Brott och Straff

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Light Head
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 mar 2008 14:28
Ort: Out of space...

Inläggav Light Head » 08 maj 2008 16:48

Jag har ingen aning om det kommit in ungdom i tråden,, jag har själv i vilket fall garanterat inte bidragit!

Min tanke var i vilket fall: Om man vill prata om något så bör man hålla det på den nivån så att det finns en möjlighet för andra att förstå. Om man inte kan hålla det på den nivån så sankar man viktiga förmågor, så som till exempel empati. Vilket borde innebära att man är något mindre intelligent. Ok?

Om man är det minsta stolt över sin kriminalitet så har man något allvarligt fel i huvudet! Man har svårt att följa och acceptera de lagar och regler som samhället har enats om.

Dividend
Inlägg: 139
Blev medlem: 14 mar 2008 13:51

Re: Många galningar finns det...

Inläggav Dividend » 08 maj 2008 17:45

Avantgardet skrev:Vadå Makterna har rätt? Makterna har suttit inne två år för nåt skattesmiteri eller nåt i den stilen, jag har några ynka domar på mig, småförseelser.


Ok. Noll koll på hur registren ser ut, menade att hans slutsats utan resonemanget är hur folk tänker.

Enligt egen utsaga så har Makterna en hög intelligenskvot, samtidigt har han då också, enligt egen utsaga, suttit inne två år. Där ska alltså vårt undantag vara, eller? Har jag missat nåt? (personligen tycker jag det här är fullkomligt ovidkommande för diskussionen om brott och straff i sig - för vad är det då för vedervärdig ideologi man för fram? att låg intelligens skall straffas? eller låg inkomst? hudfärg?) Jag har emellertid ingen intelligenskvot alls - eftersom jag aldrig haft så lite för mig att jag skulle tänka tanken att ta mig för nåt så dumt som att kasta bort värdefull tid på att ta ett test på något som ingen ändå riktigt vet vad det skulle vara för nåt, eller hur man ens skulle kunna mäta, eller snarare hur man utifrån dessa frågor och svar skulle kunna härleda en viss inherent "förmåga", eller potentialitet, som tydligen kan framkallas vid behov, eller hur man nu menar.


Sant att det enda man mäter med IQ-tester är IQ, nån bra definition av intelligens (eller tid) är svår att hitta. Tror nog att låg intelligens (om begreppet var klart) "straffar" en person i vilket samhälle som helst, och handlar kanske mer om andras uppfattning om en individs nytta. Som Light Head säger så bör man t ex tala så andra begriper. Ingen gillar byfånen, speciellt inte om han inte är pittoresk utan våldsam.
[/quote]
It is the stillest words which bring the storm. Thoughts that come on doves' feet guide the world

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 08 maj 2008 19:41

Light Head skrev:Jag har ingen aning om det kommit in ungdom i tråden,, jag har själv i vilket fall garanterat inte bidragit!

Min tanke var i vilket fall: Om man vill prata om något så bör man hålla det på den nivån så att det finns en möjlighet för andra att förstå. Om man inte kan hålla det på den nivån så sankar man viktiga förmågor, så som till exempel empati. Vilket borde innebära att man är något mindre intelligent. Ok?

Om man är det minsta stolt över sin kriminalitet så har man något allvarligt fel i huvudet! Man har svårt att följa och acceptera de lagar och regler som samhället har enats om.


Så en allmän fördumning är att önska? Gjorde det ont i dig att läsa nåt som du inte begrep? Jag skulle tvärtom tro att många som har hög intelligens saknar empati, fast det skulle förstås bara vara en gissning, och jag undandrar mig helst spekulationer. Sen har jag oerhört svårt att förstå vad empati skulle vara utan andra i behov av hjälp, vilket på samma gång bär spår av något perverst översitteri, eller ett likgiltighetens förstenade dödsryckning. Det blir ett slags hånleende åt andras lidande - men ack så självbedrägligt.

Varför skulle man ha fel i huvudet för att man inte delar maktens lagar? Måste man hålla diskussionen på en så här fånig nivå? Kan du inte åtminstone försöka? Det finns absolut ingenting som säger att man skulle ha nåt fel i huvudet för att man inte tar emot en order - snarare är det sunt! Att bara blint följa konventionen är dock energibesparande - man behöver ju inte tänka själv - och dessutom så undslipper man ju bestraffning. Vem är samhället? Har du och jag enats om de här lagarna? Jag anser att man bör söka vara en bra människa hellre än att följa lagar.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Re: Många galningar finns det...

Inläggav Avantgardet » 08 maj 2008 19:59

Dividend skrev:
Avantgardet skrev:Vadå Makterna har rätt? Makterna har suttit inne två år för nåt skattesmiteri eller nåt i den stilen, jag har några ynka domar på mig, småförseelser.


Ok. Noll koll på hur registren ser ut, menade att hans slutsats utan resonemanget är hur folk tänker.

Enligt egen utsaga så har Makterna en hög intelligenskvot, samtidigt har han då också, enligt egen utsaga, suttit inne två år. Där ska alltså vårt undantag vara, eller? Har jag missat nåt? (personligen tycker jag det här är fullkomligt ovidkommande för diskussionen om brott och straff i sig - för vad är det då för vedervärdig ideologi man för fram? att låg intelligens skall straffas? eller låg inkomst? hudfärg?) Jag har emellertid ingen intelligenskvot alls - eftersom jag aldrig haft så lite för mig att jag skulle tänka tanken att ta mig för nåt så dumt som att kasta bort värdefull tid på att ta ett test på något som ingen ändå riktigt vet vad det skulle vara för nåt, eller hur man ens skulle kunna mäta, eller snarare hur man utifrån dessa frågor och svar skulle kunna härleda en viss inherent "förmåga", eller potentialitet, som tydligen kan framkallas vid behov, eller hur man nu menar.


Sant att det enda man mäter med IQ-tester är IQ, nån bra definition av intelligens (eller tid) är svår att hitta. Tror nog att låg intelligens (om begreppet var klart) "straffar" en person i vilket samhälle som helst, och handlar kanske mer om andras uppfattning om en individs nytta. Som Light Head säger så bör man t ex tala så andra begriper. Ingen gillar byfånen, speciellt inte om han inte är pittoresk utan våldsam.
[/quote]

Men vad mäter man då? Man mäter ingenting som har med verkligheten att göra, bara en försvinnande liten fiber utav livets stora väv. Du återför den på människan själv, och jag ser snarare människan som något som framträder med sin omgivning. Varje situation är unik och kräver sin speciella lösning, det är en organisk helhet, inte kalkyler, så vad har man för nytta av testfrågor i verkligheten? Det är fruktansvärt dålig litteratur, även om den så är interaktiv i någon mån.

Det finns inget påbud från ovan som säger att man måste tala så att alla begriper. Antiintellektualismen är väl inget argument i sig? Sen blandar du ihop är och bör och det blir djävligt förvirrat, åtminstone om din avsikt var att säga något vettigt snarare än att appellera till en viss samtyckande gemenskap i retoriskt oärliga syften. Jag vill höra argument snarare än ytliga tyckanden. Finns det något förnuft, eller sakligt argument därbakom, som du inte redovisar?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 08 maj 2008 20:09

Dividend skrev:Kan också hålla med om att straffas för brottsliga handlingar, speciellt våldsamheter, är en klart bidragande orsak till att folk med inte alltför avvikande moral, håller sig ifrån sådana handlingar eftersom de dragit slutsatsen att det är till deras i princip oändliga nackdel att ta risken av uteslutning ur samhället och eget lidande. En rätt enkel slutledning folk i nästan alla situationer drar. KLart man kan hävda existensen av specialfall som Avantgardet gör, men det hindrar inte att det för de flesta upplevs som enormt korkat beteende att begå brott.


Tror inte folk går och tänker på lagar alls, annat än när de bryter mot den (och är medvetna om att de bryter mot den, eftersom de känner den, eller rättare sagt så har de haft att göra med den). Alla lagar är inte relevant i alla situationer, och bara i vissa situationer konfronteras man med möjligheten eller det ofrånkomliga tvånget till brott). Sen finns det inte inget som säger att alla lagar är rättfärdiga moraliskt bara för att de finns. Det är min plikt som medborgare att bryta mot lagen där jag vet att den bör brytas, men också att inte bryta mot lagen där jag inte anser att den bör brytas. Det är långt viktigare än att bara följa den blint, dumt, och slaviskt. Hur många har memorerat en hel bok, ordagrannt, utantill, oavsett hur liten? Svar: Ingen. Kanske vill nån nyfascistisk liberal införa att man skall studera lagboken från lågstadiet och uppåt, som bibelstudier förr i världen, och indoktrinera med sitt propagandaministerium.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Dividend
Inlägg: 139
Blev medlem: 14 mar 2008 13:51

Re: Många galningar finns det...

Inläggav Dividend » 08 maj 2008 20:21

Avantgardet skrev:
Men vad mäter man då? Man mäter ingenting som har med verkligheten att göra, bara en försvinnande liten fiber utav livets stora väv. Du återför den på människan själv, och jag ser snarare människan som något som framträder med sin omgivning. Varje situation är unik och kräver sin speciella lösning, det är en organisk helhet, inte kalkyler, så vad har man för nytta av testfrågor i verkligheten? Det är fruktansvärt dålig litteratur, även om den så är interaktiv i någon mån.

Det finns inget påbud från ovan som säger att man måste tala så att alla begriper. Antiintellektualismen är väl inget argument i sig? Sen blandar du ihop är och bör och det blir djävligt förvirrat, åtminstone om din avsikt var att säga något vettigt snarare än att appellera till en viss samtyckande gemenskap i retoriskt oärliga syften. Jag vill höra argument snarare än ytliga tyckanden. Finns det något förnuft, eller sakligt argument därbakom, som du inte redovisar?


Kul för dig. Tror det är uppenbart vad jag försöker förmedla, trots vissa fel i formuleringen. Om man blir "djävlig förvirrad" av mina enkla skriverier kanske en t ex en ny hobby vore trevlig?

Att tala så att folk förstår (inte "alla" det vore meningslöst att försöka, se på din reaktion t ex), att ha förmåga till perspektivskifte och att sätta sig in i andras uppfattningar och åsikter, är helt klart förmågor som respekteras och uppskattas av andra. Empati är en delmängd av denna förmåga. Sen om man vill föra dessa förmoger eller brist på dem till intelligensbegreppet är egentligen ointressant, även om LH tycker det.

Resten av ditt inlägg är osammanhängande och/eller ytligt för mig. Känner många som anser iq-tester som hobby är roligt att fördjupa sig i, rekommenderas!
Själv anser jag alltså, som jag skrev innan, resultat från ett IQ-test som en ganska meningslös siffra, speciellt när man märker att resultatet förbättras vid övning.
It is the stillest words which bring the storm. Thoughts that come on doves' feet guide the world

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 08 maj 2008 20:26

Men kom igen nu!  :roll:
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Dividend
Inlägg: 139
Blev medlem: 14 mar 2008 13:51

Inläggav Dividend » 08 maj 2008 20:53

Avantgardet skrev:
Dividend skrev:Kan också hålla med om att straffas för brottsliga handlingar, speciellt våldsamheter, är en klart bidragande orsak till att folk med inte alltför avvikande moral, håller sig ifrån sådana handlingar eftersom de dragit slutsatsen att det är till deras i princip oändliga nackdel att ta risken av uteslutning ur samhället och eget lidande. En rätt enkel slutledning folk i nästan alla situationer drar. KLart man kan hävda existensen av specialfall som Avantgardet gör, men det hindrar inte att det för de flesta upplevs som enormt korkat beteende att begå brott.


Tror inte folk går och tänker på lagar alls, annat än när de bryter mot den (och är medvetna om att de bryter mot den, eftersom de känner den, eller rättare sagt så har de haft att göra med den). Alla lagar är inte relevant i alla situationer, och bara i vissa situationer konfronteras man med möjligheten eller det ofrånkomliga tvånget till brott). Sen finns det inte inget som säger att alla lagar är rättfärdiga moraliskt bara för att de finns. Det är min plikt som medborgare att bryta mot lagen där jag vet att den bör brytas, men också att inte bryta mot lagen där jag inte anser att den bör brytas. Det är långt viktigare än att bara följa den blint, dumt, och slaviskt. Hur många har memorerat en hel bok, ordagrannt, utantill, oavsett hur liten? Svar: Ingen. Kanske vill nån nyfascistisk liberal införa att man skall studera lagboken från lågstadiet och uppåt, som bibelstudier förr i världen, och indoktrinera med sitt propagandaministerium.


Svårt att se helheten? Du verkar ha en förmåga att vilja hitta detaljer, som verkar vara invändningar som du känner/tror påverkar det ursprungliga resonemang. Visst kan man alltid hitta sådant, annars hade jag fått skriva fotnoter på 3 sidor över alla specialfall, fast det sköter ju du.
Det påverkar inte det ursprungliga resonemanget om att folk uppfattar brottsliga handlingar som korkade. Kan komma på ca 3 invändnigar här och nu så slipper du,  t ex knarkaren och hans kompis som är höga men behöver pengar. Nä, sant. I den gruppen kanske det inte känns korkat att slå ner någon för pengar.
Att moral förändras över tid, förändrar inte att vissa regler och tankesätt är lika i alla tider och kulturer. Att ta till våld utan att först ha blivit attackerad, anses grovt respektlöst och intelligensbefriat av i princip alla som inte lever utstötta eller har andra problem som gör dem gravt moraliskt avvikande från normen. Intelligensbefriat i betydelsen "nytta för andra",
De flesta psykopater har problem med förmågan till perspektivskifte, deras uppfattning om andra är ofta ytlig (men effektiv manipulerande) och ger inte en känslomässigt djupare förståelse av den andra personen. Och mycket riktigt är de mest avvikande/dumma fallen kåkfarare mest hela tiden.
Klart att moral kan vändas på och diskuteras, inget bör man väl låta bli att tvivla på, eller fråga sig hur praktisk en lag egentligen är för individ/samhälle. Speciellt inte lag/krav från grupper, stat och samhälle! Men vill man ingå i samhället och inte vara utstött, är det helt enkelt påfrestande för de som besitter attityder som står i samklang med normen att acceptera beteenden som försvagar eller skadar de som bidrar. Bara ett konstaterande. Tårta på tårta?
It is the stillest words which bring the storm. Thoughts that come on doves' feet guide the world

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 08 maj 2008 21:26

Och du är representativ för vem? Folket? Var det så? Vi förväntas bara ta dig på orden (för att du är för "lat" för att argumentera för din sak och istället slänger dig med en massa myter?). Vad tröttsamt! Ytterligare en! Var kommer de ifrån? Och helt obegrundat språkbruk. Glidningar mellan "folk uppfattar brottsliga handlingar som korkade" och "grovt respektlöst och intelligensbefriat" och "mest avvikande/dumma fallen". Är det för jobbigt att tänka?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Chrippe
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 mar 2008 16:56
Ort: Solna

Inläggav Chrippe » 08 maj 2008 21:28

Jag ville bara säga att det hade varit kul att föra en diskussion rörande mina frågor på sida 1, även få lite fakta och erfarenheter serverat. Men dessvärre som jag nämnde så har jag precis avslutat grundskolan och går 1.a ring på en fordonsinriktad linje. Jag skulle kunna ha haft det ordförrådet och den förståelsen att jag skulle kunna ta till mig era inlägg, men det har jag inte.

De skrivs på en allt för hög nivå och är för komplicerat för mig att kunna tyda. Många av inläggen verkar inte ens beröra ämnet Kriminalitet, men det kanske de gör? Fortsätt gärna diskussionen, men jag hoppar av här för jag hänger inte med.

/Med vänlig hälsning, trådskaparen
- Christopher

Light Head
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 mar 2008 14:28
Ort: Out of space...

Inläggav Light Head » 08 maj 2008 23:58

Vad har jag försökt att få deltagarna i tråden att förstå? Att det är intelligent att skriva så att de flesta kan följa inläggets tanke/mening.

Chrippe drar sig ur, just p.g.a. att det är för komplicerat skrivet.

Jag har dessutom själv inte påstått att jag inte förstår! Men om man läser inläggen så är de så osammanhängande och innehåller så mycket svammel och ogenomtänkta åsikter som dessutom används som sanningar... att man blir lätt illamånede och undrar hur många psykiskt handikappade människor det egentligen är som har tillgång till www.

Än en gång. Det är väldigt lätt att skriva på ett komplicerat och rörigt sätt som kan få många läsare att tro att de är korkade som inte förstår, när det egentligen är en korkad skribent som inte vet hur man bör uttrycka sig!

Dividend
Inlägg: 139
Blev medlem: 14 mar 2008 13:51

Inläggav Dividend » 09 maj 2008 00:46

Chrippe skrev:Jag ville bara säga att det hade varit kul att föra en diskussion rörande mina frågor på sida 1, även få lite fakta och erfarenheter serverat. Men dessvärre som jag nämnde så har jag precis avslutat grundskolan och går 1.a ring på en fordonsinriktad linje. Jag skulle kunna ha haft det ordförrådet och den förståelsen att jag skulle kunna ta till mig era inlägg, men det har jag inte.

De skrivs på en allt för hög nivå och är för komplicerat för mig att kunna tyda. Många av inläggen verkar inte ens beröra ämnet Kriminalitet, men det kanske de gör? Fortsätt gärna diskussionen, men jag hoppar av här för jag hänger inte med.

/Med vänlig hälsning, trådskaparen


Helt riktigt, man skall skriva så folk förstår ;)
Förstår egentligen inte heller vad debatten handlar om just nu.  Avantgardet verkar ogilla att jag kallar brottsligt beteende, speciellt våldsbrott, för ointelligent. Ingen klar definition (klar förklaring) existerar av intelligent i uppslagsverk, så mitt ordval baseras på att beteende som så klart missgynnar en själv i längden helt enkelt inte kan vara en genomtänkt strategi som är långsiktig. Att t ex döda någon för pengar, är helt enkelt ogenomtänkt i nästan alla situationer man kan hamna i, p g a de enorma negativa konsekvenserna. Alltså, det jag vill poängtera här är inte det omoraliska med att mörda någon (vilket det förutom i några påhittade fall är) utan att samhället helt enkelt deklarerar att våldsbrott är den allvarligaste typen av brott genom att både ge dessa bland de högsta straffen och högsta prioritet att klaras upp av polis.
Andra brott som inbrott och stöld har kortare straff, då våld mot och/eller mord av en person anses mycket allvarligare än ekonomisk förlust.
Även om man hatar någon person på jobbet/i skolan så mycket att man tycker att denne borde dö, så drar de flesta slutsatsen att de problem det medför i form av risk att uteslutas ur samhället, isoleras, ekonomisk förlust och att hamna i ett brottsregister, helt enkelt riskera lägre livskvalité över lång tid, är en så pantad handling att de hanterar ilskan på annat sätt.
Så jäkla knepigt är det väl inte att göra en riskanalys av sitt handlande Avantgardet? De flesta gör sånt hela tiden. Man placerar inte sin hand på en varm platta, för det är rätt ogenomtänkt. Klättrar man i berg utan säkerhetslina är man också en idiot. Om man injicerar utanför sjukhusmiljö med spruta som inte är rengjord, det är oklokt. Att hoppa över en 5-filig motorväg med ihopbundna ben är helt enkelt ointelligent beteende.
Kan du se analogin mellan motorväg och samhällets attityder om våldsbrott? Nyckelordet är "risk" och att kunna väga den mot eventuell vinst. Behövs ju inte ens formaliseras! Bara jämföra vad som väger tyngst med det förnuft man har.
It is the stillest words which bring the storm. Thoughts that come on doves' feet guide the world

Dividend
Inlägg: 139
Blev medlem: 14 mar 2008 13:51

Inläggav Dividend » 09 maj 2008 00:57

Light Head skrev:Än en gång. Det är väldigt lätt att skriva på ett komplicerat och rörigt sätt som kan få många läsare att tro att de är korkade som inte förstår, när det egentligen är en korkad skribent som inte vet hur man bör uttrycka sig!


Det ligger ibland något i detta! Detta är fan ingen djup diskussion, det är bara Avantgardet som verkar ogilla ord som "dum" för att beskriva brottsligt beteende. Att inte kunna se att man riskerar sitt välbefinnande långsiktigt är väl just vad man brukar kalla dumhet?
Det finns liksom en anledning att alkohol är inblandat vid de flesta våldsbrott. Det sänker folks förmåga att tänka efter, bete sig klokt i provocerande miljöer, helt enkelt: Vissa blir FUCKED UP i huvudet av alkohol. ;)

Skall ha mig en whisky.
Skål avantgardet!
It is the stillest words which bring the storm. Thoughts that come on doves' feet guide the world

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 09 maj 2008 01:45

Light Head skrev:Jäjar,, Vad menar du med att vi inte tar hänsynt till meddelanden vi skickar ut i rymden? Mig veterligen så har man lagt ner rätt mycket kraft på att hitta någon form av generiskt meddelande som skickats ut i rymden. Eller?

Kan man inte uttrycka sig så att den man talar till/riktar sig mot inte förstår, vad är det då för mening att säga någonting?

Men, men...

Att vara tydlig mot omgivningen tillhör inte världsbilden bland de som själva anser sig vara intelligenta.

Brott är korkat och det finns många brottslingar som försöker lura andra genom att föra dem bakom ljuset genom formulering i textform. Ops, nu höll jag på att nämna något om religion....   ;-)


Ja, och det var väl vad jag sa? Jag sa inte att vi inte tar hänsyn till meddelandet bara att vi inte tar hänsyn till språk. (det vore förmätet att tro att de pratar vårat när de tar emot det.)

Fast det kan jag bara säga om jag tolkar "generiskt" som om det hade någon mening i sammanhanget. Vilket jag antar att det har, men tvivlar på att det har språkligt.

Jag är intelligent alltså, och kan tyda det som är osagt, språkligt sett ;)

Betänk, jag kanske inte talar till dig, jag kanske tror på menig intrinsikalt,  och att den behöver uttryckas. :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 09 maj 2008 06:41

Dividend skrev:
Light Head skrev:Än en gång. Det är väldigt lätt att skriva på ett komplicerat och rörigt sätt som kan få många läsare att tro att de är korkade som inte förstår, när det egentligen är en korkad skribent som inte vet hur man bör uttrycka sig!


Det ligger ibland något i detta! Detta är fan ingen djup diskussion, det är bara Avantgardet som verkar ogilla ord som "dum" för att beskriva brottsligt beteende. Att inte kunna se att man riskerar sitt välbefinnande långsiktigt är väl just vad man brukar kalla dumhet?


Jag har bara efterlyst lite klass på tänkandet i denna diskussion. Som vi ser här så förs vi tillbaka till vad jag skrev långt tidigare - "i vissa situationer lönar sig brott helt oavsett eventuella straffpåföljder", eller nåt i den stilen. Ditt resonemang förutsätter att där finns ett välbefinnande att riskera, men ser man till den situation som många "kriminella" befinner sig i så ser det helt annorlunda ut. Det är denna situation som måste åtgärdas om man menar sig vilja få bukt med kriminaliteten. Hur den ser ut, vad gäller detaljerna, är förstås mycket olika beroende på vem vi har att göra med.

Sen, för att poängtera, finns det inget av naturen givet "hur man bör uttrycka sig", utan det står i relation till det mål man själv håller av.

Dividend skrev:Det finns liksom en anledning att alkohol är inblandat vid de flesta våldsbrott. Det sänker folks förmåga att tänka efter, bete sig klokt i provocerande miljöer, helt enkelt: Vissa blir FUCKED UP i huvudet av alkohol. ;)

Skall ha mig en whisky.
Skål avantgardet!


Hoppas du slipper bakisen!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster