Intressant. Nu kanske jag i min nyfikenhet glider ut lite från trådens huvudämne, när jag nu vill dra det lite längre..... Men vad menar du med att att kapitalismen "markerar en individs moral"? Kanske menar du när individer som styr över multinationella företag markerar sin moral genom att slå upp klädfabriker i valfritt asiatiskt land, där arbetarna tvingas bada i giftiga ämnen tillsammans med kläder det tillverkar, för att det är en väldigt kost-effektiv lösning, och sedan pumpa ut avfallet i ån utanför så att vattnet och betesmarken blir förorenat, vilket gör den obrukbar - så att jordbrukarna tvingas söka sig till andra arbeten - ja som fabriken bredvid. Det kanske är "stoltheten" att vara framgångsrik i sociala sammanhang, säg, kanske p.g.a. att man varit smart och att tjänat sig en rejäl hacka genom att uttnyttja billig arbetskraft i valfritt asiatiskt land, eller varför inte ta ett smart mjukvarupattent på t.ex musens dubbelklick, d.v.s. alla program som produceras inom ett visst sammanhang som innehåller mekanismen "dubbelklick" måste betala royalties, eller varför inte "for loopen", den används trotts allt i bara alla datorprogram i hela världen... Identitet... hmm. kanske har man en stark identiet om alla på jorden vet hur ens logga ser ut för att man lyckats driva bra marknadsföringskampanj och smart spelat ut konkurenter vilket gör att man intagit en lönsam monopolställning?Tractatus skrev:Det går att dra detta längre. I längden, when things comes around, är det [kapitalism] en livvstil som mankerar individens moral, stolthet och identitet.
Men du kanske menade någon annan form av moral, stolthet och identitet som jag missat? Jag är väldigt nyfiken på hur du resonerar, och hur du ser på dessa tre begrepp...
(Obs jag förespråkar ingen ideologi, ogillar bara idén om STOR obalans i samhället, men det är ju trots allt bara en idé som rör något som är väldigt långt från min vardag)
Läs mera här http://digg.com/technology/Microsoft_gr ... uble-clickCitat från microsoft-patent-länken skrev:"Microsoft has been granted a patent on the double-click by the US Patents and Trademark Office. The patent, number 6,727,830, was granted on April 27."
Läsar citat:
- "How in the world did this get granted? As if "prior art" hasn't existed for DECADES! (makes my skin crawl to call "double clicking" an "art"!)"
- "Microsoft can do anything."
- "I had better patent the triple click before Microsoft gets to it!"
- "Any one need another reason to hate Micro$oft?"
- "Wow, discusting. Patenting is so weird in the US, i dont get it."
- "There's also prior art on granting different functions based on how long a button is held down. How does YOUR congressman feel about software patents?"
-"I didn't want to believe it, so I looked it up in the USPTO..." "A method and system are provided for extending the functionality of application buttons on a limited resource computing device. Alternative application functions are launched based on the length of time an application button is pressed. A default function for an application is launched if the button is pressed for a short, i.e., normal, period of time. An alternative function of the application is launched if the button is pressed for a long, (e.g., at least one second), period of time. Still another function can be launched if the application button is pressed multiple times within a short period of time, e.g., double click."