Minded skrev:Fromm, jag tror du tolkar Auk fel. Jag tror att han menar självspäkning i den form då man dämmer upp sin sexualitet - i faktiskt motsats till att ge utlopp för den på olika sätt, inkluderat sadomachsism.
Tack för påpekande Minded, fel av mig. :oops:
Oavsett om Auken syftar på självspäkning av enstaka instinktiva begär eller hela personen är det en destruktiv hållning, likväl ett flyktbeteende som behöver förtydligas.
Erich Fromm skrev:Vi har redan nämnt att de sado-masochistiska tendenserna måste skiljas från de destruktiva, ehuru de för det mesta blandas med varandra. Destruktivitet är något annat, enär dess mål icke är aktiv eller passiv symbios utan att förinta sitt föremål. Men också den är grundad på oförmågan att uthärda den individuella maktlösheten och isoleringen.
Minded skrev:Fan, att ha kul är ju bara nyttigt.
Hjärnan lär sig relativt fort vad som är kul tack vare vårt emotionella belöningssystem.
Tyvärr finns det ingen emotionell belöning som hindrar ett destruktivt beteende.
Det kan tyckas vara en oskyldig lek men det fostrar hjärnan till en osmaklig världsbild, som är alltför vanlig. Hoppas du håller med?
Erich Fromm skrev:För den auktoritära livssynen existerar inte någon jämlikhet.
Den auktoritära karaktären kan stundom använda orden jämlikhet, antingen rent konventionellt eller emedan det lämper sig för dess syften.
Men detta har ingen verklig mening, eller betydelse för den, emedan det betecknar något som ligger utanför dess emotionella erfarenhet.
Världen består för den av människor med makt och människor utan makt, av överlägsna och underlägsna.
Till följd av sina sado-masochistiska tendenser erfar den endast makt eller underkastelse men aldrig solidaritet.
Olikheter i fråga om kön och raser är för den ofrånkomliga tecken på överlägsenhet eller underlägsenhet.
En olikhet som icke har denna innebörd är för den otänkbar.