Pilatus skrev:Jag utgår från att friska personer är fria från ångest och spänningar och kan använda sin energi på ett produktivt sätt.
Kan du ge ett enda exempel på en sådan exemplarisk individ?
Moderator: Moderatorgruppen
Pilatus skrev:Jag utgår från att friska personer är fria från ångest och spänningar och kan använda sin energi på ett produktivt sätt.
hakkapeliitta skrev:Pilatus skrev:Jag utgår från att friska personer är fria från ångest och spänningar och kan använda sin energi på ett produktivt sätt.
Kan du ge ett enda exempel på en sådan exemplarisk individ?
Anders skrev:Har härjat runt en hel del och kollat, Perplexity mm , personligheten på nivån big five tycks vara grundläggande och inget som kan tränas bort eller ändras med miljöbyten. Det verkar inte enkelt kunna kopplas till hjärnans funktion, även om delar som hämmar intryck i samband med kontakt med andra är större och lite annat liknande för andra personlighetstyper .
Naturligtvis kan problematiska yttringar hanteras. Men att tro att det är ändringsbart i grunden är att banka puckelryggig rake.
Algotezza skrev:Pilatus skrev:Anders skrev:Var drar man gränsen mellan personlighet och utövandet av en kulturellt inlärd sak? Man skulle kunna säga arr personligheten ligger under den kulturella överbyggnaden, det som är inherent just i din person. Hur var det att ha ADHD om man var adelsfröken och förväntades sitta och knyppla eller konversera på gamla tiden?
Jag tror inte att personligheten är beroende av det tillfälliga, det är mer ett fast sätt att reagera och bete sig. Givetvis kan personligheten påverkas av alkohol och droger. Även i mer ytligt avseende av kultur och mode. Även neuroser påverkar hur vi är och beter oss. Alltså att personligheten samverkar med omgivningen och individens inre tillstånd.
Är det inre tillståndet oföränderligt eller föränderligt? Är det något slags själ eller kanske ett slags potential som kan triggas igång både av yttre stimuli och den egna viljan fast denna beror väl också ofta på yttre stimuli?
Pilatus skrev:Anders skrev:Har härjat runt en hel del och kollat, Perplexity mm , personligheten på nivån big five tycks vara grundläggande och inget som kan tränas bort eller ändras med miljöbyten. Det verkar inte enkelt kunna kopplas till hjärnans funktion, även om delar som hämmar intryck i samband med kontakt med andra är större och lite annat liknande för andra personlighetstyper .
Naturligtvis kan problematiska yttringar hanteras. Men att tro att det är ändringsbart i grunden är att banka puckelryggig rake.
Men hjärnskador (speciellt i frontalloben) ger förändringar av personligheten. Vad säger big five personlighetstestet om det?
Anders skrev:Pilatus skrev:Men hjärnskador (speciellt i frontalloben) ger förändringar av personligheten. Vad säger big five personlighetstestet om det?
Bra fråga, och svaret tycks vara ja, personligheten kan ändras. Då ställer man sig frågan, kommer man kunna underlätta kirurgiskt för en med problematisk personlighetstyp i framtiden. Men för nu är nog det bästa att anpassa sig efter sin personlighet.
Pilatus skrev:Jag lyssnade just till SR Play Den svenska rebellrörelsen
Channa Bankier, Gittan Jönsson och Kenneth Wadström deltog i rörelsen och i radioprogrammet.
Sekter, vare sig de är av religiöst eller politiskt slag påverkar personligheten starkt, speciellt personer som inte har ett stabilt jag (främst unga människor kanske). De kan dras med av en stark ledare och göra saker som de i normala fall skulle anse vara fel. När de börjar tänka efter och lämnar rörelsen kommer insikten. Rebellrörelsen blev inte så gammal.
Anders skrev:Pilatus skrev:Jag lyssnade just till SR Play Den svenska rebellrörelsen
Channa Bankier, Gittan Jönsson och Kenneth Wadström deltog i rörelsen och i radioprogrammet.
Sekter, vare sig de är av religiöst eller politiskt slag påverkar personligheten starkt, speciellt personer som inte har ett stabilt jag (främst unga människor kanske). De kan dras med av en stark ledare och göra saker som de i normala fall skulle anse vara fel. När de börjar tänka efter och lämnar rörelsen kommer insikten. Rebellrörelsen blev inte så gammal.
I det sammanhanget kan jag undra om en extrovert eller introvert personlighet har lättare än en svårare att förhålla sin ”objektiv” i sin världsuppfattning. En introvert riskerar att bygga sin egen lilla värld i sitt huvud, medan en extrovert kan tänkas offra en del av sitt personliga sanningssökande och sin sanning inför sig själv för att få känna samhörigheten med andra. Traditionellt har väl extroverta haft lättare att få kontakt med andra människor och fått bolla sina idéer med andra, men online-världen har vidgat vyerna för de introverta.
Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster