maaattias skrev:Finns det några specifika metoder man kan använda för att komma över mentala spärrar.
Exempelvis om man har talängslan och drar sig för att tala inför grupp.
Finns det något annat man kan göra än att tala inför grupp och hoppas att man klarar det bättre och därmed har en bättre upplevelse med sig till nästa gång..
MVH
Jag kan ta mig som ett exempel:
Mina föräldrar spelandes rollen av organet som "bestämmer" och "avgör" var OÄRLIGA -dessutom alternerades det mellan pappa och mamma i sökandet efter det lämpliga objektet för trygghet och kärlek. Jag lämnades ständigt "förvirrad"/lurad, frågandes "vem?". Jag såg pga. av detta optimalt igenom strukturerna de la upp, och fick en extremt otrygg auktoritär förening som går UTANFÖR jaget; till verkligheten själv. Detta skapar/kräver "relationen" som transformator eftersom jag assimilerade strukturernas existensvillkor som mig själv i en verklighetsförklaring.
DEPRESSIONEN är alltså en INBILLNING -eftersom VILLKOREN alltså INTE var sanningen.
Det här skapade i alla fall den ständiga tyngden, förvirringen och frustrationen över hur man lyckas med livet. Jag har konstanta illusioner om var jag är PÅVÄG; och jag tänker på det hela tiden -genom mitt filter (fastnar i fantasier klädda i intellektuella teorier, med formlös vision.) Jag återupprepar alltså en inlärd "fälla", av ett "svek"/desillusion (något som aldrig fanns, en bluff) vilket för ständiga konsekvenser. Mitt trosystem är som "narkomani". Jag förförs av substanslös "glaumor" i ett löfte och sökande efter "det stora resultatet" (befrielse.) Det bästa vore att alltså INTE planera utan återgå till "kroppen" -besegra rädslan för att bli "infångad" genom att förstå att man helt enkelt inte kommer någonstans, utan är där man ska vara. Man kommer då bättre i kontakt med auktoriter -och SER problemen -genom ANDRA, vilket skapar en "aktivitet", och möjlighet för "relationen" -som är HEMMET. Resultatet blir snarare de "konsekvenser" som NATURLIGT kommer fram genom VILJAN; som är "gud". "Kravet" på detta är att det sker INOM: tidens lagar; DET VERKLIGA. Man måste lära sig att inte FLY intellektuellt, utan man måste hitta en kanalisering genom en mental transmutation där man TRANSCENDERAR hela BEGREPPSVÄRLDEN (som är verklighetsuppfattningens "formuleringar" och fasthållande av de faktiska linjerna I SIG själv/tömd form..)
-detta leder till att man "jordas" (eller att de jordiska problemen, "helvetet": typ social rädsla och ekonomiska problem, urkristallierar sin "vikt") och BEFRIAS -man får en faktisk verklig form = upplevelse av att vara människa.
Man kan bara bli helt fri från psykologiska dysfunktioner genom att HÄRLEDA illusionerna och förstå hur man HJÄRNTVÄTTAR sig själv -genom att börja OM-DEFINIERA; discplinerat omstrukturera upplevelsen av sig själv genom sin moral/åsikter och beteendemönster -i relation till andra/i dialogen till livet; begripa VARFÖR allt UTSPELAR sig som det gör -dvs. INTEGRERA ARBETET..
Jag ska presentera hela bilden för mig personligen någongång för att få hjälp med att börja tänka igen.