2 HJÄRNOR ?
Moderator: Moderatorgruppen
- TekheeTaiteilijan
Ni blandar ihop magen med tarmen.
Medvetandet finns utspritt i hela kroppen med tyngdpunkterna i hjärnan och i tarmen - men mest i tarmen.
Magen liknar egentligen mest ett jäskärl.
Om du till exempelvis äter massa kakor och turbojäst samtidigt så blir du berusad.
Prova!
Egentligen är vi ihåliga, liksom jorden. Det bubblar.
Det har påståtts att fåglar blir fulla av att äta rönnbär under hösten - det tror jag inte på - det är nog för lite sockar.
Jag har en granne som säger att han skulle kunna slå ihjäl vem som helst av sina grannarna för att de rör på sig om natten - jag föreslog honom att han skaffade sig en husvagn. Det bubblar alltid, det är mest tarmen.
Han skulle inte få det inte bättre av det själv, eftersom han även hatar kråkor, men vi får det bättre tror jag.
Medvetandet finns utspritt i hela kroppen med tyngdpunkterna i hjärnan och i tarmen - men mest i tarmen.
Magen liknar egentligen mest ett jäskärl.
Om du till exempelvis äter massa kakor och turbojäst samtidigt så blir du berusad.
Prova!
Egentligen är vi ihåliga, liksom jorden. Det bubblar.
Det har påståtts att fåglar blir fulla av att äta rönnbär under hösten - det tror jag inte på - det är nog för lite sockar.
Jag har en granne som säger att han skulle kunna slå ihjäl vem som helst av sina grannarna för att de rör på sig om natten - jag föreslog honom att han skaffade sig en husvagn. Det bubblar alltid, det är mest tarmen.
Han skulle inte få det inte bättre av det själv, eftersom han även hatar kråkor, men vi får det bättre tror jag.
- TekheeTaiteilijan
Jaa, det känner jag igen. När jag ätit för mycket sockerrikt, som godis bla, har jag fått lätta berusningssymptom!
Raffinerat socker ist scheisse!
To attain knowledge add something every day....
...to attain wisdom remove something every day
Man kan inte få allt...
Man kan inte få allt...
Jörgen skrev:Ni blandar ihop magen med tarmen.Det har påståtts att fåglar blir fulla av att äta rönnbär under hösten - det tror jag inte på - det är nog för lite sockar.
Det är inget påstående, varje höst har vi ett berg med sidensvansar som går loss på de gästa rönnbären och några timmar efteråt blir vi tvungna att gå omkring och plocka upp fyllkajjor eftersom de inte kan
flyga och det stryker katter omkring. vi sätter dem på en lång planka
som katterna inte kommer åt sen sitter dom där stilla i några timmar och nyktrar till. Samma visa varje år.
TekheeTaiteilijan skrev:Var det inte en dinosaurie, ?stegosarius?, som hade en hjärna i magen? :D
Nja, en del av sauropoderna verkar ha haft (dock inte Stegosaurus, som var förhållandevis liten, och ingen sauropod) en samling nerver i höften som man tidigare trodde var en "andra hjärna" (om det nu finns en klar skiljelinje mellan dessa). Antagligen var det till för att underlätta för bakben och svans.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND
Finns det inte en mängd varelser som har lite "hjärnsubstans" vid de delar av dem som utgör något essentiellt för deras vara i den miljö de lever?
Har för mig det, men kommer inte på något nu.
Men ungefär som vi inte behöver skicka signaler till hjärnan från handen för att veta att den brändes och borde flyttas på.
Har för mig det, men kommer inte på något nu.
Men ungefär som vi inte behöver skicka signaler till hjärnan från handen för att veta att den brändes och borde flyttas på.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
J R Auk skrev:Finns det inte en mängd varelser som har lite "hjärnsubstans" vid de delar av dem som utgör något essentiellt för deras vara i den miljö de lever?
Jo. Mask.Phylum Annelida, de har två celebrala ganglia.
Debatt kring silkesmasken huruvida den har 11 eller ingen hjärna pågår.
Hirundinea Medicinalis, blodigel,varje segment har 400 neuroner tot
15000-20000 neuroner, huvudsegmentet har en dorsal och vental sektion
vilket skulle kunna klassas som två hjärnor då kan man ju fråga sig om
400 neuroner per segment är tillräckligt för att kallas som en hjärna?!
- TekheeTaiteilijan
matahari skrev:Det är inget påstående, varje höst har vi ett berg med sidensvansar som går loss på de gästa rönnbären och några timmar efteråt blir vi tvungna att gå omkring och plocka upp fyllkajjor eftersom de inte kan
flyga och det stryker katter omkring. vi sätter dem på en lång planka
som katterna inte kommer åt sen sitter dom där stilla i några timmar och nyktrar till. Samma visa varje år.
Hahaha vilken syn!
Man kan inte få allt...
Man kan inte få allt...
- TekheeTaiteilijan
J R Auk skrev:Men ungefär som vi inte behöver skicka signaler till hjärnan från handen för att veta att den brändes och borde flyttas på.
Nu tänkte jag vara jobbigt petig och påpeka att hjärnan inte har någonting med själva flyttandet av handen att göra. :)
Impulsen att flytta handen kommer från ryggmärgen, hjärnan får information i efterhand att:
1. Det gjorde ont
2. Åtgärdat problemet, handen är nu flyttad från plattan/lågan/whatever.
Kschhhh -End of transmission- schhh
Man kan inte få allt...
Man kan inte få allt...