HASCH

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 26 jan 2009 04:56

Det är nog ofrånkomligt att man blir mer filosofisk, åtminstone på ett sätt, utav hasch. Man blir fruktansvärt lat, och det i sig tvingar fram en massa kreativa lösningar på problem som man kan ha. Alltså det skall väl inte stickas under stol med att droger överhuvudtaget fungerar som smörjmedel för kreativiteten - själv känner jag det lite som en skyldighet att röka. Men jag vet inte riktigt vad du avser med "filosofisk sida". Det blir ju helt hopplöst att läsa, eftersom man snöar in på helt andra saker och glömmer bort var man är i texten.

Varför vara nykter överhuvudtaget? Vad vill man få ut av det? Är väl en sak om man har ansvar, men annars? Jag ser inte vitsen med att förlänga livet in absurdum, vinna några extra år efter sjuttio. Jag vill hellre ha mycket liv på en gång, än gå och smutta på lite försynt på det i evigheter.

Vad menar du med "koppla bort sig ett tag för att sen ta dubbelt"? På hasch så förekommer helt klart en tillvänjning, men toleransökningen är marginell. Man kan ju inte mer än vara bäng en hel dag, vad skulle det ens tjäna till att vara mer än bäng? Med andra saker är dock det där med dosering ett problem.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 26 jan 2009 09:34

Kreativitet är överskattad vad gäller att vara framgångsrik i något...
Det är den mängd arbete som du lägger ned som ger det största utslaget.
Är du tex idrottsman , kan du inte sitta och röka hasch och försöka att komma på något kreativt , du måste ut och träna , dag efter dag , söka saker som kan förbättra dina prestationer osv.
Detsamma gäller om du är forskare .
Att lära sig knep att öka sin motivation är viktigare än att försöka vara kreativ.

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 26 jan 2009 10:46

LJUSUPPLEVELSE skrev:Kreativitet är överskattad vad gäller att vara framgångsrik i något...
Det är den mängd arbete som du lägger ned som ger det största utslaget.
Är du tex idrottsman , kan du inte sitta och röka hasch och försöka att komma på något kreativt , du måste ut och träna , dag efter dag , söka saker som kan förbättra dina prestationer osv.
Detsamma gäller om du är forskare .

Oj, vad insiktsfull du är. Har du kommit fram till att övning ger färdighet? Det var inte illa!

LJUSUPPLEVELSE skrev:Att lära sig knep att öka sin motivation är viktigare än att försöka vara kreativ.

Varför?
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

scirocco

Inläggav scirocco » 26 jan 2009 11:12

Att lära sig knep låter väldigt dumt i mina öron. Har man inte lust att göra något.. varför då försöka lura sig själv med knep? Idiotiskt ,blir aldrig bra. Ljus, skulle du vilja få en present från någon som har lurat sig självatt göra denna? Ingen magi, ingen kraft.

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 26 jan 2009 12:31

Jag kommer inte poängtera det i varje tråd, men här känner jag mig nödgad att upprepa. Det är alltså sagor jag skriver och det är meningen att ni ska bemöta dem så. Både forumets vuxna och forumets barn.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 26 jan 2009 12:36

LJUSUPPLEVELSE skrev:
Att lära sig knep att öka sin motivation är viktigare än att försöka vara kreativ.

Varför?

Därför att för mycket kreativitet är ofta ineffektivt,man återuppfinner elden och hjulet , då.
Vissa människor har sin stolthet i att själva har kommit på det de företar sig , oberoende vad priset blir, och det är inte speciellt begåvat .
Jag kommer ihåg när jag höll kurser i biljard , fanns det några som medvetet hittade på egna tekniker , medan andra som tog tips , gick det mkt bättre för... :wink:

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

scirocco

Inläggav scirocco » 26 jan 2009 12:43

Håller inte med dig. Är du puritan,eller ? Gör du som alla säger,är du pantad?

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 26 jan 2009 13:01

Jag vet att ni är arga på mig nu ,jag räknade inte med annat heller,, jag har talat illa om er stora kärlek , haschet , men ni kommer att uppskatta mig för det så småningom. :wink:
Jag jobbar med sådant , remember ?

mvh

scirocco

Inläggav scirocco » 26 jan 2009 13:11

Det är irrellevant ifrågan ,jag angrep dig på en annan punkt,än hasch. Jag röker inte själv. Men det är betydelselöst. Jag frågade dig om du vill ha något från någon som inte gjort det med lust o livsglädje,utan som du ,gör saker för att man måste.Tro att man är duktig.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 jan 2009 13:43

Dottan skrev:Alldeles för många.
Men alla skapar sin egen, så långt har jag kommit.

Undrade bara om ni då som röker hasch får fram en mer filosofisk sida?
Att ni då börjar reflektera? inte annars.
Eller som du menar tvärtom?

Ja, men han tycker väll att det är hans verklighet att ta del av nån annans verklighet. Det blir väll en trygghet? Samma som med droger?

Varför ens droga sig med nått överhuvudtaget? Vad vill man få ut av det?
Koppla bort sig ett tag för att sen ta dubbelt?
Men alla reagerar ju olika också.

Att uppmärksamma är att många av de problem som kommer av Hash, alltså de som uttrycks i de texter LJUSUPPLEVELSE hänvisar till, har sin rot i att vi förändrar vår perception, och främst vårat fokus.

Om man kan säga att alkohol är en extrovert drog så är hash, varför vi nu inte talar om cannabis, introvert. Paranoian kommer sig av just detta, ett överdrivet fokus läggs på självet. Dock inte så att det är ett narcissistiskt överdrivet fokus, och självklart inte så att det alltid är så. Men enligt mina erfarenheter så är det effekten det tar efter den initiala period då det är "festligt" med berusningen.

Så, det handlar inte om att tänka mer på, eller att börja reflektera, men väl hur man gör detta. Perspektiv förbyts så att säga.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 jan 2009 13:56

LJUSUPPLEVELSE skrev:Jag vet att ni är arga på mig nu ,jag räknade inte med annat heller,, jag har talat illa om er stora kärlek , haschet , men ni kommer att uppskatta mig för det så småningom. :wink:
Jag jobbar med sådant , remember ?

mvh

Varför gå in med huvudet före när du vet att det står en vägg i vägen?

Försök att hålla lite distans till ämnet.

Kan säga att jag har rökt olika typer av cannabis ett par dar i veckan, oftast ett par gånger per dag, i ca: 8-9 års tid. Nu har jag de senaste månaderna inte rökt någonting.

Så om det nu är så omvälvande, något som man blir förslavad under, något som förbyter hela ens syn på livet, så borde saker och ting te sig annorlunda för mig eller hur?

Men det gör de inte. Så vad är grejen? Varför denna överdrift kring farorna?

När jag röker så blir jag berusad på effekten, när jag inte gör det blir jag inte. I det långa loppet så är effekten knappt märkbar, det "sätter" sig inte på beteendet, eller minnes-, abstraktionsförmåga mer än vilka andra vanor som vi har här i livet (Varför tror ni man uppmanar äldre att hålla hjärnan i trim med schack och liknande? Varför talar man om att neuroner aktiveras där de brukas, och motsatt där de inte brukas?). Jag är helt övertygad om, genom mitt bruk och det jag sett av andras bruk, att det inte är drogen som är att beskylla för de ovälkomna inslag som bruket tar på folks liv, utan det är deras aktiviteter i samband med drogen som är att skylla på.

Såg tidigt vad som skiljer de som använder droger åt. En tydlig linje kan dras mellan de som tar drogen för att den ger ett positivt inslag i livet och de som tar drogen för att undvika ett negativt inslag i livet.

De som får problem är de som undviker något med hjälp av drogen. Vilket inte heller är konstigt då sjukdomssymptomen är de samma för depression som för detta "hasch" som du presenterar. Och glömt är gömt och inte undanröjt.

Eller är det jag som är annorlunda, och det för alla andra är hemskt och farligt? Är mina insikter som flitig brukare under snart ett decennium värda något? Betänk att mitt umgänge gjort att jag fått observera andra som likväl har följts av denna substans genom livet och att jag drar mina slutsatser från det.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 26 jan 2009 14:54

JR,

Jo , det är mycket lättare att acceptera när någon skriver som du... :wink:
Du varken kladdar ned alla trådar , eller svär och kallar folk för idioter  hit och dit... :roll:
Så när folk far ut på det sättet som en del gör , kan man faktiskt undra om det är någon snedtändning , eller vad det är...
Varför hänga upp dig på samma medicin under så lång tid,JR...? :shock:

Rök på , boys...låt mig inte störa :wink:

...SMOKE WEED EVERY DAY....SNOOP DOGG...

http://se.youtube.com/watch?v=-u0QH_b-CnM

mvh

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 26 jan 2009 15:14

Jag är mycket noga, LJUSUPPLEVELSE, med vem jag kallar respektive inte kallar för "idiot" (tror till och med det är första och enda gången jag gjort det på det här stället). Jag tror inte nån här har några bekymmer att förstå varför jag kallar just dig, och ingen annan på det här stället, för idiot. Vad gäller att jag "kladdar ned alla trådar", har du nåt bättre att komma med så var inte rädd för att haspla ur dig det, vi skulle bara bli tacksamma. Vi väntar spänt.

Det är ju uppenbart för alla att du startat den här tråden i nåt missberäknat försök att klämma åt mig. Det är helt okej med att du tycker illa om mig, varsågod! Det är din rätt att så göra, du behöver alls inte tycka om mig. Men var ärlig med det och få det ur världen, istället för det här djävla tramset. Väx upp liksom.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 26 jan 2009 15:22

Jag har rökt hasch två gånger i mitt liv, när jag var i 18 årsåldern, det smakade fan båda gångerna så någon tredje gång blev det aldrig.
Inte heller upplevde jag något som helst rus, trots att jag bolmade på för fullt, tacka vet jag en god cigg istället!  :wink:

scirocco

Inläggav scirocco » 26 jan 2009 15:53

Jag kallar ingen idiot,men däremot gärna, vad "dom" skriver...och sk. tänker. Dig Zokrates,finner jag ganska lik mig själv.

Återgå till "Psykologi"