handlingsdeontologi, eller har utförts i överensstämmelse med någon gällande etisk norm, vilket benämns regeldeontologi.[1] Exempel på förstnämnda är pliktetiken och på sistnämnda rättighetsetiken.

Den deontologiska etiken kan ses som en motsats till den konsekventialistiska, eller med ett motsvarande begrepp teleologiska, etiken.

Moral (av latinets adjektiv moralis, "det som rör sederna")
(Sedvänja eller sed kallas ett sätt, på vilket något normalt utförs utan att detta är bestämt i skriftliga regler.) är i vardagligt tal en kvalitetsbedömning, ur sedlig synvinkel, av en persons eller grupps karaktär, med avseende på handlande; även egenskapen att vara sedlig. Termen moralisk används som sammanfattning av de beteenden som överensstämmer med god sed för en enskild människa, grupp eller kollektiv av människor. Det betecknar vidare en uppfattning om känslan av vad som är riktigt ur sedlig synpunkt; förhållandet att handla på ett sedligt riktigt sätt eller förmåga därtill.
Lättfattad begreppsförklaring
http://www.filosofi.gotland.se/vardefil_a.htm

Postat: 08 apr 2011 18:48
av transversal
Zokrates skrev:
transversal skrev:Öh - ja? Och?

Och så vänder jag på det en gång till
Varför skall barnen ens ha föräldrar överhuvudtaget, det är väl ingen rättighet? Så låt oss ta steget fullt ut och enbart låta barnen växa upp på instutitioner, då blir det säkert än mer rättvist och bra, särskilt med tanke på att vuxna inte skall ha kontakt med barn såvida de inte har en gedigen utbildning för det.

Och?



Nej, varför det? Människor tycker om att ha barn. Barn tycker om att vara älskade. Det är ju en "match".

Postat: 08 apr 2011 18:50
av Zokrates
transversal skrev:
Zokrates skrev:
transversal skrev:Öh - ja? Och?

Och så vänder jag på det en gång till
Varför skall barnen ens ha föräldrar överhuvudtaget, det är väl ingen rättighet? Så låt oss ta steget fullt ut och enbart låta barnen växa upp på instutitioner, då blir det säkert än mer rättvist och bra, särskilt med tanke på att vuxna inte skall ha kontakt med barn såvida de inte har en gedigen utbildning för det.

Och?



Nej, varför det? Människor tycker om att ha barn. Barn tycker om att vara älskade. Det är ju en "match".

Pedofiler tycker också om barn och barn tycker om att bli älskade, vilken match! Får det också godkänt av dig?

Postat: 08 apr 2011 20:02
av transversal
Zokrates skrev:
transversal skrev:
Zokrates skrev:
transversal skrev:Öh - ja? Och?

Och så vänder jag på det en gång till
Varför skall barnen ens ha föräldrar överhuvudtaget, det är väl ingen rättighet? Så låt oss ta steget fullt ut och enbart låta barnen växa upp på instutitioner, då blir det säkert än mer rättvist och bra, särskilt med tanke på att vuxna inte skall ha kontakt med barn såvida de inte har en gedigen utbildning för det.

Och?



Nej, varför det? Människor tycker om att ha barn. Barn tycker om att vara älskade. Det är ju en "match".

Pedofiler tycker också om barn och barn tycker om att bli älskade, vilken match! Får det också godkänt av dig?



Är din syn på kärlek till barn att sätta på dem?

Blir så förvånad. Trodde inte att du var så himla up tight Zok. Så familj för dig ser ut mamma pappa barn, inga variationer, allt annat är av ondo?

Postat: 08 apr 2011 20:18
av Zokrates
transversal skrev:
Blir så förvånad. Trodde inte att du var så himla up tight Zok. Så familj för dig ser ut mamma pappa barn, inga variationer, allt annat är av ondo?


Ja, förmodligen är jag lite gammaldags i min syn på den traditionella kärnfamiljen pappa+mamma+barn, faktum är att jag upplever att många är mer negativa till min syn på familjen än vad som är rimligt. Är det så fruktansvärt att ha det som ideal?

Men jag är inte emot att enstaka personer under andra omständigheter kan tvingas bryta upp eller ingå i nya familjekonstellationer, sånt kan hända och vare sig de vuxna eller deras barn skall fördömas för det, kärlek och känslor är inget man kan lagstifta bort, lika lite som behov, men jag har mina ideal, du dina, acceptera det.