Nuet - leva i nuet

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet - leva i nuet

Inläggav Smisk » 25 nov 2021 10:16

Algotezza skrev:
Smisk skrev:
Algotezza skrev:Ja, i nuet finns minenan (det förflutna), det vi upplever med våra vanliga sinnen och framtiden (planering och farhågor och liknande?) och ur eller med hjälp av dessa tre aspekter skapar vi den tänkta tidsaxeln.. Tar evigheten vid där tiden slutar eller är evighetsaxeln vinkelrät mot tidsaxeln?


Evigheten och existensen är två aspekter av samma sak. ;)


Fast jag talar om nuet, tiden och evigeheten: alla dessa handlar om existens som jag ser det. olika aspekter av denna.


Och jag syftar på vad Spinoza talar om som "sub specie aeternitatis".

Som jag förstår det syftar han på att evighetens perspektiv är det med vilket existensen = gud.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuet - leva i nuet

Inläggav Algotezza » 25 nov 2021 10:47

Smisk skrev:
Algotezza skrev:
Smisk skrev:
Evigheten och existensen är två aspekter av samma sak. ;)


Fast jag talar om nuet, tiden och evigeheten: alla dessa handlar om existens som jag ser det. olika aspekter av denna.


Och jag syftar på vad Spinoza talar om som "sub specie aeternitatis".

Som jag förstår det syftar han på att evighetens perspektiv är det med vilket existensen = gud.


Hur lägger man sig till med evighetens perspektiv och hur verifierar man att man uppnått det? Är det inte mest ett retoriskt grepp?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet - leva i nuet

Inläggav Smisk » 25 nov 2021 15:05

Algotezza skrev:Hur lägger man sig till med evighetens perspektiv och hur verifierar man att man uppnått det? Är det inte mest ett retoriskt grepp?


Hur tar man någontings perspektiv?


Vi lever ofta i vårat personligt inneslutna perspektiv, samtidigt har vi förmågan att sätta oss in i andra sätt att se på saker.
Vi kan tänka oss att vi inte existerar men att allt annat är kvar och får då ett annat perspektiv.

Det är som ett perspektivspel/lek att tänka saker ur olika vinklar. Tanken att man är en "nödvändig del" av universum men att man ändå inte helt är en "liten del" ger ett universellt perspektiv. Med nödvändig kan vi tänka oss att vår existens helt enkelt tillhör existensen till 100% och inte är helt "separat från den". Det är ett buddhistiskt perspektiv och dem har ju begrepp för alla dessa saker som vi haft uppe tidigare.

Att universum är vad det är helt av sig självt och att vi då är ett med detta som ett evigt flöde är en typ av "evighetens perspektiv".
Att flödet sker genom nuet och inte har någon början eller slut och att universum är en värdefull, meningsfull, levande process med en spirituell riktning är samma sak som att se sig som i en gudomlig värld tänker jag.

Nuet används flitigt inom andliga traditioner som sagt och innefattar perspektivet att ens närvaro är existensens/universums närvaro hos sig själv som en universell existens, inte en personlig. Det är nuet ur ett andligt perspektiv.

Nuet äger ingenting :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuet - leva i nuet

Inläggav Algotezza » 26 nov 2021 09:18

Smisk skrev:
Algotezza skrev:Hur lägger man sig till med evighetens perspektiv och hur verifierar man att man uppnått det? Är det inte mest ett retoriskt grepp?


Hur tar man någontings perspektiv?


1. Vi lever ofta i vårat personligt inneslutna perspektiv, samtidigt har vi förmågan att sätta oss in i andra sätt att se på saker.
Vi kan tänka oss att vi inte existerar men att allt annat är kvar och får då ett annat perspektiv.

2. Det är som ett perspektivspel/lek att tänka saker ur olika vinklar. Tanken att man är en "nödvändig del" av universum men att man ändå inte helt är en "liten del" ger ett universellt perspektiv. Med nödvändig kan vi tänka oss att vår existens helt enkelt tillhör existensen till 100% och inte är helt "separat från den". Det är ett buddhistiskt perspektiv och dem har ju begrepp för alla dessa saker som vi haft uppe tidigare.

3. Att universum är vad det är helt av sig självt och att vi då är ett med detta som ett evigt flöde är en typ av "evighetens perspektiv".
Att flödet sker genom nuet och inte har någon början eller slut och att universum är en värdefull, meningsfull, levande process med en spirituell riktning är samma sak som att se sig som i en gudomlig värld tänker jag.

4. Nuet används flitigt inom andliga traditioner som sagt och innefattar perspektivet att ens närvaro är existensens/universums närvaro hos sig själv som en universell existens, inte en personlig. Det är nuet ur ett andligt perspektiv.

Nuet äger ingenting :)


1. Hade vi levat helt inneslutna i vårt personliga perspektiv hade kommunikation och förståelse av andra varit en omöjlighet. Å andra sidan kan man ju inte helt utesluta att jag bara pratar med mig själv. Men min känsla/intuition säger mig å andra att våra upplevelsebubblor är mer eller mindre transperanta och kan ta in någon form av infoflöde utifårn, inte minns från andra bubblor via kommunikation. Kanske bubblan blir mer genomsläpplig ju mer utvecklade vi blir.


2. Det är väl ganska självklart att vi genom att existera tillhör existensen och att var och en är en del av kosmos.

3. Ja, att universum/kosmos är vad det är av sig självt kan jag hålla med om, men frågan är du VAD universum/kosmos är. Ett flöde skriver du... andligt ellerfysiskt? Andligt och fysiskt är två aspekter vi kan anlägga på det-enda-som-är, utifrån hur jag tolkar Spinoza.

4. Frågan är då var det personliga, subjektiva, individuella kommer in, eftersom vi onekligen upplever oss själva och andra som personer/individer/subjekt. Kan man ha en personloig relation till universum/kosmos?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet - leva i nuet

Inläggav Smisk » 28 nov 2021 13:47

Algotezza skrev:1. Hade vi levat helt inneslutna i vårt personliga perspektiv hade kommunikation och förståelse av andra varit en omöjlighet. Å andra sidan kan man ju inte helt utesluta att jag bara pratar med mig själv. Men min känsla/intuition säger mig å andra att våra upplevelsebubblor är mer eller mindre transperanta och kan ta in någon form av infoflöde utifårn, inte minns från andra bubblor via kommunikation. Kanske bubblan blir mer genomsläpplig ju mer utvecklade vi blir.


Precis, man kan ta olika perspektiv. Det jag syftar på med det egna är att man utgår ifrån sin egen erfarenhet, känslor, värdeingar, kunskap, intryck och där man för tillfället tar in världen både empiriskt/fysiskt och mentalt/tolkat/meningsuppfattat osv.

Frågar jag dig hur du ser något kommer jag garanterat få andra tankar än jag själv hade fått utan den frågan.

Om jag tänker mig saker som "jag och mitt" jämfört med "universum som ett naturfenomen" har jag två olika perspektiv.
Tänker jag "jag och min tid" jämfört med "ett evigt/tidslöst universum" får jag två smaker till som påverkar perspektivet.

Eftersom tänkandet ramar in erfarenheten och vi kan ändra på tänkandet kan vi ta olika perspektiv.

Som jag tänker mig nuet är det utan tid, alltså utan något tidsperspektiv. Det "bara är" och tidsuppfattningen är något vi lägger på när vi tänker oss "vad är för mig, mitt och vad är viktigt" osv.

Algotezza skrev:2. Det är väl ganska självklart att vi genom att existera tillhör existensen och att var och en är en del av kosmos.


Det jag syftade på är de två olika perspektiven man kan ha där det ena är att man är något "annat än naturen" och det andra att "min identiet är naturen". När vi benämner saker som vara delar av naturen kan vi syfta på att det är saker som fysiskt och organiskt är vad dem är spontant som följande en ordning som inte är påverkad av tänkande som så att säga använder naturen för sina egna syften.

På det sättet är det inte alls självklart att man tänker sig att ens identitet är naturens identitet utan att den är "min egen personliga sak" jag tänker mig att jag personligen är och gör saker med.

Då vi just har två olika perspektiv där och alltså kan tänka oss olika förhållanden med världen kan vi flytta det vi tänker att vi är utanför det vi tänker att naturen är.

Då andliga traditioner syftar på att detta är något som orsakar en andlig torka och en missupfattad identitet (Buddhism och vedanta mm) så är det alltså detta jag syftade på.

Tiden är det med vilket vi separerar saker. Eller snarare, tänkandet och tiden är ett med det. Det är en "tänkt separation" mellan "tänkta händelser" helt enkelt.

Däremot är det erfarna "nu" inte något som tänks på det sättet, även om det till viss del tänks när man utreder saken närmre. Det finns mycket att säga om det ;)

Algotezza skrev:3. Ja, att universum/kosmos är vad det är av sig självt kan jag hålla med om, men frågan är du VAD universum/kosmos är. Ett flöde skriver du... andligt ellerfysiskt? Andligt och fysiskt är två aspekter vi kan anlägga på det-enda-som-är, utifrån hur jag tolkar Spinoza.


Precis, jag är ingen expert på Spinoza så du får rätta mig om jag är ute och cyklar men en del har jag snappat upp.
Som jag ser det är det både en fysisk och andlig process, dem kan inte skiljas åt. Existensen är en andlig process som även är fysisk. Det fysiska är ytan/utsidan och det mentala/insidan är erfarenheten och bägge är sidor av en andlig process.

Nu lämnar vi nuet något men det intressanta är hur just tiden, nuet, evigheten och hur vi tänker kring dessa saker är integrerat i andliga traditioner.
Zenbuddhismen lägger ju alla tankar åt sidan och gör en metod av saken som handlar om att just "sluta lägga till tankar" vilket är samma sak som att "sluta tänka tid inför erfarenheten". Då stannar tänkandets process som tidserfarenheten är ett med.

På ett sätt är alltså all andlighet nu, precis som all verklighet.

Algotezza skrev:4. Frågan är då var det personliga, subjektiva, individuella kommer in, eftersom vi onekligen upplever oss själva och andra som personer/individer/subjekt. Kan man ha en personloig relation till universum/kosmos?


Det tycker jag man kan ha. Alla psykologiska fenomen kan man kan man delvis se som funktioner för att förhålla sig och blandannat sin person till saker man är med om. Även om det är vanskligt att säga att ens personliga identitet existerar på riktigt kan vi ändå inte riktigt kliva ur det subjektiva helt det är jag övertygad om. Istället är det intressanta att hänge sig det, förstå det och leva MED dessa saker och inte i konflikt med dem.

Som jag ser andlighet och nuet så är nuet (den autentiska existensen) en andlig process och allt annat är påklistrat. Tankarna blir som en klibbig spindelväv vi själva väver och sedan för lätt själva fastnar i.

Nuet fastnar aldrig och är därför ett andligt fenomen ;)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuet - leva i nuet

Inläggav Algotezza » 29 nov 2021 13:56

Eller också är det vi som sitter fast i nuet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nuet - leva i nuet

Inläggav Anders » 03 dec 2021 19:51

Algotezza skrev:Eller också är det vi som sitter fast i nuet.

Skulle inte säga sitter fast.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Nuet - leva i nuet

Inläggav hakkapeliitta » 03 dec 2021 20:28

Anders skrev:
Algotezza skrev:Eller också är det vi som sitter fast i nuet.

Skulle inte säga sitter fast.

Men ändå begränsad?

Skrev i något inlägg om hur Marx menade om existens som den form där motsättning hittar den form där den kan existera. Vertumnus frågade efter exempel.

Tror många äktenskap uppvisar den här kompromissen. Allt är inte ok, bättre än ingenting dock...

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet - leva i nuet

Inläggav Smisk » 04 dec 2021 14:24

Algotezza skrev:Eller också är det vi som sitter fast i nuet.


I filmen Langoljärerna (Stephen King) har man en tid som pågår som i ett eget flöde men där man kan hamna vid sidan av tiden.

https://www.imdb.com/title/tt0112040/?ref_=nv_sr_srsg_0

Spoilers :)

Karaktärerna somnar i under en flygplansresa och vaknar och inser att ingen kör planet och att resten av passagerarna är borta.
Dem lyckas landa det och inser att hela världens livsformer verkar vara borta.

Det visar sig att dem ju är "i tidens flöde" men att dem hamnar "utanför tidens flöde" och där figurer till slut kommer och käkar upp världen ;)
hehe, stabil story. Kul idé, rätt illa som film sätt men den va kul när den kom.

Nuet får en speciell betydelse om man ser det så, som en liten stund i ett flöde. Det är väl så det blir med en vetenskaplig hypotes om att all existens finns tidlöst från det förflutna till slutet men där händelserna som är nu är en punkt i det flödet som då har en tid med sig genom dem så att säga.

Påminner om never ending story där ju hela världen existerar "i fantasin" men där den käkas upp av "ingentinget" för att människor slutat fantisera.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuet - leva i nuet

Inläggav Algotezza » 07 dec 2021 08:42

Nuet är mötet mellan det förflutnas då och framtidens då.

Nuet kanske är en konstruktion vi gör utifrån våra sinnesrapporter, varvid var och en lever i sitt nu eftersom våra sinnen inte rapporterar exakt detsamma.

Via språk och kommunikation kan vi breda vårt nu och fördjupa det och göra det mer allmängiltigt och generellt. Men bara skenbart, eller...?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Nuet - leva i nuet

Inläggav Vertumnus » 07 dec 2021 09:56

Algotezza skrev:Nuet är mötet mellan det förflutnas då och framtidens då.

Nuet kanske är en konstruktion vi gör utifrån våra sinnesrapporter, varvid var och en lever i sitt nu eftersom våra sinnen inte rapporterar exakt detsamma.

Via språk och kommunikation kan vi breda vårt nu och fördjupa det och göra det mer allmängiltigt och generellt. Men bara skenbart, eller...?


För de vakna är världen en och gemensam medan varje sovande vänder sig mot sin egen. Herakleitos

Citatet uttrycker väl det man kallar för Common sense eller gemensamt sinne.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet - leva i nuet

Inläggav Smisk » 08 dec 2021 10:28

Algotezza skrev:Nuet är mötet mellan det förflutnas då och framtidens då.

Nuet kanske är en konstruktion vi gör utifrån våra sinnesrapporter, varvid var och en lever i sitt nu eftersom våra sinnen inte rapporterar exakt detsamma.

Via språk och kommunikation kan vi breda vårt nu och fördjupa det och göra det mer allmängiltigt och generellt. Men bara skenbart, eller...?


Nuet är en en meningskonstruktion av erfarenheten som den är och bör vara. Det är erfarenheten sammansat med syfte att göra den begriplig och hanterbar så att den kan innefatta mål och mening för oss. Nuet är en tänkt punkt i ett tänkt flöde som sammanställer det inre och yttre på ett meningsfullt sätt för oss.

Vi kan givetvis förstå andras uppfattningar, intersubjektivt, och konstruera en uppfattning av allmängiltighet vi alla skulle kunna dela.
Det är inte skenbart, det är intersubjektivt upplevt.

Det som verkar skenbart är att något av detta finns "som objektiva saker i en helt igenom fysisk värld".

Vi kan givetvis både dela det inre och yttre med andra, uppfattningsvis och erfarenhetsmässigt, men vi kan ju så klart aldrig någonsin ta över någon annats inre eller yttre.

Uppfattningen av hur saker hänger ihop sammansätts av sättet hjärnan/psyket/medvetandet interagerar med erfarenheten. Erfarenheten begripliggörs alltid, det går inte att kliva ur den. Tiden och nuet som vi erfar den ÄR denna förmågan.

Både tankarna om tid och nu är tankar som förhåller kartan/terängen till vad som är och bör vara, vad som är fakta och vad som har värde för oss helt enkelt.

Detta är hjärnans uppgift :) Det är en meningshjärna i en meningsvärld.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Nuet - leva i nuet

Inläggav hakkapeliitta » 08 dec 2021 16:58

Tycker inte man ska teoretisera för mycket. Nuet är liksom nu, denna ögonblick.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuet - leva i nuet

Inläggav Algotezza » 16 dec 2021 15:55

hakkapeliitta skrev:Tycker inte man ska teoretisera för mycket. Nuet är liksom nu, denna ögonblick.


Det här skrev du för en vecka sedan. Fortfarande samma nu?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nuet - leva i nuet

Inläggav Pilatus » 16 dec 2021 17:40

Algotezza skrev:
hakkapeliitta skrev:Tycker inte man ska teoretisera för mycket. Nuet är liksom nu, denna ögonblick.

Det här skrev du för en vecka sedan. Fortfarande samma nu?

Ett flytande nu som vi följer med i som nuets fångar. Snart nog är det bara dåtid kvar och perspektivet framåt litet kortare.
Moderator


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster