Nåt bra om sex

Moderator: Moderatorgruppen

longlong
Avstängd

Inläggav longlong » 18 nov 2009 00:07

Algotezza skrev:
longlong skrev:
Algotezza skrev:
longlong skrev:Sex är endast för vår överlevnad sex ger känslor och känslor får oss att överleva

Bara om vi gillar våra känslor. Gillar man inte sina känslor vad gör man då för att slippa dem?

Sex är till för släktets överlevnad och/eller individens tillfredsställelse.

Bra sex är det som leder till släktets överlevnad och/eller individens tillfredsställelse. Om sex inte innebär vare sig tillkomsten av nya medlemmar av släktet eller någon individs tillfredsställelse är det dålig sex. God sex kan sedan graderas betingat av hur många nya medlemmar av släktet det ger upphov till och/ eller graden av individens tillfredsställelse.

Tänker Algotezza

Vem gillar inte sex ?

Nu drar du fel slutsats.

Om man har sex får man känslor. Visst. Följer därav att man måste gilla alla sina känslor? Följer därav att om man inte gillar alla sina känslor så gillar man inte sex? Man kan gilla sex i stort utan att gilla precis alla känslor som blir följden. Lite logik kanske inte skadar. Läs t.ex. Bertil Mårtenssons grundläggande bok i ämnet, Logik!

Det finns även asexuella personer som ej kan njuta av sex - en glömd minoritet.

Menar Algotezza

Det finns alltid något man attraheras av något behöver inte betyda att man måste ha sex med någon eller vara i samma säng som en person.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 nov 2009 11:02

longlong skrev:
Algotezza skrev:
longlong skrev:
Algotezza skrev:
longlong skrev:Sex är endast för vår överlevnad sex ger känslor och känslor får oss att överleva

Bara om vi gillar våra känslor. Gillar man inte sina känslor vad gör man då för att slippa dem?

Sex är till för släktets överlevnad och/eller individens tillfredsställelse.

Bra sex är det som leder till släktets överlevnad och/eller individens tillfredsställelse. Om sex inte innebär vare sig tillkomsten av nya medlemmar av släktet eller någon individs tillfredsställelse är det dålig sex. God sex kan sedan graderas betingat av hur många nya medlemmar av släktet det ger upphov till och/ eller graden av individens tillfredsställelse.

Tänker Algotezza

Vem gillar inte sex ?

Nu drar du fel slutsats.

Om man har sex får man känslor. Visst. Följer därav att man måste gilla alla sina känslor? Följer därav att om man inte gillar alla sina känslor så gillar man inte sex? Man kan gilla sex i stort utan att gilla precis alla känslor som blir följden. Lite logik kanske inte skadar. Läs t.ex. Bertil Mårtenssons grundläggande bok i ämnet, Logik!

Det finns även asexuella personer som ej kan njuta av sex - en glömd minoritet.

Menar Algotezza

Det finns alltid något man attraheras av något behöver inte betyda att man måste ha sex med någon eller vara i samma säng som en person.

Det finns både attraktion och repellering i livet, när det gäller ting, människor, varelser, händelser - och känslor. Vissa känslor odlar vi gärna, andra tar vi avstånd från. De känslor som omger sexualiteten är väl inte alla odelat positiva för var och en av oss. Eller? Det kan ibland finnas känslor av äckel även om man i övrigt gillar sexualiteten.

Menar i alla fall Algotezza
Algotezza aka Algotezza

longlong
Avstängd

Inläggav longlong » 23 nov 2009 01:50

jag uppfattar sex som ett stimulans samt ett behov. Personer som inte gillar sex gillar kanske att kramas , sen var går gräns på vad som är sex och inte ? Enligt mig är sex inte att kyssas fast för vissa är det.

Föresten filosofi har ju inget slut och inga gränser så jävla bra ! :D

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 23 nov 2009 02:05

Nåt bra om sex? Det är inte lika djävlig avtändning som för en del andra grejer.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 nov 2009 03:21

Kommer inte på nått bra alls, det är bara en kletig historia för dem som deltar.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 nov 2009 04:44

Alltså okej, jag har en. Har alltid föredragit de förtroliga samtal som kan äga rum efter sex framför sexet självt. Det är vad jag gillar bäst med sex. Det är liksom en bra isbrytare så, men det är ju rätt sjukt att det ska behövas knullas innan folk kan öppna sig. Ja, och att röka cigg i sängen förstås, man har liksom en ursäkt då.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 nov 2009 04:47

Ja, alltså försåvitt det inte är sex på egen hand. Då måste jag säga att det bästa är tomheten efteråt. Vilken ångest! Den kan man njuta av länge!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 nov 2009 09:15

Avantgardet skrev:Ja, alltså försåvitt det inte är sex på egen hand. Då måste jag säga att det bästa är tomheten efteråt. Vilken ångest! Den kan man njuta av länge!

Utan visst kvantum tomhet skulle det vara svårt att fylla sin tid med vettigt innehåll.

Tänker Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 24 nov 2009 09:31

Algotezza skrev:
Avantgardet skrev:Ja, alltså försåvitt det inte är sex på egen hand. Då måste jag säga att det bästa är tomheten efteråt. Vilken ångest! Den kan man njuta av länge!

Utan visst kvantum tomhet skulle det vara svårt att fylla sin tid med vettigt innehåll.

Tänker Algotezza

Ångesten, varifrån kommer den? Är det pga typ som att vara otrogen med sig själv eller är det en kvarleva från det kristna arvet? :?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 24 nov 2009 09:35

Avantgardet skrev:Alltså okej, jag har en. Har alltid föredragit de förtroliga samtal som kan äga rum efter sex framför sexet självt.

Va, kan man prata med kvinnor på ett förtroligt sätt efter att ha haft sex med dem? Lyssnar de ens? Min erfarenhet är att de alltid har slocknat direkt efteråt av total utmattning. :wink:

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 nov 2009 10:30

Zokrates skrev:
Algotezza skrev:

Tänker Algotezza

Ångesten, varifrån kommer den? Är det pga typ som att vara otrogen med sig själv eller är det en kvarleva från det kristna arvet? :?

Det finns många slags ångest.

Över att finnas till öht.

Över att inte räcka till som förälder, sexgud, filosof, yrkesarbetande.

Det är inte bara i den kristna kyrkan man har prästationsångest.

Synd, skuld, skam är vad den kristna kyrkan exploaterat och bygger sitt varumärke och sin förtjänst på. Tro på "lammets renande blod på korset" så slipper du alla bekymmer som tynger. Nådens klipp-tripp...

Tänker Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 24 nov 2009 10:41

Zokrates skrev:
Avantgardet skrev:Alltså okej, jag har en. Har alltid föredragit de förtroliga samtal som kan äga rum efter sex framför sexet självt.

Va, kan man prata med kvinnor på ett förtroligt sätt efter att ha haft sex med dem? Lyssnar de ens? Min erfarenhet är att de alltid har slocknat direkt efteråt av total utmattning. :wink:

You stud!
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

longlong
Avstängd

Inläggav longlong » 24 nov 2009 11:49

Zokrates skrev:

ja det beror på hur hårt du kör. Jag har för mig att det är killen som slocknar

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 nov 2009 13:35

longlong skrev:
Zokrates skrev:

ja det beror på hur hårt du kör. Jag har för mig att det är killen som slocknar

Vem som slocknar mest och djupast efter akten beror väl på vem som jobbat mest.

Tänker Algotezza
Algotezza aka Algotezza

longlong
Avstängd

Inläggav longlong » 26 nov 2009 04:26

"ja men du kan ju va en tjej"

Återgå till "Psykologi"