I totalitarismens anda

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

I totalitarismens anda

Inläggav Zokrates » 03 jun 2014 21:42

Att spela idiot är inte det lättaste, även om andra eventuellt redan stämplat idiot i min panna,
men oftast läser jag lusen av dem tills de blir så pressade att de varken vet ut eller in, de
brukar ge med sig till slut, senast drabbade jag samman med AF för en vecka sedan, jag fick
även AF chefen på min sida som gav en handläggare en tillsägelse, funderade allvarligt på att
göra en anmälan angående gravt tjänstefel, ja jag borde ha någon form av kompensation.
Oftast skrev jag, men det är då inga andra alternativ finns, jag drar mig egentligen för all kontakt
med "idioterna".

Angående polisernas senaste dödskjutning så ställer sig alltfler sig frågande vad denna utveckling beror på,
svaret är mycket enkelt, våld skall bemötas utifrån en proportionalitetsprincip, vid nödvärn skall inte mer
våld användas än vad som krävs för att komma ur situationen med minsta möjliga skador.

Detta gäller även polisen, exempelvis skall personer som använder olika former av tillhyggen bemötas med batong,
pepparspray och i princip endast skjutvapen bemötas med skjutvapen, men i och med att så många poliser har
friats efter att ha skjutit ihjäl någon så har det sänt en kraftig signal till dem i kåren med neanderthalpannben,
att det är fritt fram att skjuta ihjäl någon och efteråt åberopa nödvärn. Felet beror alltså på åklagarnas underlåtenhet
att kritiskt granska och utreda de skjutningar som förekommit inom polisen, samt tendensen att hellre fria
än fälla. Herregud, poliserna som yrkeskår består ju av inavlade kosackättlingar till största delen, så prata ryska
med dem om de inte fattar svenska, men upplys dem vad som gäller vid nödvärn samt hur våld skall bemötas
på ett för alla parter rättsenligt vis.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

I totalitarismens anda

Inläggav Antic » 03 jun 2014 22:12

Funderade också på att göra en anmälan men insåg strax att även polisen stod på deras sida, hur fel de än hade. Myndigheter håller oftast varandra bakom ryggen.

Det svåra med att spela idiot är att inte gå för långt.

- Men du, detta låter jättebra
- Aha, det var så du menade, nu förstår jag


Medan man tänker, han måste ju vara helt pantad, vilken total idiot.

Funkar rätt bra men man får inte bli för sarkastiskt. (svårt) ;)

Man märker strax att förnuft och intelligens i det här samhället bland arbetsskadade och hjärntvättade människor känns lika malplacerad som en palm på nordpolen, tyvärr. Hur skulle de fatta. Där konceptet lyder, upprörs av petitesser utpekad av media och strunta i riktiga problem. Och den lilla klick som överhuvudtaget har något kvar som inte samhället förstört än är alltid svåra att hitta.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

I totalitarismens anda

Inläggav Pilatus » 03 jun 2014 23:10

Antic skrev:Myndigheter håller oftast varandra bakom ryggen.

Idiomatiska uttryck måste vara rätt. Att "gå bakom någons rygg" är allt annat än att "hålla varandra om ryggen".
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

I totalitarismens anda

Inläggav Antic » 03 jun 2014 23:59

Å andra sidan är det ju faktiskt det man gör när man går och ställer sig framför någon för att försvara denna, håller någon bakom sin rygg för att själv ta stöten. Men i det här fallet tar man inte ens något stöt utan hänvisar bara fegt vidare tills den utsatte befinner sig i en evighetscirkel med bara hänvisningar. ;)

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

I totalitarismens anda

Inläggav Zokrates » 04 jun 2014 00:06

Jag vet att det här är "lekstugan", men ändå känns det som om Pilatus hackar på petitesser för att undvika sak,
en distraktionsmanöver måhända?

Här är i varje fall en person som jag har ett stort tycke för, jag gillar honom.
Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi; Utred polisens skjutande
" -Redan vid förra dödsskjutningen sa jag att det känns som att något inte stämmer.
Att människoliv går till spillo är aldrig acceptabelt".
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18998332.ab

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

I totalitarismens anda

Inläggav Pilatus » 04 jun 2014 00:44

Zokrates skrev:Jag vet att det här är "lekstugan", men ändå känns det som om Pilatus hackar på petitesser för att undvika sak,
en distraktionsmanöver måhända?

Jo, jag är litet språkpolis ibland. Antic gjorde ett fel som kallas katakres, vilket är en sammanblandning av bildliga uttryck. "Myndigheter håller oftast varandra bakom ryggen" det är en lika stor tankevurpa som "tidens tand läker alla sår". Språkligt sett är felet större än en petitess. Spelar det någon roll då, om man säger fel, för det borde ju framgå vad som var avsikten? Svaret på det handlar väl om i vilket sammanhang det sägs. (Riksdagsmännens tal brukar ju ibland detaljgranskas och en lustig mening får ibland långt minne genom att den citeras gång på gång.) I ett filosofiforum borde det ju vara av visst värde med att slipa på sitt språk, eftersom filosofi ofta handlar om språk och mening.
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

I totalitarismens anda

Inläggav Antic » 04 jun 2014 08:46

Du kanske missförstod mig Pilatus?

