Personlighet

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta

Re: Personlighet

Inläggav hakkapeliitta » 31 dec 2024 20:00

Pilatus skrev:Jag utgår från att friska personer är fria från ångest och spänningar och kan använda sin energi på ett produktivt sätt.

Kan du ge ett enda exempel på en sådan exemplarisk individ?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 31 dec 2024 20:18

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Jag utgår från att friska personer är fria från ångest och spänningar och kan använda sin energi på ett produktivt sätt.

Kan du ge ett enda exempel på en sådan exemplarisk individ?

Vad jag beskriver är en tänkt person som inte är skadad i psykologiskt hänseende. Ser vi till existentialisterna talar de om ångest som en grundläggande osäkerhet inför livet och vår strävan efter frihet. Vi står inför ett val att själva skapa mening i den tillvara vi blivit placerade i. Inte så enkelt, men det ser ut som om många klarar sig hyggligt bra genom livet.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 01 jan 2025 11:15

Har härjat runt en hel del och kollat, Perplexity mm , personligheten på nivån big five tycks vara grundläggande och inget som kan tränas bort eller ändras med miljöbyten. Det verkar inte enkelt kunna kopplas till hjärnans funktion, även om delar som hämmar intryck i samband med kontakt med andra är större och lite annat liknande för andra personlighetstyper .

Naturligtvis kan problematiska yttringar hanteras. Men att tro att det är ändringsbart i grunden är att banka puckelryggig rake.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 01 jan 2025 11:21

Anders skrev:Har härjat runt en hel del och kollat, Perplexity mm , personligheten på nivån big five tycks vara grundläggande och inget som kan tränas bort eller ändras med miljöbyten. Det verkar inte enkelt kunna kopplas till hjärnans funktion, även om delar som hämmar intryck i samband med kontakt med andra är större och lite annat liknande för andra personlighetstyper .

Naturligtvis kan problematiska yttringar hanteras. Men att tro att det är ändringsbart i grunden är att banka puckelryggig rake.

Men hjärnskador (speciellt i frontalloben) ger förändringar av personligheten. Vad säger big five personlighetstestet om det?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 01 jan 2025 11:23

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:
Anders skrev:Var drar man gränsen mellan personlighet och utövandet av en kulturellt inlärd sak? Man skulle kunna säga arr personligheten ligger under den kulturella överbyggnaden, det som är inherent just i din person. Hur var det att ha ADHD om man var adelsfröken och förväntades sitta och knyppla eller konversera på gamla tiden?

Jag tror inte att personligheten är beroende av det tillfälliga, det är mer ett fast sätt att reagera och bete sig. Givetvis kan personligheten påverkas av alkohol och droger. Även i mer ytligt avseende av kultur och mode. Även neuroser påverkar hur vi är och beter oss. Alltså att personligheten samverkar med omgivningen och individens inre tillstånd.

Är det inre tillståndet oföränderligt eller föränderligt? Är det något slags själ eller kanske ett slags potential som kan triggas igång både av yttre stimuli och den egna viljan fast denna beror väl också ofta på yttre stimuli?

Det finns strukturer i personlighetstypers hjärnor som skiljer sig, men om jag förstår rätt så är det inte klarlagt. Vad man sen menar med inre tillstånd kan man ju diskutera. Man är knappast densamma efter 10 år av föräldraskap som innan. Och ens mentala mående kan gå upp och ned. Så på mindre basal nivå än grundläggande personlighet kan man säkert ändras. Medvetet eller omedvetet.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 01 jan 2025 11:29

Pilatus skrev:
Anders skrev:Har härjat runt en hel del och kollat, Perplexity mm , personligheten på nivån big five tycks vara grundläggande och inget som kan tränas bort eller ändras med miljöbyten. Det verkar inte enkelt kunna kopplas till hjärnans funktion, även om delar som hämmar intryck i samband med kontakt med andra är större och lite annat liknande för andra personlighetstyper .

Men hjärnskador (speciellt i frontalloben) ger förändringar av personligheten. Vad säger big five personlighetstestet om det?

Bra fråga, och svaret tycks vara ja, öersonligheten kan ändras. Då ställer man sig frågan, kommer man kunna underlätta kirurgiskt för en med problematisk personlighetstyp i framtiden. Men för nu är nog det bästa att anpassa sig efter sin personlighet.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 01 jan 2025 15:09

Anders skrev:
Pilatus skrev:Men hjärnskador (speciellt i frontalloben) ger förändringar av personligheten. Vad säger big five personlighetstestet om det?

Bra fråga, och svaret tycks vara ja, personligheten kan ändras. Då ställer man sig frågan, kommer man kunna underlätta kirurgiskt för en med problematisk personlighetstyp i framtiden. Men för nu är nog det bästa att anpassa sig efter sin personlighet.

Teoretiskt sett, alldeles säkert. Men det finns etiska aspekter på att manipulera med folks identiteter. Man försöker ju medicinera brutala män med pedofila böjelser. Kanske är det en bättre väg att konstruera chip som kan förbättra vår kognitiva förmåga på olika sätt. Undrar vad Magnus Carlsen skulle säga om någon med ett chip i hjärnan kunde slå eliten? Han är mycket vaksam på folk som han tror vill fuska. Inga klockor, mobiler eller annat krafs som skulle kunna misstänkas hjälpa någon spelare är tillåtna i spellokalen.
Moderator

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 01 jan 2025 18:29

Såg en dokumentär på tv en gång som handlade om en kille med exceptionellt bra minne. Han hade vunnit flera tävlingar typ "minnesmästare".
Han fick frågan varför han började intressera sig för minne och då berättade han om sin mormor som drabbades av alzheimer, eftehand blev hon sämre och sämre. Till slut kände jag inte igen henne längre, hon var inte samma kärleksfulla mormor hon alltid varit.
Det slog honom hur mycket minne och personlighet hänger ihop.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 02 jan 2025 00:50

Jag lyssnade just till SR Play Den svenska rebellrörelsen
Channa Bankier, Gittan Jönsson och Kenneth Wadström deltog i rörelsen och i radioprogrammet.
Sekter, vare sig de är av religiöst eller politiskt slag påverkar personligheten starkt, speciellt personer som inte har ett stabilt jag (främst unga människor kanske). De kan dras med av en stark ledare och göra saker som de i normala fall skulle anse vara fel. När de börjar tänka efter och lämnar rörelsen kommer insikten. Rebellrörelsen blev inte så gammal.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 02 jan 2025 11:13

Pilatus skrev:Jag lyssnade just till SR Play Den svenska rebellrörelsen
Channa Bankier, Gittan Jönsson och Kenneth Wadström deltog i rörelsen och i radioprogrammet.
Sekter, vare sig de är av religiöst eller politiskt slag påverkar personligheten starkt, speciellt personer som inte har ett stabilt jag (främst unga människor kanske). De kan dras med av en stark ledare och göra saker som de i normala fall skulle anse vara fel. När de börjar tänka efter och lämnar rörelsen kommer insikten. Rebellrörelsen blev inte så gammal.

I det sammanhanget kan jag undra om en extrovert eller introvert peronlighet har lättare än en svårare att förhålla sin ”objektiv” i sin världsuppfattning. En introvert riskerar att bygga sin egen lilla värld i sitt huvud, medan en extrovert kan tänkas offra en del av sitt personliga sanningssökande och sin sanning inför sig själv för att få känna samhörigheten med andra. Traditionellt har väl extroverta haft lättare att få kontakt med andra människor och fått bolla sina ideer med andra, men onlinevärlden har vidgat vyerna för de introverta.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 02 jan 2025 11:28

Anders skrev:
Pilatus skrev:Jag lyssnade just till SR Play Den svenska rebellrörelsen

I det sammanhanget kan jag undra om en extrovert eller introvert personlighet har lättare än en svårare att förhålla sin ”objektiv” i sin världsuppfattning. En introvert riskerar att bygga sin egen lilla värld i sitt huvud, medan en extrovert kan tänkas offra en del av sitt personliga sanningssökande och sin sanning inför sig själv för att få känna samhörigheten med andra. Traditionellt har väl extroverta haft lättare att få kontakt med andra människor och fått bolla sina idéer med andra, men online-världen har vidgat vyerna för de introverta.

Extroverta personligheter är långt mer påverkbara, de lever mer på ytan, skådespelare, försäljare, representanter. Folk som sitter hemma på sin kammare och filosoferar över livets bedrövligheter fascineras inte av stökiga rebellrörelser.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 jan 2025 16:54

Jag tror det finns olika nivåer hos personligheten, från djupa, tämligen oföränderliga nivåer till ytligare betingade av plats och sällskap, situationens krav.

Vi har ju olika roller tillsammans med andra och i varje roll kommer olika fasetter av personligheten fram, i synnerhet synliga via kommunikationen och de olika språkspelens krav. I vissa sammanhang agerar vi åt det extroverta och i andra åt det introverta hållet.

Men oavsett vilken nivå vi talar om är de föränderliga, på djupet tar det längre tid och kräver större påverkan, och på ytan går det snabbare.
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Psykologi"