gatuvåldet

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Tatjana
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 okt 2004 05:25

Inläggav Tatjana » 27 jul 2005 19:12

Ja, det är den allra enklaste biten faktiskt, vid våra egna kroppar.


Mitt ansvar innefattar inte att hjälpa andra förutom mig själv?
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

A friend of ours
Inlägg: 242
Blev medlem: 21 maj 2005 04:21

Inläggav A friend of ours » 27 jul 2005 20:06

Det var mer en invändning mot paternalism än mot solidaritet och medmänsklighet. Hjälp gärna andra, med det de själva vill ha hjälp med.

Tatjana
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 okt 2004 05:25

Inläggav Tatjana » 27 jul 2005 23:00

Det var mer en invändning mot paternalism än mot solidaritet och medmänsklighet. Hjälp gärna andra, med det de själva vill ha hjälp med.


Jag förstår, men det kan ju inte bygga ett gott samhälle?

Tvångsvård. Jag personligen tycker att "inte störa" mentalitet är ganska deprimerande.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

A friend of ours
Inlägg: 242
Blev medlem: 21 maj 2005 04:21

Inläggav A friend of ours » 28 jul 2005 00:08

Mer eller mindre deprimerande än "lägga näsan i blöt" mentalitet?

Jag anar att du ser medmänsklighet som ett medfött ansvar (tvång)?

För mig är det lika absurt och oförenligt som att kärlek skulle ske under tvång. Det motverkar sitt syfte och innebär i praktiken att det istället ersätts med en socialt konstruerad, och godtycklig, lögn som erbjuder lite svalkande salva för samvetet men som faktiskt stjälper mer än hjälper - tack vare nämnda inställning till problemet.

Däremot så är det ett vanligt förekommande fenomen - inte minst fadderbarn. Istället för att gå och fråga någon riktigt nödställd vad denne behöver hjälp med så trycker vi ett schablonbelopp i handen på denne och anser problemet vara ur världen.

Ibland behöver man bara prata (och reda ut sin härva), inte pengar och trassla in sig ännu mer. Ibland bara råd, ibland en axel. Oftast: bara lite mänsklig värme.

Jag skrev en gång, "betala mig i sagor, valutan är ord", och än i dag står jag bakom det.

Många, filosofer hör sannerligen dit, glömmer bort att vår jakt på sanning och kunskap inte alltid går rakaste vägen utan kan ta avkrokar genom allt och alla. Kanske sitter den där hemlöse bakom sin skylt i wellpapp och håller på den nyckel du så ivrigt sökt bland akademiker? En sak är säker, om du inte tar reda på det så kommer du aldrig att få veta. Men har du inte alltid undrat vad den där lodisen flinar så lismarigt åt, vad är det han vet som du missat?

A friend of ours
Inlägg: 242
Blev medlem: 21 maj 2005 04:21

Inläggav A friend of ours » 28 jul 2005 01:23

Nikolaj, jag antar att jag är skyldig dig ett svar, ditt barnsligt provocerande ordval i frågeställningen till trots: Jag har min fiende att betala slipningen av mina vapen. Invänder du mot det så är det, paradoxalt nog, du som är fiende av demokratin och inte jag. Tidigare har jag undvikit min fiende i största möjliga mån, eller vi har nog undvikit varandra.

Det primära är definitivt inte att straffa, det primära är att det blir kvalitativt bättre.

Tatjana
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 okt 2004 05:25

Inläggav Tatjana » 28 jul 2005 03:18

Mer eller mindre deprimerande än "lägga näsan i blöt" mentalitet?


Aha, nu ser jag hur du menar.
"Socialstyren meddelar: ät två skivor bröd per dag"
Visst kan jag hålla med dig, i den utsträckningen att paternalismen har blivit ett sätt att styra politiken för att få människor att göra "rätt" val.
Jag anar att du ser medmänsklighet som ett medfött ansvar (tvång)?

Som medmänniskan bär. Ja.
Vilket ger en konflikt mellan "ledarna" och de som "lyder"?
Vilket avhjälps med en söndagsbilaga... parentalismens cykel.
Hmmm, känns som jag målar in mig i ett hörne.

För mig är det lika absurt och oförenligt som att kärlek skulle ske under tvång.

Jag ser paternalism som en distanseringsmekanism.
Likaså ser jag på kärlek under tvång.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

kaktus
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 maj 2008 10:01

Inläggav kaktus » 19 jun 2008 10:00

En person som tar på sig sitt ansvar och sätter sig in i offrets situation använder inte våld.Jag slår inte  mina husdjur därför att jag älskar dem och vill inte att dem ska bli rädda.Dem ska ha det gott och vara glada. :D

Ett problem bl.a är att fångvården kostar samhället enorma belopp och det är ont om fängelseplatser.Våldet är det värsta.

Frågan blir nog också ofta,vad ska vi göra med dem övriga kriminella som vållar stor skada t.ex rånare,rattfyllerister och andra.

Bara en vanlig frågeställning från mig utan att ha satt mig in i problematiken

MVH:Kaktus

Markus
Inlägg: 67
Blev medlem: 02 nov 2008 18:58

Inläggav Markus » 15 jan 2009 19:15

Våldet,det oprovocerade våldet,gatu våld,där gärningsmannen/gärningsmännen sparkar på offret när offret ligger ned samtidigt som han/hon är medvetslös,det finns bara ett mänskligt ord som kommer i närheten för att definiera detta handlande och det stavas:ondska

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 15 jan 2009 20:22

Har inte läst igenom alla inläggen men slänger in en tanke ändå.

Det finns väl ingen klockren koppling mellan videovåld och gatuvåld? Japan har en av världens högsta konsumtion av videovåldsfilm men väldigt låg gatubrottslighet.

Å andra sidan dömer våldtäcktsjurys mindre ofta till offrets fördel efter att ha sett våldsporrfilm.

...


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst