Förslag för att motverka kriminalitet

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Ripper
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 apr 2005 18:04
Kontakt:

Förslag för att motverka kriminalitet

Inläggav Ripper » 19 sep 2010 18:19

För att motverka kriminaliteten så behöver vi ett helt nytt sätt att se på polisverksamhet och brottsbekämpning. Jag tror att det är helt fel väg att gå att som nu i allt växande grad betrakta brottsbekämpning som ett "krig mot brottsligheten".

Här är några idéer om hur man skulle kunna göra istället.



Polisen bör i mycket större utsträckning vara lokalt förankrad och ställd under demokratisk insyn och kontroll.
Vi måste sträva efter en polis som är integrerad i lokalsamhället och som står till dess tjänst istället för en polis som upplevs som en främmande makt, ja ofta rent av som ett hot. Polisen bör därför hålla en låg profil, allt militaristiskt tänkande måste ut.

Nyckeln till en effektiv brottsbekämpning är att allmänheten vill samarbeta med polisen. En framgångsrik polis bör agera mot individer som begått ett brott och inte mot mer mindre diffust definierade "gäng". Alltså individuellt riktade insatser istället för generaliserade. I dag går polisens verksamhet ofta ut över anhöriga till den kriminella individen, hela dennes umgängeskrets utvecklar en stark fientlighet mot polismyndigheten.

Polisen måste lita på att lokalsamhället förser dem med specifik information om brottslingar och inte använda sig av integritetskränkande metoder som ex. buggning, infiltratörer eller profilering annat än under ytterst särskilda omständigheter.

Polisen bör i minimal utsträckning arbeta proaktivt och försöka gissa sig till vem eller vilka som kommer att begå ett brott, när eller hur. Polisen bör istället agera strikt reaktivt mot brott som redan begåtts.

Fängelset bör i stort avvecklas och endast användas för brottslingar som utgör ett allvarligt hot mot allmänheten. Detta eftersom fängelsestraff bidrar till att marginalisera kriminella när syftet borde vara precis tvärt om. Fängelsestraff är också ett avskräckande straff, men inte så mycket för brottsling innan de begår ett brott (de flesta brott är inte rationella) utan för brottslingar och deras vänner, bekanta, anhöriga osv. efter att brottet begås. Om t.ex. min kompis har rånat en person och riskerar fängelse om han åker dit så vill jag delge polisen någon information.  Därför är alternativa påföljder som t.ex. samhällstjänst att föredra, de upplevs inte som lika hårda och de bidrar inte till att marginalisera brottslingar utan tvärt om till att återföra dem i samhället.

Polisens huvudsyfte ska inte vara att upprätthålla någon "allmän ordning" utan att kontrollera brottsligheten.



Invändningar?
"Överlevandet har hittills hindrat oss från att leva!"
Raoul Vaneigem

"Du skulle ha läst lite om verkligheten i stället för dina trams-böcker om astrologi och annat skrock."
Skalman

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 19 sep 2010 19:05

Ja, ser inga direkta fel, men samtidigt önskar jag mer insatser för att bygga ett bättre samhällsklimat, där mindre utslagning och utanförskap förebyggs. Medborgarlön kan vara en lösning, samt en annan skolpolitik där kunskaperna mer syftar till att ge eleverna ett intrinskalt värde i sig själv, än enbart syfta till att leda till ett jobb, jag skulle även önska att det gavs större offentliga utrymmen  att umgås utan att det kostar skjortan.

Oj, det börjar likna en önskelista mer än kritik på det du skrev ripper.

Användarvisningsbild
Ripper
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 apr 2005 18:04
Kontakt:

Inläggav Ripper » 19 sep 2010 19:11

Zokrates skrev:Ja, ser inga direkta fel, men samtidigt önskar jag mer insatser för att bygga ett bättre samhällsklimat, där mindre utslagning och utanförskap förebyggs.


Jag håller verkligen med. De viktigaste insatserna för att bekämpa brottsligheten är inte kriminalpolitiska utan socialpolitiska, men jag tänkte fokusera på just kriminalpolitiken då det är någonting som sällan framhävs från ett mer progressivt perspektiv.
"Överlevandet har hittills hindrat oss från att leva!"
Raoul Vaneigem

"Du skulle ha läst lite om verkligheten i stället för dina trams-böcker om astrologi och annat skrock."
Skalman

Vittnet
Inlägg: 21
Blev medlem: 28 jan 2011 09:14

Inläggav Vittnet » 13 feb 2011 14:37

Men är det inte tvärtom politiken bedrivs. Kriminalvården är duktiga på att förhindra kriminalitet och förebygga denna så länge individen befinner sig inom kriminalvårdens regi (t.ex. på att hålla anstalterna rena från narkotika eller med programverksamhet låta intagna komma till tals och konfronteras med sitt missbruk eller livssituation). Men sen? kan vi räkna med att individer som kommer från samhällets totala botten och står utanför ett socialt nätverk kan påbörja ett liv som "normala svenssons". Vem tillser struktur ? ansvaret hamnar nästan uteslutande på individen ! Någon som individen sällan eller aldrig tidigare utfört.

Jag tvivlar på att fängelse är ett avskräckande fenomen för dem som befinner sig i sådan social situation att fängelstraff inte är konstigare än att handla 1 liter mjölk på ICA. Fängelsemiljön i sig är inte skrämmande utan snarare en källa till frustration över att inte kunna styra sitt liv. Vissa individer tycker tom att fängelsemiljön är trevligare än friheten då det finns en uppbar förutsägbarhet i vardagen vilket man inte besitter på "utsidan".

Visste vore det möjligt att kunna genomföra medborgarlön, men blåser det politiska vindarna åt det hållet ?

En fråga som också bör ställas med bakgrund av ovanstående resonemang. Vad ska man göra åt de individerna som av en eller annan anledning inte klarar att leva efter samhällets normer oavsätt vilken stödbild de innehar?

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 13 feb 2011 17:38

Man kan ju fråga sig VAD som fick en kriminell att sluta begå brott.
Kan man överföra detta till andra situationer där brott begås ?

Vittnet
Inlägg: 21
Blev medlem: 28 jan 2011 09:14

Inläggav Vittnet » 13 feb 2011 19:09

Marko skrev:Man kan ju fråga sig VAD som fick en kriminell att sluta begå brott.
Kan man överföra detta till andra situationer där brott begås ?


Här måste man nog skilja på olika typer av brott, yrkeskriminalitet, kriminalitet begången i affekt, sexualbrott, seriell brottslighet etc.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 13 feb 2011 19:23

Vittnet skrev:
Marko skrev:Man kan ju fråga sig VAD som fick en kriminell att sluta begå brott.
Kan man överföra detta till andra situationer där brott begås ?


Här måste man nog skilja på olika typer av brott, yrkeskriminalitet, kriminalitet begången i affekt, sexualbrott, seriell brottslighet etc.

Håller med, de flesta fall är nog unika på sina sätt, men finns det gemensamma nämnare i samtliga brott ?
typ  samhällen system, kulturer, ekonomier ?
jag har en uppfattning om att tex ålder spelar roll.

Sen kan jag tänka mig att, när varje fall är unikt så borde ett unik påföljd vara mer verkningsfull än en standardiserad fängelse/böter metod för alla grupper av brott.

Vittnet
Inlägg: 21
Blev medlem: 28 jan 2011 09:14

Inläggav Vittnet » 14 feb 2011 11:12

Sedan bör man ställa alltid ställa sig utanför emotionell bas och överväga rationell bas. Ett fängelsestraff är en väldigt dyr åtgärd för samhället. Man bör ställa sig bakom forskning och övervägande.

Ur exempelboken (min egen sådan)

Individ 1: 30 år, tidigare välanpassad. Efter en tids dispyt med sin fru hittar han henne med en annan man. Mannen som under tid varit under press och blivit ordinerad bensodiapiner av sin läkare. Mannen tar dricker alkohol och tar en näve av sina tabletter. Mannen, i sitt smått förvirrade tillstånd, tar sitt jaktvapen och skjuter på måfå in i natten och dödar två individer.

Vi leker med tanken att alla utlåtande visar att hans risk för återfall i likande brottslighet är obefintlig med hjälp av samtal med psykolog och terapisamtal.

Vad är korrekt straff eller liknade ur ett rent rationellt perspektiv ?

(Sannolikt skulle mannen dömas till livstids fängelse eller ett fängelsestraff med extremt högt straffvärde)

Individ 2: 30 år, socialt oanpassad, har tidigare varit dömd för en mängd brott, våldsbrott, bedrägerier, narkotikabrott, trafikbrott, och har ett långvarit missbruk. Mannen har varit dömd till korta och medellånga fängelser, en mängd åtgärder från socialtjänsten (behandlingshem och liknade). Mannen har vid flertalet gånger sett sälja narkotika vid en högstadieskola. Den här gången har en av eleverna inte betalat mannen för en narkotika affär. Mannen misshandlar eleven med en järnstång. Eleven får inga bestående fysiska men av misshandeln.

Vi leker med tanken att alla utlåtande påvisar att mannen har påbörjat att få en status inom den kriminella världen genom narkotikaförsäljning och våld. Han har inga planer på att sluta med sitt kriminella leverne och önskar bara sitta av sitt straff utan hjälp eller behandling för att så snabbt som möjligt återvända till sina affärer.

Vad är korrekt straff för mannen ur ett rationellt perspektiv ?

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 14 feb 2011 15:45

Individ 2: 30 år, socialt oanpassad, har tidigare varit dömd för en mängd brott, våldsbrott, bedrägerier, narkotikabrott, trafikbrott, och har ett långvarit missbruk. Mannen har varit dömd till korta och medellånga fängelser, en mängd åtgärder från socialtjänsten (behandlingshem och liknade). Mannen har vid flertalet gånger sett sälja narkotika vid en högstadieskola. Den här gången har en av eleverna inte betalat mannen för en narkotika affär. Mannen misshandlar eleven med en järnstång. Eleven får inga bestående fysiska men av misshandeln.


Mitt straff hade blivit, omhändertager om han riskerar att skada fler,
han ska erbjudas narkotika/alternativ på laglig väg, han ska få morötter som framtidsutsikter om han klarar av att komma ifrån drogerna, kanske ett körkort så att han kan köra lagligt. (oftast kan kriminella köra bil bra utan körkort). Han ska få prata med terapeuter, inte för att bli anpassad, bara för att få mer insikter och kunskaper som han kan deala med.
Han ska kunna få ett värde som alla andra, och inte vara klassad i hopplösa individers klubb.
En så liten sak som en enda persons hopp och tro från en person kan förändra enormt mycket och tillföra respekt till sitt eget liv.

Vittnet
Inlägg: 21
Blev medlem: 28 jan 2011 09:14

Inläggav Vittnet » 15 feb 2011 20:06

Jag tror att det finns individer som är i behov av institution (även låst sådana) under väldigt lång tid. Det finns individer som inte helt enkelt inte klarar att leva med normer och lagar (t.ex. antisocial personlighetsstörning). Jag tror även att det det ökar lidandet för dessa individer att befinna sig utanför institution.

Användarvisningsbild
Elake Karsten
Inlägg: 70
Blev medlem: 04 jun 2011 22:35
Kontakt:

Inläggav Elake Karsten » 06 jun 2011 18:49

Ett alternativ för att kraftigt minska kriminaliteten vore att legalisera och avkriminalisera narkotikabruket. Genom en legalisering av drogerna skulle man slå undan det ekonomiska incitamenten för de narkotikakarteller som idag tjänar miljardbelopp på sin verksamhet. Behöver brukaren/missbrukaren inte stjäla ihop tusentals kronor om dygnet för att finansiera sitt bruk/missbruk utan kan köpa det han behöver till ett moderat pris på apoteket så skulle samhället vinna mycket. De kvinnor som idag prostituerar sig för att få ihop pengar till sina droger skulle inte behöva det om drogerna var legala och gick att köpa på apotek.
Det där argumentet att drogbruket skulle öka med en legalisering stämmer inte, tvärt om skulle det förmodligen minska då spänningsmomentet försvann. Med saklig upplysning istället för moraliserande skräckpropaganda i skolorna skulle säkert nyrekryteringen minska. Sverige är nog det land i Europa som är mest efterblivet i synen på narkotikabruk. I de flesta länder betraktar man idag drogberoende som en sjukdom, medan man i Sverige ser det som en social defekt. Denna förlegade syn hänger samman med de förvirrade dogmer som dr. Nils Bejerot myntade på 1960-talet. Hans teser blev allenarådande inom svensk narkotikapolitik i årtionden.
Akademiker och filosof som delger omgivningen sina ocensurerade tankar och funderingar i sann nihilistisk och misantropisk anda.

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 06 jun 2011 20:36

Visst vore det en alternativ.

Ett annat vore att man gav bort det gratis, till barn exempelvis.
Eller invandrare. Eller överviktiga. Eller alla som ville ha.

Om alla hade gratis tillgång så skulle knarkkartellerna storgråta,
för nu tvingades de att pensionera sig, stackarna.

Alkohol är ju en laglig drog, och det finns gott om brott som är alkoholrelaterade,
från misshandel till vållande av skada samt självskada
(att man ramlar alldeles själv exempelvis).

Den olaglige narkotikan medför samma sådana konskvenser oavsett den legaliseras eller ej,
samt att den liksom alkohol kan leda till psykoser.

Tillkommer att en stor del av brotten inte är speciellt relaterade ens till alkohol
eller narkotika - brott begås av alla möjliga skäl annat än att komma över pengar
till favoritdrogen.

Rena sprutor finns förresten att tillgå för missbrukare,
den finns en helt laglig (tror jag) förening som förser medlemarna med sånt,
samt anordnar julfest (men bara en gång om året).
Jag vet nu inte hur de gör med knarket.

Men om vi följer ditt förslag lite grann...
Speciella apoteker (underställda systembolaget kanske) tillhandahåller alla droger.
De får inta sina droger där, föreslår jag, man vill ju inte att de sprider ut det på stan, eller?

Deras konsumtion dokumenteras, deras hälsa kollas,
de får sjukvård och rådgivning på plats.

Alla får veta allt de tycker sig behöver veta,
och missbrukaren får hålla på resten av livet att flumma runt
utan krav på prestation.

Jag börjar gilla idén...
När det blir verklighet så blir jag nog knarkare jag med.
Det hjälper mig säkerligen att utvecklas som filosof.

Vad det gäller kvinnliga prostituerade så tro jag att de knarkande är en minoritet,
så där gör din idé rätt lite nytta,
de är nog mest ute efter pengar bara.

Om knarkhantering vore helt lagligt så föreställer jag mig dock att det leder till ett större misär.
Landet försjunker till ett enda slum.
Det blir allt annat är frid.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 07 jun 2011 05:27

Om knarkhantering vore helt lagligt så föreställer jag mig dock att det leder till ett större misär.


Den kommer varken sjunka eller öka om vi tillåter det. Det är debatterna och uppfattningarna runt narkotika som är viktigt.
Inte fasen ökar eller minskar halugena svampar för att man får äta dessa.
Det löser en massa andra problem med att göra droger legala. I princip är det redan lagligt för en missbrukare eftersom han inte bryr sig om lagen eller konsekvenserna

Ett förbud funkar som markör och skrämselpropaganda. markören ska vi ha kvar, hotet ska bort.

Alkohol är lagligt, och runt 10% blir alkoholister. Man blir inte alkoholist för att drogen är laglig eller olaglig.
Man blir alkoholist av andra orsaker. Man slutar inte att dricka oavsett vad det kostar eller vad det skadar. Det är en helt annan problematik som måste lösas.
Runt 10% använder narkotika. Staten kan nog minska narkotika missbruket med att ge ut drogen tillsammans med information. man fångar upp missbrukarna och kan ge dom erbjudande om vård eller hjälp.

Hur vi bestraffar är också intressant..
Denna artikel gjorde mig glad. http://www.idg.se/2.1085/1.389146/domde ... pa-twitter
Där var straffet bra, en opinion skapades och en debatt följde. Lagen och domen fick effekt utan att skada en person fysiskt eller psykiskt.

Användarvisningsbild
Elake Karsten
Inlägg: 70
Blev medlem: 04 jun 2011 22:35
Kontakt:

Inläggav Elake Karsten » 07 jun 2011 12:36

Marko skrev:
Hur vi bestraffar är också intressant..
Denna artikel gjorde mig glad. http://www.idg.se/2.1085/1.389146/domde ... pa-twitter
Där var straffet bra, en opinion skapades och en debatt följde. Lagen och domen fick effekt utan att skada en person fysiskt eller psykiskt.


Jag läste artikeln och det enda jag såg framför mig var introt till serien Familjen Simpsons där Bart skriver 100 gånger på svarta tavlan att han inte ska göra ditten och datten mer.  :D  :D  :D
Akademiker och filosof som delger omgivningen sina ocensurerade tankar och funderingar i sann nihilistisk och misantropisk anda.

Användarvisningsbild
Elake Karsten
Inlägg: 70
Blev medlem: 04 jun 2011 22:35
Kontakt:

Inläggav Elake Karsten » 07 jun 2011 12:43

Jag är av den åsikten att alkohol och narkotikamissbruk är ett symptom på att något är fel i samhället. I ett perfekt samhälle med riktig demokrati där alla medborgare är lyckliga finns inget behov av att droga sig. Folk drogar sig för att fly undan en verklighet de inte klara av. Ett annat sätt att göra detta för individen är att utveckla schizofreni.
Dagens samhälle ställer otroliga krav på individen, krav som massmedia dagligen påminner individen om. Givetvis kan inte alla människor leva upp till dessa krav och ideal utan flyr och förfaller till drogmissbruk.
Akademiker och filosof som delger omgivningen sina ocensurerade tankar och funderingar i sann nihilistisk och misantropisk anda.


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster