Svenska skolans "lilla gruppen"; konstruktiv elr d

Moderator: Moderatorgruppen

honey is cool

Inläggav honey is cool » 18 dec 2009 19:27

Liksom, hur många chefer i vuxenvärlden har 25 personer direkt under sig, inte många. Vilka dessutom inte klarar sig själva längre än högst 10 min. Det är mission impossible redan från början. Lektionstiden blir lekstuga och om man inte har några föräldrar hemma som kan hjälpa en med läxorna, då är det kört.

Användarvisningsbild
TekheeTaiteilijan

Inläggav TekheeTaiteilijan » 18 dec 2009 23:17

Nja fler...
snarare KOMPETENS!

Lärare ska vara duktiga på att läsa av elever.
To attain knowledge add something every day....
...to attain wisdom remove something every day

Man kan inte få allt...;)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 19 dec 2009 05:10

honey is cool skrev:Jag tycker att det borde vara många många fler lärare i skolan. Och psykologer och kuratorer. Det låter så konstigt när man säger det bara därför att det är så självklart. Det skulle alla tjäna på, hela samhället. Alla gillar att lära sig saker, om de kan, om de får stöd och bollplank, om de känner att de får användning av det, om de har mål. En skola där ingen vill någonting är ingen bra framtid.

All heder till dig som säger det rätt ut. Jag bugar mig för dig.

Hoppas för övrigt du är en kille/man.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 19 dec 2009 07:32

J R Auk skrev:
honey is cool skrev:Jag tycker att det borde vara många många fler lärare i skolan. Och psykologer och kuratorer. Det låter så konstigt när man säger det bara därför att det är så självklart. Det skulle alla tjäna på, hela samhället. Alla gillar att lära sig saker, om de kan, om de får stöd och bollplank, om de känner att de får användning av det, om de har mål. En skola där ingen vill någonting är ingen bra framtid.

Så mer, och mer effektiv, indoktrinering? Om jag "reifierar" grupper av människor, så projicerar du på typiskt borgerligt manér dig själv och din sociala situation som den allmänmänskliga. Det hjälper inte ett skit det ni föreslår, problemen ligger djupare - de ligger i själva den samhällsstruktur som skapar dessa. Så länge vi har ett samhälle med vinnare och förlorare så kommer vissa alltid att få dra nitlotten. Det är en strukturell konstant.

Man löser det inte med insatser på det sätt som ni föreslår. Man löser det genom att sätta in insatser (bidrag och liknande) som gör hemförhållandena enklare. Det är nämligen inte frågan om identifikationsproblematik, utan om reell social problematik. Det är inte i huvudsak borgarungar som sett på maffiosofilmer och spelat våldsspel på dator, utan om människor som växer upp under förutsättningar där vissa (olagliga och/eller ogillade) handlingar är "naturliga" lösningar på den problematik de står inför. Det finns en immanent logik till beteendet, och just därför kommer man aldrig åt det med extern indoktrinering.

Talar också från erfarenhet här. Varenda unge som senare hamnade i kriminalitet och missbruk i min hemkommun kom från nästintill identiska sociala miljöer. Självfallet finns det undantag, men som bekant bekräftar de bara regeln (och ingen regel utan just undantag).

Lösningen ligger inte i insatser på skolan (främst) utan på/i dessas hemmiljöer. Men inte genom att tvångsomhänderta ungar och sätta dem på fosterhem - då erhåller man i slutändan likväl bara samma resultat - utan genom att göra det lättare och mer friktionsfritt i hemmet. Pengar är en stor hjälp här. "Lösningen" kan låta banal men betänker ni det en stund inser ni också att det ligger mycket i det. Det handlar oftast om ensamstående föräldrar som jobbar heltid och själva missbrukar. Missbruket är oftast ett symptom på att de är åt helvete överarbetade. Och på den vägen är det.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 19 dec 2009 09:49

Det är klart att bröd ska å före bildning, men vi måste ju ha råd med båda två! Och även om formerna för bildning bör se annorlunda ut så är det klart att det ska vara fler personer än idag som sysslar med det (vilket bör gälla för i princip alla dagens "jobb").
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 19 dec 2009 09:56

Logos skrev:Det är klart att bröd ska å före bildning, men vi måste ju ha råd med båda två! Och även om formerna för bildning bör se annorlunda ut så är det klart att det ska vara fler personer än idag som sysslar med det (vilket bör gälla för i princip alla dagens "jobb").

Visst, men jag tänkte på det specifika problem som var på tal här. Pengarna finns, dock inte "välviljan".

honey is cool

Inläggav honey is cool » 19 dec 2009 11:50

J R Auk skrev:All heder till dig som säger det rätt ut. Jag bugar mig för dig.

Tack för äran! :)

Dina förhoppningar är infriade.

Användarvisningsbild
nytt namn

Inläggav nytt namn » 19 dec 2009 11:53

Avantgardet skrev:Så mer, och mer effektiv, indoktrinering? Om jag "reifierar" grupper av människor, så projicerar du på typiskt borgerligt manér dig själv och din sociala situation som den allmänmänskliga. Det hjälper inte ett skit det ni föreslår, problemen ligger djupare - de ligger i själva den samhällsstruktur som skapar dessa. Så länge vi har ett samhälle med vinnare och förlorare så kommer vissa alltid att få dra nitlotten. Det är en strukturell konstant.
Här tittar visst essentiaisten in igen ;)

Struturell konstant? hi hi hi

honey is cool

Inläggav honey is cool » 19 dec 2009 12:04

Avantgardet skrev:
J R Auk skrev:

Så mer, och mer effektiv, indoktrinering? Om jag "reifierar" grupper av människor, så projicerar du på typiskt borgerligt manér dig själv och din sociala situation som den allmänmänskliga. Det hjälper inte ett skit det ni föreslår, problemen ligger djupare - de ligger i själva den samhällsstruktur som skapar dessa. Så länge vi har ett samhälle med vinnare och förlorare så kommer vissa alltid att få dra nitlotten. Det är en strukturell konstant.

Man löser det inte med insatser på det sätt som ni föreslår. Man löser det genom att sätta in insatser (bidrag och liknande) som gör hemförhållandena enklare. Det är nämligen inte frågan om identifikationsproblematik, utan om reell social problematik. Det är inte i huvudsak borgarungar som sett på maffiosofilmer och spelat våldsspel på dator, utan om människor som växer upp under förutsättningar där vissa (olagliga och/eller ogillade) handlingar är "naturliga" lösningar på den problematik de står inför. Det finns en immanent logik till beteendet, och just därför kommer man aldrig åt det med extern indoktrinering.

Talar också från erfarenhet här. Varenda unge som senare hamnade i kriminalitet och missbruk i min hemkommun kom från nästintill identiska sociala miljöer. Självfallet finns det undantag, men som bekant bekräftar de bara regeln (och ingen regel utan just undantag).

Lösningen ligger inte i insatser på skolan (främst) utan på/i dessas hemmiljöer. Men inte genom att tvångsomhänderta ungar och sätta dem på fosterhem - då erhåller man i slutändan likväl bara samma resultat - utan genom att göra det lättare och mer friktionsfritt i hemmet. Pengar är en stor hjälp här. "Lösningen" kan låta banal men betänker ni det en stund inser ni också att det ligger mycket i det. Det handlar oftast om ensamstående föräldrar som jobbar heltid och själva missbrukar. Missbruket är oftast ett symptom på att de är åt helvete överarbetade. Och på den vägen är det.

Det är svåra frågor. Om det var fler lärare i skolan skulle kanske eleverna tvärt emot vad man kan tro bli mer självständiga och stävja indoktrineringen. Då skulle läraren kunna lämna mer verkligt ansvar och förtroende åt eleverna. Istället för: Gör si och så och det kommer aldrig bli gjort, så: Ni får valmöjligheter och sedan bedömmer jag erat resultat. Och erfarenhet och utbildning är ju grunden för att människor ska få jobb och att samhället skall skapa jobb. Det här med vinnare och förlorare i samhället är problematiskt, jag hatar alltid när folk säger: "Du får skylla dig själv!"

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 19 dec 2009 12:31

nytt namn skrev:
Avantgardet skrev:Så mer, och mer effektiv, indoktrinering? Om jag "reifierar" grupper av människor, så projicerar du på typiskt borgerligt manér dig själv och din sociala situation som den allmänmänskliga. Det hjälper inte ett skit det ni föreslår, problemen ligger djupare - de ligger i själva den samhällsstruktur som skapar dessa. Så länge vi har ett samhälle med vinnare och förlorare så kommer vissa alltid att få dra nitlotten. Det är en strukturell konstant.
Här tittar visst essentiaisten in igen ;)

Struturell konstant? hi hi hi

Är du läskunnig? Argumentet löpte: "Så länge..." Vad innebär det i din värld? Vissa famlar visst efter halmstrån, frågan är varför man gjorde det här. Lust att förklara?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 19 dec 2009 12:38

honey is cool skrev:
Avantgardet skrev:
J R Auk skrev:

Det är svåra frågor. Om det var fler lärare i skolan skulle kanske eleverna tvärt emot vad man kan tro bli mer självständiga och stävja indoktrineringen. Då skulle läraren kunna lämna mer verkligt ansvar och förtroende åt eleverna. Istället för: Gör si och så och det kommer aldrig bli gjort, så: Ni får valmöjligheter och sedan bedömmer jag erat resultat. Och erfarenhet och utbildning är ju grunden för att människor ska få jobb och att samhället skall skapa jobb. Det här med vinnare och förlorare i samhället är problematiskt, jag hatar alltid när folk säger: "Du får skylla dig själv!"

Kapitalismen kan inte åstadkomma en arbetsmarknad med full sysselsättning, det vore dödsstöten för den. Har den inget utrymme att växa i så stagnerar den, och stagnerar den, upphör cirkulationen, så raseras den helt och hållet emedan det är själva den princip som den bygger på. En viss procent arbetslöshet är en förutsättning för kapitalismen. Men inte bara arbetslösa, utan också sjuka, och kriminella. Vi har näringar som lever indirekt på dessa fenomen, och för vilka det vore en katastrof om dessa fenomen försvann. Detta är emellertid den blinda fläcken hos den borgerliga ideologin. Här skall dock inte hymlas, det är ett faktum och bör därför tas i beaktande. Det finns inga goda skäl att hålla nere socialbidragen, och ingen anledning att skuldbelägga de arbetslösa, sjuka, och kriminella. Systemet bör göras om. Kriminella tillåtas organisera sig fackligt och ges ordentliga, statliga, avtal för det arbete de utför. Magstarkt? Inte lika magstarkt som att fortsätta låtsas som att det regnar.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 19 dec 2009 15:34

Vi har näringar som lever indirekt på dessa fenomen, och för vilka det vore en katastrof om dessa fenomen försvann.

Sett ut den vinkeln och under rådande system, så uppfyller ju lärarna den dolda agendan, ok, särskilt dold är den ju inte.
Usla lärare med usel kompetens som egentligen saknar ett kall för yrket, slår ut och sorterar elever enligt en  löpande bandprincip, till råga på eländet kräver de nu även mer i betalt, fan, de måste ju njuta av detta agerande så det borde vara som en kompensation i sig. Svenska lärare är inget annat än organiserade vuxenmobbare som förutom att mobba varandra även är utbildade i att trycka ned barn. Inför skottpengar på lärare, men nöj er inte med detta, alla anställda i den offentliga sektorn borde jagas med blåslampor tills de återfår en gnutta mänsklighet, tycker jag.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 dec 2009 00:14

Snacka om att projicera sin värld på andra. Du missar att de där förutsättningar som talar om inte determinerar människan.

Skolan må ha sina bister och fel och vara ett tongivande led i den kapitalistiska värld vi lever i men skall vi ändå ha den som kan vi lika gärna ha en bra skola. Och har vi tillräckligt många "lärare" så kanske skolan börjar ta plats utanför institutionen.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 20 dec 2009 01:19

På sätt och vis är vi ju alla varandras lärare. Jag lär mig varje dag något nytt som gammalt, men behörigheten, den får man inte hur som helst för det. Men jag har ju tidigare varit med i systemfelet och själv sett hur utslagningen fungerar, det som behövs är inte fler lärare av samma sort utan en ny sorts lärare, samt ett bättre skolsystem, det kanske finns hopp trots allt.

Användarvisningsbild
TekheeTaiteilijan

Inläggav TekheeTaiteilijan » 20 dec 2009 21:32

Som det ser ut idag är formen för utbildning omotiverande för eleverna. Det skolorna skapar är samhällshatare (dom som syns är dom som vågar säga till och visa sitt missnöje)
Kreativiteten dödas tidigt hos barnen, de måste följa en strikt plan som inte alls passar alla. Finns så många typer av intelligens, skolan mäter bara en sort.
De får inget utrymme att expandera. De måste anpassa sig, rätta sig efter den instängda form skolan erbjuder.
Största problemet är, som sagt, motiveringen tror jag.
To attain knowledge add something every day....

...to attain wisdom remove something every day

Man kan inte få allt...;)

Återgå till "Psykologi"