Vetenskapligt värde av teori?

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Vetenskapligt värde av teori?

Inläggav -Petter- » 07 sep 2011 22:49

Hej

ni kanske har sett mig skriva på mötesplatsen. Jag undrar om det finns ett intresse för denna teori jag har, att levande organismer och dess intag av olika kemiska substanser skulle vara svaret på all uppkomst till tro eller vetenskapen och därmed också svaret varför vi är som vi är.

Tycker ni jag är ute och flummar? Jag vill veta om jag ska fortsätta eller inte...
Eftersom jag nu tagit in att det verkligen kan vara så här så känns inte teorin så speciell för mig längre, den har nästan blivit en normalitet.
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 07 sep 2011 22:56

Hej Petter!

Jag tycker helt klart att du ska skriva om dina tankar. Jag vet inte om du är ute och flummar. Själv tror jag på existensen av en andlig dimension, men jag lyssnar gärna på dina tankar och har verkligen inget intresse av att dissa för dissandes skull.

Kramelikram

Tant Skogis
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 07 sep 2011 23:01

Skogsälvan skrev:Hej Petter!

Jag tycker helt klart att du ska skriva om dina tankar. Jag vet inte om du är ute och flummar. Själv tror jag på existensen av en andlig dimension, men jag lyssnar gärna på dina tankar och har verkligen inget intresse av att dissa för dissandes skull.

Kramelikram

Tant Skogis


Tack för uppmuntringen Tant Skogis!

Skulle man kunna få reda på varför du kallar dig just för "skogsälvan"?
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 07 sep 2011 23:08

Javisst om det är av intresse för dig så :). Det var ett smeknamn jag fick. Jag gjorde mig fin inför en fest, ja du vet - sminkade mig, fixade håret, klädde mig snyggt i klänning. Strax innan festen fick jag ett halvbryt och orkade inte med allt det där så jag traskade ut i skogen där jag satte mig. En promenerande man i gummistövlar såg mig och gav mig det nicket. Antar att jag i det ögonblicket såg ut som en skogsälva.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 07 sep 2011 23:25

Skogsälvan skrev:Javisst om det är av intresse för dig så :). Det var ett smeknamn jag fick. Jag gjorde mig fin inför en fest, ja du vet - sminkade mig, fixade håret, klädde mig snyggt i klänning. Strax innan festen fick jag ett halvbryt och orkade inte med allt det där så jag traskade ut i skogen där jag satte mig. En promenerande man i gummistövlar såg mig och gav mig det nicket. Antar att jag i det ögonblicket såg ut som en skogsälva.


Hahaha, jag är så insnöad på ting man upplever under en hallucinogen drog att jag ställer en fråga som detta. Det är just så att det finns en antydan på så kallade "machine-elfs" som skulle uppenbara sig under en DMT tripp, en slags dröm i vaket tillstånd.

Hur som helst så betyder det absolut inte att jag inte uppskattar ditt svar, lite intressant ändå att veta vart smeknamnet faktiskt kommer ifrån. Du fann lugnet i skogen hoppas jag fast gubben med gummistövlar kanske störde dig :P
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Vetenskapligt värde av teori?

Inläggav Zokrates » 08 sep 2011 00:08

-Petter- skrev:Hej

ni kanske har sett mig skriva på mötesplatsen. Jag undrar om det finns ett intresse för denna teori jag har, att levande organismer och dess intag av olika kemiska substanser skulle vara svaret på all uppkomst till tro eller vetenskapen och därmed också svaret varför vi är som vi är.

Tycker ni jag är ute och flummar? Jag vill veta om jag ska fortsätta eller inte...
Eftersom jag nu tagit in att det verkligen kan vara så här så känns inte teorin så speciell för mig längre, den har nästan blivit en normalitet.


Jag tycker klart att du skall skriva  dina alster, för det är ju först då vi kan säga om det ligger något av värde
i det eller om det bara är flum. Intressant vore ju att se hur du tänker kring hur gamla religionerna är,
utgår vi från att först var ordet, så är ju religioner en skapelse av den talande människan, (med tal menar
jag ett mer avancerat språk till skillnad från slumpvisa läten) alltså från det att språk uppstod.

