Komma över mental spärr.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Re: Komma över mental spärr.

Inläggav Åkes granne » 25 sep 2008 22:08

maaattias skrev:Finns det några specifika metoder man kan använda för att komma över mentala spärrar.

Exempelvis om man har talängslan och drar sig för att tala inför grupp.
Finns det något annat man kan göra än att tala inför grupp och hoppas att man klarar det bättre och därmed har en bättre upplevelse med sig till nästa gång..

MVH

Jag kan ta mig som ett exempel:

Mina föräldrar spelandes rollen av organet som "bestämmer" och "avgör" var OÄRLIGA -dessutom alternerades det mellan pappa och mamma i sökandet efter det lämpliga objektet för trygghet och kärlek. Jag lämnades ständigt "förvirrad"/lurad, frågandes "vem?". Jag såg pga. av detta optimalt igenom strukturerna de la upp, och fick en extremt otrygg auktoritär förening som går UTANFÖR jaget; till verkligheten själv. Detta skapar/kräver "relationen" som transformator eftersom jag assimilerade strukturernas existensvillkor som mig själv i en verklighetsförklaring.

DEPRESSIONEN är alltså en INBILLNING -eftersom VILLKOREN alltså INTE var sanningen.

Det här skapade i alla fall den ständiga tyngden, förvirringen och frustrationen över hur man lyckas med livet. Jag har konstanta illusioner om var jag är PÅVÄG; och jag tänker på det hela tiden -genom mitt filter (fastnar i fantasier klädda i intellektuella teorier, med formlös vision.) Jag återupprepar alltså en inlärd "fälla", av ett "svek"/desillusion (något som aldrig fanns, en bluff) vilket för ständiga konsekvenser. Mitt trosystem är som "narkomani". Jag förförs av substanslös "glaumor" i ett löfte och sökande efter "det stora resultatet" (befrielse.) Det bästa vore att alltså INTE planera utan återgå till "kroppen" -besegra rädslan för att bli "infångad" genom att förstå att man helt enkelt inte kommer någonstans, utan är där man ska vara. Man kommer då bättre i kontakt med auktoriter -och SER problemen -genom ANDRA, vilket skapar en "aktivitet", och möjlighet för "relationen" -som är HEMMET. Resultatet blir snarare de "konsekvenser" som NATURLIGT kommer fram genom VILJAN; som är "gud". "Kravet" på detta är att det sker INOM: tidens lagar; DET VERKLIGA. Man måste lära sig att inte FLY intellektuellt, utan man måste hitta en kanalisering genom en mental transmutation där man TRANSCENDERAR hela BEGREPPSVÄRLDEN (som är verklighetsuppfattningens "formuleringar" och fasthållande av de faktiska linjerna I SIG själv/tömd form..)

-detta leder till att man "jordas" (eller att de jordiska problemen, "helvetet": typ social rädsla och ekonomiska problem, urkristallierar sin "vikt") och BEFRIAS -man får en faktisk verklig form = upplevelse av att vara människa.

Man kan bara bli helt fri från psykologiska dysfunktioner genom att HÄRLEDA illusionerna och förstå hur man HJÄRNTVÄTTAR sig själv -genom att börja OM-DEFINIERA; discplinerat omstrukturera upplevelsen av sig själv genom sin moral/åsikter och beteendemönster -i relation till andra/i dialogen till livet; begripa VARFÖR allt UTSPELAR sig som det gör -dvs. INTEGRERA ARBETET..

Jag ska presentera hela bilden för mig personligen någongång för att få hjälp med att börja tänka igen.
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 sep 2008 04:04

Vadan detta? En revolution?

Vad har fått dig på andra tankar, om man får fråga?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 28 sep 2008 00:27

Vad har fått dig på andra tankar, om man får fråga?

En hjärnskada, vilket resulterat i det senaste dryga årets desperata markering av utanförskapsaktivtet i en illusion av frihet (bara för att man inte har något att ta ANSVAR för längre) -sailaways är den andra här som också försöker "vara öppen" med samma slags mentala alienering (som gör detta genom att samtidigt varna för sitt "bedrägeri" -dvs. intellektet -eftersom han inte kan publicera en penetrering av själva processen, utan polariserar de två organen -men ser hela tiden sanningen, grävd som sin egen fallgrop.)

Men jag försöker nu återhämta mig. Jag har saknat verkliga dialoger (trots att jag suttit på t.ex. filosofiforum) -jag har inte kunnat vidarebefodrat "det aktuella ämnet" eftersom jag upplevt "svaren" som INTUTIVA, och eftersom jag inte kunnat "bjuda på mig själv" har jag blivit ALIENERAD, och "dialogerna" har utgjorts av "uppenbart" ordblaj.

Personligt söker jag en ny "miljö" att studera -men snarare verkar det handla om att man vänder på tolkningen och låter sina intellektuella resurser utgöras av nya villkor. Jag har insett att min Neptunusenergi (som GENOM förflyttningen handlar om att konfrontera hela horoskopet -dvs. Plutoenergin) LÖST UPP (Neptunus) min tidigare formulering av aktiviteten -mitt horoskop nästan måste vara självständigt själv-förklarande (kommer återkomma till detta senare när jag känner att faktan kan gynna en konkret bild av det alla kan förstå).. Tidigare har jag i min kroniska uppgivenhet (Neptunus i Stenbocken) upptäckt min familjs användningsområde som "religionen" -jag har tvingats att kanalisera sanningen (Jupiter) genom att "publicera" (Jupiter-Måne styrande 9e huset i 7e huset) innebörden av mina känslor i relation till händelserna -genom filtret för omgivningens anspråk/rörelser, för att kunna skapa relationerna (7e huset) -som "jag" innehåller, i enda förankring/integrering (i ett ganska så dött uttryck). Genom droger på psyket (Neptunus) tvingades min INRE FÖRANKRING (som handlar mycket om Saturnus: strukturerna) "förändras" (transiter + Imum Coeli) -och Neptunusenergin genomgick en prövning (den hade börjar blaja ur till en genomskinlighet -som är Neptunus, av den helhetsbild/sanningsbild av verkligheten jag upplevt mitt jag som; det fanns alltså inget annat än DÖD).. -genom att börja "minnas" hur uppväxten format den psykologiska mönsterväven (Saturnus/Stenbocken), genom den icke-transformerade energin i sina svåra former, typ desillusion (Neptunus) inom den auktoritära apparaten (Saturnus) -det är alltså detta som menas med att "komma till verkligheten" (Saturnus).. Allt detta uttrycks inom mitt intellekt och i idéer (Neptunus och Saturnus i tredje huset) och denna energi jobbar nu fullt med att återgå till det NATURLIGA (Stenbocken) som instinktiv reaktion på den problematik som Neptunusenergin känner av att ha förlorat sin tidigare "döda" tolkningsmodell av tillvarorelateringens symboliker, genom tvångsdrogning -upplevelsen av depression (Saturnus) genom känslan av brist på intelligens (tredje huset) syftar till att återskapa "tänkandet"/självständighet (Stenbocken) i sitt seriösa sökande av en medvetenhet som gör något för kollektivet (bl.a min Venus som hela integreringsprocessen hänger på är i Vattumannen).. -genom oro/analys (trigon till Mars i Oxen som styrs av 6e huset) -som aktiverar förfining; automatiskt genom "hälsa" inom det avancerade/alternativa (och EGNA experimenteradet) (Venus i Vattumannen) för att skapa förnyad fysisk stabilitet (Mars i Oxen) -jag har t.ex. gått upp 6 kg av tvångsmedicineringen, som gör att jag börjar vilja hitta nya hälsosamma VANOR (6e huset) (träna, t.ex.) och nya kreativa estetiska "värderingar" (Venus) -vill typ ändra mitt utseende/estetik -en förbättrad/helt ny känsla av fysisk/sinnlig rotad jordnära mening (Oxen) behövs för att jag ska eliminera "instabilitet" (Venus i Vattumannens EXTREMT traumatiserade/trängda/mentalt upphöjda tillstånd) -för att undvika att dra till mig psykiatrin (Venus styr 12e huset; droger/dunkel och mentalsjukvårdinläggningar, etc) -och DRA TILL MIG viktiga och förbättrade SAMHÄLLSRELATIONER (Stenbocken och Vattumannen) som behövs för det mål jag vill uppnå.. (Mars och Venus står i direkt aktivitet med min Plutoenergi, därför tvingas jag AUTOMATISKT alltid aktiviera en "ny handling" genom dessa områden..)

Jag jag att jag kommer tvingas "förklara allt" -eftersom min MENTALA RELATION är har varit så oerhört intonad i det specifika studerandet, som inbegriper "filosofin", osv. Jag menar: jag har suttit och försökt formulera en slags "presentation" hela tiden omedvetet, som jag vill "knyta ihop" -jag börjar NU dvs. se VAD det är jag "försöker säga", och vill använda det verkliga materialet.
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 28 sep 2008 01:49

Jag hade gått in i en extremt invecklad detaljicerad ENDA ANALYS av mitt horoskop utifrån uppväxtritualens dysfunktion i ambition, när jag var 17 snart 18 år.. (ledde in mig i svår skräck dock) -men jobbade med detta sökande (som det var då) hela tiden -visste ingenting annat då, hade inte formulerat någon som helst andlighet, och var lika alienerad samhället som nu.

