Hur kommer det sig att vi människor är så lättpåverkade? Jag antar att många här är bekanta med Asch:s experiment om gruppåverkan och Milgrams dito om auktoritet och påverkan. För de som inte är det kan ni kika in på följande hemsidor:
Asch:s experiment: http://user.bahnhof.se/~danne/konform.htm
Milgrams experiment http://www.heureka.org/civilisation.shtml
När jag ställer mig frågan om jag skulle handlat likadant som försökspersonerna i dessa experiment, blir svaret till en början ett självklart nej. Men samtidigt vet jag att de här personerna är vanligt, hyggligt folk, och förmodligen inte skiljer sig särskilt mycket från mig. Varför skulle då inte jag handla likadant som dem i samma situation?Hur tror du att du skulle handla? Varför är vi människor så lätta att påverka?
Påverkan och konformitet
Moderator: Moderatorgruppen
Påverkan och konformitet
It has been said that politics is the second oldest profession. I have learned that it bears a striking resemblance to the first.
-Ronald Reagan
-Ronald Reagan
De där experimenten tycker det är så sjukt intressanta och jag har precis som du funderat mycket på hur jag själv skulle gjort. Jag önskar att jag skulle kunna veta att jag inte skulle låta mig påverkas, men.. ja.. som du skrev så är vi ju faktiskt väldigt lättpåverkade.
Jag tror att jag skulle kunna agera utifrån mig själv, och inte utifrån hur andra människor gör. Jag antar att det här är lite önsketänkande, men.. jag tror det faktiskt. Det är som när man hamnar i just en sån situation i vardagslivet. Jag minns att vi satt fem stycken en dag med en lärare som frågade oss om rätt svar. Vi hade två alternativ, och alla andra hade svarat på ena. Jag kommer ihåg att jag blev väldigt, väldigt osäker då. Just för att dom andra verkade så säkra på sitt svar. Jag svarade dock på det andra alternativet, fastän jag tvekade väldigt, väldigt länge. Så.. jag tror på sätt och vis.. att vi lär oss vara mindre lättpåverkade genom att ta det i små steg. Som.. att lita på våra egna instinkter även när det gäller lite mindre betydelsefulla saker.. För jag tror det är då man utvecklas till att också kunna stå emot att dras med i saker som är av större betydelse. Jag hoppas i alla fall att jag skulle kunna agera som jag önskar att jag skulle, men jag kan ju inte veta det säkert.
Samtidigt är det ju mycket bra vi kan lära oss också genom att vara lättpåverkade (fastän jag kan tycka att vissa ofta tycks påverkas mer av negativa saker än positiva). Men i alla fall.. jag tror vi behöver vara lite lättpåverkade i vissa tillfällen, för att inte bli för.. 'instängda', men.. ja.. tyvärr kan det vara väldigt svårt att sortera bort dåliga saker som vi lär oss genom att bli påverkade.
Jag tror att jag skulle kunna agera utifrån mig själv, och inte utifrån hur andra människor gör. Jag antar att det här är lite önsketänkande, men.. jag tror det faktiskt. Det är som när man hamnar i just en sån situation i vardagslivet. Jag minns att vi satt fem stycken en dag med en lärare som frågade oss om rätt svar. Vi hade två alternativ, och alla andra hade svarat på ena. Jag kommer ihåg att jag blev väldigt, väldigt osäker då. Just för att dom andra verkade så säkra på sitt svar. Jag svarade dock på det andra alternativet, fastän jag tvekade väldigt, väldigt länge. Så.. jag tror på sätt och vis.. att vi lär oss vara mindre lättpåverkade genom att ta det i små steg. Som.. att lita på våra egna instinkter även när det gäller lite mindre betydelsefulla saker.. För jag tror det är då man utvecklas till att också kunna stå emot att dras med i saker som är av större betydelse. Jag hoppas i alla fall att jag skulle kunna agera som jag önskar att jag skulle, men jag kan ju inte veta det säkert.
Samtidigt är det ju mycket bra vi kan lära oss också genom att vara lättpåverkade (fastän jag kan tycka att vissa ofta tycks påverkas mer av negativa saker än positiva). Men i alla fall.. jag tror vi behöver vara lite lättpåverkade i vissa tillfällen, för att inte bli för.. 'instängda', men.. ja.. tyvärr kan det vara väldigt svårt att sortera bort dåliga saker som vi lär oss genom att bli påverkade.
Dessa experiment utfördes ju för en tid sedan, och det vore kul att veta om resultaten stämmer även i dagens samhälle. Vi vill ju gärna utge oss för att vara mer induviduella idag än igår, det märks ju inte minst i kulturen, med mycket varierande musiksmaker, klädistilar osv.
Frågan är om vi verkligen är mer induviduella idag. Är t ex punkare som går med (enligt mitt tycke) konstiga kläder och hårfrisyrer, och står för sina åskiter (ni förstår vad jag menar) de som vågar stå emot en grupp eller autoritet i såna här experiment. Tror inte det. Jag tror att de som står emot i såna här lägen är självförverkligande människor med gott självförtroende och en stor dos mod (därmed inte sagt att även punkare kan ha dessa egenskaper).
Tyvärr så är de här experimenten så pass kända att det är svårt att göra om dem och få pålitliga resultat. Dessutom, jag talar nu om Milgrams experiment, tror jag inte att det känns kul att leva med vetskapen om att man gett en annan människa en dödlig dos elektricitet, även om det bara var på låtsas.
Ny fråga: Vad tror ni utövar störst påverkningstryck (?), en auktoritet eller en grupp?
Frågan är om vi verkligen är mer induviduella idag. Är t ex punkare som går med (enligt mitt tycke) konstiga kläder och hårfrisyrer, och står för sina åskiter (ni förstår vad jag menar) de som vågar stå emot en grupp eller autoritet i såna här experiment. Tror inte det. Jag tror att de som står emot i såna här lägen är självförverkligande människor med gott självförtroende och en stor dos mod (därmed inte sagt att även punkare kan ha dessa egenskaper).
Tyvärr så är de här experimenten så pass kända att det är svårt att göra om dem och få pålitliga resultat. Dessutom, jag talar nu om Milgrams experiment, tror jag inte att det känns kul att leva med vetskapen om att man gett en annan människa en dödlig dos elektricitet, även om det bara var på låtsas.
Ny fråga: Vad tror ni utövar störst påverkningstryck (?), en auktoritet eller en grupp?
It has been said that politics is the second oldest profession. I have learned that it bears a striking resemblance to the first.
-Ronald Reagan
-Ronald Reagan
Tror det har med vår egen överlevnadsinstinkt att göra. Vi är inga individualister, bara vissa är mer individualistiska och "karaktärsstarka" än andra. Grundläggande för vår arts överlevnad är de sociala banden och det är inte något vi kan göra något åt, annat än att försöka utbilda oss och därigenom skaffa ett mentalt skydd gentemot negativa påtryckningar. Dock tror jag samtidigt att det är så att vi föds med grundläggande egenskaper och inställning och dessa vill vi ogärna förtrycka. T.ex. vi vill leva, må bra, känna oss trygga, känna oss behövda och uppleva mening, vara del av något och känna oss stolta. Ifall andra försöker att förtrycka dessa viljor hos en så kommer man till slut att inta en självfientlig hållning och det kommer att slå ut över hela gruppen genom att man totalt missanpassar sig själv. Så det verkar finnas en inbyggd paradox i detta med sociala relationer. Å ena sidan vill vi vara med i andras vision, å andra sidan kan vi utveckla antisociala beteenden när vi inte får vara oss själva.