Ord jag/vi hatar

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Antimonetarist
Inlägg: 20
Blev medlem: 19 nov 2012 21:25

Ord jag/vi hatar

Inläggav Antimonetarist » 08 jan 2013 23:46

Basal skrev:"- är det." (punkt.)
Just den frasen har jag RIKTIGT svårt för. ](*,)

För det (tycker JAG!! :wink: ) säger mer att diskussionen är över.
Ingen kan tillägga någonting mer - utan personen som sagt detta har patent"hur saker ÄR." [-( *teach*
Haha!! :lol: *hjälp*


Kan nästan bara lämnar en bitter jävla känsla hos andra som var med i diskussionen från början. notworthy  :roll:  :evil:  :^o  :smt102  -narr-
Mindre trevligt? Väldigt socialt-kontraproduktivt om inte annat![/color] :? :shock:


Ett annat väldigt okonstruktivt argument är "men ändå". Jag avskyr det. Det är det yttersta beviset på att vissa människor klarar av att totalt förbise logik och fakta, och istället se sin värld utifrån hur de önskar att den vore. Som andlighet. När man med logisk argumentation har kommit till den oundvikliga slutsatsen att motparten har fel i sin föreställning om att teblad kan berätta något om ens framtid, eller att Jesus lever, och de utbrister "men ändå", då vet man att man har förlorat fast man vann. Du går segrande från diskussionen men ingen har blivit klokare.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Ord jag/vi hatar

Inläggav Anders » 08 jan 2013 23:53

ordet "Situation" uttalat av 40-talist från överklassbakgrund med vänstersympatier.

"Hyska" tycker jag är ett fult och ovärdigt ord på det kvinnliga könsorganet
"Drul" dito för det manliga.

"Mjölk". Måste vara planetens fulaste sätt att uttala kodjuvrets innehåll. Ölk, sanslös bokstavskombination.

"Nyttig". Har fått en dålig klang hos mig genom åren av någon anledning. "Duktig" likaså.

"Man" "ju". Kommentar överflödig.

"Jabahallååå". Djupt ful, osympatisk, självförhöjande kommentar använd av unga kvinnor i samtal med andra unga kvinnor.

"Okej". Då den används i betydelsen. "Jag registrerar det du sagt men jag finner det du sagt befängt"
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Silver
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 dec 2012 09:19

Ord jag/vi hatar

Inläggav Silver » 09 jan 2013 08:28

Med stor risk att upprepa vad som säkerligen redan sagts 50 ggr i denna tråd så vill jag upplysa att ordet Hen ger upphov till kväljningar och feberfrossa. Om ordet Hen enbart blivit ett slanguttryck, använt inom V och MP, så hade jag inte orkat bry mig, men när respekterade akademiker av olika dess slag forcerar in ordet i formella texter så "lägger jag en pizza och går ut".
Det finns inga krig, bara inre konflikter.

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Ord jag/vi hatar

Inläggav reflex » 09 jan 2013 09:45

Silver skrev:Med stor risk att upprepa vad som säkerligen redan sagts 50 ggr i denna tråd så vill jag upplysa att ordet Hen ger upphov till kväljningar och feberfrossa. Om ordet Hen enbart blivit ett slanguttryck, använt inom V och MP, så hade jag inte orkat bry mig, men när respekterade akademiker av olika dess slag forcerar in ordet i formella texter så "lägger jag en pizza och går ut".


Jag hatar också ordet i fråga, men tyvärr så finns det en lucka i språket som ordet har möjlighet att fylla, därför är jag rädd att det kommer att etableras i vårt språk efterhand. Väldigt ofta när "man" skriver kommer "man" i situationer där "man" tvingas skriva "han eller hon, honom eller henne". Rätt knöligt faktiskt. Dessutom när "man" talar om Gud. Gud kan väl inte ha ett kön, eller hur?
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Silver
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 dec 2012 09:19

Ord jag/vi hatar

Inläggav Silver » 09 jan 2013 15:15

reflex skrev:
Silver skrev:Med stor risk att upprepa vad som säkerligen redan sagts 50 ggr i denna tråd så vill jag upplysa att ordet Hen ger upphov till kväljningar och feberfrossa. Om ordet Hen enbart blivit ett slanguttryck, använt inom V och MP, så hade jag inte orkat bry mig, men när respekterade akademiker av olika dess slag forcerar in ordet i formella texter så "lägger jag en pizza och går ut".


Jag hatar också ordet i fråga, men tyvärr så finns det en lucka i språket som ordet har möjlighet att fylla, därför är jag rädd att det kommer att etableras i vårt språk efterhand. Väldigt ofta när "man" skriver kommer "man" i situationer där "man" tvingas skriva "han eller hon, honom eller henne". Rätt knöligt faktiskt. Dessutom när "man" talar om Gud. Gud kan väl inte ha ett kön, eller hur?


Ja det kan du ha rätt i. Om V och MP kan hålla sig till att enbart fylla de luckorna så ska jag hålla mig till att hålla god min.
Det finns inga krig, bara inre konflikter.

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Ord jag/vi hatar

Inläggav reflex » 09 jan 2013 21:00

Uttrycket "sätta ner foten" som används i alla möjliga och omöjliga sammanhang.
Man kan tro att varenda jävel står och balanserar på ett ben nu för tiden.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Ord jag/vi hatar

Inläggav Zokrates » 09 jan 2013 22:04

Visa framfötterna är ju också ett sjukt uttryck liksom stå på sig, kissa på sig kan ju någon göra,
liksom göra på sig, men stå på sig, undrar hur det ser ut när någon står på sig själv rent bokstavligt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Ord jag/vi hatar

Inläggav Pilatus » 09 jan 2013 22:27

Zokrates skrev:Visa framfötterna är ju också ett sjukt uttryck liksom stå på sig, kissa på sig kan ju någon göra,
liksom göra på sig, men stå på sig, undrar hur det ser ut när någon står på sig själv rent bokstavligt.

Det är väl fungerande idiom och det kan vara bra att stå på sig för att visa att man står fast vid sin mening.
Det finns en lista över svenska idiomatiska uttryck här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svenska_idiomatiska_uttryck
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Ord jag/vi hatar

Inläggav Anders » 12 jan 2013 13:25

Sen retar jag mig på rent obildade uttryck, som "ont krut" och "snälltåg"(ett ord som tack och lov har försvunnit)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Ord jag/vi hatar

Inläggav Anders » 12 jan 2013 13:31

Pilatus skrev:
Zokrates skrev:Visa framfötterna är ju också ett sjukt uttryck liksom stå på sig, kissa på sig kan ju någon göra,
liksom göra på sig, men stå på sig, undrar hur det ser ut när någon står på sig själv rent bokstavligt.

Det är väl fungerande idiom och det kan vara bra att stå på sig för att visa att man står fast vid sin mening.
Det finns en lista över svenska idiomatiska uttryck här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svenska_idiomatiska_uttryck

Betydelsen kan ju vara lovvärd, men för den som gillar språket kan ju själva språkkostruktionen irritera.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Ord jag/vi hatar

Inläggav Pilatus » 12 jan 2013 13:40

Anders skrev:Sen retar jag mig på rent obildade uttryck, som "ont krut" och "snälltåg"(ett ord som tack och lov har försvunnit)

Ja, den benämningen hör man inte ofta, men det finns tyska Schnellzüge.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Ord jag/vi hatar

Inläggav Pilatus » 13 jan 2013 23:36

Är det ingen som hatar särskrivningar? Som i annonsen då McDonalds sökte kassa biträden. Kön av sökande gick i dubbla led runt ett halvt kvarter.
Eller sjuksköterskan som skrev "brun hårig sjuk sköterska söker tjänst som ...". Trots den stora bristen på dugande sköterskor fick hon inte något erbjudande. Märkligt.
Moderator

Användarvisningsbild
Silver
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 dec 2012 09:19

Ord jag/vi hatar

Inläggav Silver » 14 jan 2013 12:11

Pilatus skrev:Är det ingen som hatar särskrivningar? Som i annonsen då McDonalds sökte kassa biträden. Kön av sökande gick i dubbla led runt ett halvt kvarter.
Eller sjuksköterskan som skrev "brun hårig sjuk sköterska söker tjänst som ...". Trots den stora bristen på dugande sköterskor fick hon inte något erbjudande. Märkligt.



Jodå, sådant ger upphov till magknip dagligen. Kanske Sveriges största folksjukdom näst efter cancer? Tydligen anses det även vara en acceptabel ursäkt att skylla sina särskrivningar över sms på ordlistan :shock: . Att man kan lägga till egna ord, eller bara radera mellanrummet mellan de två ord som accepteras av ordlistan är uppenbarligen inte ett alternativ.
Det finns inga krig, bara inre konflikter.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Ord jag/vi hatar

Inläggav Anders » 14 jan 2013 19:52

Särskrivningar är det mest begåvade och självklara stavfelet. Jag särskriver inte särskilt ofta själv, men reagerar alltid då jag ser en särskrivning med att: Ok, här är en som behandlar orden som orden hanteras i alla andra språk jag känner till: Det är INTE normalt att betona fler stavelser i samma ord. Ni som är gamla nog minns "den svenske kocken" i Mupparna. Vad är det om inte att häckla den skuttiga struktur svenskan får genom att sätta sätta ihop stavelser och ord. Vill man få en fransman att garva - man berättar hur ord som "Paraply" och "Balkong" uttalas på svenska.

Visst är det fel och fel är inte bra. Men "grilspet" ser bra mycket värre ut i min bok än "grill spett"
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Ord jag/vi hatar

Inläggav Pilatus » 14 jan 2013 20:09

Anders skrev:Visst är det fel och fel är inte bra. Men "grilspet" ser bra mycket värre ut i min bok än "grill spett"

Det är inte endast att misshandla svenska språket att särskriva, även den avsedda meningen med det skrivna budskapet kan bli fel. Så man skall inte bli förvånad om man ser ett antal muntra damer bolma på sina cigaretter under skylten "Rök fritt".
Moderator


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster