Ett annan infallsvinkel till förklaring av intution:
Att våga släppa överjaget vid lösning av problem.
Vad är intuition
Moderator: Moderatorgruppen
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
Algotezza skrev:Anders skrev:Ett annan infallsvinkel till förklaring av intution:
Vem släpper vad? Släppa överjaget eller bilden av överjaget?
MVH
Algotezza
Hm. Om det är överjaget eller bilden av överjaget.. hur man definierar överjaget. Säg så här då: Att vid problemlösning "våga släppa loss och inte försöka styra eller strukturera sitt tänkande", utan bara låta svaret komma.
Problemlösning - Kom inte på nåt bättre. Kan lika gärna vara att hitta texten till nästa rad i den låt man skriver, iden till en novell som att lösa det matematiska problemet. Men som jag ser det just nu mynnar intution ut i något konkret.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Juli 2026
Juli 2026
Jag har lärt mig att intution är när vi känner på oss något som kommer att hända och tror sig kunna veta vad som ska hända därför att vårt bildminne har registrerat något vi har erfarit tidigare i livet. Något vi själva inte kanske har reflekterat över men ändå lagt sig i vårt bildminne. Något vår hjärna kommer ihåg men som inte vi är medvetna om och när något händer och vi får en intution är det något som vårt undermedvetna känner igen och vi kan då gissa en utgång med hjälp av tidigare erfarenheter.
Varför hata när man kan älska? Ta hand om varandra. Peace
Anders skrev:Algotezza skrev:Anders skrev:Ett annan infallsvinkel till förklaring av intution:
Vem släpper vad? Släppa överjaget eller bilden av överjaget?
MVH
Algotezza
Hm. Om det är överjaget eller bilden av överjaget.. hur man definierar överjaget. Säg så här då: Att vid problemlösning "våga släppa loss och inte försöka styra eller strukturera sitt tänkande", utan bara låta svaret komma.
Problemlösning - Kom inte på nåt bättre. Kan lika gärna vara att hitta texten till nästa rad i den låt man skriver, iden till en novell som att lösa det matematiska problemet. Men som jag ser det just nu mynnar intution ut i något konkret.
Jag tänker bäst när jag släpper mina försök att skapa logiska tankekedjor. Det märks väl här? :lol: Jag skriver och tecknar bäst när jag uppnår flow eller flow light, t ex via musik- eller naturupplevelser.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza