Ändra personlighet

Moderator: Moderatorgruppen

Varney

Inläggav Varney » 08 jul 2006 11:57

apropå humlor, det är ju så konstigt! de ÄR ju hur små som helst i kroppen, det är ju bara nåt jefla dun de har som gör att de ser feta o maffiga ut...så, varför skulle de inte kunna flyga, de är ju MINDRE än många andra klägg som getingar o annat.....
fattar inte.

Användarvisningsbild
Damir

Inläggav Damir » 08 jul 2006 19:13

Varney:
Anledingen till att jag tror att introverta människor är skickligare på skådespel är för att introverta människor i större mån har studerat andra människor och deras personligheter. Introverta människor letar efter tecken av ilska eller annan slags fara i andra människor och är därför mer vakna för hur andra människor beter sig. Man blir skickligare på att anpassa sig och kan därför anamma flera olika personligheter under vägen.
Jag skrev att det var en FORM av psykopati, och värderar heller inte det som något negativt, vilket du tycks göra.
Du verkar ta väldigt illa upp av det jag har skrivit utan att först ta reda på vad jag verkligen menar. Vad menar du enligt "våra mått"? Jag sa ju att jag hade samma drag som du verkar beskriva, varför skulle jag då klanka ner på min egen personlighet? Försök inte göra mig till fiende innan du ens lärt känna mig.

dangdang
Kontakt:

Inläggav dangdang » 08 jul 2006 19:27

Personligheten är det summan av beteende och vilja?

Introvert/extrovert olika sidor på samma mynt nes pa.
Man tar ju på sig roller som passar i olika situationer.
Jag har tex en arbetsroll där jag är utåtriktad och ganska öppenhjärtlig, men när jag är på ICA så har jag ingen nytta av den rollen.
Vill man förändra sitt beteende däremot så ar det ju bara att studera hur andra personer gör och lära sig nycklar. Så kan tex folk med asbergers lr lättare autism lära sig att passa in bättre i vårt sociala mönster.
Ett annat exempel på detta är ju hur vi lär våra barn att säga tack.

Jag tror att personligheten är oerhört styrd av människor runtomkring det är därför vissa på chartersemestern blir som förbytta (även utan alkohol) men återgår till det vanliga när de kommer hem.
Att ändra sin personlighet är enkelt det är bara att byta umgänge.

Var förresten på en återträff från högstadiet för en tid sedan och där kunde man tydligt notera att vissa hade helt förändrat sin "personlighet", det kanske tydligaste exemplet var en kvinna som hade besegrat en bröstcancer och nu (helt enligt min tolkning) hade ett annat sätt att vara.
"It's not a lie, if you believe it."

Just a bum

Inläggav Just a bum » 08 jul 2006 19:41

Varney

Inläggav Varney » 08 jul 2006 19:41

men herregud, varför har du fått för dig att introverta människor är just exakt på det viset? och varför tror du att de skulle ha något övrigt gemensamt förutom egenskapen introvert?
endera så betyder introvert någonting på psykologiterminologi, en beteckning som jag aldrig hört talas om, eller så lägger du inte väldigt mycket i ordets vanliga bemärkelse.
låter onödigt generaliserande och fördomsfullt (det har ingen betydelse om du så tycker att det är det bästa i världen, eller det värsta, det är väl skit samma.grejen är att det verkar underligt att haspla ur sig allt detta helt omotiverat..det var bara det..)
ja, en form av psykopati...och varför då? har det något med empatisk (o)förmåga att göra att vara talangfull på imitationer?
...låter onekligen långsökt...
nej, hur jag värderar psykopati som fenomen är situationsbundet, men jag ser inte att det har i den här situationen att göra överhuvudtaget...än mindre värderingen av detsamma..

nej, jag tar inte särskilt illa upp. men det låter säkert så.
men strunt i det i så fall,
det jag försökte göra var att ta reda på vad du menar.

"våra mått" menade jag det allmänt vedertagna, underliggande tron att de symptom o egenskaper vi anstränger oss för att av olika skäl hänga fast vid o visa upp som OM de VAR vi - kallar vi för personlighet.
då jag är varierande i egenskaper och inte särskilt ensidig alls, utan om vart annat släpper fram blyghet, hysteri, elakhet och värme, skulle jag sakna "fasta" egenskaper eftersom man inte kan säga att jag ÄR något av detta, då det inträffar högst sporadiskt....det var bara det jag syftade på.
(jag menade heller inte att det skulle vara taskigt av dig att säga att jag(el nån annan) inte har "mycket" personlighet, om du uppfattade det så, eftersom jag värderar det som det mer önskvärda av de två..)
hur som haver
vad skulle vara fel (eller ologiskt..) med att klanka ner på sig själv f.ö? :)
och nej, jag är inte en introvert människa (så det var inte vad jag beskrev) liksom jag har svårt för att sätta det likhetstecken du verkar vilja göra mellan skådespelartalanger eller röstbyten eller vad du nu vill kalla det och introvert ..känner inte igen det alls,som sagt.
och nej, jag försöker inte göra dig till fiende, oavsett om jag känner dig eller inte.
jag är rädd att mina frågor inte var begripliga alls,
nevermind, det var en kommentar, inte en uppsats.

/V

Användarvisningsbild
Damir

Inläggav Damir » 08 jul 2006 20:04

Varney, jag förstår inte vitsen med dina två inlägg, du skriver saker som jag har svårt att begripa. Kanske är det för att jag är ovanligt trög eller så är det du som inte vill säga vad du egentligen menar.
Allt jag har skrivit hittills utgår ifrån min observation av världen och det jag har lärt mig hitills. Om jag låter okunnig kan jag bara beklaga då jag inte har den allmäktiges kunskap om hur saker och ting fungerar. Med introvert menar jag människor som begriper världen utifrån instrument som finns inombords. Extroverta människor förstår sig själva genom andras ögon.
Jag vill inget ont med det jag skriver och vill gärna ha konstruktiv feedback för det, ditt inlägg fick mig att känna mig som en idiot.

Varney

Inläggav Varney » 08 jul 2006 20:12

förlåt.
(jag trodde introvert betydde "inåtvänd" "innesluten" och extrovert - utåtriktad. men som sagt, kanske pratar du om något annat, som jag inte vet något om, en vidare betydelse av orden, underliggande betydelser..el nåt)

Användarvisningsbild
Damir

Inläggav Damir » 09 jul 2006 01:46

Varney:
Du är förlåten. Jag tolkar också benämningarna introvert och extrovert på ditt sätt, men orden är uppenbarligen mer komplexa och kan tolkas på många olika sätt.

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 18 jul 2006 09:49

Angelina skrev:Men eftersöker du ett visst drag, så får du väl fokusera på just det och fake it til you make it, som någons signatur sade.

Det är väl något förenklat precis den metoden killen till höger använde för att bli killen till vänster?

Bild
-----------Style-------------------------------------------Neil--------------
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 18 jul 2006 11:54

Snygg bild!

Jag har förresten genomgått en liknande förvandling, problemet är bara att jag gick från vänster till höger :D

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 19 jul 2006 03:34

För er som inte noterat det kan jag meddela att figurerna på bilden är samma människa (juridiskt).

PopJimmy - :D
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.

- Konrad Lorenz?

DELETED

Inläggav DELETED » 19 jul 2006 08:52

DELETED

Återgå till "Psykologi"