Då fungerade detta lite bättre (i min identitetkris) -man börjar som ni förstår ständigt att KONFRONTERA den bubbla man förflyttar sig "som"/inom -genom att HÄRLEDA TVÅNGS-SYNDROMEN (Pluto); ARKETYPISKA psykiska upprepningstvång som härstammar från barndommens själv-betydelse-minnen -genom ALTURISM.

Min karma-"skuld" handlar direkt om att erkänna det NATURLIGA resultatet av detta arbete, för att skapa en ny identitet. Jag har lite svårt att göra något åt saken, men upplever nu som sagt att det inte går att undvika. Min Neptunus (norra noden) som styrs av femte huset (självprojektion, kreativ mening) måste (i den fälla och död jag sitter i) ANVÄNDA (Stenbocken) sig av "sig själv" (femte huset) som historians (Saturnus) arketypiska symboler (Merkurius som styr den södra noden styr 11.e huset =astrologi; Merkurius [logik/analytiskt berbeting av INFORMATION] är i Stenbocken)... för det alturistiska (Neptunus) syftet (femte huset) -SOM den intellektuella teorin (tredje huset) i DIALOGEN om VERKLIGHETEN.. -allting finns på riktigt.

(Detta PGA. att min SOL-ENERGI som speglar en reflektion på minnet av hur jag som barn fick förhålla mig till min mors ständiga jag-pendling mellan två förhållningsätt till världen, en ambivalens kring "åsikten" (Jupiter-Månen) -som det hängde på i mitt mål (MC): att "få" en bundehet till min far (Solen) (som möjligörare av det kreativa ljuset) -genom min mors kontrolldrama genom kritik.. Min Sol i styr MC ("påväg") men är placerad i exakt konjunktion till IC 180 gr mittimot, som är det reflektiva inre hem vi drar oss tillbaka i; vår SJÄLVBILD -jag har skapat ett specifik svår neuros som är för dominant för att jag själv ska se detta. Jag upplever t.ex. "yrket" som "totalt meningslöst -motsatsen till allting jag vill" just pga. av att jag REDAN "GÖR" det som "yrket" ÄR.. Jag är född till en väldigt komplex "färdig död" s a s; som tvingat in mig i en identitetskris (Pluto i hus 1) och svår meningslöshet (Plutotrauma), för att jag ska kunna återskapa hela min identitet, genom att komma ut ur lidandet fullständigt, genom att förstå BETYDELSEN.. Allting är närvarande -STUDIEN symboliseras t.ex. av min MÅNE-energi [styr 9e huset; i konj med Jupiter].. jag FÖRSTÅR (som denna Måne menar att göra) inte ens Solen som är som en fristående formlös "vision" utan den praktiska medvetenhet som Månen i Oxen har.. -Solen dvs. ÄR ALLTING som hela STUDIEN (Månen som styrs av Venus som kanaliseras av Saturnus/Neptunus, tolkningen av strukturerna) --- VILL (Solen!) -och detta är helt enkelt en stor "naturlig" (pga. av allt detta) -TEORI (Vattumannen) ...självklart "hotar" då en total identitetsdöd från en sådan extrem..)

Det skulle hända saker om man uppmuntrade till denna kunskap, när individerna sedan började analysera i dialog i relation till massan (som man vara just "kunskapen.. om ni förstår vad jag menar..)

PostDebornit

Inläggav PostDebornit » 05 okt 2008 18:52

Har en kompis som hade problem med att tala inför grupp. Han käkade betablockerare och blev lugn som en ko. Det gav honom några succéupplevelser, vilket är en annan viktig faktor för att komma över den oro många får när de skall snacka.

Nu vet jag inte hur grava dina svårigheter är, men om det inte är värre än att du efter att ha oroat dig ändå genomfört ditt "tal" så fungerar det (enligt egen erfarenhet) att bara utsätta sig för det 10-15 gånger i snabb följd, t ex genom att bli lärare eller liknande.

Xinea

Inläggav Xinea » 06 okt 2008 18:44

Beta-blockerare i sig lugnar inte utan de tar bort effekter av stress: hypertension och hjärtklapning - då känner man sig lugnare. ..men det är inget man bara kan ta utan att tänka efter. Om man har asthma tex sk aman inte ta betablockerare.
Ab igne ignem.

Återgå till "Psykologi"