Kluster B

Moderator: Moderatorgruppen

Phileas Fogg
Avstängd

Kluster B

Inläggav Phileas Fogg » 04 apr 2009 15:57

Självskadesyndromet är välkänt och blir mer och mer vanligt i sverige. Historien bakom kvinnor som självmärker sig genom att skära sig sträcker sig långt tillbaka i tiden. I antik babylionsk lagstiftning före 1500 talet så skulle slavar märkas på armen med att sigill - ägarens sigill. När det kommer till lagar så gäller antikens lagar än i dag. Trots att de inte finns med i svensk lagbok, så gäller babylionsk lagstiftning som en universell lag - fast dock bortglömd. Lagar gäller trots allt tills de blir avskrivna eller överstrukna. och babylonierna har varit ett universellt rike

Självskadesyndromet där kvinnor skär sig själv i armen är ett sexslavs märke, där märket är en anonym slavdrivares sigill.

hallonapl

Inläggav hallonapl » 11 apr 2009 01:52

Jag är av avvikande uppfattning.

Din analys av situationen är alltför endimensionell. Trots att väldigt mycket av skiten människor bär runt på springer ur mänsklighetens sexualitet och dess avarter och gissel är jag övertygad om att majoriteten av alla som har ett självdestruktivt beteende för att de har ångest de inte kan hantera har mer komplex historik än just att vara slavar under vår tids sexualitet.

Man kan till exempel vara slav under tidens moraliseringar gällande kropp, hälsa, arbete, lycka, familjeideal och mycket annat.

Detta åsido håller jag delvis med dig och tycker att din liknelse är intressant.

Min främsta invändning är dock en skarp sådan mot bilden av "självskadare" som företrädesvis unga kvinnor med underarmarna fulla av ärr.
Denna uppfattning är jag övertygad om marginaliserar alla som inte passar in i fållan.
Den riskerar också att vända uppmärksamheten från alla andra problem "självskadare" bär på. Problem som i många fall säkerligen just orsakat självskadebeteendet.

(Ehm... hoppas inte språket blev för hårt. Ibland är det så svårt att endast skriva sin åsikt utan att det uppfattas som okänsligt.  :(  )

Återgå till "Psykologi"