Vad är ego?
Moderator: Moderatorgruppen
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Harald Davidsson
- Harald Davidsson
Ranchi skrev:Hur fungerar egot i drömmarnas värld?
det är det ingen som vet, jag sover ju, och ingen vet exakt varför vi sover, och vad sömn egentligen är, och drömmar
är det heller ingen som förstår vad det är för någonting, och stora drömmar, som Jung talar om. varifrån de kommer och hur de kan gestaltas i vårt tänkande är det ingen som har det blekaste aning om,
dröm-forskning är i princip obefintlig, för ingen har hittat en acceptabel förklaring på varför vi drömmer eller varifrån drömmar kommer,
samma problem som med universums tillblivelse och mening
är vad vi står inför då vi ska försöka förstå våra drömmar,
Jag fick en liten splashig tanke igår.
Att sova måste ha en mycket viktig funktion för människor som djur.
En av orsakerna kan vara att kroppen övar sig för att kunna hantera medveslöshet och koppla bort sensorer.
Detta kan vara av nytta då vi riskerade att bli skadade eller uppätna av andra djur, kroppen går in i en förlamning och vi upplever inte smärtan.
Drömmarnas ego, rolig tanke.
Moralen sjunker i drömmarna, vi riskerar inte att andra far illa åt där.
Allt som sker i en dröm är ett inre skådespel som vi är medvetna om (i verkliga livet beter vi oss inte som vi vill göra i drömmarna). Egoism kan inte finnas där eftersom andra levande varelser inte existerar i en normal drömvärld.
Att sova måste ha en mycket viktig funktion för människor som djur.
En av orsakerna kan vara att kroppen övar sig för att kunna hantera medveslöshet och koppla bort sensorer.
Detta kan vara av nytta då vi riskerade att bli skadade eller uppätna av andra djur, kroppen går in i en förlamning och vi upplever inte smärtan.
Drömmarnas ego, rolig tanke.
Moralen sjunker i drömmarna, vi riskerar inte att andra far illa åt där.
Allt som sker i en dröm är ett inre skådespel som vi är medvetna om (i verkliga livet beter vi oss inte som vi vill göra i drömmarna). Egoism kan inte finnas där eftersom andra levande varelser inte existerar i en normal drömvärld.
Rolig tanke marko, men jag betvivlar starkt att det ligger någon substans bakom idén, bland möss har det visat sig att uppemot hälften svimmar när de blir tagna av ett rovdjur, så visst, det kan ju absolut vara en fördel att slippa plågas genom att kunna stänga av sitt medvetande, men drömmar har en annan historia.
Över till egot, ego är en del av jaget, egoism är att ställa sina behov före andras, ett visst mått av ego måste vi ha, liksom även egoism, annars skulle vi ju inte överleva. Att döda sitt ego är ju som att långsamt begå självmord genom att sluta vilja leva, äta, älska, bry sig om sin hälsa mm. Man får skilja på det nyttiga med ego och egoism, mot det onyttiga, som att endast se till sig själv oavsett konsekvenser samt hur och om andra kan påverkas negativt av det.
Ändrade för att förtydliga.
Över till egot, ego är en del av jaget, egoism är att ställa sina behov före andras, ett visst mått av ego måste vi ha, liksom även egoism, annars skulle vi ju inte överleva. Att döda sitt ego är ju som att långsamt begå självmord genom att sluta vilja leva, äta, älska, bry sig om sin hälsa mm. Man får skilja på det nyttiga med ego och egoism, mot det onyttiga, som att endast se till sig själv oavsett konsekvenser samt hur och om andra kan påverkas negativt av det.
Ändrade för att förtydliga.
- Harald Davidsson
Zokrates skrev:Rolig tanke marko, men jag betvivlar starkt att det ligger någon substans bakom idén, bland möss har det visat sig att uppemot hälften svimmar när de blir tagna av ett rovdjur, så visst, det kan ju absolut vara en fördel att slippa plågas genom att kunna stänga av sitt medvetande, men drömmar har en annan historia.
Över till egot, ego är jaget, egoism är att ställa sina behov före andras, ett visst mått av ego måste vi ha, liksom även egoism, annars skulle vi ju inte överleva. Att döda sitt ego är ju som att långsamt begå självmord genom att sluta vilja leva, äta, älska, bry sig om sin hälsa mm. Man får skilja på det nyttiga med ego och egoism, mot det onyttiga, som att endast se till sig själv oavsett konsekvenser samt hur och om andra kan påverkas negativt av det.
Du börjar bli mer och mer självmotsägande, Zokrates, ena gången säger du att du vill ge världen Rätt att vara som den är, alltså assimilera ondskan, vilket ju går totalt emot självbevarelseprincipen, men den som har en hjärna som kan förstå att detta förfarande leder till något bättre än att styras av självbevarelseprincipen kan alltså utstå denna plågsamma pocessen, men andra gången attackerar du Nuddle, och skrämmer nästan livet av honom, för att han vågar öppna sig för världen, och bekänner sina sexuella böjelser utan att rynka på näsan, att FBI äger en känd porr-web-site och registrerar alla som kollar den, skrämmer du med. och här ovan skriver du att deta NYTTIGA ego, som handlar om att överleva ska vi ha, vilket kan betyda ett tillbedjande av en hämmningslös kapitalism,
hur vill du ha det, egentligen, Zokrates.
hur många tunger har du
- Harald Davidsson
Här på detta forum är det väl ingen som praktiserat yoga och vet någonting om detta förfarande, ja, kanske Andreas som verkar ha testat patanjalis yoga sutra,
men saken är den, att den förste yogisen här på jorden kunde kalla sig en yogi därför att han hade funnit en väg genom drömmen att kunna påverka sitt inre liv, och han kallade sin yoga för dröm-yoga och och dröm-yoga är fadern till alla andra yoga-utföranden,
alltså yogan har sitt ursprung från människans drömmar,
och det sägs att en äkta myt alltid baserar sig på en dröm
men saken är den, att den förste yogisen här på jorden kunde kalla sig en yogi därför att han hade funnit en väg genom drömmen att kunna påverka sitt inre liv, och han kallade sin yoga för dröm-yoga och och dröm-yoga är fadern till alla andra yoga-utföranden,
alltså yogan har sitt ursprung från människans drömmar,
och det sägs att en äkta myt alltid baserar sig på en dröm
Harald Davidsson skrev:Zokrates skrev:Rolig tanke marko, men jag betvivlar starkt att det ligger någon substans bakom idén, bland möss har det visat sig att uppemot hälften svimmar när de blir tagna av ett rovdjur, så visst, det kan ju absolut vara en fördel att slippa plågas genom att kunna stänga av sitt medvetande, men drömmar har en annan historia.
Över till egot, ego är jaget, egoism är att ställa sina behov före andras, ett visst mått av ego måste vi ha, liksom även egoism, annars skulle vi ju inte överleva. Att döda sitt ego är ju som att långsamt begå självmord genom att sluta vilja leva, äta, älska, bry sig om sin hälsa mm. Man får skilja på det nyttiga med ego och egoism, mot det onyttiga, som att endast se till sig själv oavsett konsekvenser samt hur och om andra kan påverkas negativt av det.
Du börjar bli mer och mer självmotsägande, Zokrates, ena gången säger du att du vill ge världen Rätt att vara som den är, alltså assimilera ondskan, vilket ju går totalt emot självbevarelseprincipen, men den som har en hjärna som kan förstå att detta förfarande leder till något bättre än att styras av självbevarelseprincipen kan alltså utstå denna plågsamma pocessen, men andra gången attackerar du Nuddle, och skrämmer nästan livet av honom, för att han vågar öppna sig för världen, och bekänner sina sexuella böjelser utan att rynka på näsan, att FBI äger en känd porr-web-site och registrerar alla som kollar den, skrämmer du med. och här ovan skriver du att deta NYTTIGA ego, som handlar om att överleva ska vi ha, vilket kan betyda ett tillbedjande av en hämmningslös kapitalism,
hur vill du ha det, egentligen, Zokrates.
hur många tunger har du
Eftersom jag inte har något bättre för mig kan jag väl svara på din text
En tunga har jag, om vi tittar på Freud teoretiska definition av egot, så märker du några punkter där, för det första att egot är ens medvetna del så låt fokusera på den delen nu medan vi är medvetna och inte på det omedvetna egots roll, han hävdar att man kan bli fri från egots grepp genom en avidentifiering av sina tankeprocesser, vilket Freud ändock hävdar till trots att egot alltid kommer att vara en del av människan. Således kan man aldrig göra sig kvitt egot helt och hållet med mindre än att man helt avsäger sig en egen vilja samt tankeförmåga, att avidentifiera sina tankeprocesser från sig själv är ju likvärdigt att hålla på med projiceringar, detsamma gäller ju känslor, det är du som känner det du känner så varför projicera eller ens tillskriva det någon eller något annat harald, det verkar ju inte klokt så vad är det för dravel? Kan det vara så att freuds teorier om egot är felaktiga? Det duger inte heller att påstå att det räcker med att vara medveten om att man är medveten om sin medvetenhet för att därefter strypa sin inre röst som alltså är ens medvetenhet, fan, det liknar ju en anakronism och är rena löjan.
All bekräftelse som söks behöver inte heller vara tvångsmässig, det behöver alltså inte vara negativt att söka bekräftelse om det görs på rätt grunder och sätt, att kontrollera, ja det beror ju helt på vad det är som kontrolleras och varför, att kalla all kontroll för dåligt är ju ren blaha, självkontroll t.ex är ju en strategi för livet självt inom de flesta mer högstående arter och utan den kontrollen så får vi djungelns lag, så att leva som ett vilddjur är ingen lösning eller ens ett acceptabelt alternativ.
En annan freudfras, "Egot har ett tvångsmässigt behov av att döma och försvara och har tvångsmässiga osanna förväntningar", för mig verkar det som han skrev detta enbart för att skuldbelägga eventuella kritiker i syfte att just slippa kritik för sin usla förståelse och definition av ego, snacka om ego!
Så vad är då det nyttiga ego jag beskriver, har du ens funderat på det, eller hur det verkar, nej det har du inte.
Läs om tills du fattar och sluta projicera dina föreställningar som mina. Allt handlar i slutändan om hur väl din självbild stämmer överens med dina tankar om den.
- Harald Davidsson
Du frågar dig själv bra frågor, Ranchi,
för social-antropologiskt kan vi se att Castanedas böcker om Don juan
innehåller precis samma punkter nästan som den Indiska Dröm-yogan,
vad beträffar drömmars betydelse,
och då kan vi se att denna kunskap måste ha kommit till MExico från Egyptien, enligt Ra 1 och 2 testet,
och att det måste finnas en länk mellan Indien och Egyptien
beträffande kunskapen om hur man kan utveckla sitt inre liv,
Castenada säger att händerna är det viktigaste i drömmen,
och här din fråga om ego,
1. vi säger till oss själva då vi är vakna att jag vill röra mina händer medvetet i drömmen,
detta är alltaså vårt vakna ego som säger detta att det då vill vakna upp i drömmen
och kunna röra sitt dröm-egos händer
2. och ifall detta verkligen sker att att vi medvetet kan röra våra händer i drömmen
ska vi försöka att flyga..
detta betyder att vi då har frihet att kunna påverka
så kallade automatiska processer inom oss som t.ex. drömmar
med vårt eget ego
för social-antropologiskt kan vi se att Castanedas böcker om Don juan
innehåller precis samma punkter nästan som den Indiska Dröm-yogan,
vad beträffar drömmars betydelse,
och då kan vi se att denna kunskap måste ha kommit till MExico från Egyptien, enligt Ra 1 och 2 testet,
och att det måste finnas en länk mellan Indien och Egyptien
beträffande kunskapen om hur man kan utveckla sitt inre liv,
Castenada säger att händerna är det viktigaste i drömmen,
och här din fråga om ego,
1. vi säger till oss själva då vi är vakna att jag vill röra mina händer medvetet i drömmen,
detta är alltaså vårt vakna ego som säger detta att det då vill vakna upp i drömmen
och kunna röra sitt dröm-egos händer
2. och ifall detta verkligen sker att att vi medvetet kan röra våra händer i drömmen
ska vi försöka att flyga..
detta betyder att vi då har frihet att kunna påverka
så kallade automatiska processer inom oss som t.ex. drömmar
med vårt eget ego