Drogers inverkan på människan och evolutionen

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 10 sep 2011 01:42

Drogen i sig är ett hjälpmedel och inte ett självändamål
Man kan uppnå samma resultat med meditation, brist på sömn, kaffe, cigg, eller bara genom att hitta rätt läge mentalt.
Droger och rus tar bort låsningar och hämningar, men det kan man som sagt öva bort. Att drömma är ett annat sätt.

Jag förstår inte din fokus på droger, det känns mer som en låsning än befrielse,
du drömmer om friheten som drogen ska ge dig. Det kommer aldrig en drog att ge dig.
för friheten finns inte i drogen, inte i dina hjärnceller eller i din kropp eller dina pengar.
friheten finns i dina värderingar och det du upplever. friheten kan inte fångas eller fås,
den är fri, och man är ett med friheten, ett med alltet, och inte ett med ruset.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5804
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 10 sep 2011 11:49

Det här är väl en puckofråga - men vad är det här DMT? Jag har aldrig hört talas om det. Är det "populärt" på nåt sätt, vissa geografiska områden t ex?
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 10 sep 2011 12:05

detta ämnet är bra.

Alla droger har biverkningar.
De flesta droger har skadliga biverkningar.

vi kan inte fokusera på visa delar av hjärnan
för att  artificiellt framkalla ett känslomässigt lugnare och välbehagligare tillstånd
utan att någon annan del av hjärnan får betala för detta.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 10 sep 2011 13:33

Harald Davidsson skrev:detta ämnet är bra.

Alla droger har biverkningar.
De flesta droger har skadliga biverkningar.

vi kan inte fokusera på visa delar av hjärnan
för att  artificiellt framkalla ett känslomässigt lugnar och välbehagligare tillstånd
utan att någon annan del av hjärnan får betala för detta.


lugnet upplevs nog på olika vis,
har man drogat till sig lugnet, man vet med sig att man inte har klarat av det momentet själv.
det skapar och färgar av sig på det lugn man känner. kanske även en besvikelse över sin egen oförmåga,
eftersom man vill men klarar inte av det.


sen tycker jag man missar en viktig poäng, tankar skapar hjärnans egna droger.


Ibland kan hjärnan inte skapa rätt nivåer, och man kan behöva tillfällig hjälp för att komma tillbaka till sin egen nivå.


myspys droger är inte så dumt, men då är man inte ute efter långvariga effekter,
bara att ha lite skoj.. jag skulle själv vilja ta mig ett stort glas iskall whiskey med ett par två iskuber.
smutta på den i en halvtimmes tid. mmmm faktiskt gott och njutningsfullt och lite givande för stunden.
ruset är både negativ och positiv för mig.  Eller ett glas öl till en pizza, eller nubben till sillen, som ger smaklökarna en boost....eller ett gott arabiskt kaffe med lite grädde på toppen : )

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 10 sep 2011 13:56

Marko skrev:
Harald Davidsson skrev:detta ämnet är bra.

Alla droger har biverkningar.
De flesta droger har skadliga biverkningar.

vi kan inte fokusera på visa delar av hjärnan
för att  artificiellt framkalla ett känslomässigt lugnar och välbehagligare tillstånd
utan att någon annan del av hjärnan får betala för detta.


lugnet upplevs nog på olika vis,
har man drogat till sig lugnet, man vet med sig att man inte har klarat av det momentet själv.
det skapar och färgar av sig på det lugn man känner. kanske även en besvikelse över sin egen oförmåga,
eftersom man vill men klarar inte av det.


sen tycker jag man missar en viktig poäng, tankar skapar hjärnans egna droger.


Ibland kan hjärnan inte skapa rätt nivåer, och man kan behöva tillfällig hjälp för att komma tillbaka till sin egen nivå.


myspys droger är inte så dumt, men då är man inte ute efter långvariga effekter,
bara att ha lite skoj.. jag skulle själv vilja ta mig ett stort glas iskall whiskey med ett par två iskuber.
smutta på den i en halvtimmes tid. mmmm faktiskt gott och njutningsfullt och lite givande för stunden.
ruset är både negativ och positiv för mig.  Eller ett glas öl till en pizza, eller nubben till sillen, som ger smaklökarna en boost....eller ett gott arabiskt kaffe med lite grädde på toppen : )



det här du snackar om är en slags kultivering av smaknerver, men också en sensualism,
och man förstår på ett ytligt plan att människan är kemi,
därför pratar man i Aftonbladet och Expressen om att person-kemin stämde eller stämde inte,

men jag vet just inget praktiskt om droger, för jag har aldrig känt nån dragning åt det hållet,
mera avsky,

men att kyssa en vacker kvinna gillar jag bätttre, fast det var många år sen jag gjorde det

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 10 sep 2011 16:13

Hjärnan utvecklas som allting gör, hjärnan behöver stimulans för att ändras. Droger ändrar en hel del i din hjärna som nyktert tänkande inte kan göra i lika stor grad, visst kan man meditera men hur många mediterar och går det att komma i samma inställning som man kan göra under ett potent svamp-rus? Det gäller att stimulera de rätta delarna i hjärnan. Att komma ifrån det som vi vet är "jaget" krävs det stimulans i hjärnan mot det medvetna hållet. Många människor lever i en allt för omedvetet jag skapad av högre stående som t.ex. staten med propaganda, reklam, skolning etc etc.
Droger är lite fusk men det funkar bäst eftersom det bara är att äta/röka, ingen meditation behövs.

Jag saxar en text från FB som jag har skrivit.
Jaget är varför vi tror vi är något. Vi har skapat Jaget under många tusentals år. Orsaken till varför vi har jaget idag är droger som gjort oss mer egoistiska och empiriskt tänkande. Det medvetna som vi hade förut har blivit allt mer omedvetet under en lång tid.

Jämför ruset på t.ex. psilocybin-svampar och alkohol, svampar gör dig mer medveten och du kan känna att du inte är någon alls, jaget finns inte i lika stor utsträckning som när du skulle vara nykter.

Alkoholen gör dig egoistisk och jaget förstärks en hel del. Det är du som är "bäst" och ingen annan.. Säger då inte att just detta stämmer in på alla men på de flesta gör det det. Användandet av en drog i många tusentals år har förändrat vårt sätt att tänka. Nästan alla strävar efter att bli något eftersom deras jag har nått den gräns då de måste ha en "empirisk livsstil".

Jaget har skapat Något.

Att vi vill utforska mer och mer tyder ju på en sak, att vi blir allt mer omedvetna i oss själva och uppskattar saker i vardagen mindre. Under ett svamp-rus så kan det räcka med att titta på säg en liten larv som är på väg mot dess föda.
Man uppskattar de mindre sakerna och man kan också se en helhet i den mån som vi vet om världen.


@Harald Davidsson
Var kommer din avsky ifrån? Vad för droger har skapat din avsky?

@Marko
sen tycker jag man missar en viktig poäng, tankar skapar hjärnans egna droger.


Frågan är var dessa tankar kom ifrån.
Stimulering av hjärnan såklart, vare sig det är vanlig mat, droger, medicin, meditation eller lärande av nya saker.
Hjärnan utvecklas inte i samma mån bara av att sitta stilla i ett svart rum.
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 10 sep 2011 16:54

Marko skrev:Drogen i sig är ett hjälpmedel och inte ett självändamål
Man kan uppnå samma resultat med meditation, brist på sömn, kaffe, cigg, eller bara genom att hitta rätt läge mentalt.
Droger och rus tar bort låsningar och hämningar, men det kan man som sagt öva bort. Att drömma är ett annat sätt.

Jag förstår inte din fokus på droger, det känns mer som en låsning än befrielse,
du drömmer om friheten som drogen ska ge dig. Det kommer aldrig en drog att ge dig.
för friheten finns inte i drogen, inte i dina hjärnceller eller i din kropp eller dina pengar.
friheten finns i dina värderingar och det du upplever. friheten kan inte fångas eller fås,
den är fri, och man är ett med friheten, ett med alltet, och inte ett med ruset.


För att forska om detta måste vi se långt långt bak i tiden. Hur hjärnan har förändrats under tiden och varför vi tänker som vi gör idag.

Droger är egentligen fel ord eftersom det har en negativ klang.

Tänk "kemiska substanser" eller bara "något som förändrar vår hjärna" istället.
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 10 sep 2011 18:13

@Harald Davidsson
Var kommer din avsky ifrån? Vad för droger har skapat din avsky? skriver Petter

jag har ingen personlig erfarenhet av droger, men då jag såg en gammal kompis som jag inte träffat på några år och han plötsligt kom in i mitt rum och det var som han hade myror på kroppen och  hade nu  bara en ide i  huvudet att fixa mera knark, vi kunde inte snacka längre, annars hade vi snackat en hel del några år innan då vi stundvis möttes.

han var nu en slav under knark, jag vet inte vilket, jag har aldrig sett knark.
och jag blev väldigt ledsen över att han blivit fast i sitt knarkberoende,

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 10 sep 2011 18:25

Harald Davidsson skrev:@Harald Davidsson
Var kommer din avsky ifrån? Vad för droger har skapat din avsky? skriver Petter

jag har ingen personlig erfarenhet av droger, men då jag såg en gammal kompis som jag inte träffat på några år och han plötsligt kom in i mitt rum och det var som han hade myror på kroppen och  hade nu  bara en ide i  huvudet att fixa mera knark, vi kunde inte snacka längre, annars hade vi snackat en hel del några år innan då vi stundvis möttes.

han var nu en slav under knark, jag vet inte vilket, jag har aldrig sett knark.
och jag blev väldigt ledsen över att han blivit fast i sitt knarkberoende,


Människans skapade "knark" antar jag.. Det beror också på hur starkt psyke man har.
Dessa nya amfetamin/speed droger är rätt så nya för människan att inta, vi har inte vant hjärnan genom utveckling att anpassa oss som naturliga droger har.

Skilj på människans skapade droger som har intagits under en kort tid och naturliga droger som har intagits under en lång tid. Staten har gjort fel genom att förbjuda dessa naturliga droger som vi har brukat i tusentals år på grund av okunskap.

Alkohol är inte fel i sig, på gott och ont så har alkohol gett oss "vetenskap" men att bara bruka alkohol och dessa lagliga droger som vi har idag tycker jag är fel eftersom det bara gör oss mer och mer omedvetna i oss själva. En symbios mellan alkohol och naturliga droger skulle göra att vi hamnar på en bra nivå mellan medvetande och omedvetande.
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 10 sep 2011 18:51

-Petter- skrev:
Harald Davidsson skrev:@Harald Davidsson
Var kommer din avsky ifrån? Vad för droger har skapat din avsky? skriver Petter

jag har ingen personlig erfarenhet av droger, men då jag såg en gammal kompis som jag inte träffat på några år och han plötsligt kom in i mitt rum och det var som han hade myror på kroppen och  hade nu  bara en ide i  huvudet att fixa mera knark, vi kunde inte snacka längre, annars hade vi snackat en hel del några år innan då vi stundvis möttes.

han var nu en slav under knark, jag vet inte vilket, jag har aldrig sett knark.
och jag blev väldigt ledsen över att han blivit fast i sitt knarkberoende,


Människans skapade "knark" antar jag.. Det beror också på hur starkt psyke man har.
Dessa nya amfetamin/speed droger är rätt så nya för människan att inta, vi har inte vant hjärnan genom utveckling att anpassa oss som naturliga droger har.

Skilj på människans skapade droger som har intagits under en kort tid och naturliga droger som har intagits under en lång tid. Staten har gjort fel genom att förbjuda dessa naturliga droger som vi har brukat i tusentals år på grund av okunskap.

Alkohol är inte fel i sig, på gott och ont så har alkohol gett oss "vetenskap" men att bara bruka alkohol och dessa lagliga droger som vi har idag tycker jag är fel eftersom det bara gör oss mer och mer omedvetna i oss själva. En symbios mellan alkohol och naturliga droger skulle göra att vi hamnar på en bra nivå mellan medvetande och omedvetande.


jag vet för lite om droger, fast jag läste Castanedas böcker och jag känner till stanislafs Gross  experiment med LSD
och att Charli Parker dog av morfin osv.

men ifall man tar droger tror jag inte minnet reproduceras korrekt,
så det är enligt mig inte möjligt att göras någon personlighets utveckling positivt andligt genom droger, att minnet inte fabriserar korrekta kopior.

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 10 sep 2011 19:10

jag vet för lite om droger, fast jag läste Castanedas böcker och jag känner till stanislafs Gross  experiment med LSD
och att Charli Parker dog av morfin osv.

men ifall man tar droger tror jag inte minnet reproduceras korrekt,
så det är enligt mig inte möjligt att göras någon personlighets utveckling positivt andligt genom droger, att minnet inte fabriserar korrekta kopior.


Jag har använt mig av en symbios mellan alkohol och naturliga droger, jag ser inte på det som magi, jag ser på det som det verkligen är. Användandet har öppnat upp mitt sinne i den mån att jag kan läsa av människor och samhället bättre och förstå hur världen verkligen är på det som jag vet. Jag vet en hel del om varför vi påverkas som vi gör.

Jag tycker du ska läsa på mer om droger och hur det kan förändra en människas tänkande. Du måste veta mer för att kunna förstå. Förstående är grunden till om ni ska förstå vad jag skriver om.
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 11 sep 2011 02:17

Jag finner det rätt så skrämmande att forska djupt om Sumererna.

Ta denna bilden t.ex.
Bild
Den visar planeterna i storleksordning och det finns även planeten Libra med som dessa högre ting ska ha kommit ifrån.. Libra kan ses i mitten av reliefen

Hur kommer det sig att de kunde hugga ut de i storleksordning och förhållande till plats?
Hade de teleskop på den tiden eller tror ni man skulle kunna se alla dessa planeter med bara blotta ögat?

Jag förundras också över illuminati symbolen och hur man kan hitta den bland många religioner och högre makter.


Bild
Kolla på vad han som sitter ned har i handen, den kan liknas libra symbolen (vågen).
Har någon annan forskat om sumererna och sammankopplat vissa saker och sedan trott sig bli galna?


Bild
Libra betyder våg, alltså det astrologiska tecknet "vågen".
Vad är det för blomma längst ner? Datura-blomma? (innehåller DMT)
På vågen, vad är det? En planet?
Sphinxarna kan återfinnas i sumeriska reliefer.

http://www.bibliotecapleyades.net/herco ... us_44a.htm
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9937
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 11 sep 2011 03:44

-Petter- skrev:Bild
Libra betyder våg, alltså det astrologiska tecknet "vågen".
Vad är det för blomma längst ner? Datura-blomma? (innehåller DMT)
På vågen, vad är det? En planet?
Sphinxarna kan återfinnas i sumeriska reliefer.


Initialt var det faktiskt hundar som avbildades, precis som i Kina,
lejonet kom in lite senare i mytologin, du har ju säker hört talas om
stjärnbilden stora hund och stjärnan Sirius?

Hundkroppar med vingar, vingarna symboliserar gudomliga varelser,
här Osiris med makan Isis, härskare i underjorden Duat.
På bilden sitter de med ansiktet mot varandra, hursom, det symboliserar
ingången till dödsriket, ovan dem står gudarna Tooht och Maat,
de är ett par, mannen har en fågelmask, den går tillbaka till ännu äldre
myter, här får den symbolisera visheten. I mitten finns vågen, där Maats
fjäder väger människohjärtats tyngd för att därpå avgöra vart den döde
skall ta vägen. Här har verkligen konstnären försökt visa på en rad detaljer,
skärselden under vågen, solen och månen förankrade som en symbol
för de levandes värld utanför och kuben i mitten som slukar onda själar
symboliserar demonen Ammit, alltså helvetet, de andra kommer till Aaru,
paradiset. Längst fram har du en vit egyptisk lotusblomma, helgad åt Isis.

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 11 sep 2011 03:50

Initialt var det faktiskt hundar som avbildades, precis som i Kina,
lejonet kom in lite senare i mytologin, du har ju säker hört talas om
stjärnbilden stora hund och stjärnan Sirius?

Hundkroppar med vingar, vingarna symboliserar gudomliga varelser,
här Osiris med makan Isis, härskare i underjorden Duat.
På bilden sitter de med ansiktet mot varandra, hursom, det symboliserar
ingången till dödsriket, ovan dem står gudarna Tooht och Maat,
de är ett par, mannen har en fågelmask, den går tillbaka till ännu äldre
myter, här får den symbolisera visheten. I mitten finns vågen, där Maats
fjäder väger människohjärtats tyngd för att därpå avgöra vart den döde
skall ta vägen. Här har verkligen konstnären försökt visa på en rad detaljer,
skärselden under vågen, solen och månen förankrade som en symbol
för de levandes värld utanför och kuben i mitten som slukar onda själar
symboliserar demonen Ammit, alltså helvetet, de andra kommer till Aaru,  
paradiset. Längst fram har du en vit egyptisk lotusblomma, helgad åt Isis.
[/quote]

Tack för förklaringen Zokrates!
Tror du att du kan förklara planeterna på den sumeriska bilden?
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9937
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 11 sep 2011 03:57

-Petter- skrev: Tack för förklaringen Zokrates!
Tror du att du kan förklara planeterna på den sumeriska bilden?


Inte med mer än att jag antar att glaset uppfanns ungefär strax före detta, astronomi,
blev viktigt för jordbruket, det gällde ju att förstå naturen för att därmed kunna
kontrollera tillvaron, styra över den. Jag gissar att de faktiskt uppfann teleskopet,
spiran som kungen håller i handen kan mycket väl vara just en tubkikare med glaset löst.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster