Kan man "se" en kriminell?

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Light Head

Inläggav Light Head » 06 jun 2008 11:22

Så det är inte det minsta genetiskt betingat att någon alltid blir extremt våldsam i pressade situationer och inte kan hantera "läget" utan att misshandla??
Utan tanke, ingen förvirring!

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 jun 2008 13:30

Jaha så nu har vi gått till frågan om det inte är "det minsta" biologisk grund för beteendet.

Har jag inte redan uttryck min tro i frågan?

Det du missar är att vårt beteende måste ha någon grund. Vi kan väl hitta biologiska skäl till att folk blir basketspelare, men det är inte generna som spelar basket för det.

Klart att beteendet måste ha en biologisk grund. Men om det inte är enbart så så är det skit samma. Om kulturen, eller personlig vilja, styr beteendet till större grad är genetiken ovidkommande.

(för de som inte sätter sig själva före allt och fruktar allt, har en anal karaktär och ett patalogiskt kontrollbehov)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Light Head

Inläggav Light Head » 06 jun 2008 13:52

Åkaj,,

Det kan finnas påverkan på grund av generna? Biologiskt är väl genetiskt??!!

Jag får nästan en känsla av att det är samma icke hållbara tankar som de feminister som hävdar att kvinnor och män är precis lika funtade...

(Oki, jag erkänner att jag blir innerligt trött och bestört över den okunskap som håller på att breda ut sig och som sätter en sjuhelsikes press på kvinnorna!)

En afrikan som föds i Sverige är ju knappast vit? Precis som en svensk som föds i Afrika inte är mörk vid födseln...  (Givetvis förutsatt att det en en "urinvånare" s.a.s.)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 jun 2008 14:27

Funderat på att nyansera den där otympliga lilla rubiks-kuben av stereotyper som du vrider på för att förstå omvärlden, Light Head? Och likt den typiske kälkborgaren strandar på dess inre motsägelser, vilka för dig förefaller vara hårklyverier.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Light Head

Inläggav Light Head » 06 jun 2008 14:50

Vänligen dfinera "hårklyverier"! Då detta uppenbart står i opposition till din egna verklighetsförvillande perception..  vänligen definera.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 jun 2008 15:26

Light Head skrev:Åkaj,,

Det kan finnas påverkan på grund av generna? Biologiskt är väl genetiskt??!!

Jag får nästan en känsla av att det är samma icke hållbara tankar som de feminister som hävdar att kvinnor och män är precis lika funtade...

(Oki, jag erkänner att jag blir innerligt trött och bestört över den okunskap som håller på att breda ut sig och som sätter en sjuhelsikes press på kvinnorna!)

En afrikan som föds i Sverige är ju knappast vit? Precis som en svensk som föds i Afrika inte är mörk vid födseln...  (Givetvis förutsatt att det en en "urinvånare" s.a.s.)

Ja biologisk har syftat till genetik i det jag skrivit. Men jag valde biologi för det är bredare begrepp.

Varför får du nästan känslan av det? Är det någon som säger det här?

Jag har invänt att om både gener och kultur, miljö, spelar roll i fostrandet av karaktär och med det beteende så kan du inte säga att man kan "se" kriminella. Vilket var ditt påstående.

Du kan se potentiella kriminella, men dem ser du överallt. I oss alla.
Om du sen vill föra statistik över vilka som begår brott och eventuella relationer dem emellan som är genetiska så visst då kan du få fram en sannolikhet för vem som begår brott.

Men som alla vet så är sannolikheter uppdelat i lika stora delar, och det är inget som säger att just ett fall kommer ha ett utfall på det ena eller andra sättet.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 06 jun 2008 15:53

Denna tråden är som att göra en tidsresa till rasbiologins glada dagar med skallmätningar och diverse andra okonventionella metoder för att sortera ut icke önskvärda objekt ur livscykeln. Fan om det är detta gentekniken skall användas till.

Kan man se på en människa om den är laglydig?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 jun 2008 15:57

Zokrates skrev:Denna tråden är som att göra en tidsresa till rasbiologins glada dagar med skallmätningar och diverse andra okonventionella metoder för att sortera ut icke önskvärda objekt ur livscykeln. Fan om det är detta gentekniken skall användas till.

Ja ångesten i blicken, det konforma sättet, vördnad för auktoritetspersonal.

Och så klart, frånskyllningarna av livets hemskheter på dem som oavlåtligt klagas.

Light Head

Inläggav Light Head » 06 jun 2008 16:42

Zokrates skrev:Denna tråden är som att göra en tidsresa till rasbiologins glada dagar med skallmätningar och diverse andra okonventionella metoder för att sortera ut icke önskvärda objekt ur livscykeln. Fan om det är detta gentekniken skall användas till.

Läs tråden igen...

Rasbiologin var ju inte direkt "genetisk". Det var väl som du skriver att man utgick från ett påhittat ideal och acceptabla variationer..

Att det finns gener som bidrar till att människor blir på ett eller ett annat sätt är kanske inte så konstigt eller ens anmärkningsvärt. Inte mer än att det kan ge en viss förklaring till en del beteenden och eventuellt så kan man förhindra en massa kommande problem?!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 jun 2008 16:59

Citerade du just nån i den Hitlerska regimen?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
chela
Kontakt:

Sent svar

Inläggav chela » 07 jun 2008 10:40

Jag tror mest det handlar om förmågan/oförmågan att passa in i samhället. Det kan både vara genetiskt och miljörelaterat.

Det kan handla om ärvda gener (ev. psykiska sjukdommar), det "sociala arvet" - människosynen man ärver av sina föräldrar och vilka vänner man umgås med. Kan även handla om att man känner sig sviken av samhället på ett eller annat sätt, finns oändligt många alternativ.

Jag förstår att många invandrare har svårt att anpassa sig till vårt samhälle, det finns så många oskrivna lagar som inte direkt tillhör ett "naturligt mänskligt beteende" (enligt mig).

Sen kan man ju prata om kulturkrockar också, hur vi häruppe är vana att hålla tillbaka våra inre frustrationer till skillnad från många andra.. men det är nog en helt annan tråd.

Mvh.

Light Head

Inläggav Light Head » 07 jun 2008 11:31

Vad kommer det sig att man inte kan prata om detta "heta" ämne utan att någon börjar jiddra om Hitler?

Angelina

Inläggav Angelina » 16 apr 2009 20:18

Sluttande panna.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 16 apr 2009 20:37

Man känner igen de på att de har en rykande fimp i munnen.
De putsar inte heller sina skor.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 16 apr 2009 20:43

shit! har du sett mig Jörgen? :shock:

Återgå till "Tema: Kriminalitet"