Då Avantgardet lämnade FF dog det kvalitativa.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 19 maj 2010 17:47

Harald,

Om du nu inte tror att universum expanderar, hur ska man då tolka empirin att galaxer färdas från varandra?

Proffa i psykologi okej och vad det gäller fysik är det en hobby eller har du pluggat fysik på högre nivå? (universitet, tek högsk. etc).

Jag blir inte riktigt klok på detta. Tror du på teorin om Big Bang eller ej? Singularitet, expansion av tid och rum, eller vad? Tror du ej på det varifrån skulle 90% av universums materia, som består av väte och helium komma ifrån?

varje sol, stjärna skapar ny materia genom sammansmältning av atomer, men genom branden förbrukas också energi, så kallad sol-aska, men jag tror inte att universum expanderar, när det bildades var en tillfällig expansion, men nu verkar det oavgjort mellan expansion och kolapps.

Okej förbrukad energi som är vad? Sol aska? som är? Varför skulle du inte tro att universum expanderar? Fel på observationerna?
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 maj 2010 11:47

Kallekula skrev:Harald,

Om du nu inte tror att universum expanderar, hur ska man då tolka empirin att galaxer färdas från varandra?

T.ex.

Ett optiskt fenomen pga av rumtidens okända ljuspåverkande egenskaper. "Gammalt" ljus som färdats långt tycks genom rödförskjuting indikera att rummet utvidgas. Men det beror på att ljus på avstånd får andra egenskaper genom att färdas genom rymden än ljus på nära håll.

Kommer snart som nyhet i en scientific journal nära dig.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 maj 2010 12:35

Kallekula skrev:
J R Auk skrev:Du måste faktiskt själv förstå för att kunna göra ett omdöme om den kritik som riktas mot olika teorier. Och eftersom du alltid gör hänvisningar till biologi, fysik och annat ovidkommande i ontologiskt filosofiskt avseende så har du inte ens förstått hur du skall kunna göra omdömet, än mindre förstått vad omdömet faktiskt skulle handla om.

Så nu har jag dissat dig, då blir du väl glad.

Så vad är vidkommande i kritik? Observera att jag är knappt inne på filosofisidan på forumet.

Vi kan väl ta detta med förintelsen och bevis för dess existens. Ifrån vilka discipliner ska man kunna attackera detta?

p.s du skoja med mig nu.... :lol:

Jo vad fan jag kan ju köra detta med dig med. Hårdingen från Sumpan som får ståfräs när han bakom tangentbordsskriver att man ska strypa kapitalet och gå emot hela skiten. Typ.

Vad jobbar du med? Nej vänta du pluggar väl? Då får vi återkomma med denna frågan när du kommer ut i verkligheten.

Nej jag jobbar Kalle precis som jag har gjort de senaste 15 åren eller så. Hur mycket jag jobbar beror på behov. De jobb jag gjort har haft mycket med bygg eller dyl att göra. Det jobba jag gör har med underhåll av stål att göra. Så det här med "komma ut i verkligheten" skall du nog fråga dig själv vad du avser med. Herr säljare, arbetsförmedlar, dataminare. Är det reella saker som fått dig att se verkligheten?

För övrigt är jag som Fantomen, hård mot de hårda. Annars är jag mjuk och vän som en sommarbris.

Jag gjorde faktiskt en del kvalitativa inlagor i hur man kan göra bedömningar om sådant som 'förintelsen'. Men frågan är aldrig fri från normativa aspekter vilket komplicerar det hela.

Det handlar inte om att anta en disciplin för att undersöka det hela. Det handlar om att enbart anta det som "bevisen" ger oss. Vilket absolut inte är en summa av ett antal personer som dött.

Jag förespråkar inte att man undersöker på ett visst sätt utan snarare att man erkänner sin belägenhet av att inte riktigt kunna få klarhet i det och istället fördöma fenomenet på basis av vad som inherent i fenomenet kan sägas vara dåligt.

Det viktiga är att man inte går på såna nitar som du gör och börjar tala om den samlade vetenskapen och annat förvirrat.

Så om jag skall sammanfatta. Vi bör ställa oss mer frågor om frågan innan vi ens närmar oss en idé om hur frågan skall besvaras och vi nå kunskap inför svaret.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 maj 2010 13:16

Okej, och vad tycker du om lönearbete? Vad tycker du om din arbetsgivare? Vad skulle du vilja säga helt fritt. Vad gör du rent konkret för att rasera det nuvarande samhället?
Fridens Liljor

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 maj 2010 16:44

Känner du dig trängd nu Kalle?

Vad föranleder annars de där frågorna? Jag har behandlat dem utförligare förut än vad som tillåts mig här, om jag inte skall tråka ut er.

Jag är subversiv i min blotta andning, bokstavligt, när jag föregår med exempel och inte fastnar i stress, och den tidslighet som ger relevans till det kommande framför det nuvarande ;)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 maj 2010 19:30

Ty jag testar bara lite. Vad du tycker och tänker. Accepterar du situationen i det lilla så gör du, så som alla andra och då händer inget. Inte heller i det stora. Inga bryr sig om de som gläfser men inget gör.  

Eller så, och här är poängen så är du ärligt förbannad skulle vilja förändra på din arbetsplats, i ditt liv eller vad som helst. Konkreta agera och göra sådant som du tycker passar dig och samhällets agenda bäst. Går du på senare så brukar jag göra detsamma, sen ser vi till att ta kontakt med arbetsgivaren och tydligt deklarera detta.  Brukar alltid bli kul resposer, om man nu verkligen ha något vasst att uttrycka annat än att kaffet ibland är för ljummet. Fick sparken för några år sedan när jag körde detta. Ho ho kul (ja jag vet då blir det helt plötsligt tala om rättshaveri och inte kunna anpassa sig o liknande bullshitsnack)
Fridens Liljor

J R Auk

Inläggav J R Auk » 21 maj 2010 03:51

Alltså Kalle jag jobbar där jag gör för att det är ett acceptabelt val för mig i alla avseenden. Etiskt, finansiellt, socialt osv. Det finns saker som är fel, men jag rättar till det, om än att det tar tid.

Så är det i livet också, man kan inte förvänta sig att man kan kontrollera helheten utan att involvera sig i petitesser.

Själv hade jag just en 10 minuters diskussion om att en busschaufför kan slänga av någon nu när det är varmt men fan inte när det är vinter i Sverige. Min poäng var förstås att han inte borde slänga av någon eftersom bussen ändå går.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 21 maj 2010 09:32

om du nu inte tror att universum expanderar, hur ska man då tolka empirin att galaxer färdas från varandra? skriver kallekula

harald

jag skrev ett svar för två dar sen i rutan, men plötsligt försvann det, jag hade ingen kopa, och jag hatar att skriva samma sak 2 gånger, dessa moderatorer håller på och spelar med mig. och jag kom tillbaka nu efter en resa i bergen...ska se om jag minns ??

Ifall universum expanderar, då skulle ju också din kropp expandera, eller hur? Och för det andra, varför ska någonting expandera, din bil expandera, expansions-ideer är bara hjärn-spöken, och dessa som har den iden borde söka vård på närmsta psyke..Einsteins krökta rummet är en hallucination...astrofysikerna är fulla av hallucinationer...då verkar harschtomtarna nästan klarare, eller hur kallekula??

Darvin och evolution är samma  typ av hallucination som astrofysikerna har, kan vi begrava evolutionen och kalla den typ av förändring som dock finns materielt för FRIKTION...för friktion har vi massor av  i universum och genom denna friktion mellan gas och massa uppstå elden,BRANDEN, STJÄRNAN, SOLEN,

Vi måste försöka förstå Newton som var en genuin tänkare,, hans andra sats om rörelse..för det finns ingen annan utveckling eller ner-veckling i universum än den spänning av dialektik som skapas mellan två eller flera kroppar, den är inte krökt eller rak eller expanderande, så tidsfaktorn saknar egentligen ett  igår, vi måste därför försöka komma fram till en annan tidsmodell som gör det enklara att förstå oss själv och den rärelse som finns i världen...en orsak till att ingen expansion existerar är ju gravitationen, vi kan se att den håller kropparna i rotation utan större förändring, vårt universum roterar, det är ett axiom, och denna rotation hålls på plats på grund av gravitation, det kan vi tro på, och den enda HÄNDELSE, SITUATION SOM EXISTERAR I uNIVERSUM, är den som uppstår mellan två eller flera kroppar, som är dialektisk..

du har oväntade humoristiska vinklar och ett spänstigt språk, det är inte svårt att läsa dig, men  du tror för mycket på de NATURVETENSKAPLIGA GUDARNA.

Morningstar

Inläggav Morningstar » 21 maj 2010 10:38

---

Morningstar

Inläggav Morningstar » 21 maj 2010 10:48

---

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 21 maj 2010 11:10

Det ljusa rummet är krökt.

...färdas i en riktning...skriver sailaways

harald

det svarta rummet, ...är det också krökt

och det svarta hålet,...böjer det av i botten???

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 21 maj 2010 14:39

Kallekula..

ifall universum expanderar måste denna utvigning var likvärdigt fördelad i hela universum, för annars skulle det bli så att plötsligt började tårna att växa centimeter efter centimeter utan att fingrarna och näsan växte i samma hastighet eller inte alls, ...då skulle proportionerna gå förlorade, harmonin kolappsa..eller hur kalle..för det fanns väl en ide om harmoni och proportoner
i den slumpmässiga yrvakna drömmen att inget skulle hända enligt orsakslagarna, men allt enligt slumplagarna...eller de kosmiska slum-lagarna

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 21 maj 2010 14:47

Fick sparken för några år sedan när jag körde detta. Ho ho kul (ja jag vet då blir det helt plötsligt tala om rättshaveri och inte kunna anpassa sig o liknande bullshitsnack)...skriver Kallekula

harald

att få sparken är nåt väldigt stort, kanske den största händelsen i ditt liv, och för att du var för kritisk, dom var RÄDDA för dig, du har kapacitet.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 21 maj 2010 18:16

J R Auk skrev:Alltså Kalle jag jobbar där jag gör för att det är ett acceptabelt val för mig i alla avseenden. Etiskt, finansiellt, socialt osv. Det finns saker som är fel, men jag rättar till det, om än att det tar tid.

Så är det i livet också, man kan inte förvänta sig att man kan kontrollera helheten utan att involvera sig i petitesser.

Själv hade jag just en 10 minuters diskussion om att en busschaufför kan slänga av någon nu när det är varmt men fan inte när det är vinter i Sverige. Min poäng var förstås att han inte borde slänga av någon eftersom bussen ändå går.

Och du sa det till busschauffören?  :)

Så allt är fridens och fröjden, sen kan man ju gagga lite om hur illa saker och ting är. Det är ju kul. Eller vad det nu är.

Kapitalets och den rådande ordningens förkämpar gäspar i takt.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Kallekula

Re: Då Avantgardet lämnade FF dog det kvalitativa.

Inläggav Kallekula » 21 maj 2010 18:23

haralddavidsson skrev:Fick sparken för några år sedan när jag körde detta. Ho ho kul (ja jag vet då blir det helt plötsligt tala om rättshaveri och inte kunna anpassa sig o liknande bullshitsnack)...skriver Kallekula

harald

att få sparken är nåt väldigt stort, kanske den största händelsen i ditt liv, och för att du var för kritisk, dom var RÄDDA för dig, du har kapacitet.

Ähä nu blir jag så röd om mina kinder av detta smicker  :)

Mitt bästa val anser jag vara att gå med i båtklubben där jag bor. Bättre klubb existerar fan i mig inte.

Karriären ter sig lite annorlunda beroende på vilken yrke, sammanhang du gör sk karriär. Det är mer en sociologisk mer intressant infallsvinkel än psykologisk.

Jag lovar dig. Säljare som byter jobb o knullar arbetsgivaren i röven etc  hela tiden. Det är vanligt. Ta tex även kockar som även de byter jobb hela tiden. Det är inte som att, misstänker jag beroende på din tolkning, vara psykolog och harva på ett och samma ställe hela livet. Ett ställe där det mest livsavgörande verkar vara att säga ifrån till chefen ev. bränna en referens och byta till nytt jobb.

Ja herregud vilka olika liv vi människor verkar leva i.
Fridens Liljor

Återgå till "Psykologi"