Då Avantgardet lämnade FF dog det kvalitativa.
Moderator: Moderatorgruppen
missförstånd gällande begreppet allsmäktighet.
Och reder han ut det? Framstår ändå inte problemet i sin dager? Dvs detta är inget vi människor kan lösa. Gud står ovan teorin och människan. Det var svaret.
men du menar att kapitalism är en mera suverän makt?
Tja det var ju en fråga att kasta in. Kapitalism högre makt än Gud. Får du utveckla.
En annan fråga. Från 10 meter högt tak kastar du ned 1 kg bly och 1 kg bomull. Vad kommer till marken först (bortse luftmotstånd).
Sen denna gåta: Det stod en hund på Hunneberg. Vad hette han?
Och reder han ut det? Framstår ändå inte problemet i sin dager? Dvs detta är inget vi människor kan lösa. Gud står ovan teorin och människan. Det var svaret.
men du menar att kapitalism är en mera suverän makt?
Tja det var ju en fråga att kasta in. Kapitalism högre makt än Gud. Får du utveckla.
En annan fråga. Från 10 meter högt tak kastar du ned 1 kg bly och 1 kg bomull. Vad kommer till marken först (bortse luftmotstånd).
Sen denna gåta: Det stod en hund på Hunneberg. Vad hette han?
Fridens Liljor
- Harald Davidsson
.Uttryckks i en viss uppfatad självcentrering. skriver Marksa
HD.svar
Kan du definiera uttrycket självcentrering enligt de senaste rönen om människans uppenbarelse, så du inte bara slänger ur dig begrepp som du inte vet vad de betyder.
HD.svar
Kan du definiera uttrycket självcentrering enligt de senaste rönen om människans uppenbarelse, så du inte bara slänger ur dig begrepp som du inte vet vad de betyder.
- Harald Davidsson
En annan fråga. Från 10 meter högt tak kastar du ned 1 kg bly och 1 kg bomull. Vad kommer till marken först (bortse luftmotstånd) SKRIVER KALLEKULA
enligt Newton är gravitationen likvärdig i ett tomrum, det blir alltså ovagjort, för ifall vi släpper en molekyl från en skyskrapa i new york, så måste ju delarna falla i samma hastighet.. atomer och elektroner och protoner osv..annars skulle ju molekylen falla isär
enligt Newton är gravitationen likvärdig i ett tomrum, det blir alltså ovagjort, för ifall vi släpper en molekyl från en skyskrapa i new york, så måste ju delarna falla i samma hastighet.. atomer och elektroner och protoner osv..annars skulle ju molekylen falla isär
Det roliga är att jag ställde just denna fråga på roliga timmen i fyran (så roliga timmar hade vi) och de flesta gissade rätt men jag minns att fröken var lite konfunderad. (farsan fysiker så han hade tipsat mig).
Nåväl det är ju svaret och det lyckas vi människor ta reda på. Inte enbart säga att det är Gud allena som sitter på svaren.
Jag tror att ju mer naturvetenskaplig besvarar ju mer intressanta blir de religiösa frågorna.
Hunden är ganska fånig så skit i den. du kan ju gissa eller så ser du svaret här: vad
Nåväl det är ju svaret och det lyckas vi människor ta reda på. Inte enbart säga att det är Gud allena som sitter på svaren.
Jag tror att ju mer naturvetenskaplig besvarar ju mer intressanta blir de religiösa frågorna.
Hunden är ganska fånig så skit i den. du kan ju gissa eller så ser du svaret här: vad
Fridens Liljor
- Harald Davidsson
men denna gåta: Det stod en hund på Hunneberg. Vad hette han? skriver Kallekula
Jag kan inte se något sammanhang. Fast hunneberg ligger nära Birger Sjöbergs fridas visor
Jag kan inte se något sammanhang. Fast hunneberg ligger nära Birger Sjöbergs fridas visor
Re: Då Avantgardet lämnade FF dog det kvalitativa.
haralddavidsson skrev:big bang är ingen teori, men en anti-teori.
En anti....Ungefär som antimatria eller vadå?
Eller snarare en anti teorie till vad? Eller passar det just nu att vara så totalt anti vetenskaplig och slänga sig med uttryck utan motivation?
Varje dag är en resa.
- Harald Davidsson
Eller snarare en anti teorie till vad? Eller passar det just nu att vara så totalt anti vetenskaplig och slänga sig med uttryck utan motivation?, skriver Marksa
Du har inte definierat självcentrering, men kastar över det till mig genom att jag ska definiera vad anti-teori är..det är en fantasi-teori utan tillstymmelse till något bevis för dess verkliga existens..kom inte med bakgrundsstrålning.
Du har inte definierat självcentrering, men kastar över det till mig genom att jag ska definiera vad anti-teori är..det är en fantasi-teori utan tillstymmelse till något bevis för dess verkliga existens..kom inte med bakgrundsstrålning.
- Harald Davidsson
om det var en big bang...varifrån kommer då gravitationen för gravitation kan definieras som en anti-big bang
haralddavidsson skrev:.Uttryckks i en viss uppfatad självcentrering. skriver Marksa
HD.svar
Ett intressant begäran från en man som sällan eller alldrig använder begrepp på ett vedertaget sätt, tillexempel när du önskar att persiniofera gott och ont och ger dessa epitet till de av dig utvalda personer utefter som det synes en egen agenda.
Angående själcentrerade bebissar eller "infants" detta tillstånd i den personliga utvecklingen beskrivs i alltifrån västerländskt psykologie till österländs medvetande och medvetenhetslära...Du kan inte ha missat detta. Men vill du ha name dropping i ämnet så återkom i frågan, så letar jag fram min bokliga kunskap ifråga...Men visst ja du vill ha orginella och nytänkande tankar, så det kanske kan vara...
Varje dag är en resa.
- Harald Davidsson
Ett intressant begäran från en man som sällan eller alldrig använder begrepp på ett vedertaget sätt, tillexempel när du önskar att persiniofera gott och ont och ger dessa epitet till de av dig utvalda personer utefter som det synes en egen agenda. skriver Marksa
HD,svarar
vad ör det för djävla skitsnack du kommer med, ge exempel..
HD,svarar
vad ör det för djävla skitsnack du kommer med, ge exempel..
Minded skrev:J R Auk skrev:Så slipper man dravlet med vem som var "först" vilket egentligen bara är en kapitalistisk artefakt som vi oreflekterat antar.
Oreflekterat antar? Jag gissar snarare att just reflekterandet i sig är skuld till detta. Och kapitalismen en senare förgrening av detta.
Det är sagt, lita på gud. (eller sig själv, situationen, eller vad som. Bara det är rätt)
Ja men nu oreflekterat då. Att reflektera ser jag inte som något vi bör kasta skugga över. Dock så kan man väl ifrågasätta de objekt vi reflekterar över och vilken relevans de har reellt.
Just reflekterandet ser jag snarare som en ofrånkomlig del av livet, och då menar jag som just liv. Möjlighetsbetingelserna för rummet är givna men möjligheten måste tas. Jag är dock inte heller helt övertygad om att man skall släppa egot alltid. Snarare ser jag egot som en förlösare. Men ett något som måste stämmas in till något mer än sin egen idé om sig självt. Den där formlöse som låter andra stå som deglar att smälta sig i för sin form. (Och andra som jag i annan, dvs negationen av mig istället för affirmationen, Jmfr Nietzsche).
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
haralddavidsson skrev:Eller snarare en anti teorie till vad? Eller passar det just nu att vara så totalt anti vetenskaplig och slänga sig med uttryck utan motivation?, skriver Marksa
Men Herr Newton verkar falla på läppen, och inte förklarar han heller detta med gravitation, varifrån det kommer. Vem som skapade den.
Skit nu i detta med Big Bang nu. Teorin går väl alldeles ypperligt ihop med vilken skapelserättelse som helst, om det nu är det nu är sur på.
Big Bang är i dagsläget den teori som bäst förklarar universums tillkomst. Utifrån de fakta som vi har för handen. Nu talar jag om naturvetenskap ej religion.
Sen kan man ju fundera på cykliska universa (utdrag ihopdrag expansion utdrag ihopdrag i oändlighet), universa i flera dimensioner eller vad som helst.
för gravitation kan definieras som en anti-big bang
Visst utan teorin om gravitation finns det ingen som kommit på teorin om Big Bang. Smäll en dynamitstubbe på jorden och det kommer fara iväg grus och småsten. Hur är det med universum? Kommer det expandera i alla oändlighet eller kommer det stabilisera sig (tänk dynamitgubben som skickar iväg stenar i omloppsbana kring jorden) eller kommer universum att falla ihop i sig själv (grus och småsten dras mot jorden)?
Fridens Liljor
haralddavidsson skrev:vad ör det för djävla skitsnack du kommer med, ge exempel..
Ja dessa citat som du känt fram och tilldelat människor egenskaper kategorierade i Ont och Gott utan så mycket som en annsats till förklaring, mera som någon typ av missriktad insmygen politisk korekthet och med en oförklarig men tydlig agenda.
Snacka om att INTE tänka nya tankar. Och se name dropping som symtom.
haralddavidsson skrev:Mars 2010
Ondskan har nio huvuden, det första huvudet är DET AUKTORITÄRA, och det är Obama, nästa huvud, som alltså sitter hierarkiskt och som har nummer nio på toppen och som vi måste segra över för att kunna komma in i himmelriket igen, är alltså Kadafi och alla terrorister och sedan Bin Laden som är nummer tre och Påven som är nummer fyra, och sedan den totala grupp av lägre mantra ritualister över hela världen, och nummer 6 är Dalai Lama, och hans mantra ritualister och nummer 7 är Saraswatthi Samy i Kanchy Puram, som är anklagad för inblandning i flera mordfall och är ledare för Brahmins prästerna i India och nummer åtta är de ortodoxa Brahmins i Kerala som kallar sig Nambottris och nummer nio är Puttaparthi Sai BABA, som är ondskans högste demon idag på jorden och alla de här försöker hindra mänskligheten från att åter komma tillbaka till paradiset.
Feb 2010
Ni undrar kanske Dag Hammarsköld, jag har ej tagit med politiker och adminstratörer, men Dag var i femte chakrat, fast Olof Palme nådde det sjätte chakrat och Tage Erlander det femte, men vi har haft tur med Amerikanska presidenter, både Bill Clinton och Bush var i sjätte chakrat, men Obama har en magisk uppbyggnad, fast Abaraham Lincoln var i sjätte.
Dec 2009
Du tror att du kan få kärleken gratis, att det bara är att trycka på en knapp, så sinnet blir absolut, men kärleken är det svåraste som finns att finna, ingen på jorden idag vill hjälpa dig att finna den, och varför söker du efter kärleken, det är bara mystiker som söker efter kärlek, men du uttrycker dig inte som en mystiker, och mystikern kände plötsligt en känsla av förening med något slags väsen som var vänligare och mildare än hans moder någonsin varit,och han släppte allting vad han hade för sina händer, och gav sig ut i mörkret ensam, och kom aldrig tillbaka. det första han mötte i mörkret var den niohuvade draken, först fick han brottas med Obama, sedan med Kadafi...och sist med Sai BABA, Jobs liv var som ett paradis i jämfört med hans, Gud tog i från honom allting, och sist drog Gud ut rötterna till hans ego och då hotade han Gud med att han skulle kasta sig utför stupet om han inte slutade.
Varje dag är en resa.
- Harald Davidsson
Visst utan teorin om gravitation finns det ingen som kommit på teorin om Big Bang. Smäll en dynamitstubbe på jorden och det kommer fara iväg grus och småsten. Hur är det med universum? Kommer det expandera i alla oändlighet eller kommer det stabilisera sig (tänk dynamitgubben som skickar iväg stenar i omloppsbana kring jorden) eller kommer universum att falla ihop i sig själv (grus och småsten dras mot jorden)? skriver kallekula
HD.svar
Newton är geniet, han har kommit på någonting som andra inte klarat av att fatta, men som du säger hans teori är inte uttömmande, Nils Bohrs bild av atomen saknar gravitations-kraften, fortfarande i dag kan ingen förklara hur en graviterande atom uppför sig och centrifugal-kraften gör fortfarande världens vetenskapsmänn helt förvirrade, ingen kan få in den kraften också i sin förklaringsmodell över universums dynamik..
och att försöka göra sig en bild av hela universum...vi måste börja med att försöka förstå newtons andra sats,,att varje händelse har en likvärdig motsat reaktion.att allt handlar om tes och anti-tes, det är denna dynamiken som sätter allt i rörelse.
även mellan man och kvinna
HD.svar
Newton är geniet, han har kommit på någonting som andra inte klarat av att fatta, men som du säger hans teori är inte uttömmande, Nils Bohrs bild av atomen saknar gravitations-kraften, fortfarande i dag kan ingen förklara hur en graviterande atom uppför sig och centrifugal-kraften gör fortfarande världens vetenskapsmänn helt förvirrade, ingen kan få in den kraften också i sin förklaringsmodell över universums dynamik..
och att försöka göra sig en bild av hela universum...vi måste börja med att försöka förstå newtons andra sats,,att varje händelse har en likvärdig motsat reaktion.att allt handlar om tes och anti-tes, det är denna dynamiken som sätter allt i rörelse.
även mellan man och kvinna