Att "hålla varandra bakom ryggen" betyder att man "skyddar varandra". Om du sedan har all rätt i världen på din sida, spelar ingen roll. Och vem du än försöker att nå så hamnar den bakom ryggen på en annan som skyddar den. Detta görs inte för att vara hygglig mot sina kollegor på en annan myndighet eller ens som en väntjänst, detta görs i första hand för att skydda sig själv då man själv kan råka illa ut för tabben som ens kollegor gjorde på en annan myndighet.

Det var alltså inte detta jag menade

HÅLLA VARANDRA OM RYGGEN – Ge varandra väntjänster utan att det får märkas utåt. Jämför med det engelska talesättet If you scratch my back, I'll scratch yours.


Det är något helt annat. Där försöker man dölja att man gör varandra väntjänster i bakgrunden. Det jag talade om är helt öppet och införstått, och i syfte att skydda sig själv i första hand.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

I totalitarismens anda

Inläggav Antic » 04 jun 2014 10:42

Israel har själva blivit det som de fördömt så mycket och sagt att det får aldrig hända igen. Inte första gången folk behandlats på det här viset i Israel. Skulle inte ha en tanke på att besöka varken USA eller Israel i dessa dagar.

SVT-METEOROLOGENS DRÖMRESA BLEV EN SKRÄCKUPP­LEVELSE

Israeliska säkerhets­vakter slängde in honom i en trång cell i tre dagar - ­sedan deporterades han. – Sista dagen fick jag ­bara en baguette. Inte ens vatten, säger Joel Mellin.

http://www.aftonbladet.se/incoming/article18999034.ab

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

I totalitarismens anda

Inläggav Pilatus » 04 jun 2014 10:52

Antic skrev:Israel har själva blivit det som de fördömt så mycket och sagt att det får aldrig hända igen. Inte första gången folk behandlats på det här viset i Israel. Skulle inte ha en tanke på att besöka varken USA eller Israel i dessa dagar.

Det har säkert rätt i det du skriver, men dina synpunkter på Israel passar bättre under fliken "Politik och samhälle".
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

I totalitarismens anda

Inläggav Zokrates » 05 jun 2014 16:58

Polisen tvingas kissa – på mack
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19002837.ab

Mitt förslag, använd blöjor, ni är ju trots allt på samma mentala nivå rakt överlag, skjuta ihjäl
en stackars svampdrogad människa för att ni inte pallar trycket, förresten kanske det vore en
vettig idé att ni även bär blöjor på huvudet i passande storlek för skitskallar!

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

I totalitarismens anda

Inläggav Zokrates » 05 jun 2014 19:19

allvarligt, vi har en unik chans att säga ifrån när det gäller Svenska statens övergrepp, nu innan det är försent.
Det finns alltid en risk att nya hårdare lagar införs som gör det omöjligt att protestera utan kännbara straff,
som förslaget i Spanien där den som kritiserar myndigheter om förslaget går igenom bötfälls direkt,
eller som att det räcker att en polis säger att någon är skyldig, så krävs det varken domstol eller går
att överklaga. det kan inte vara meningen att staten skall anställa iq befriade poliser vars enda kompetens
är att de orkar lyfta ett tjänstevapen laddat med internationellt föbjuden splitterammunition och orka fyra
av en salva, utan vidare krav på konsekvenserna. Om vi accepterar detta så accepterar vi mord utan att
den anklagade ens har fått chansen att pröva sitt fall i domstol. Att poliser känner sig rädda är ingen
godtagbar ursäkt, de får väl helt enkelt ge fan i att anställa fega ynkryggar.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

I totalitarismens anda

Inläggav Zokrates » 05 jun 2014 21:13

Förra inlägget skulle kanske behövt en frisering, men när känslorna griper tag i en så får det bli som det blir.
Här är en nysvensk skildring av vårt kära? fosterland, läs och begrunda vart vi är på väg.
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdeba ... -fel-satt/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

I totalitarismens anda

Inläggav klorofyll » 05 jun 2014 21:20

Jag vill bara klargöra en sak, det var inte bättre förr, om det är något som kan dra ner oss i skiten så är det tanken att det var bättre förr, den tanken gör att vi kapitulerar och ger upp. Egentligen vill jag säga det på ett ödmjukt sätt.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

I totalitarismens anda

Inläggav Zokrates » 05 jun 2014 21:30

Vissa saker var mycket bättre, andra var sämre, men det är ingen ursäkt att även försämra det som var bra.
Nu är allt skit. Läste nyss om några skåningar som utnyttjade gästarbetare och lät dem bo i hälsovådliga
ruckel, -Skall de bo som vi, sa ett av rövhålssvinen. Vad är det för allvarligt fel i huvudet på er?
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/syd ... starbetare

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

I totalitarismens anda

Inläggav Väderkvarn » 05 jun 2014 21:41

klorofyll skrev:Jag vill bara klargöra en sak, det var inte bättre förr, om det är något som kan dra ner oss i skiten så är det tanken att det var bättre förr, den tanken gör att vi kapitulerar och ger upp. Egentligen vill jag säga det på ett ödmjukt sätt.


Egentligen vill jag säga detta på ett ödmjukt sätt.
Det var bättre förr innan, Doggerland sjönk.



Before rock 'n' roll, before television
Previous, previous, previous
Previous, previous, previous
Previous, previous, previous

More silence, more breathing together
Not rushing, being


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster