Vad är mobbing?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Otis

Inläggav Otis » 04 jan 2011 20:24

Minded skrev:
Otis skrev:Omogenhet, är för mig framförallt att inte ha förmågan att kunna skjuta upp sina tillfälliga behovsimpulser.

Är då övermogenhet att inte kunna släppa ut sina tillfälliga behovsimpulser? Vilket är bäst, att vara omogen eller övermogen?

Det är snarare ett dynamiskt fenomen, där man strävar efter balans.
 Titta på en tonåring hjärna när det gäller att tänka långsiktigt, hantera alkohol, älska med en kvinna, samt vara empatisk. Den är omogen.

Vissa 40-åringar kan vara övermogna i karaktären, de tänker bara långsiktigt och på semestern, de älskar inte med sin fru, de tar henne för givet. De har glömt sin passion och lever sällan i nuet.

En mogen mänsklig karaktär har ett medvetet, balanserat förhållningssätt till dessa ytterligheter.  

/O

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 04 jan 2011 23:00

Ja fan vad intressant det blev nu! :)

..tänkte som så när jag skrev "mobbade börjar mobba sig själva" att det är ens egen uppfattning som ändras.
Personen blir liksom offer och förövare i en och samma person. Liksom med tiden formar sig själv till att utsätta sig för samma hemska behandling som innan.

Och att beteendet kommit successivt FÖR att personen skulle stå ut i den miljön som den inte då kunde "fly" ifrån.
Flyr in i någon överlevnadsfantasi.

Detta skapas i barndomen (mer troligt att fly till såna fantasier och beteenden i barndomen tror jag) sen hänger det med in i vuxen åldern.
Då kan vi exempelvis få se kvinnor som står ut med män som slår och misshandlar även deras barn.
Det är som att kvinnorna 'vant sig' (delvis) in i detta offer/förövare + jag är inte värd mer + jag sitter fast i skiten-beteendet.

Och med mobbning menar jag då all form av dåligt beteende emot en människa som inte kan helt välja varken fysiskt eller psykologiskt att komma bort ifrån sin situation.
Detta kan ske systematiskt i en familj likväl.
Alltså inte bara skolgårds-mobbing.
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 04 jan 2011 23:04

Sk 'vuxen-mobbing' kan nog vara värre många gånger. Med det syftar jag mest på utfrysning i en grupp, som exempel.
Att allt kan verka som att ingen på något sätt släpper ut sina tillfälliga behovsimpulser.
Det är bara ett annorlunda sätt att bryta ner en person. En annan strategi = 'Tyst-mobbing'.
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.

Användarvisningsbild
Otis

Inläggav Otis » 05 jan 2011 01:34

Basal skrev:Sk 'vuxen-mobbing' kan nog vara värre många gånger. Med det syftar jag mest på utfrysning i en grupp, som exempel.
Att allt kan verka som att ingen på något sätt släpper ut sina tillfälliga behovsimpulser.
Det är bara ett annorlunda sätt att bryta ner en person. En annan strategi = 'Tyst-mobbing'.

Håller med ang vuxen mobbing, svårt att få grepp om dessa situationer, som sällan kan lösas utan att man först rensat luften.
I skolans värld, framförallt bland tonårstjejer förekommer ju också "tyst mobbing", med små rafinerade gester och läten :lol:  visar mobben upp en enad front för att sakta, sakta bryta ner sin forna kamrat...

Ett omoget beteende som vänds inåt och är drivet av rädsla.

/O

Mr.M

Inläggav Mr.M » 05 jan 2011 02:08

Basal,
Kanske en som mobbar andra samtidigt mobbar sig själv ?

Det är tråkigt att folk vill bli bekräftade av andra men samtidigt glömmer bort att bekräfta oss själva.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 05 jan 2011 17:15

1. ordet mobbing kanske uppfanns för att vi trodde alla barn skulle vara gulliga? de härmar ju bara de vuxna.

2. djur mobbar andra djur för att de saknar förebilder (som trycker ner dom)

3. är mobbaren medveten (ibland skulle jag tro) eller är det den mobbade som skapar och förstärker situationen av räddsla el ngt annat (äckel). kanske tom mobbaren mobbar med sin tystnad, eller fryser ut åtminstonde.

4. att mobba för att stärka sin självkänsla har jag svårt att fatta, men det kanske stämmer? dvs. det omogna teoremet.

5. varför heter det mobbing på skolan och intriger i akademikervärlden? är det bara en kunskapsbrist?

Användarvisningsbild
nytt namn

Inläggav nytt namn » 05 jan 2011 17:30

mycket slavmoral, vart är herremoralen?

mobbing är den starkes naturliga rätt.

transversal

Inläggav transversal » 05 jan 2011 21:33

Minded skrev:
transversal skrev:Det är distansering, och skillnad mellan objekt och subjekt.

Jäklar, den här väntade jag mig inte från dig.. Respekt!

Och jag tänkte skriva att det leder till;
transversal skrev:Det är lätt att ta ut aggression på en svag person.

Och (hämtat från tråden bredvid om elakhet);
transversal skrev:Folk som sparkar nedåt "för att de kan" och slickar uppåt är något jag avskyr.

Men jag undrar om det verkligen stämmer. Min instinkt är att hålla med, men logiken känns flawed. Något saknas.

:-) Utveckla!

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 05 jan 2011 22:21

Vi skall inte vara FÖR puttenuttiga nu. Jag har varit stenhårt i båda fållorna, kanske främst som den mobbade men jag har också varit i andra fållan. Kanske på grund av den andra som jag hamnade så hårt i den första(Lite olika delar av livet, och lite olika orsaker). Det FINNS också något mänskligt i det här med att njuta av andras olycka. Varför säljs det annars så mycket lösnummer vid katastrofer? Med försök att inte låta för cynisk, det finns något relativistiskt här.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

transversal

Inläggav transversal » 06 jan 2011 12:32

Har ni någon gång känt er mobbade på filosofiforum?

Mr.M

Inläggav Mr.M » 06 jan 2011 15:42

transversal skrev:Har ni någon gång känt er mobbade på filosofiforum?

Nope, har du ?

Lufier

Inläggav Lufier » 06 jan 2011 16:32

.

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 07 jan 2011 00:06

Inte vad jag vet.. *är det nu jag ska bli paranoid.. :roll: *

Är det 'bra' om man är mobbad - fast att man bara inte märker av det själv..?? :? :lol:

transversal

Inläggav transversal » 07 jan 2011 12:21

Hehehe. mmm.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 07 jan 2011 14:24

Nej. Om det ska talas om mobbing borde det väl röra sig om flera personer (en "mob") som gaddar sig samman i avsikten att förnedra eller såra någon. Så upplever jag inte det här forumet.

Återgå till "Psykologi"