Avantgardet skrev:Jag säger att ni betraktar saken på ett oriktigt sätt. Frågan är inte (t.ex.) "vad menade han eller hon?" utan "vad kan den här satsen betyda?", eller "hur kan den tolkas?". Redan när vi använder en språklig mening så har den flera olika tolkningsmöjligheter, vilka alla måste betraktas som sanna. Att man tänkt annorlunda har i mångt och mycket att göra med att man privilegierat tal ovan skrift, sökt nåt slags intention hos den som uttrycker en sats. Poängen är att en utsaga på inga sätt förlorar sin giltighet bara för att utsägaren inte är närvarande på något sätt. Vi läser ju Aristoteles än idag, och anser oss förstå honom, även om han varit död i mer än 2000 år! Språket fungerar, har sina funktioner, det animeras inte av någon intention.
Du kan i alla fall läsa en översättning av Aristoteles, vilket ju innebär att han har tolkats av någon. Och sen håller jag definitivt med dig om att texter har ett liv utanför författarens intention, även om jag tror att hans intention (som du tolkar den) finns med i ditt bakhuvud när du läser texten. I alla fall i de fall då du har några förkunskaper om författaren. Du försöker ändå förstå Aristoteles och hans budskap och inte enbart hans budskap. Hur du tolkar intentionen må vara subjektivt, men jag tror att den finns med.