Ond ande eller psykos
Moderator: Moderatorgruppen
okej, intressant att läsa lite hur det kanske kunde vara..
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.
http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#
Basal skrev:okej, intressant att läsa lite hur det kanske kunde vara..
vi har definitivt olika personligheter inom oss hela tiden,
Harald Davidsson pratade om detta, och beroende på var i
chakra systemet du befinner dig så är DU olika personer
vid olika tillfällen, den mest arketypiska personligheten och
egentligen vårt sanna jag är när man SMÄLT samman med
Universum, såsom Taoisterna kallar för att bli ETT med Wu Chi....
Nothingness - effortless action eller liknande
Ja hör man inte röster och ser syner så är det ett tecken på att man har dålig uppfattningsförmåga/väggar. Det finns ingen människa som lever i djungeln som inte är andligt/telepatiskt medveten. Den ateist-materialistiska världsbilden har uppstått som en funktion av att vi lever inramade av industriell produktion, men är bara en tillfällig bubbla.
Både himlen och helvetet finns här på jorden. Det är nyttigt med människor som kan låta besätta sig och aktivt även gå ur den rollen. När du dansar som bäst Anna-Sara så är du besatt av musiken. Själv är jag kapabel att möta besatta människor, bor i närheten och tycker sånt här är givande att involveras i, hör av dig om du vill.
Både himlen och helvetet finns här på jorden. Det är nyttigt med människor som kan låta besätta sig och aktivt även gå ur den rollen. När du dansar som bäst Anna-Sara så är du besatt av musiken. Själv är jag kapabel att möta besatta människor, bor i närheten och tycker sånt här är givande att involveras i, hör av dig om du vill.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo
nuddle skrev:vi har definitivt olika personligheter inom oss hela tiden,
ok så pass..
..vet inte om jag är beredd att hålla med om den uppfattningen, men tack för att du delade med dig utav din.
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.
Andreas skrev:Ja hör man inte röster och ser syner så är det ett tecken på att man har dålig uppfattningsförmåga/väggar. Det finns ingen människa som lever i djungeln som inte är andligt/telepatiskt medveten. Den ateist-materialistiska världsbilden har uppstått som en funktion av att vi lever inramade av industriell produktion, men är bara en tillfällig bubbla.
men vågar du möta mig då Andreas
,,, allvaret åt sido
men det är fantasiskt Andreas att du har en sådan kunskap/insikt om så stora ting
andlighet
hur tänker du på det hela är du också en sådan mumifierad meditatior eller är du mer andlig utav dig?
Basal skrev:nuddle skrev:vi har definitivt olika personligheter inom oss hela tiden,
ok så pass..
..vet inte om jag är beredd att hålla med om den uppfattningen, men tack för att du delade med dig utav din. :)
det är vackert att du har en sådan inställning
och i alla vackra ting finner man deras orsak
Självklart. Bor du i Göteborg eller? Jag bor inte där längre, utan lite norr om stockholm, i närheten av denna tråds anna-sara.
mumifierad meditator har jag mest varit, kanske någon gång igen. Men jag är inte så intresserad av ren egen fördjupning längre, utan vad vi kan åstadkomma ihop. Därför musikmeditationer, när man skapar större gemensamma 'meditationer' eller snarare medvetandeflöden.
mumifierad meditator har jag mest varit, kanske någon gång igen. Men jag är inte så intresserad av ren egen fördjupning längre, utan vad vi kan åstadkomma ihop. Därför musikmeditationer, när man skapar större gemensamma 'meditationer' eller snarare medvetandeflöden.
Andreas skrev:Självklart. Bor du i Göteborg eller? Jag bor inte där längre, utan lite norr om stockholm, i närheten av denna tråds anna-sara.
mvh
det är fantastiskt att du kan dessa saker
hur tar du reda på ifall någon är besatt
det finns flera besattheter antar jag, onda o goda????
förresten jag tror inte sånt är positivt
varför skall man besätta sig själv
förresten hur tolkar du min upplevelse av att jag tycker att män är attraktiva (genom att omvandla sexualiteten genom kärlek)????
är jag bisexuell eller något annat
en gång kysstes jag med en kines, det skedde spontant, var normal skönt vad jag kommer ihåg
sedan visa han snoppen för mig en gång, och jag tyckte var han skrämande/udda, stack därifrån
min första upplevelse av dig var att du är ovanligt snäll
men jag trodde du bodde i GBG, men du säger STHLM nu
jag har använt mig utav meditations band Ultra Meditation
av Dane Spotts, men jag tycker inte det är finns något i sånt
det känns som sand, torrt, och bedövande för sinnena
är jag bisexuell eller något annat
en gång kysstes jag med en kines, det skedde spontant, var normal skönt vad jag kommer ihåg
sedan visa han snoppen för mig en gång, och jag tyckte var han skrämande/udda, stack därifrån
min första upplevelse av dig var att du är ovanligt snäll
men jag trodde du bodde i GBG, men du säger STHLM nu
jag har använt mig utav meditations band Ultra Meditation
av Dane Spotts, men jag tycker inte det är finns något i sånt
det känns som sand, torrt, och bedövande för sinnena
Andreas skrev:Alla människor är besatta av andar som jag ser det. De som inte är medvetna om det är de skadligaste som regel.
Och när menar du rent konkret att en ande har tagit över en människa, och när har psyket slagit slint?
Min mamma har lidit av en schizo-affektiv "störning" den största delen av mitt liv. Det går hela tiden upp och ner och det har påverkat mig enormt, men inte bara till det negativa. Eftersom ingen någonsin har kunnat berätta för mig hur det funkar och varför hon blir som hon blir, har jag utvecklat ett stort intresse för hur hjärnan, kroppen, själen och allt man går och bär på fungerar. Aldrig har någon kunnat berätta hur jag och min syster ska tackla hennes enorma humör svängningar och utbrott.
Självklart äger man en själ, Att det är själen som är ”jaget”, det är själen som har känslor, det är själen som utvecklas, själen som får ont när hjärtat är brustet, själen som omfamnas av mjuka moln när man är kär. Själen har inget utseende, själen behöver inte ha en speciell färg, form eller storlek.. om vi kommer så långt med tanken tror jag att dom flesta är med på det.. Men.. har själen ett kön..? Nuddle, du skriver om att du tycker att män är attraktiva. Jag är själv bisexuell. Och vissa människor påstår att man kan vara ”född i fel kropp”. Är det i själen könet sitter då? Är det även möjligt att ha två själar i en kropp… Som utspelar sig i schizofreni…. eller ren galenskap, eller besatthet.
Vart går gränsen för att det ska vara ”logiskt”?
Man har ju också något som kallas instinkt, man har olika som kvinna och man. Det skulle vara en "logisk" förklaring. I vissa fall rubbas den, eller helt enkelt bara är olika beroende på vilken person man är. Vissa forskare har kommit på att det är helt naturligt att vara homosexuell då jorden inte ska överbefolkas. Fåglar som blivit instängda i små burar och som fortfarande förökar sig, utvecklar just en homosexualitet för att överleva.
Att påstå sig vara besatt, vill jag tro bara är ett tecken på att det har slagit slint i huvudet, och att det logiskt sätt är ett resultat av en personlighetskris som bryter ut i en psykos.. eller kan det helt enkelt handla om energier och själar..? Detta kommer man aldrig få ett konkret svar på, för det finns hundratals teorier. Och teorierna ändras med tiden. Jag själv kommer nog inte riktigt heller bestämma mig för en självklar teori, och jag tycker att det är dumt att låsa fast sig vid en när man egentligen vet så lite.
Jag har stött på hundratals vårdare och psykologer som går efter en viss riktning. Proppar i folk piller för att bedöva... Men aldrig har jag fått en grundförklaring. Dom vill mest polera ytan. Den närmaste förklaringen jag fått är just det jag pratade om tidigare: överlevnad.
Vår själ styr hela vårt system, och talar först om för hjärnan vad vi känner som sedan skickar vidare signaler ut i kroppen så den vet vad den behöver göra med oss för att vi ska överleva. Sorg är en känsla.. Om sorgen är tillräckligt stark kan fler av kroppens funktioner stängas av. Som att mensen hos kvinnan stängs av, och förklaringen på det är helt enkelt för att vi inte ska kunna skaffa barn. För att om man sörjer är man inte nog psykiskt stark för att ta hand om ett barn. Rädsla är något vi också känner, och liksom sorgen så sitter rädslan i själen. Rädslan styr då också kroppen automatiskt, på samma sätt sedan tidernas begynnelse. Som när en människa mötte ett vilt djur. Blodet försvinner från ansiktet och huden för att undvika blodförlust, därav att man blir blek. Tarmar slappnar av och töms på innehåll för att inga giftiga ämnen ska smitta organismen. Kroppen stelnar och vägrar röra på sig för att inte provocera djuret med häftiga rörelser. Men ibland kan känslor även bli starkare än så! Vid för mycket negativa känslor uppstår depression, och kan ibland leda till att människan tar sitt liv. Men kroppen gör även där allt den kan för att rädda själen, den sätter hjärnan och psyket i obalans.. som sedan utspelas i ”galenskap”, schizofreni och psykoser. Människan blir omedveten om tid, rum och känslor.. lite som ett drömliknande tillstånd.. för att inte vara medveten om vad som händer, och stabiliseras sedan när dom värsta känslorna dämpats.
Så jag undrar Andreas.. tror du inte att allt som händer är kroppen, hjärnan och själens verk. När jag dansar, försvinner allt annat. Tid och rum existerar inte. Men jag känner inte att det är musiken och dansen som tar kontoll och gör mig besatt. Utan tvärt om.. jag tar kontroll över dem och låter mig försvinna.
Intressant inlägg, det är bra att du låter det flöda fritt. Det finns som du skriver hundratals teorier, men de mynnar ut från andar eller intressegrupperingar av olika slag. Beteendevetenskapliga undersökningar mm har jag inte mycket tilltro till, utspring av ekonomi och forskningsmässig personlig prestige mestadels. Och folk läser det som kuriosa, läkemedelsbolagen använder det till att knyta an sin marknadsföringsjargong. Det säljer för att vi är besatta av teoretiserande och vill äta mer information som kan gå in i våra teoretiserande loopar.
Tror jag skulle kunna bolla detta ganska väl med dig, men inte här, kanske på café engeln någon gång så här vid jul. Kanske kan du höra med han tråden gällde också om han vill komma, jag är nyfiken.
Tror jag skulle kunna bolla detta ganska väl med dig, men inte här, kanske på café engeln någon gång så här vid jul. Kanske kan du höra med han tråden gällde också om han vill komma, jag är nyfiken.
Andreas
jag kan tydligt känna av energier och är mycket medveten om mitt eget energitillstånd under hela dagen
jag tror inte på andar eller så, men energi som kan anta olika former beroende på vad medvetandet är
inställt emot...
vissa människor har en extremt destruktiv energi, denna kan upplevas som disintegrerande, och störande,
min lille son kände av det tydligt idag då en människa med en sådan energi var hemma hos oss idag, nu är
han inte sig själv riktigt och har gråtit mycket mer än vanligt..
jag som vuxen kan stå emot dessa energier på ett helt annat sätt och även påverka de omkring mig, i sverige
är energiena ganska destruktiva tycker jag, men jag upplever mig som såpass stark att jag i princip inte längre
känner av det förutom ifall jag träffar på extremt destruktiva människor såsom idag tex...
nu ser jag inte ned på denna person, utan vill mer hjälpa denne, men det faktum kvarstår ändå att dennes energi,
inte är för mig något önskvärt, och det är på detta vis jag anser att man också kan KÄNNA av vad som är BRA
och vad som ÄR dåligt..
jag kan tydligt känna av energier och är mycket medveten om mitt eget energitillstånd under hela dagen
jag tror inte på andar eller så, men energi som kan anta olika former beroende på vad medvetandet är
inställt emot...
vissa människor har en extremt destruktiv energi, denna kan upplevas som disintegrerande, och störande,
min lille son kände av det tydligt idag då en människa med en sådan energi var hemma hos oss idag, nu är
han inte sig själv riktigt och har gråtit mycket mer än vanligt..
jag som vuxen kan stå emot dessa energier på ett helt annat sätt och även påverka de omkring mig, i sverige
är energiena ganska destruktiva tycker jag, men jag upplever mig som såpass stark att jag i princip inte längre
känner av det förutom ifall jag träffar på extremt destruktiva människor såsom idag tex...
nu ser jag inte ned på denna person, utan vill mer hjälpa denne, men det faktum kvarstår ändå att dennes energi,
inte är för mig något önskvärt, och det är på detta vis jag anser att man också kan KÄNNA av vad som är BRA
och vad som ÄR dåligt..
Självklart själen?
Det är inte så självklart vill jag poängtera, och nu ska ni inte ta mig som någon som strikt förnekar.
Det är bara det att det här begreppet har kommit att förändras så mycket över tiden. För Aristoteles var 'själen' det som 'rör' människan. Inte som i berör utan som i rör upp, "styr" henne. Men sedan med nyplatonismen blev själv i det hinsides och således det som skulle frälsas.
Men jag kan berätta att jag blir som besatt ibland. När jag dricker tungt, och länge. Eller när jag är med om traumatiska saker. Men oftast är det alkohol med i bilden. Men det är egentligen inte "jag" som blir besatt. Utan det är min persona som förändras så mycket att andra ser på mig som besatt. De som är psykologiskt orienterade säger att jag uppvisar psykotiskt beteende.
Jag har sett det hos många andra också. Och för mig handlar det om att undertryckta impulser tar sig ut. Vi lever så mycket i skenet av saker så att de flesta sublimerar saker (och ja de som säger att de inte gör det är oftast de som gör det mest) och det kommer ut. Läcker ut, när vi ser andra som andra (därav ruset), eller när vi ser oss själva som andra (därav ruset). Men ruset är bara en form av förändrat medvetandetillstånd. Och på det kommer ursäkten.
Jag minns som yngre sa jag att det "bara var spriten". Nu inser jag det befängda i det och försöker istället ansvara för den ångest som jag fyllt rummet, samvaron med. Men det är inte lätt (varför man så gärna säger sig inte ha någon kontroll i efterhand). Det fanns ett skäl till sublimeringen.
Men, jag försöker inte ge en annan, utan en alternativ, förklaring till de "andar" som andra berättar om. Snarare så är det jag säger något som skänker realitet snarare än förtar det.
Som jag minns ett program jag såg där en flicka sa sig vara hemsökt av spöken, och utredningen sa att hennes klockradios frekvens gav henne känslan. Slutsatsen de gav var att man bevisat att inga väsen fanns. Slutsatsen som bör göras är att vi är sensibla för annat än vad vi kan se och höra.
Så.... Jag säger emot, tror inte på er. Men tror på er.
Det är inte så självklart vill jag poängtera, och nu ska ni inte ta mig som någon som strikt förnekar.
Det är bara det att det här begreppet har kommit att förändras så mycket över tiden. För Aristoteles var 'själen' det som 'rör' människan. Inte som i berör utan som i rör upp, "styr" henne. Men sedan med nyplatonismen blev själv i det hinsides och således det som skulle frälsas.
Men jag kan berätta att jag blir som besatt ibland. När jag dricker tungt, och länge. Eller när jag är med om traumatiska saker. Men oftast är det alkohol med i bilden. Men det är egentligen inte "jag" som blir besatt. Utan det är min persona som förändras så mycket att andra ser på mig som besatt. De som är psykologiskt orienterade säger att jag uppvisar psykotiskt beteende.
Jag har sett det hos många andra också. Och för mig handlar det om att undertryckta impulser tar sig ut. Vi lever så mycket i skenet av saker så att de flesta sublimerar saker (och ja de som säger att de inte gör det är oftast de som gör det mest) och det kommer ut. Läcker ut, när vi ser andra som andra (därav ruset), eller när vi ser oss själva som andra (därav ruset). Men ruset är bara en form av förändrat medvetandetillstånd. Och på det kommer ursäkten.
Jag minns som yngre sa jag att det "bara var spriten". Nu inser jag det befängda i det och försöker istället ansvara för den ångest som jag fyllt rummet, samvaron med. Men det är inte lätt (varför man så gärna säger sig inte ha någon kontroll i efterhand). Det fanns ett skäl till sublimeringen.
Men, jag försöker inte ge en annan, utan en alternativ, förklaring till de "andar" som andra berättar om. Snarare så är det jag säger något som skänker realitet snarare än förtar det.
Som jag minns ett program jag såg där en flicka sa sig vara hemsökt av spöken, och utredningen sa att hennes klockradios frekvens gav henne känslan. Slutsatsen de gav var att man bevisat att inga väsen fanns. Slutsatsen som bör göras är att vi är sensibla för annat än vad vi kan se och höra.
Så.... Jag säger emot, tror inte på er. Men tror på er.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno