Jämförelser av rikedom

Moderator: Moderatorgruppen

Vega
Inlägg: 1546
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Jämförelser av rikedom

Inläggav Vega » 09 okt 2025 18:55

Två personer som börjar i samma klass kan ha väldigt olikartade förutsättningar… ekonomiskt, kulturellt, personlighetsmässigt, erfarenhetsmässigt, livsåskådning, religiöst, i fråga om drivkrafter och moral, begåvning, diagnoser, självförtroende och självkänsla.

Att börja på botten har sina fördelar..
Finns det nån botten?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 21007
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jämförelser av rikedom

Inläggav Algotezza » 10 okt 2025 06:49

Vega skrev:Två personer som börjar i samma klass kan ha väldigt olikartade förutsättningar… ekonomiskt, kulturellt, personlighetsmässigt, erfarenhetsmässigt, livsåskådning, religiöst, i fråga om drivkrafter och moral, begåvning, diagnoser, självförtroende och självkänsla.

Att börja på botten har sina fördelar..
Finns det nån botten?


Döden.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Jämförelser av rikedom

Inläggav Anders » 10 okt 2025 07:19

Algotezza skrev:
Vega skrev:Två personer som börjar i samma klass kan ha väldigt olikartade förutsättningar… ekonomiskt, kulturellt, personlighetsmässigt, erfarenhetsmässigt, livsåskådning, religiöst, i fråga om drivkrafter och moral, begåvning, diagnoser, självförtroende och självkänsla.

Att börja på botten har sina fördelar..
Finns det nån botten?


Döden.

Ja, där börjar vi alla, men det bekymrar inte många.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Jämförelser av rikedom

Inläggav Anders » 10 okt 2025 07:20

Botten, mycket bra fråga!

Botten, på vilken resa? Mot vilken framgång?

Artist - Botten är nog vara född i radhusområde där alla far en fem år gammal volvo. Och alla knegar. Du blir antagligen inte artist, oavsett hur mycket du har av talang och lust. Kidsen i gängen grejar mycket ofta med att göra rap. Har du högakademiker som föräldrar kan du närmast bli tvingad ini musiken för att förverkliga föräldrarnas egna drömmar(inte hypotetiskt där jag bor nu).

Trygg vardag och långt, säkert liv - tvärt om.

Entreprenörsskap, bli typ IT-miljardär. - svårare. Här kommer rätt föräldraval genetiskt in. Naturligtvis lättast från en högreklassbakgrund, men det krävs rätt diagnoser också. Absolut inte omöjligt från en nogobakgrund, du har behövt ta hand om dig själv, Jan Emmanel är inte unik. Introvert från radhus eller nogo är nog sämst.

Hög chef, typ - Rakt av de traditionella klasserna. Och bra disciplin hemifrån, och självförtroende. En nogo har nog svårast lyckas ta sig dit.men det finns säkert exempel

Forskarkarriär. Föräldrars utbildningsnivå. Och är båda föräldrarna forskare har du nog skalle till att kunna sitta och skriva papers.

Läkare - förvånansvärt mycket född, uppvuxen och begåvad med empati. Har sett det på nära håll. Då de här odrägligaste av läkare blir packade skall de hålla på och hjälpa servitörer med deras livs tillkortakommanden. Sen är det tveksamt om det finns en yrkeskår där så många föräldrar har samma yrke som föräldrarna. Men jag känner ett par klinikchefer som växt upp i nogo, hela köret. Men med empatin.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 4063
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Jämförelser av rikedom

Inläggav xion » 10 okt 2025 08:03

Algotezza skrev:
Vega skrev:Två personer som börjar i samma klass kan ha väldigt olikartade förutsättningar… ekonomiskt, kulturellt, personlighetsmässigt, erfarenhetsmässigt, livsåskådning, religiöst, i fråga om drivkrafter och moral, begåvning, diagnoser, självförtroende och självkänsla.

Att börja på botten har sina fördelar..
Finns det nån botten?


Döden.


Lite svårt att förstå hur du kan se döden som botten?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 21007
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jämförelser av rikedom

Inläggav Algotezza » 10 okt 2025 11:11

xion skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Två personer som börjar i samma klass kan ha väldigt olikartade förutsättningar… ekonomiskt, kulturellt, personlighetsmässigt, erfarenhetsmässigt, livsåskådning, religiöst, i fråga om drivkrafter och moral, begåvning, diagnoser, självförtroende och självkänsla.

Att börja på botten har sina fördelar..
Finns det nån botten?


Döden.


Lite svårt att förstå hur du kan se döden som botten?


Är det toppen kanske?
Algotezza aka Algotezza

Vega
Inlägg: 1546
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Jämförelser av rikedom

Inläggav Vega » 10 okt 2025 15:21

Vega skrev:Två personer som börjar i samma klass kan ha väldigt olikartade förutsättningar… ekonomiskt, kulturellt, personlighetsmässigt, erfarenhetsmässigt, livsåskådning, religiöst, i fråga om drivkrafter och moral, begåvning, diagnoser, självförtroende och självkänsla.

Att börja på botten har sina fördelar..
Finns det nån botten?

Om man tänker en person som från start är:

Rik, kulturell, på ytan förträfflig personlighet, som har betydande erfarenhet, balanserad självbild, är kristen, allt i livet kommer med en naturlig puls, behandlar andra som hen själv vill bli behandlad, intelligent, fri från diagnoser och med stabil självkänsla och ett gott självförtroende.

Hur gestaltar sig dennes liv?

xion
Inlägg: 4063
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Jämförelser av rikedom

Inläggav xion » 10 okt 2025 16:48

Algotezza skrev:
xion skrev:
Algotezza skrev:
Döden.


Lite svårt att förstå hur du kan se döden som botten?


Är det toppen kanske?


Döden är ett kvitto på att vi har levt.
Utan död inget liv.

Vega
Inlägg: 1546
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Jämförelser av rikedom

Inläggav Vega » 10 okt 2025 19:08

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Två personer som börjar i samma klass kan ha väldigt olikartade förutsättningar… ekonomiskt, kulturellt, personlighetsmässigt, erfarenhetsmässigt, livsåskådning, religiöst, i fråga om drivkrafter och moral, begåvning, diagnoser, självförtroende och självkänsla.

Att börja på botten har sina fördelar..
Finns det nån botten?


Döden.

Ja, där börjar vi alla, men det bekymrar inte många.

Jag antar att ni syftar på, att det enda som är säkert från start är att vi ska dö?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 21007
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jämförelser av rikedom

Inläggav Algotezza » 10 okt 2025 20:40

xion skrev:
Algotezza skrev:
xion skrev:
Lite svårt att förstå hur du kan se döden som botten?


Är det toppen kanske?


Döden är ett kvitto på att vi har levt.
Utan död inget liv.


Det beror på när vi dör, om vi alls hunnit leva.
Algotezza aka Algotezza

Vega
Inlägg: 1546
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Jämförelser av rikedom

Inläggav Vega » 11 okt 2025 17:53

Anders skrev:Botten, mycket bra fråga!

Botten, på vilken resa? Mot vilken framgång?

Jag insåg att jag hade varit på botten när jag var på toppen.

xion
Inlägg: 4063
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Jämförelser av rikedom

Inläggav xion » 12 okt 2025 06:02

Algotezza skrev:
xion skrev:
Algotezza skrev:
Är det toppen kanske?


Döden är ett kvitto på att vi har levt.
Utan död inget liv.


Det beror på när vi dör, om vi alls hunnit leva.


Hur kort livet än har varat så är det en förutsättning för att dö.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Jämförelser av rikedom

Inläggav Anders » 12 okt 2025 07:21

Vega skrev:
Vega skrev:Två personer som börjar i samma klass kan ha väldigt olikartade förutsättningar… ekonomiskt, kulturellt, personlighetsmässigt, erfarenhetsmässigt, livsåskådning, religiöst, i fråga om drivkrafter och moral, begåvning, diagnoser, självförtroende och självkänsla.

Att börja på botten har sina fördelar..
Finns det nån botten?

Om man tänker en person som från start är:

Rik, kulturell, på ytan förträfflig personlighet, som har betydande erfarenhet, balanserad självbild, är kristen, allt i livet kommer med en naturlig puls, behandlar andra som hen själv vill bli behandlad, intelligent, fri från diagnoser och med stabil självkänsla och ett gott självförtroende.

Hur gestaltar sig dennes liv?

Beror på vad han har för skalle, även utan diagnoserna och hur han (eller hon) växt upp och vilka traumatiska händelser som inträffat under loppets gång. Kan se en snickare, en sjuksköterska eller en IT-miljardär
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vega
Inlägg: 1546
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Jämförelser av rikedom

Inläggav Vega » 12 okt 2025 12:10

Anders skrev:
Vega skrev:
Vega skrev:Två personer som börjar i samma klass kan ha väldigt olikartade förutsättningar… ekonomiskt, kulturellt, personlighetsmässigt, erfarenhetsmässigt, livsåskådning, religiöst, i fråga om drivkrafter och moral, begåvning, diagnoser, självförtroende och självkänsla.

Att börja på botten har sina fördelar..
Finns det nån botten?

Om man tänker en person som från start är:

Rik, kulturell, på ytan förträfflig personlighet, som har betydande erfarenhet, balanserad självbild, är kristen, allt i livet kommer med en naturlig puls, behandlar andra som hen själv vill bli behandlad, intelligent, fri från diagnoser och med stabil självkänsla och ett gott självförtroende.

Hur gestaltar sig dennes liv?

Beror på vad han har för skalle, även utan diagnoserna och hur han (eller hon) växt upp och vilka traumatiska händelser som inträffat under loppets gång. Kan se en snickare, en sjuksköterska eller en IT-miljardär

Jag tror att personen är oerhört godtrogen…


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster