Då Avantgardet lämnade FF dog det kvalitativa.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 14 maj 2010 16:28

jJag läser Marksa, och jag var besviken över att ingen kunde ge en replik på min ondskans hierarki, men innan nästa års slut påstår Brahmins präster att ondskan är förintad på jorden, den har varit nån slags anti-kraft som hållit mänskligheten nere på knä, Ondskan har varit en slags centrifugalkraft som pressat oss själva ner i fotknölarna.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 14 maj 2010 16:53

Vad jag ibland får djupa ångest/depressionssvackor av är om jag undrar om mitt skratt, min njutning innebär att någon annan gråter och lider då. Jag kan inte riktigt förlika mig med den möjligheten. Det är Skriet av Grieg.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 14 maj 2010 17:16

Vad jag ibland får djupa ångest/depressionssvackor av är om jag undrar om mitt skratt, min njutning innebär att någon annan gråter och lider då. Jag kan inte riktigt förlika mig med den möjligheten. Det är Skriet av Grieg. skriver skogsälvan

HD.svar

Det är ett gränspsykotiskt tänkande, gränspsykotiskt försvar, vad som verkligen händer är att du tillfälligt besegras av den här mörka kraften och förlorar din egen  kraft, trycks ner, istället för att ta reda på vem i din omgivning som framkallar den här mörka kraften som trycker ner dig så fantiserar du fram en konstruerad och accepterad lösning på din nertryckning, du är oerhört svartsjuk har jag märkt, du är alltid osäker på om varje man du giller verkligen gillar dig, du har dålig självkänsla,

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 14 maj 2010 17:27

Nej, jag är inte svartsjuk, varför tror du det? Däremot har jag en fladdrande självkänsla som ibland är väldigt låg.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 14 maj 2010 18:02

Du skriver bra,  spontant, oväntat och inifrån dig själv, du är sensitiv, du har en stark kärlek, men du är rädd att folk ska försvinna ifrån dig, koppla av, låt dom gå, om någon verkligen älskar dig, det kommer du inte att tvivla på, du har inte mött kärleken än, men tänka inte på den, vänta inte, skriv,

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 14 maj 2010 18:08

Skogsälvan skrev:Nej, jag är inte svartsjuk, varför tror du det? Däremot har jag en fladdrande självkänsla som ibland är väldigt låg.

Sucker för beröm och bekräftelse....Detta är ett tillstånd jag bekänner mig till...Det viktiga här tror jag är att förstå att det är din (och min) känsla om oss själva. Och inte nödvändigtvis omgivningens (eller inte alls) känsla. Och därmed lättare att arbeta med när man når den insikten.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 14 maj 2010 18:11

Har jag inte mött kärleken än? Tja, jag har ju bara mina referenspunkter. Är jag för mycket jag så blir det så många som sliter i mig och jag kan inte vara överallt.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 14 maj 2010 18:18

Marksa skrev:
Skogsälvan skrev:Nej, jag är inte svartsjuk, varför tror du det? Däremot har jag en fladdrande självkänsla som ibland är väldigt låg.

Sucker för beröm och bekräftelse....Detta är ett tillstånd jag bekänner mig till...Det viktiga här tror jag är att förstå att det är din (och min) känsla om oss själva. Och inte nödvändigtvis omgivningens (eller inte alls) känsla. Och därmed lättare att arbeta med när man når den insikten.

Ja, jag vet inte, Marksa. Har jag ansträngt mig för något jag ser som viktigt, gjort mitt bästa, och inte uppskattas för detta kan jag bli lite ledsen, men jag får alltså genuin ångest om jag får en färgstege i poker. Det känns inte alls bra.

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 14 maj 2010 18:27

Skogsälvan skrev:
Marksa skrev:

Ja, jag vet inte, Marksa. Har jag ansträngt mig för något jag ser som viktigt, gjort mitt bästa, och inte uppskattas för detta kan jag bli lite ledsen, men jag får alltså genuin ångest om jag får en färgstege i poker. Det känns inte alls bra.

Ja det var ju lit mer komplxt så att säga. När ens ansträngningar inte uppskattas på det sätt man förväntar sig eller inte alls. Då kan mörkret rulla in.

Men att låta bli att glädjas åt ödets goa nycker, det synes mig vara ett slöserie med vad livet kan ge...Själv valde jag båten hem till Stockholm från ett jobb i Finland..Satsade ihärdigt på spelmaskinerna (25-30 Euro) och vann jacpot på 40 Euro...Mycket knapptryckande för en vinst på 10 Euro...rassel...
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 14 maj 2010 18:36

Jo, men jag är ju lite störd, Marksa. Jag tycker att det är roligare om någon annan vinner och tycker att det känns obehagligt att ens hålla i pengar, men det måste jag ju göra ibland.

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 14 maj 2010 18:48

Skogsälvan skrev:Jo, men jag är ju lite störd, Marksa. Jag tycker att det är roligare om någon annan vinner och tycker att det känns obehagligt att ens hålla i pengar, men det måste jag ju göra ibland.

Den störningen behöver du inte söka vård för. #-o
Även om den nu strider mot gänse kapitalistisk ego norm. *pointout*
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
seekeroftruth

Inläggav seekeroftruth » 14 maj 2010 20:07

Hasardspel, det är ju en synd... rakt igenom. Skulle uppskatta om jag INTE fick höra om denna synd... en sak är då hasardspel är statligt ägda det är ungefär som att dricka öl i jämförelse med vodka, men båda är syndiga.

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 14 maj 2010 20:44

Men ack sanninsökaren. Vill du gömma ansiktet för världens gång..Då finner du ju inte ut vad som driver människan i hennes förtvivlan...

I övrigt så finns det inga bud om att öl skulle vara med synd belamrat..eller?
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
seekeroftruth

Inläggav seekeroftruth » 14 maj 2010 20:49

Marksa skrev:Men ack sanninsökaren. Vill du gömma ansiktet för världens gång..Då finner du ju inte ut vad som driver människan i hennes förtvivlan...

I övrigt så finns det inga bud om att öl skulle vara med synd belamrat..eller?

Alltså beror på vem du frågar... men de flesta religioner (utom vissa sekter) anser alkohol vara syndigt.

Men vad menar du med din första mening? Att människa är förtvivlad och söker tröst i spel?

Användarvisningsbild
Kallekula

Re: Då Avantgardet lämnade FF dog det kvalitativa.

Inläggav Kallekula » 14 maj 2010 21:42

haralddavidsson skrev:
Newton är geniet, han har kommit på någonting som andra inte klarat av att fatta, men som du säger hans teori är inte uttömmande

Men sen har vi Einsteins teorier som förklarar extrema skeenden, krafter tid och rum etc där Newtons teorier går bet. Kolla i wikilänken nedan så står det Einstein under gravitation, inte Newton.

Hur de fyra fundamentala krafter verkar är ju vad forskningen nu handlar om:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fundamental_kraft

Tex strängteori där man försöker foga samman kvantmekanik med gravitation etc.

Det är inte löst och det är ju just det som är så spännande och kul.

Det har visat sig svårt att få alla fyra krafter bakom ett enda ramverk. Den starka och svaga kärnkraften liksom elektromagnetismen binds samman genom kvantmekaniken, däremot har det visat sig att gravitationen inte kan förklaras inom denna teori. Den allmänna relativitetsteorin har kunnat förklara gravitationen, men har då samtidigt motsatt sig kvantmekaniken. Nu finns dock strängteori  som har lyckats förena kvantmekanik och relativitetsteori liksom alla de fyra krafterna. Strängteorin saknar dock experimentellt stöd trots lång tids forskning. Detta gör att teorin ofta ifrågasätts och än så länge inte bör betraktas som vedertagen.
Fridens Liljor

Återgå till "Psykologi"