Fördelar med att avstå alkohol.

Moderator: Moderatorgruppen

maaattias

Inläggav maaattias » 04 jan 2013 01:22

Jag överväger att avstå alkohol under 2013. En förändring handlar till stora delar om motivation. Jag har hört någon procentsats på att en förändring är 80 % och 20 %. Ju mer fördelar man kan hitta bör således motivationen bli.

Vad anser ni att det finns för fördelar med att avstå alkohol? Vilka problem kan alkohol förorsaka stora som små?

MVH

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 jan 2013 01:51

maaattias skrev:Vad anser ni att det finns för fördelar med att avstå alkohol?

Möjligen ekonomiska fördelar, alkohol är högt beskattad i Sverige. Det berör nu endast folk med begränsade inkomster, alltså inte de som beslutar om skatterna. Andra köper vad de behöver på sina resor.
Vilka problem kan alkohol förorsaka stora som små?

Ja, man förlorar en dimension av det sociala livet genom att avstå från goda viner till maten. Och vad kan vara mer avkopplande än en väl kyld cocktail på verandan en sommarafton.

Alkoholkulturen i Sverige är inte helt ok. Är man ung dricker man för att berusa sig, det är riskabelt och det är alltför lätt hänt att inte veta sina gränser. Slår man ut storhjärnan kan man råka ut för mycket otrevliga överraskningar. Alltså, drick aldrig i berusningssyfte. Bestäm innan festen hur många shots, öl eller annat du vill konsumera. Ha en god säkerhetsmarginal!
Moderator

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 04 jan 2013 03:03

Alkoholen påverkar en del känslor. Känslorna ska orsakas av annat. Det sker förändringar i hjärnan. En del reversibla och vid långvarigt intag kan det ta månader innan hjärnan ställt in sig. Sedan förståss kostar det pengar. Alkohol innehåller även en hel del kalorier och om aktuellt så blir en viktnedgång lättare. Alkohol gör sömnen sämre vilket kan leda till sämre prestation i tex arbete, idrott mm. Man kan bli bakis. Levern blir ansträngd och vid stort intag under längre tid kan vissa utveckla skrumplever. En del kan få förstorat hjärta. En del utvecklar olika typer av demens/hjärnskador vid långvarit och stor konsumption. En del får halsbränna.En del får något nedsatt stämningsläge. Man förändrar sitt beteende i sociala samanhang och detta kan ibland upplevas som negativt.En del får ångest. Pröva men glöm inte bort att notera förändringarna.

Semyaza

Inläggav Semyaza » 05 jan 2013 21:44

maaattias skrev:Vad anser ni att det finns för fördelar med att avstå alkohol? Vilka problem kan alkohol förorsaka stora som små?

För mig personligen ser jag bara två fördelar med alkohol:
1) Sociala sammanhang - man vill inte alltid känna sig utanför.
2) Rent sexuella sammanhang - också sociala iofs, men det handlar om att det är svårt att "släppa loss" och "komma till" tillsammans med kvinnor för mig, utan alkohol. Och så är det ofta också med kvinnorna.

Nackdelarna är väldigt många, men främst två:
1) Risk för alkoholism, men skadeverkningar av en helt annan magnitud. Om du inte dricker mycket så är det här väl inte så problematiskt, men är man på gränsen ska man genast lägga ned helt.
2) Hälsan över lag. Vill man t ex gå ned i vikt eller skaffa bättre kondis bör man hålla alkoholen till ett minimum.

Filosofi å filosofi, det där var mina spontana tankar iaf.

Användarvisningsbild
Silver

Inläggav Silver » 08 jan 2013 13:44

Pilatus skrev:
maaattias skrev:Vad anser ni att det finns för fördelar med att avstå alkohol?

Möjligen ekonomiska fördelar, alkohol är högt beskattad i Sverige. Det berör nu endast folk med begränsade inkomster, alltså inte de som beslutar om skatterna. Andra köper vad de behöver på sina resor.
Vilka problem kan alkohol förorsaka stora som små?

Ja, man förlorar en dimension av det sociala livet genom att avstå från goda viner till maten. Och vad kan vara mer avkopplande än en väl kyld cocktail på verandan en sommarafton.

Alkoholkulturen i Sverige är inte helt ok. Är man ung dricker man för att berusa sig, det är riskabelt och det är alltför lätt hänt att inte veta sina gränser. Slår man ut storhjärnan kan man råka ut för mycket otrevliga överraskningar. Alltså, drick aldrig i berusningssyfte. Bestäm innan festen hur många shots, öl eller annat du vill konsumera. Ha en god säkerhetsmarginal!

Instämmer i din beskrivning om den negativa alkoholkulturen vi har i Sverige.

Dock så ifrågasätter jag din beskrivning om förlederna med alkohol som man kan tänkas gå miste om. Det du beskriver som de positiva delarna av alkoholen är ju helt korrekt vid första anblick, men om vi accepterar påståendet så kan vi lika gärna applicera uttrycket på flertalet andra droger. Finns många som skulle skriva under på att en fet spliff, sil eller lina är väldigt trevligt i ett socialt sammanhang, och säkert finns det minst lika många som även skulle kunna tycka att dito droger är jävligt najs på verandan en härlig sommardag. Om folk dock hade uttryckt sig så, med ditt påstående, fast man andra droger än alkohol, så hade det blivit ramaskri och anklagelser.

Ett samhälle kan inte å ena sidan sitta och plädera om hur glamoröst och sofistikerat det är med alkohol för att i nästa sekund läxa upp folk som inte förstår var gränsen går. Vilka är ni att avgöra var gränsen går? För den ena kanske det är ett glas vin som räcker för att uppnå njutning och bringa gemenskap, för en annan kanske det krävs fem glas, o.s.v. Att motargumentera med "drick inte i berusningssyfte" är ungefär lika ihåligt som en gammal ek, argumentet håller inte när det sätts på sin spets. För visst får vi en viss avslappning utav en kyld cocktail, om än bara en, tack vare just berusningen.

Du har inte fel i det du påstår, att vi avstår från en de positiva sakerna i samhället när vi avstår från alkoholen. Snarare så vill jag bara poängtera att det blir hyckleri på en viss nivå att läxa upp andra som man anser dricker för mycket, för att i nästa sekund visa de glamorösa sidorna hos alkohol. Ville även passa på att säga att om vi godkänner vissa droger så kan vi lika gärna godkänna samtliga, annat är hyckleri och blind tro till rådande lagar och lagstiftare.
Visst, inom en liten by på 20 personer så kanske droger går att nyttja i positiva syften. Men att tro att man kan hålla drogbruket i "god balans" i ett helt land är naivt.
För mig är frågan svart på vitt: tillåter vi droger så får vi lov att acceptera dess enorma negativa konsekvenser, samt att vi får lov att sluta tro att vi kan komma bort från konsekvenserna enbart genom att svänga med ihåliga argument; "drick inte för berusningen", "drick med måtta", "bli inte full".

Allting handlar om balans. För mig är alkoholen och övriga droger en konsekvens, en motbalans, mot det samhälle vi lever i. Desto stressigare och mer oharmoniska samhälle vi befinner i, desto mer brukar folk droger. I slutändan så uppnås den mest genuina vänskapen genom kärlek och intresse till varandra, och inte via en t.ex. en drog, på samma sätt som den största sinnesron uppnås genom att bli fri sitt inre lidande så mycket som möjligt (genom filosofi, meditation, närhet, kärlek ?), och inte genom en drog.

Många diskuterar flitigt varför vi ska avstå alkohol när vi istället borde filosofera på djupet varför vi är så beroende av det.
Det finns inga krig, bara inre konflikter.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 jan 2013 15:07

Silver skrev:Dock så ifrågasätter jag din beskrivning om förlederna med alkohol som man kan tänkas gå miste om. Det du beskriver som de positiva delarna av alkoholen är ju helt korrekt vid första anblick, men om vi accepterar påståendet så kan vi lika gärna applicera uttrycket på flertalet andra droger. Finns många som skulle skriva under på att en fet spliff, sil eller lina är väldigt trevligt i ett socialt sammanhang, och säkert finns det minst lika många som även skulle kunna tycka att dito droger är jävligt najs på verandan en härlig sommardag. Om folk dock hade uttryckt sig så, med ditt påstående, fast man andra droger än alkohol, så hade det blivit ramaskri och anklagelser.

Det är en väldig breddning av trådens ämne att dra in ett accepterande av tung narkotika. Alkohol, kaffe, cigaretter är tillåtna i svensk lag.
Om man till exempel gillar en Blackberry Crush kan den enkelt göras alkoholsvag genom att man tar mindre av vodkan. Skall man köra bil så är det ju nödvändigt att vara mycket restriktiv med alkohol.
Ett samhälle kan inte å ena sidan sitta och plädera om hur glamoröst och sofistikerat det är med alkohol för att i nästa sekund läxa upp folk som inte förstår var gränsen går.

Det är långt bättre än att hylla den gängse machokulturen där en riktig karl förväntas palla litet sprit.
Vilka är ni att avgöra var gränsen går?

Det kan bara den enskilde själv avgöra och det kan variera. Om man nöjer sig med att dricka ett glas vin till middagen så är det för de flesta bra så. Är man ung kan det vara mycket nog.
Du har inte fel i det du påstår, att vi avstår från en de positiva sakerna i samhället när vi avstår från alkoholen. Snarare så vill jag bara poängtera att det blir hyckleri på en viss nivå att läxa upp andra som man anser dricker för mycket, för att i nästa sekund visa de glamorösa sidorna hos alkohol.

Jag har minsann inte läxat upp någon. Snarare påpekar jag att det finns vissa risker med alkohol och att man skall ta det lugnt. Är man ung skall man ju alltid visa att man klarar av att dra halsbloss, ta några supar och hitta på kul saker. Vi gjorde så i de kvarter jag bodde. Självklart var det några som fick betala priset för hejdlösheten.

Cause we were never being boring
We had too much time to find for ourselves
And we were never being boring
We dressed up and fought, then thought: "Make amends"
And we were never holding back or worried that
Time would come to an end
Moderator

Användarvisningsbild
Silver

Inläggav Silver » 08 jan 2013 15:28

Pilatus skrev:
Silver skrev:Dock så ifrågasätter jag din beskrivning om förlederna med alkohol som man kan tänkas gå miste om. Det du beskriver som de positiva delarna av alkoholen är ju helt korrekt vid första anblick, men om vi accepterar påståendet så kan vi lika gärna applicera uttrycket på flertalet andra droger. Finns många som skulle skriva under på att en fet spliff, sil eller lina är väldigt trevligt i ett socialt sammanhang, och säkert finns det minst lika många som även skulle kunna tycka att dito droger är jävligt najs på verandan en härlig sommardag. Om folk dock hade uttryckt sig så, med ditt påstående, fast man andra droger än alkohol, så hade det blivit ramaskri och anklagelser.

Det är en väldig breddning av trådens ämne att dra in ett accepterande av tung narkotika. Alkohol, kaffe, cigaretter är tillåtna i svensk lag.
Om man till exempel gillar en Blackberry Crush kan den enkelt göras alkoholsvag genom att man tar mindre av vodkan. Skall man köra bil så är det ju nödvändigt att vara mycket restriktiv med alkohol.
Ett samhälle kan inte å ena sidan sitta och plädera om hur glamoröst och sofistikerat det är med alkohol för att i nästa sekund läxa upp folk som inte förstår var gränsen går.

Det är långt bättre än att hylla den gängse machokulturen där en riktig karl förväntas palla litet sprit.
Vilka är ni att avgöra var gränsen går?

Det kan bara den enskilde själv avgöra och det kan variera. Om man nöjer sig med att dricka ett glas vin till middagen så är det för de flesta bra så. Är man ung kan det vara mycket nog.
Du har inte fel i det du påstår, att vi avstår från en de positiva sakerna i samhället när vi avstår från alkoholen. Snarare så vill jag bara poängtera att det blir hyckleri på en viss nivå att läxa upp andra som man anser dricker för mycket, för att i nästa sekund visa de glamorösa sidorna hos alkohol.

Jag har minsann inte läxat upp någon. Snarare påpekar jag att det finns vissa risker med alkohol och att man skall ta det lugnt. Är man ung skall man ju alltid visa att man klarar av att dra halsbloss, ta några supar och hitta på kul saker. Vi gjorde så i de kvarter jag bodde. Självklart var det några som fick betala priset för hejdlösheten.

Cause we were never being boring
We had too much time to find for ourselves
And we were never being boring
We dressed up and fought, then thought: "Make amends"
And we were never holding back or worried that
Time would come to an end

Ja det var förvisso en breddning av tråden, kanske lämpar sig bättre i en egen tråd.

Javisst är det bättre än, troligen även ett steg i rätt riktning.

I teorin kan säkert var och en avgöra var sin egen gräns går. Men i det samhälle vi lever i idag så tror jag det är få, allt för få, som klarar av att göra den bedömningen.

Var inte min avsikt att anklaga dig för uppläxning. Min anklagning var snarare riktad mot den stora massan - "populisterna" om man så vill, Aftonbladetläsarna. Dem som gärna påpekar vad andra gör för fel utan att städa ur sin egen garderob.
Det finns inga krig, bara inre konflikter.

Återgå till "Psykologi"