Samma behov av auktoritet nu som förr.
Moderator: Moderatorgruppen
-
suchanother
- Avstängd
Vet inte, är lite desperat. Mår dåligt, föräldrarna ringer mej, alla ringer mej, orkar inte mer och vill vara i fred.
Tänkte börja odla cannabis, har ett bra förråd osv, det fysiska är ok, inbillar mej att cannabis skulle göra gott men är som sagt novis. Vill bort, vill fly, är inte detta en mänsklig rättighet?
Tänkte börja odla cannabis, har ett bra förråd osv, det fysiska är ok, inbillar mej att cannabis skulle göra gott men är som sagt novis. Vill bort, vill fly, är inte detta en mänsklig rättighet?
- Avantgardet
-
SportFilosofen
-
suchanother
- Avstängd
Läkaryrket kräver en viss begåvning, som t ex syns i vanliga gymnasiebetyg. Sen finns det genvägar, i dagens EU kan du bli "doktor" utan större prestation.
Vet detta, är inte så intresserad själv, men har i släkten en ingift läkare, brorsans flamma, denna är då "äkta" svensk och har gått den hårda vägen.
Varför jag säger detta är för att du tycks stila med läkarepitet. Men nåt är fel då du inte har de kvalitéer som krävs, oavsett vilken "doktor" du är. Genomskådar sånt. Litar på mitt omdöme, tillhör ju fan själv eliten och ser när obegåvade wannabees försöker infiltrera oss.
Vet detta, är inte så intresserad själv, men har i släkten en ingift läkare, brorsans flamma, denna är då "äkta" svensk och har gått den hårda vägen.
Varför jag säger detta är för att du tycks stila med läkarepitet. Men nåt är fel då du inte har de kvalitéer som krävs, oavsett vilken "doktor" du är. Genomskådar sånt. Litar på mitt omdöme, tillhör ju fan själv eliten och ser när obegåvade wannabees försöker infiltrera oss.
-
SportFilosofen
Skogsälvan skrev:Informationsflödet som exempelvis internet ger den enkilda individen mer kunskap. Jag kanske blir ordinerad sertralin. Då kilar jag in på nätet och googlar runt på sertralin, både fass och vad personer anser som har använt det, doser och effekter osv. Då blir lätt sertralin ett specialintresse för individen, eventuellt utvidgas det till depression och dess medikament. Läkaren med sin långa utbildning som berör fler ämnen och medikamenter kan faktiskt hamna på efterkälken här inom en speciell medicin eller åkomma.
För det första så besvarar du inte min grundläggande tes. Att enkla sanningar är nutidens auktoritet. Men däremot bekräftar du den. Inbillar du dig att du kan behandling av depression bättre än din läkare efter att ha läst på internet i några timmar?
Det tror inte jag.
Det går att fundera över allt.
-
SportFilosofen
suchanother skrev:Läkaryrket kräver en viss begåvning, som t ex syns i vanliga gymnasiebetyg. Sen finns det genvägar, i dagens EU kan du bli "doktor" utan större prestation.
1. Utbildningen är oerhört standardiserad. Det skiljer nix å nada mellan Österike, Ungern och KI*. Förutom att KI delar ut Nobelpriset då.
Men det har föga med grundkursen att göra.
2. Jo. Det är ju självklart så att det finns en massa wannabees. Om man då definerar elit som inavlad överklass från Långedrag så är jag verkligen en infiltrerarnde wannabee eftersom jag har gått den verkligt hårda vägen. Från vårdbiträde till undersköterska till komvux och till läkarexamen. Jag är fullt medveten om att mina kollegor är mer intresserade av att putsa segelbåt eller påta i rabatt än att skriva på internet.
3. Stila med. Jag vet inte det jag. Men har man något att säga som berör ens yrke så bör man väl för fan åtminstone tala om vilket yrket är.
* KI = Karolinska institutet om du undrar =)
-
SportFilosofen
suchanother skrev:Vet inte, är lite desperat. Mår dåligt, föräldrarna ringer mej, alla ringer mej, orkar inte mer och vill vara i fred.
Fly?
Ända utanför den bubbla av överklassförort, GU och segelsemester i skärgården, obligatorisk språkresa följt av lika obligatorisk back pack i Indien och Kina som du levt i ända tills nu?
Nä jag tror inte du vill det lilla vän.
-
suchanother
- Avstängd
-
SportFilosofen
Skogsälvan skrev:Jag har i samspråk med min läkare kommit fram till mediciner som jag och han tror på. Vad är det för fel på att förena kunskap? Bara för att jag inte har ett läkardiplom innebär det inte att jag med intresse är helt ovetande och säger "Ja, doktorn" till vad som helst. Däremot har jag respekt och tilltro till läkare, men även till mig själv.
Om du pratar om SSRI är det enda du åstadkommit i effekt är att du ökat placebo. Eftersom du nu själv tror på dina mediciner. (Det dög tydligen inte med en läkare med 5,5-14 års utbildning). Samt tagit upp sjukt mycket tid från din läkares andra behövande patienter. Tänk om någon fått vänta med en tumörutredning pågrund av ditt tjafs?
-
SportFilosofen
suchanother skrev:Så fruktansvärt fel det kan öht bli.
Vad syftar du på nu? Att det är fel att ett vårdbiträde får möjligheten att gå den långa vägen? Är det jobbigt att betänka att dina föräldrars 55% -iga marginalskatt har bekostat min väg in i era salonger. När ni kunnat köpa en 54 fotare för pengarna.
Kan bara be om ursäkt för att jag finns till.
Förlåt.
-
SportFilosofen
Finns det någon som överhuvudtaget är intresserad av att diskutera grundtesen i mitt ursprungliga inlägg?
Jag upprepar för tydlighets skull:
Vårt behov av auktoritet är konstant. Men vi har förflyttat focus.
Följdfrågan blir att om detta är sant: är det i så fall bra eller dåligt?
Jag upprepar för tydlighets skull:
Vårt behov av auktoritet är konstant. Men vi har förflyttat focus.
Följdfrågan blir att om detta är sant: är det i så fall bra eller dåligt?
-
suchanother
- Avstängd
Replikerade med "fruktansvärt fel" på din vad du trodde jag var, en överklassunge som seglar i skärgården.
Är tvärtom, en invandrare med proletärbakgrund. Skrev därför " inget kan vara mer fel", ung. så.
Sen, unnar ingen sjuksköterska att bli läkare, önskar lycka till och tror att de kan bli helt utomordentliga doktorer.
Mina skriverier om "läkaryrket" härstammar en tid tbx när det var knivskarp konkurrens om utbildningsplatser.
Jag gick alltid emot strömmen trots att vägen låg vidöppen, förklara det den som kan.
Är tvärtom, en invandrare med proletärbakgrund. Skrev därför " inget kan vara mer fel", ung. så.
Sen, unnar ingen sjuksköterska att bli läkare, önskar lycka till och tror att de kan bli helt utomordentliga doktorer.
Mina skriverier om "läkaryrket" härstammar en tid tbx när det var knivskarp konkurrens om utbildningsplatser.
Jag gick alltid emot strömmen trots att vägen låg vidöppen, förklara det den som kan.
-
SportFilosofen
suchanother skrev:Replikerade med "fruktansvärt fel" på din vad du trodde jag var, en överklassunge som seglar i skärgården.
*Skakar hand*
Vill även påpeka att det inte är för att stila som jag diskuterar mitt yrke. Det är ett jobb som berör etik och innehåller många svåra frågeställningar. Eftersom jag lärde mig kasta lasso vid 4 års ålder och skjuta hagelbössa vid 5 så har jag, som det kanske framgår, inga självklara kanaler i släkten att göra det med. Därför ältar jag mina frågor på internet.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
SportFilosofen skrev:Skogsälvan skrev:Jag har i samspråk med min läkare kommit fram till mediciner som jag och han tror på. Vad är det för fel på att förena kunskap? Bara för att jag inte har ett läkardiplom innebär det inte att jag med intresse är helt ovetande och säger "Ja, doktorn" till vad som helst. Däremot har jag respekt och tilltro till läkare, men även till mig själv.
Om du pratar om SSRI är det enda du åstadkommit i effekt är att du ökat placebo. Eftersom du nu själv tror på dina mediciner. (Det dög tydligen inte med en läkare med 5,5-14 års utbildning). Samt tagit upp sjukt mycket tid från din läkares andra behövande patienter. Tänk om någon fått vänta med en tumörutredning pågrund av ditt tjafs?
Min doktor är överläkare i psykiatri, väldigt duktig. Den "sjukt mycket tiden" jag "tar från min läkares andra patienter" rör sig om en halvtimmes samtal var tredje månad eller så. Han menar ju att jag är sjuk och då är det hans jobb att försöka bota mig. Vi har alltså mitt välmående som gemensamt intresse. Dessvärre har det varit kruxigt att hitta en lämplig medecin. Jag har säkert testat ett trettiotal olika. Mitt "tjafs" upplever varken han eller jag som tjafs. Låt gå för att jag är galen, men jag är en rätt trevlig galning med en del relevanta kunskaper. Jag har en familjär relation till min läkare. Han vet så ini norden mycket att han inte har svårt att erkänna att just x kände han faktiskt inte till. Låt mig säga att det vore en underdrift att säga att jag har läst "några timmar"...
-
suchanother
- Avstängd