Bör man söka vård för existentiell ångest?

Moderator: Moderatorgruppen

Justin Case

Inläggav Justin Case » 10 aug 2010 01:52

Johan Ågren skrev:Jag kom hur som helst till den punkt där vissa kanske hade valt att ta sina liv, men i stället fick jag en annan känsla. Mina problem förlorade sett i relation till döden helt relevans. Det var ju problem som jag precis hade tappat då jag ändå hade tänkt göra slut på dem. I den stunden så blev livet i stället ett experiment av möjligheter.

Att du kunde känna på det sättet tycks mig betyda att du inte led särskilt svårt av att leva, utan bara hade svårt att hitta något vettigt att göra med livet. Om man lider riktigt svårt, hjälper det inte att tänka att man kan se livet som ett "experiment". Vad som då måste till är en järnvilja att uthärda tills det blir bättre. Och förr eller senare så blir det bättre. Det är ett som är säkert. Sannolikheten för att ett givet plågsamt sinnestillstånd skulle hålla i sig i en evighet är nämligen statistiskt sett obefintlig. Innan en evighet gått, kommer det alltid någon kvantfluktuationskombination, eller något annat, som av en ren slump (eller av andra orsaker) råkar ta en bort från lidandet.

Det är även värt att vara medveten om att det inte ens är möjligt att ta livet av sig. Det kommer alltid att finnas kopior av en som överlever, i parallelluniversa och/eller i detta universum, nu och/eller i en nära och/eller avlägsen framtid. Man slipper inte ifrån skiten, hur man än vänder arselet, helt enkelt.

spottkamel
Kontakt:

Inläggav spottkamel » 10 aug 2010 04:39

Johan Ågren skrev:
Skogsälvan skrev:Jag har stundtals en riktigt grav existentiell ångest. Jag knaprar piller då, inte så att jag blir hög, men så att jag kan hålla näsan ovanför vattenytan och går i terapi. Hade jag inte gjort det hade jag varit död nu.

Vill inte förolämpa någon eller förringa någon uppfattningen om att piller faktiskt har räddat livet, det kan så vara, onödigt att spekulera i. Jag vill ändå berätta att jag valde en annan väg när jag stod vid randen till att ta mitt liv. Kanske det berodde på att jag inte hade någon tilltro till någon annan än mig själv. Jag kom hur som helst till den punkt där vissa kanske hade valt att ta sina liv, men i stället fick jag en annan känsla. Mina problem förlorade sett i relation till döden helt relevans. Det var ju problem som jag precis hade tappat då jag ändå hade tänkt göra slut på dem. I den stunden så blev livet i stället ett experiment av möjligheter. Sedan har jag ständigt levt med vissheten om att jag ändå inte lever "på riktigt", och först då har jag vågat att leva, när jag inte tar mig själv och världen på så stort "allvar". Jag har sedan levt i 20 år till, och när ångesten är för stark så behöver jag bara se mig själv avsluta mitt liv, och jag blir påmind om min överenskommelse. Dessa stunder blir allt färre, och jag skulle inte säga att det bara är av godo: Jag tror människan måste medvetandegöra sin dödlighet, detta oavsätt vad hon tror om livet eller döden. Kanske är det en resa varje människa måste tillåta sig att ta, och ibland faktiskt också våga riskera att valet blir att man avslutar sitt liv. Förstå mig rätt: Det handlar inte om att välja döden, utan om att inte stanna upp, och fullfölja sig själv, våga allt. Att slutligen inte vara mörkrädd för vad som finns längst där inne.

För mig hade piller varit som att få en simring som fört en del av mig upp till ytan medan en annan del sjunkit till djupet och försvunnit. Kanske hade jag en fördel i att utveckla en så stark ångest redan när jag var runt 10 år, och som kulminerade när jag var runt 20. På den tiden så var inte antidepressiv medicin lika etablerat.

Min ångest hade sin grund i ett utanförskap i skolan och andra sociala sammanhang. Jag tänkte och agerade annorlunda. Sedan blev jag i 8års åldern väldigt medveten om nazisternas agerande, atombombernas konsekvenser i Japan under 2:a världskriget, samt det faktum att jag skulle rymmas någonstans i mina inälvor eller i hjärnan. Det kontringssvar jag fick om jag "hellre ville ha sågspån i huvudet" fick mig helt att tappa fotfästet. Jag fick en allvarlig existentiell ångest ungefär i 8års åldern. Jag låg i mörkret och tittade med en kikare upp i himlen, och ställde mig frågan vad som fanns där borta. "Det finns ingen mening" blev etatablerat begrepp i min föreställningsvärld. Ett par naturintresserade bröder till min styvfar tog mig med ut i naturen, och där stannade jag ett bra tag till det att livet började bli allvar och jag kom i kontakt med "samhället" igen, då började ångesten om igen, fast på högvarv.

Så fly till skogs! Det är något riktigt läskigt som försigår här inne i samhället som vi inte mår bra av. Ta inte deras piller eller annan "medicin", börja inte acceptera livet på någon bortdomnad lagom anpassad nivå. Bli inte bara staplingsbar. Var det djur du är!

Så att vi mår dåligt kan ju faktiskt vara något väldigt sant och ärligt. Om man har ett akvarium så förstår man snart att det krävs vissa förutsättningar för att fiskarna ska överleva. För att fiskarna ska må riktigt bra så krävs det att de inte är i ett akvarium i huvudtaget, utan att de kan simma i sitt rätta element.

förlåt för meningslöst inlägg. men fan vilken fin tråd precis vad jag behövde denna tisdagsmorgon. lite extensiella betraktelser och sånt där sitter alltid fint. och skogen den gillar vi. "I love not human less, but nature more"
the words are not good for the secret meaning, everything always becomes a bit different, as soon as it is put into words, gets disorted a bit, a bit silly - yes, and this is also very good, and I like it a lot, I also very much agree with this, that this what is one man's treasure and wisdom always sounds like foolishness to another person

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 10 aug 2010 09:28

Det finns något som heter existentiell terapi, kan vara värt att kolla upp om det känns relevant.
skriver fication

är det att hanskas med det fria valets
ångest

aftonbladet eller expressen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 10 aug 2010 09:55

i det fria valet mellan att intaga psykofarmaka,
som innebär att söka efter moderns omsorg
eller att börja gå i psykoterapi som innebär längtan efter fadern,

så välj dig själv

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 10 aug 2010 10:30

Johan Ågren skrev:Så fly till skogs! Det är något riktigt läskigt som försigår här inne i samhället som vi inte mår bra av. Ta inte deras piller eller annan "medicin", börja inte acceptera livet på någon bortdomnad lagom anpassad nivå. Bli inte bara staplingsbar. Var det djur du är!

Well put!

-

Sök dig - också - efter "alternativa metoder". Surfa på vågen, blockera den inte.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Återgå till "Psykologi"