Kommer att tänka på det gamla talesättet(?) att man vill bli älskad, och i brist på det typ hatad, och allra sist ingenting - att inte bli förhållen till alls är tydligen det absolut värsta. Ang omgivningens förhållningssätt till en själv. Någon som kommer ihåg den bättre och kan fylla i, i sin helhet?
Man vänder sitt perspektiv från att uppskatta till att avsky i princip eftersom att man inte står ut med upplevelsen av att inte vara tillräcklig. Försvarsmekanism alltså. I princip, det man inte upplever (mkt beroende av vana) sig vara relativt bra på, undviker man att göra. Detta till den grad att man övertygar sig om att man faktiskt (och fysiskt) ogillar det. Tex att ställa sig upp och tala inför en folksamling (till skillnad från att tex ha fysiskt ätit någonting som av fysik och biologi framkallar illamående och kräkningar). Det imaginära blir en fysisk realitet, delvis eftersom fostran till det via belöning och straff, och delvis eftersom överlevnadsinstinkten. Typ.
X och Y
Moderator: Moderatorgruppen
-
transversal
Minded skrev:Man vänder sitt perspektiv från att uppskatta till att avsky i princip eftersom att man inte står ut med upplevelsen av att inte vara tillräcklig. Försvarsmekanism alltså. I princip, det man inte upplever (mkt beroende av vana) sig vara relativt bra på, undviker man att göra. Detta till den grad att man övertygar sig om att man faktiskt (och fysiskt) ogillar det. Tex att ställa sig upp och tala inför en folksamling (till skillnad från att tex ha fysiskt ätit någonting som av fysik och biologi framkallar illamående och kräkningar). Det imaginära blir en fysisk realitet, delvis eftersom fostran till det via belöning och straff, och delvis eftersom överlevnadsinstinkten. Typ.
Y anser sig inte vara tillräcklig värdig för att beundra X :?: Typ Minded anser sig inte värdig att kritisera Fromm's text.
Eller var din teori bara ett bättre exempel på Söderbergs dikt. :wink:
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx
Karl Marx
Hittade den här i Tyngden och Nåden:
"En människa som jag älskar gör mig besviken. Jag har skrivit till henne. Omöjligt att tänka sig annat än att hon svarar det som jag i mina tankar låtit henne svara. Människorna är skyldiga det vi inbillar oss att de skall ge oss. Vi måste efterskänka dem den skulden. Att medge att de är annorlunda än vi föreställt oss dem i fantasin, det är att efterlikna Gud när han drar sig tillbaka. Också jag är annorlunda än den jag inbillar mig vara. Att veta det, det är förlåtelsen."
"En människa som jag älskar gör mig besviken. Jag har skrivit till henne. Omöjligt att tänka sig annat än att hon svarar det som jag i mina tankar låtit henne svara. Människorna är skyldiga det vi inbillar oss att de skall ge oss. Vi måste efterskänka dem den skulden. Att medge att de är annorlunda än vi föreställt oss dem i fantasin, det är att efterlikna Gud när han drar sig tillbaka. Också jag är annorlunda än den jag inbillar mig vara. Att veta det, det är förlåtelsen."
"Människan måste inkarnera sig, ty fantasin avinkarnerar henne." Simone Weil.
-
transversal
Minded skrev:Du söker min uppmärksamhet?
Kom igen nu och visa att Mensa inte bara är en klubb för spåkärringar.
Din teori missar ju att Y vågar kritisera auktoriteten X. Förklara mer om du ska få rätt.
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx
Karl Marx