När kan detta då ha skett, en oerhörd svår fråga att svara på, men klart är att det som gör att vi kan tala
till skillnad mot andra primater, ligger ju i vårt struphuvuds utformning, så därav lär ju människan ha kunnat
tala i minst 200.000 år, har människan drogat sig lika länge? Förmodligen har vi ätit olika beroendeframkallande
växter under en mycket längre tid, faktum är ju att de flesta djur tycks hitta någon substans som de kan bli
höga på, ja till och med vissa hajar drogar sig genom att placera sig i syrerika undervattensströmmar,
så det är nog ett rejält utbrett fenomen, alltså långt före det att djurarterna steg upp på land och då snackar vi om
en eon.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Re: Vetenskapligt värde av teori?

Inläggav Marko » 08 sep 2011 00:18

-Petter- skrev:Hej

ni kanske har sett mig skriva på mötesplatsen. Jag undrar om det finns ett intresse för denna teori jag har, att levande organismer och dess intag av olika kemiska substanser skulle vara svaret på all uppkomst till tro eller vetenskapen och därmed också svaret varför vi är som vi är.

Tycker ni jag är ute och flummar? Jag vill veta om jag ska fortsätta eller inte...
Eftersom jag nu tagit in att det verkligen kan vara så här så känns inte teorin så speciell för mig längre, den har nästan blivit en normalitet.


Jag är van vid en annan kultur där man inte ber om lov,
utan att man för fram det man vill, rått och brutalt.
Efter dagar, veckor, år på irc och forums inom data, så ses det som fult att be om lov att få fråga eller lägga fram sina funderingar eller tankar..
Så kör på med full fart ; )

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Re: Vetenskapligt värde av teori?

Inläggav -Petter- » 08 sep 2011 00:26

Marko skrev:Jag är van vid en annan kultur där man inte ber om lov,
utan att man för fram det man vill, rått och brutalt.
Efter dagar, veckor, år på irc och forums inom data, så ses det som fult att be om lov att få fråga eller lägga fram sina funderingar eller tankar..
Så kör på med full fart ; )


Alright Marko, jag kör med gasen i botten!

förresten, du har pm!  :)
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Re: Vetenskapligt värde av teori?

Inläggav -Petter- » 08 sep 2011 00:27

Zokrates skrev:Jag tycker klart att du skall skriva  dina alster, för det är ju först då vi kan säga om det ligger något av värde
i det eller om det bara är flum. Intressant vore ju att se hur du tänker kring hur gamla religionerna är,
utgår vi från att först var ordet, så är ju religioner en skapelse av den talande människan, (med tal menar
jag ett mer avancerat språk till skillnad från slumpvisa läten) alltså från det att språk uppstod.

När kan detta då ha skett, en oerhörd svår fråga att svara på, men klart är att det som gör att vi kan tala
till skillnad mot andra primater, ligger ju i vårt struphuvuds utformning, så därav lär ju människan ha kunnat
tala i minst 200.000 år, har människan drogat sig lika länge? Förmodligen har vi ätit olika beroendeframkallande
växter under en mycket längre tid, faktum är ju att de flesta djur tycks hitta någon substans som de kan bli
höga på, ja till och med vissa hajar drogar sig genom att placera sig i syrerika undervattensströmmar,
så det är nog ett rejält utbrett fenomen, alltså långt före det att djurarterna steg upp på land och då snackar vi om
en eon.


Jag har svårt att komma på vart i historien jag ska börja men jag tror att jag kör med Sumererna som bas. Jag undrar dock.. Jag vet att det blir lättare att tro på om jag lägger ut ren fakta men nu sträcker sig detta så långt bak så att det inte finns fakta om vissa saker, bara vissa sammankopplingar som ser troliga ut. Kan detta räcka tror du eller kommer det bara nonchaleras?  :-k

Om det inte visar sig vara en verklighetsenlig teori så gör jag bara så att jag ger exempel på andra stammar och deras skapande av tro på något.

@ Marko - Har inte trampat gasen i botten än utan det krävs lite frågor först  :P
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 08 sep 2011 11:28

Tycker att det låter som du har satt lite väl tuffa krav på dig själv. Alltså, missförstå mig rätt - jag uppskattar amitiösa människor som vill göra saker ordentligt, men det är nog ingen här som förväntar sig att någon annan ska lägga ut en komplett, utförlig artikel i ett svep. Det här är ju trots allt ett forum så jag håller med Marko, skapa en tråd och påbörja en diskussion i den ände som faller dig in :) Jag tycker att det låter intressant iallafall.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster