Brott och Straff

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Åkes granne
Inlägg: 1601
Blev medlem: 27 jul 2006 23:57
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 08 maj 2008 10:06

Driver du med mig? Jag blir rädd av sånt här. Det där säger ju du för att du TRO på din "redan vet"-FÖRUSTSÄGBARA "logik" -du tänker inte INGENOM ens, du upprepar dig.

Jag har min Neptunus som styr mitt femte hus (självuttryck) -natalt placerad i Stenbocken i konj till min öerhört dominanta Saturnus (..

eller det spelar ingen roll. Ta till er budskapet om ni vill. Okej. Jag brukade få dessa insikter när jag pratade med en präst i Norrtälje (som får betalt) -han går runt i långt skägg, och mailar mig eftersom jag kommer dit mer. Jag pratar hela tiden, han bara lyssnar.  

Kan ingen hjälpa honom eller något?
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Dividend
Inlägg: 139
Blev medlem: 14 mar 2008 13:51

Re: Många galningar finns det...

Inläggav Dividend » 08 maj 2008 10:08

Light Head skrev:Jag kan oxo skriva osammanhängande och märkligt, men det innebär inte att jag är insatt eller har en förståelse utöver andra!

Om man divergerar sanningshalten ur en "rosa" uppfattning kring verkligheten utan att ta "FULLSTÄNDIG" hänsyn till kriminellas ursprung, så kommer det självklara resonemanget att DÖDAS av omgivningens hat!


Väl talat. Makterna har rätt, det finns undersökningar som visar på lägre intelligens hos kriminella som grupp, även om inga källhänvisningar krävs här vad det verkar, en åsikt är ju sann? Talar alltså inte om någon enskild person, t ex Avantgardet eller någon annan närvarande som varit fängelsekund.

Kan också hålla med om att straffas för brottsliga handlingar, speciellt våldsamheter, är en klart bidragande orsak till att folk med inte alltför avvikande moral, håller sig ifrån sådana handlingar eftersom de dragit slutsatsen att det är till deras i princip oändliga nackdel att ta risken av uteslutning ur samhället och eget lidande. En rätt enkel slutledning folk i nästan alla situationer drar. KLart man kan hävda existensen av specialfall som Avantgardet gör, men det hindrar inte att det för de flesta upplevs som enormt korkat beteende att begå brott.
It is the stillest words which bring the storm. Thoughts that come on doves' feet guide the world

Användarvisningsbild
Åkes granne
Inlägg: 1601
Blev medlem: 27 jul 2006 23:57
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 08 maj 2008 10:10

Men det var ifrån min blogg -där jag redan skrivit samma mening, när jag hade förståt vad tankar är -"Analys av buddhismen". Merkurius är som jag sa "dubbelspel" -men detta var inte medvetet, jag ljuger inte.

Men ni kan väl torsdagskleptomanera om ni vill, och äta enligt tallriksmodellen (hahaha)..
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Light Head
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 mar 2008 14:28
Ort: Out of space...

Ett ÖNSKEMÅL

Inläggav Light Head » 08 maj 2008 10:15

Åkes granne,, om du skriver dina inlägg med stor bokstav i början av meningen och sedan gemener, utan en massa sitationstecken,, så blir det avsevärt mycket lättare att förstå vad du egentligen skriver. OK??

Användarvisningsbild
Åkes granne
Inlägg: 1601
Blev medlem: 27 jul 2006 23:57
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 08 maj 2008 10:19

Äsch... gör något vettigt. Ni ÄR allt det som ÄR andras FANTASIER om er -fattar ni inte det? Jag sa det till min underbara lärare (som en klasskamrat frågade när hon var född -solen graden innan min ascendent. Hette också Maria.) Fattade aldrig att jag fattade, jag var ett jävla vrak av medicinen länge. Satt och pratade om allt det här med henne -de andra lärarna fattade INGENTING av mina djupa kriser.

Den andra läraren trodde att jag var gay eftersom jag hade klippt av mitt hår i frustrerad uttråkan över hur förstört det blivit. Ville att jag skulle skiva en recension på Crasch -hennes favoritfilm. Satt i ett rum och pratade med mig om att det finns RLSF-ställen som man kan kan gå till, osv. Jag sysslar INTE med fetischistisk evolution, bunden till biologiska förflutna oberabetade arv. Hon har fått barn nyligen -hmm...

En skola jag gick på i somras för att jag skulle plugga upp lite betyg, vilket jag sket i sen. De tror att de ska "heala" de som inte "kommit ut garderoben".

Definera IDEAL? Vad är HYBRIS? Jag har ingen stolthet. Jag vill bara att alla ska FÖRSTÅ.

Skäm inte UT ER!
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Användarvisningsbild
Åkes granne
Inlägg: 1601
Blev medlem: 27 jul 2006 23:57
Kontakt:

Re: Ett ÖNSKEMÅL

Inläggav Åkes granne » 08 maj 2008 10:21

Light Head skrev:Åkes granne,, om du skriver dina inlägg med stor bokstav i början av meningen och sedan gemener, utan en massa sitationstecken,, så blir det avsevärt mycket lättare att förstå vad du egentligen skriver. OK??



Okej. Men nån annan gång, snart. Orkar inte sitta här. Radera inte mina inlägg nu, det kommer sluta illa för ER -vilket ni inser inuti er själva. Jag hämnas aldrig dock -jag bara roar mig med föreställningar.
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Light Head
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 mar 2008 14:28
Ort: Out of space...

Tror inte på galninar!

Inläggav Light Head » 08 maj 2008 10:29

Vetenskap och kunskap är makt. Ordbajserier och flummiga ogenomtänkta uttalanden som förvirrar är korkat!

Dividend
Inlägg: 139
Blev medlem: 14 mar 2008 13:51

Inläggav Dividend » 08 maj 2008 10:33

Kanske svårt att nå Åkes granne just nu?

Förmodligen är han ett geni..
It is the stillest words which bring the storm. Thoughts that come on doves' feet guide the world

Light Head
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 mar 2008 14:28
Ort: Out of space...

Inläggav Light Head » 08 maj 2008 10:34

LOL!  :D


"Förmodligen är han ett geni"

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 08 maj 2008 11:03

Jag har inte speciellt svårt att hänga med i Åkes grannes texter. Visserligen är den bitvis något "spastisk" men hon skriver intelligent och med inte så lite självinsikt och humor.

Light Head
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 mar 2008 14:28
Ort: Out of space...

Inläggav Light Head » 08 maj 2008 11:13

Lätt att kategorisera någon som skriver märkligt som intelligent...

Däremot så är det intelligent att skriva så att andra förstår. (andra = de flesta)


Ett kaotiskt och spastiskt sätt att skriva är enligt mig inte förknippat med humor eller självinsikt.

Det är något förnedrande att kalla det för humor! Han/hon har förmodligen tänkt igenom och resonerat på sitt "intellegenta" sätt och därefter skrivit ner detta..  Humor? Jag tycker det är förnedrande att nedvärdera ett inlägg som humoristiskt.

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 08 maj 2008 12:12

Light Head skrev:Lätt att kategorisera någon som skriver märkligt som intelligent...

Däremot så är det intelligent att skriva så att andra förstår. (andra = de flesta)


Ett kaotiskt och spastiskt sätt att skriva är enligt mig inte förknippat med humor eller självinsikt.

Det är något förnedrande att kalla det för humor! Han/hon har förmodligen tänkt igenom och resonerat på sitt "intellegenta" sätt och därefter skrivit ner detta..  Humor? Jag tycker det är förnedrande att nedvärdera ett inlägg som humoristiskt.


Nej det är intelligent om man har antagit det som en princip av värde, att göra sig förståelig. Annars ligger s a s intelligenskravet hos den som läser då uttryckt mening, om den skall vara meningsfull i sig själv, inte kan ta hänsyn till andras tillkortakommanden.

Men sen lever vi i sociala sammanhang, så det är svårt att hitta de tillfällen då vi förmedlar något som meningsfullt i sig självt. Meningen menar vi oftast ligger i relationen mellan två i relation av varandra.

Men när vi tex skickar meddelande till rymden, vilket borde vara bästa exemplet för att diskutera vad som är intelligent eller inte att författa, så tar vi inte hänsyn till ett språk, eller ett subjekt som skall nå förståelse. Nej vi tar bara hänsyn till texten och dess mening i sig självt, under antagandet att de som eventuellt skulle kunna motta budskapet har ett liknande förstånd som vi.

Humor är inte alltid där för att roa!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Light Head
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 mar 2008 14:28
Ort: Out of space...

Inläggav Light Head » 08 maj 2008 13:02

Jäjar,, Vad menar du med att vi inte tar hänsynt till meddelanden vi skickar ut i rymden? Mig veterligen så har man lagt ner rätt mycket kraft på att hitta någon form av generiskt meddelande som skickats ut i rymden. Eller?

Kan man inte uttrycka sig så att den man talar till/riktar sig mot inte förstår, vad är det då för mening att säga någonting?

Men, men...

Att vara tydlig mot omgivningen tillhör inte världsbilden bland de som själva anser sig vara intelligenta.

Brott är korkat och det finns många brottslingar som försöker lura andra genom att föra dem bakom ljuset genom formulering i textform. Ops, nu höll jag på att nämna något om religion....   ;-)

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 08 maj 2008 15:45

Har vi fått in en massa ungdomar på forumet?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Re: Många galningar finns det...

Inläggav Avantgardet » 08 maj 2008 15:54

Dividend skrev:
Light Head skrev:Jag kan oxo skriva osammanhängande och märkligt, men det innebär inte att jag är insatt eller har en förståelse utöver andra!

Om man divergerar sanningshalten ur en "rosa" uppfattning kring verkligheten utan att ta "FULLSTÄNDIG" hänsyn till kriminellas ursprung, så kommer det självklara resonemanget att DÖDAS av omgivningens hat!


Väl talat. Makterna har rätt, det finns undersökningar som visar på lägre intelligens hos kriminella som grupp, även om inga källhänvisningar krävs här vad det verkar, en åsikt är ju sann? Talar alltså inte om någon enskild person, t ex Avantgardet eller någon annan närvarande som varit fängelsekund.


Vadå Makterna har rätt? Makterna har suttit inne två år för nåt skattesmiteri eller nåt i den stilen, jag har några ynka domar på mig, småförseelser.

Enligt egen utsaga så har Makterna en hög intelligenskvot, samtidigt har han då också, enligt egen utsaga, suttit inne två år. Där ska alltså vårt undantag vara, eller? Har jag missat nåt? (personligen tycker jag det här är fullkomligt ovidkommande för diskussionen om brott och straff i sig - för vad är det då för vedervärdig ideologi man för fram? att låg intelligens skall straffas? eller låg inkomst? hudfärg?) Jag har emellertid ingen intelligenskvot alls - eftersom jag aldrig haft så lite för mig att jag skulle tänka tanken att ta mig för nåt så dumt som att kasta bort värdefull tid på att ta ett test på något som ingen ändå riktigt vet vad det skulle vara för nåt, eller hur man ens skulle kunna mäta, eller snarare hur man utifrån dessa frågor och svar skulle kunna härleda en viss inherent "förmåga", eller potentialitet, som tydligen kan framkallas vid behov, eller hur man nu menar.

Sorry... fick besök återkommer
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster