Filosofi - Finns Sverige?

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Filosofi - Finns Sverige?

Inläggav cawi » 28 aug 2012 20:13

Här till de arsel som önskar avbryta den mjuka vilan Hey, om så berömvärt levandes djupt inne i det okända hallå kliv istället ut ur grottan och lev nu, ja här- där nu menar pröva väx Och, varför inte väl där bege sig till spanska Santa Cruz på Teneriffa för att söka finna insikt samt leva de isla San Borondon Och, ja där läsa på och försöka förstå Platons vs Aristoteles tolkning av det fullständigt menlösa falska ja, mer än äckligt högljudda pajasfolket..!
..~

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Filosofi - Finns Sverige?

Inläggav SigurdV » 29 aug 2012 00:58

Vem släppte ut cawi ur flaskan?
Sitter Harald kvar där än?

Kleins flaska , är en konstruktion som fascinerat människor sedan den beskrevs första gången år 1882 av matematikern Felix Klein efter vilken den också är uppkallad.Den är egentligen inte en flaska i ordets rätta mening utan en ensidig yta, där man antingen kan se det som att den saknar yttre eller inre yta eller där den tänkta inre/yttre ytan är samma.

Ett möbiusband är ett band med endast en yta och en kantlinje. En kleinflaska är som ett möbiusband, men utan kantlinje. Det går enkelt att "bevisa" att möbiusbandet bara har en kontinuerlig yta genom att dra ett streck på "alla" ytor utan att lyfta pennan.
(Något man inte kan göra på ett vanligt band).

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Filosofi - Finns Sverige?

Inläggav Johan Ågren » 29 aug 2012 01:24

cawi skrev:Här till de arsel som önskar avbryta den mjuka vilan Hey, om så berömvärt levandes djupt inne i det okända hallå kliv istället ut ur grottan och lev nu, ja här- där nu menar pröva väx Och, varför inte väl där bege sig till spanska Santa Cruz på Teneriffa för att söka finna insikt samt leva de isla San Borondon Och, ja där läsa på och försöka förstå Platons vs Aristoteles tolkning av det fullständigt menlösa falska ja, mer än äckligt högljudda pajasfolket..!


Vad har det här med den här tråden att göra? Försök att hålla dig till ämnena. Jag kommer att börja ta bort inlägg som jag inte ser har någon koppling till trådarnas ämne. Sedan vill jag att du undviker att göra flera inlägg efter varandra i samma tråd. Om du kommer på att du vill lägga till något så editera det första inlägget i stället.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Filosofi - Finns Sverige?

Inläggav SigurdV » 29 aug 2012 01:36

Johan Ågren skrev:
Jag kommer att börja ta bort inlägg som jag inte ser har någon koppling till trådarnas ämne.
Sätt ingen bot på det! Gör det själv: Du grejar det, men mekanismer förstår väl inte metaforers sammanhang med tråden? (Äsh, låt boten leta och rapportera menar jag ju.)

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Filosofi - Finns Sverige?

Inläggav förstår mig själv » 29 aug 2012 09:10

Kulturerna smälter samman. Eu stiftar gemensamma lagar. Länderna liknar mer och mer varandra.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Filosofi - Finns Sverige?

Inläggav Marko » 29 aug 2012 12:53

förstår mig själv skrev:Kulturerna smälter samman. Eu stiftar gemensamma lagar. Länderna liknar mer och mer varandra.


Håller med, konceptet håller på att blir otydlig på olika punkter
Flykting invandringen i sverige är kontrollerad och begränsas.
Kulturer varierar, och anpassas via media, invandring och växer fram lokalt.
Globala ekonomin påverkar den svenska.
Ägandet och företagandet är global.

Det finns delar som är svenska, och som vi kan påverka.
En del invandrare anser att dom inte är svenskar, även om dom bor i landet,
Andra anser att dom är svenskar när dom bor här och följer dess regler, språk och tar till sig kultur.

Sverige förändras.

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Filosofi - Finns Sverige?

Inläggav Jörgen » 24 okt 2012 12:11

Flyttfåglarna som kommer hit om våren vet inget om Sverige, ändå hittar de.

De struntar i gränser, de lever i en annan värld - nå, egentligen samma värld,
men en värld utan Sverige.

Våra uppfattningar är främmande får flyttfåglarna,
likaså är många av de såkallade svenska uppfattningarna främmande för invandrare.

Vi tar in de för att dagens svensk är för korkad för att göra barn, men invandrarna, de kan.

Sen så tar vi deras ungar ifrån de och gör om de till svenskar som är för korkade för att göra barn, men det gör inget, det finns hur många invandrare som helst att plocka fram vid samhällsadministrativa behov.

Sverige är en koncept att marknadsföra, ett designat paket.
Det ska hålla reda på folk och styra de dit inte själva har vett att hitta.

Vi är Sveriges neger som inte gillar andra neger.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster