Internet äventyr

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Internet äventyr

Inläggav Antic » 14 nov 2014 20:08

Riktig nostalgi det där. :)

Sen drogs en flertusenårig symbol i smutsen av nazisterna.

Det räcker med att titta tillbaka 30 år så förvånas man hur mycket som blivit inkorrekt och förbjudet på den tiden. Man går till och med in och editerar om Pippi Långstrump, eller gnäller på Tintin.

Faktum är att de speglade bara tiden de var skrivna i och inget märktvärdigt alls.

Bakverk kan också tydligen bli inkorrekta nuförtiden.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Internet äventyr

Inläggav Zokrates » 14 nov 2014 21:07

Antic skrev:Riktig nostalgi det där. :)

Sen drogs en flertusenårig symbol i smutsen av nazisterna.

Det räcker med att titta tillbaka 30 år så förvånas man hur mycket som blivit inkorrekt och förbjudet på den tiden. Man går till och med in och editerar om Pippi Långstrump, eller gnäller på Tintin.

Faktum är att de speglade bara tiden de var skrivna i och inget märktvärdigt alls.

Bakverk kan också tydligen bli inkorrekta nuförtiden.


Jag använder själv oftast ordet neger och ser inget rasistiskt i det alls, det är ju från latinets negro, svart,
en färg, brun är också en färg liksom vit, gul, röd. Däremot ser jag ordet "nigger" som nedsättande då det
ju främst är kopplat till att användas i just det syftet.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Internet äventyr

Inläggav Antic » 14 nov 2014 21:50

Förr sa man tattare, sen blev det zigenare och nu romer. Vad ändrar vi till härnäst när romer också blir inkorrekt? Sedan har vi säkert fler kvarter, tv serier, tecknade serier, högtider, glassar och bakverk som säkert också blir "rasistiska" närmaste framtiden. Det får inte gå för långt med korrektheten. Snart blir säkert namnbyten för såna som heter schwarzkopf eller liknande också aktuella, dvs man kan heta fel namn.

Eller så gör man det bästa av det som rapparna gör...

- Hi my nigga

Man klagade på glassen Nogger, man klagade ännu mera på glassen Nogger Black (lakritsversionen).

Då anser jag att Magnum White är ännu mera "rasistisk" och kränker oss vita.

Man ser oss vita som en tjocksmock till Magnum med fet mustach och dumdryg kvinnotjusar-attityd, tror de att alla vita är från Hawaii? Nu skall jag ringa GB och klaga samtidigt som man får dra in visst firande i Egypten för att det är kränkande mot de svenskar som bor där. :shock: :cry: :P

Det finns mycket vi vita kan klaga på och anse som kränkande om vi skulle vilja det. ;)

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Internet äventyr

Inläggav Johan Ågren » 15 nov 2014 11:40

Att säga n-ordet som ickerasifierad är rasistiskt, punkt. De drabbade har tolkningsföreträde hur det uppfattas. Går att rättfärdiga alla rasistiska handligar utifrån samma logik, och det görs hela tiden. Ska inte behöva upplysa om detta på ett filisofiforum. Räcker med kommentarsfälten på internet.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Internet äventyr

Inläggav Anders » 15 nov 2014 12:26

Jag använder nedsättande ord om en person då denne uttrycker eller beter sig på ett sätt som stämmer med den fördom som gäller för gruppen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Internet äventyr

Inläggav Antic » 15 nov 2014 13:40

N-ordet är rätt vanligt bland svarta i slummen och ett rätt coolt ord att använda bland svarta rappare. Skulle jag eller du däremot komma och säga samma sak så vore det inte lika populärt. ;)

Samma sak med indian som också är rasistiskt. Det var de europeiska invaderarna som kallade uramerikanerna för "indianer" och senare sig själva för amerikaner.

Lite text från svart gangsta rap

Cause I'm a nigga!
Im a motherfuckin nigga man, I ain't all that african american shit
Fuck that im a nigga, I ain't mixed, I'm a nigga
N-I-G-G-A, nigga, you already know


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster